Biltemas olja?

Men den är röd. Väldigt röd. Alla vet att röda oljor är snabbast.

Den är esterbaserad, det är en ganska stor skillnad. Om man behöver den extra smörjförmågan är en helt annan sak…

I manuella växellådor på bilar har jag däremot märkt en mycket stor skillnad mellan vanlig växellådsolja och esterbaserad (Redline MT). Någonstans tror jag mig ha läst att esterbaserade oljor ligger kvar på metallytorna och är därmed bättre vid kallstarter; i växellådor förvandlar de även en bråkig Xantia till en Honda Civic. Magi.


Med vänlig hälsning,
 
Den är esterbaserad, det är en ganska stor skillnad. Om man behöver den extra smörjförmågan är en helt annan sak…

I manuella växellådor på bilar har jag däremot märkt en mycket stor skillnad mellan vanlig växellådsolja och esterbaserad (Redline MT). Någonstans tror jag mig ha läst att esterbaserade oljor ligger kvar på metallytorna och är därmed bättre vid kallstarter; i växellådor förvandlar de även en bråkig Xantia till en Honda Civic. Magi.


Med vänlig hälsning,
Esterolja är giftig. Kylreparatörer fick problem när den började ersätta mineralolja. Esterolja kräver skyddshandskar, skyddskläder och andningsskydd. Teknisk ansvarig klagade på dålig användning men jag använde skyddshandskar i alla fall.
 
Esterolja är giftig. Kylreparatörer fick problem när den började ersätta mineralolja. Esterolja kräver skyddshandskar, skyddskläder och andningsskydd. Teknisk ansvarig klagade på dålig användning men jag använde skyddshandskar i alla fall.

Ja det är väl en nackdel också…


Med vänlig hälsning,
 
Giftig, skriver du. En del menar att socker = gift. Och att socker är ”knark”. Vad menar du när du skriver att denna olja är ”giftig”?
En bättre beteckning är hälsovådlig. Som etylenglykol och vanligt salt NaCl på ICA / Willys butikshyllan.
Vilket inte hindrar att en för stor dos drucken / uppäten dör man av.
Och som sagt esteroljorna gav en stor ökning av allergier mot esterolja (via hudkontakt) bland kyltekniker. Det jag som gammal kyltekniker tyckte värst om med esterolja var deras fantastiska förmåga att dra åt sig vatten. Och sönderdelas i organisk syra och organisk alkohol. Inga problem om temperaturen är -30C eller kallare och det är livsviktigt att motorn går igång med fungerande smörjning. Som under 2:a världskriget i Sovjetunionen. Gissar Sovjetunionen kom på iden med Esterolja på vintern. Sovjetunionen vann ju.
Den här förmågan dra åt sig vatten gjorde att några kyltekniker på jobbet tog för vana att tömma ny esterolja från nyöppnad dunk direkt i en 10 litertank med värmetrådar runt om och sätta tanken på vakuumsugning innan de fyllde på den avkokade och vakuumsugna oljan i kylsystemet. Genom att trycka över oljan från 10 liters tanken genom slang till kylsystemet med köldmedietryck för undvika all kontakt med luft. För minska problemen med fukt i kylsystemen.
Fukt som ofta yttrade sig som stopp i expansionsventiler där fukten fryser till is. Kylsystemet stoppar då kylan och det blir varmt. Inte bra.
Det här är från Fuchs en oljeleverantör till kylbranschen. Efter 72 timmar i en öppen oljedunk har Mineraloljan ökat fuktinnehållet från 10 till 20 ppm, stabilt värde från 24 timmar. POE ISO VG 32 (motsvara ~SAE 32 olja har ökat från 30 ppm till 1350 ppm.
För mig är Esterolja = Usch.
1747991416937.png
 
Last edited:
Giftig, skriver du. En del menar att socker = gift. Och att socker är ”knark”. Vad menar du när du skriver att denna olja är ”giftig”?
Diväteoxid är farligt det också ändå har alla det hemma i mängder och det säljs till minderåriga på Ica t ex.
 
Diväteoxid är farligt det också ändå har alla det hemma i mängder och det säljs till minderåriga på Ica t ex.
Du har alldeles rätt, se på alla som drunknar. Och som dom skriver störst risk är män över 50 år, män som ofta hittas med öppen gylf i närheten av båten läste jag för länge sedan. Visst finns det en risk med ICA's diväteoxid men den säljs inte ofta med farliga tillbehöret.
1748000604714.png
 
Last edited:
Kanske. Motul till TDMen för att det är en olja som rekommenderas av andra som är både kunniga, oljeintresserade och som jobbar med motorcyklar. Plus en massa andra.
Ingen avråder från Motul 7100. 10.000 mil utan problem. Inget behov av ventiljustering på dessa 10.000 mil eller mer
Jag köper den över disk på ”min” mc-verkstad. Supportar lokalt. Till listpris, ibland får jag billigare. Ibland kommer jag på att man kan pruta och då frågar jag. Eller så var det något annat jag prutade på. Brembobeläggen, fast det var ju dom som gav mig ett bättre pris. Jag supportar men prutar, går det ihop?

Kawan får Biltemaolja, delsyntet. Har kört de på de tio oljebytena jag gjort på 5000 mil.
Prisvärd olja. Rätt klassificering. Kopplingen slirar inte. Kamloberna är fina. Verkstan rekommenderar inte Biltemaolja ens till Kawan. Jag ser ingen anledning att byta.
Billig och good enough.

Det är möjligt att TDMen skulle kunna klara en sämre/billigare olja och Kawan en dyrare/bättre olja. Samma till båda?

Jag är nöjd med mina val och hojarna verkar också nöjda. 🙂
Biltemas delsyntetolja till KLEn idag. 4 liter, 229 kr. Gick i nästan 3 liter. 171 spänn för ett oljebyte.

TDMens Motul helsyntet kostade 934 kr över disk. Två dl över i dunken när man byter oljefilter samtidigt.

Inget med det, bara olika kostnader. Bytesintervall 600 (edit 1200) mil resp 1000 mil.

550 kr för ett oljebyte i snitt. Lägger jag till den andra Kawan blir snittkostnaden ännu lägre. Mina hojar är inte egna kostnadsställen med egen budget så jag räknar lite som jag vill. Om jag ens räknar. Olja per mil. Blev bara så förvånad hur låg oljekostnaden är om man kör Biltemaolja.

Jag räknar väl då:
TDM 93 öre/mil
KLE 28 öre/mil (edit 14 öre)
LTD 60 öre/mil (drar lite olja)
60 (edit 56) öre i snitt per mil på mina hojar.

KLEn hade xlmotos A9 delsyntet när jag köpte den. Inget jag skulle välja.
 
Last edited:
Köpte två dessa 4L (480 kr), totalt 8L Motuls 10W-50 delsyntet. Jag har tidigare provat både 7100 och 5100 i min Caballero, och jag tyckte att denna kändes skönas på växelpedalen.

Tänkte köra denna i båda mina EXCF i sommar och variera med A9 10W-50, och känna eventuella skilnader.

5100.jpg
 
Men då återstår bara frågan; hur långt kan man köra .. t ex en 2024 KTM 450 EXC-F på samma olja, t ex Biltemas MC Racing-olja, innan motorn börjar uppvisa tydliga tecken på nedbrytning?
Det är väl bara be någon undersöka. Har du en sådan hoj själv är det bara att prova.
 
Biltemas delsyntetolja till KLEn idag. 4 liter, 229 kr. Gick i nästan 3 liter. 171 spänn för ett oljebyte.

TDMens Motul helsyntet kostade 934 kr över disk. Två dl över i dunken när man byter oljefilter samtidigt.

Inget med det, bara olika kostnader. Bytesintervall 600 mil resp 1000 mil.

550 kr för ett oljebyte i snitt. Lägger jag till den andra Kawan blir snittkostnaden ännu lägre. Mina hojar är inte egna kostnadsställen med egen budget så jag räknar lite som jag vill. Om jag ens räknar. Olja per mil. Blev bara så förvånad hur låg oljekostnaden är om man kör Biltemaolja.

Jag räknar väl då:
TDM 93 öre/mil
KLE 28 öre/mil
LTD 60 öre/mil (drar lite olja)
60 öre i snitt per mil på mina hojar.

KLEn hade xlmotos A9 delsyntet när jag köpte den. Inget jag skulle välja.
Kollade manualen. En utmaning för ens läsförståelse.

Oljebyte var 600:e mil ja. Sedan hoppar man över ett oljebyte och byter var 1200:e mil.
Kolumner för 1x1000 km, 12, 18, 24, 36, 48.
Bra med en tom kolumn för 18.
IMG_2095.jpeg

Oljekostnaden rasar ner till 14 öre per mil. Med reservation för eventuell förbrukning.
 
Kollade manualen. En utmaning för ens läsförståelse.

Oljebyte var 600:e mil ja. Sedan hoppar man över ett oljebyte och byter var 1200:e mil.
Kolumner för 1x1000 km, 12, 18, 24, 36, 48.
Bra med en tom kolumn för 18.
View attachment 518504

Oljekostnaden rasar ner till 14 öre per mil. Med reservation för eventuell förbrukning.
Fast det står ju även olje och filterbyte varje år.
 
Ser normalt ut.
Oljebyte vid första 100 milen, sedan 1200 mil, och fortsätter sedan var 1200 mil.
Ser inte att det står 600 mil någonstans, men förstagångsservicen sker ju vid 600 miles.
Jag gissar att kolumnen för 1800 mil hör samman med att man använder samma tabell som mall för olika hojar, men just iför denna modell är det ingen åtgärd då.
 
Bra med en tom kolumn för 18.
Nej du hoppar ju inte över något i oljebytet. Du ser själv att först efter 600 mil, och sedan var 1200 mil.

Kolumnen där med "18" är förmodligen för en annan detalj som behöver servas. Är det där hela tabellen, finns där inget i nästa tabell som ska servas/ kollas vid "18"?

Det väsentliga är att man byter olja första gången efter 600 mil, och sedan ganska regelbundet var 1200 mil, eller i alla fall 1 gång per år eller "which ever comes first". Precis som på min KLX230. Samt att just oljan kan behöva bytas ut oftare beroende på hur du kör.

På mina hojar, dom flesta köpta nya på senare år, brukar jag byta olja+oljefilter första gången när manualen säger, typ runt 500 eller 600 mil. Men sen gör jag ett till byte efter liknande sträcka igen, mest för att ha koll på hur oljan förändras. Jag kan t o m byta bara efter några dagars körning för att jag är nyfiken. Och ibland byter jag olja & filter bara för att testa en annan olja om jag får för mig att något inte känns bra i växlarna.

Sen kan jag göra lite omvänt också, som med min KTM350, och vänta med att byta olja+filter till efter 20 timmar istället för 10, eller om det var 15, för att jag är nyfiken på hur oljan kommer se ut.

Förresten, nu känner jag för att gå ner till min Caballero och byta olja i den. Senast var i höstas, den har dock inte gått ens hälften av milen till nästa service, men det har gått nästan ett år så det är dags. Jag funderar på Biltemas Racing-olja... se hur den gillas.
 
Last edited:
Jo Tebax har redan svarat om 18-kolumnen.

Nu lät de onödig info ligga kvar, förmodligen av ren lättja eller illvilja. 18-kolumnen fyller ingen funktion i den tabellen. Vilket fintade bort en gubbe som bara läste 12-18-24, dvs 600 mil mellan kolumnerna. Att det saknades en plupp och att kolumnerna efter är 36 och 48 ingnorerades.
 
Kollade manualen. En utmaning för ens läsförståelse.

Oljebyte var 600:e mil ja. Sedan hoppar man över ett oljebyte och byter var 1200:e mil.
Kolumner för 1x1000 km, 12, 18, 24, 36, 48.
Bra med en tom kolumn för 18.
View attachment 518504

Oljekostnaden rasar ner till 14 öre per mil. Med reservation för eventuell förbrukning.

Det kanske inte blir billigare att ställa om mätaren till miles för oljebytena, men 110 på motorväg känns bätttre...
 
Service av bromsvätska på Honda CX 500 Turbo är lite ovanlig. Kontrollera varje månad och rengöra vartannat år!CX.JPG
 
Back
Top