Biltemas olja?

Men den är röd. Väldigt röd. Alla vet att röda oljor är snabbast.

Den är esterbaserad, det är en ganska stor skillnad. Om man behöver den extra smörjförmågan är en helt annan sak…

I manuella växellådor på bilar har jag däremot märkt en mycket stor skillnad mellan vanlig växellådsolja och esterbaserad (Redline MT). Någonstans tror jag mig ha läst att esterbaserade oljor ligger kvar på metallytorna och är därmed bättre vid kallstarter; i växellådor förvandlar de även en bråkig Xantia till en Honda Civic. Magi.

Med vänlig hälsning,

Den är esterbaserad, det är en ganska stor skillnad. Om man behöver den extra smörjförmågan är en helt annan sak…

I manuella växellådor på bilar har jag däremot märkt en mycket stor skillnad mellan vanlig växellådsolja och esterbaserad (Redline MT). Någonstans tror jag mig ha läst att esterbaserade oljor ligger kvar på metallytorna och är därmed bättre vid kallstarter; i växellådor förvandlar de även en bråkig Xantia till en Honda Civic. Magi.

Med vänlig hälsning,
Esterolja är giftig. Kylreparatörer fick problem när den började ersätta mineralolja. Esterolja kräver skyddshandskar, skyddskläder och andningsskydd. Teknisk ansvarig klagade på dålig användning men jag använde skyddshandskar i alla fall.

Esterolja är giftig. Kylreparatörer fick problem när den började ersätta mineralolja. Esterolja kräver skyddshandskar, skyddskläder och andningsskydd. Teknisk ansvarig klagade på dålig användning men jag använde skyddshandskar i alla fall.

Ja det är väl en nackdel också…

Med vänlig hälsning,

Giftig, skriver du. En del menar att socker = gift. Och att socker är ”knark”. Vad menar du när du skriver att denna olja är ”giftig”?
En bättre beteckning är hälsovådlig. Som etylenglykol och vanligt salt NaCl på ICA / Willys butikshyllan.
Vilket inte hindrar att en för stor dos drucken / uppäten dör man av.
Och som sagt esteroljorna gav en stor ökning av allergier mot esterolja (via hudkontakt) bland kyltekniker. Det jag som gammal kyltekniker tyckte värst om med esterolja var deras fantastiska förmåga att dra åt sig vatten. Och sönderdelas i organisk syra och organisk alkohol. Inga problem om temperaturen är -30C eller kallare och det är livsviktigt att motorn går igång med fungerande smörjning. Som under 2:a världskriget i Sovjetunionen. Gissar Sovjetunionen kom på iden med Esterolja på vintern. Sovjetunionen vann ju.
Den här förmågan dra åt sig vatten gjorde att några kyltekniker på jobbet tog för vana att tömma ny esterolja från nyöppnad dunk direkt i en 10 litertank med värmetrådar runt om och sätta tanken på vakuumsugning innan de fyllde på den avkokade och vakuumsugna oljan i kylsystemet. Genom att trycka över oljan från 10 liters tanken genom slang till kylsystemet med köldmedietryck för undvika all kontakt med luft. För minska problemen med fukt i kylsystemen.
Fukt som ofta yttrade sig som stopp i expansionsventiler där fukten fryser till is. Kylsystemet stoppar då kylan och det blir varmt. Inte bra.
Det här är från Fuchs en oljeleverantör till kylbranschen. Efter 72 timmar i en öppen oljedunk har Mineraloljan ökat fuktinnehållet från 10 till 20 ppm, stabilt värde från 24 timmar. POE ISO VG 32 (motsvara ~SAE 32 olja har ökat från 30 ppm till 1350 ppm.
För mig är Esterolja = Usch.
1747991416937.png

Last edited:
Giftig, skriver du. En del menar att socker = gift. Och att socker är ”knark”. Vad menar du när du skriver att denna olja är ”giftig”?
Diväteoxid är farligt det också ändå har alla det hemma i mängder och det säljs till minderåriga på Ica t ex.

Diväteoxid är farligt det också ändå har alla det hemma i mängder och det säljs till minderåriga på Ica t ex.
Du har alldeles rätt, se på alla som drunknar. Och som dom skriver störst risk är män över 50 år, män som ofta hittas med öppen gylf i närheten av båten läste jag för länge sedan. Visst finns det en risk med ICA's diväteoxid men den säljs inte ofta med farliga tillbehöret.
1748000604714.png

Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!