Biltemas olja?

Är nog ändå inte Biltema utan tillverkaren som sätter klassningen och de vill nog inte riskera sitt goda rykte genom att fuska. Sen kan oljor vara av olika kvaliteter utöver klassningen, men klassningen sätter en miniminivå som gäller även biltema och som fungerar för det en normal motorcykelägare kommer att utse sin motorcykel för. Även om h*n tar den till bana med jämna mellanrum.

På 80-talets tidigaste del kördes mina hojar på Quaker State SAE30 eller 40. Ingen rasade.
Sedan skulle det vara multigrade enligt alla oljeexperter man träffade på klubbar och fester.
( på den tiden åkte man runt till varandras klubbar och festade på helgerna)
Då blev det Mobil eller Castrol då det var enklast att hitta. Fortfarande inget motorras.
Samtidigt kördes vintervraken (bilar) på billigaste tänkbara olja, inget ras som kan härledas till oljan.
Idag får mina gamla hojar lagom fin olja ofta från Biltema, den är troligen väldigt mycket bättre än det de fick för 45 år sedan, de som går lite hårdare har fått OKQ8, men nu får de Shell Helix och ibland Motul. Förmodligen onödigt bra men jag tycker det får vara värt det. De motorerna är ju designande i modern tid och oljekraven är högre.

Däremot så kan det tilläggas att de flesta av mina hojar får motul 5100, då oljeinköpsställena för biltemaolja & motul ligger ett stenkast ifrån varann, & prisskillnaden är försumbar.

För mig är det mycket vad som finns tillgängligt för stunden eftersom jag inte planerar exakt när jag ska byta olja på varken bilen eller mc'n. Och gärna till hyfsat pris eftersom jag inte tror på "hype" längre.

Bott granne med Biltema sedan 2010. Ibland har bilen fått smaka på Ica Maxi's kampanj på Shell's olja. På senare år har man upptäckt Autodoc och Thansen.

Thansen gillar jag fett, också ett stenkast från där jag bor. Där blev det Putoline och oljefilter till "the Busa".

Nyheter
Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats