Biltemas olja?

Duuuuuh.

Alltså allvarligt. Byta olja är slabbigt men bland det enklaste man kan göra med en motorcykel. På de flesta inklusive filterbyte.

Bara FUCKING GÖR DET.

Titta på olja och avgöra motorns slick är en övning för stålmannen som har superduperextra+syn.

Resten av oss följer manualen.
 
Det är väl Motul eller Motorex kanske som erbjuder analys av oljan.
Troligen dyrt men har man någon exklusiv motor kanske det är värt det.
Antar att det ska vara deras motorolja i oxå.
Så vill man nörda så finns verktygen.
 
Last edited:
Det är väl Motul eller Motorex kanske som erbjuder analys av oljan.
Troligen dyrt men har .an någon exklusiv motor kanske det är värt det.
Antar att det ska vara deras motor i oxå.
Så vill man nörda så finns verktygen.
Jajjemen.

Men om man inte tävlar så räcker det att byta olja. Ofta om man kör hårt. Ganska ofta annars. :)
 
Bytte olja här i kväll på min Caballero. Det blev Biltemas 34-038 som är en helsyntet "Racing" 10W-40, API SM. Provkörde en del efteråt på både motorväg och långsamt, och oljan känns bra i växlingen, känner ingen skillnad från tidigare Motul 5100 delsyntet 10W-50.

Jag tror jag ska vara nöjd med oljan. Den var ganska prisvärd också.

IMG_5537.JPG
 
Sökte lite snabbt på nätet och hittade att OKEA "utforskar, utvecklar och producerar olja och gas, men raffinerar den inte själv" samt att "Bangchak Corporation, en stor aktieägare i OKEA, driver ett raffinaderi, Bangchak Phra Khanong Refinery, i Thailand".

Tittar man på Biltemas flaskor/dunkar så står det "Made in Europe", så jag vet inte? Kanske fraktas oljan till Europa där den tappas på flaska/dunk och därför ses som "tillverkad" här?

Kanske flaskan är tillverkad i Europa? :va


Med vänlig hälsning,
 
Ja vill man ha svensk olja får man handla den på OK 🤣
 
Jag använde Biltema mc delsyntet i flera år innan andra alternativ dök upp. Mätt upp kamaxlar och dyligt efter antal tusen mil och hittade inget slitage alls i princip.

Dock alltid bytt varje höst oavsett mil.

Jo, jag vet att de byter leverantör stup i kvarten men just oljans kvaliet har jag aldrig haft problem med.

Vem är jag? -Ingen.
En 47-åring med en 18 år gammal Hayabusa
 
Last edited:
Allt med Biltemas oljor i diskussioner är bara rena gissningar, tyckande och troende.
Tröttsamt och allt utom egna erfarenheter passar hos skvallertanter.
Bästa oljan?
Nej det kan vi utgå från att den inte är.
Kass olja som många kläcker ur sig baserat endast på troende?
Högst tveksamt, massor med människor använder deras olja till både bil och mc och är hur nöjda som helst.
 
Även om oljan tillverkas i samma fabrik som en annan märkesolja så är det skillnad. När Statoil (Fuchs) tillverkade oljan så var en skillnad till exempel att olika additiv tillsattes till märkesoljan och biltemaoljan hade mindre av dessa. Additiv kan påverka oxidationsstabilitet, sotbildning, förbättrar filtrering i oljefiltret. Jag vet inte hur det är nu men jag anar att det är samma sak. Denna observation har jag gjort runt 2009 när jag själv var på fabriken i nynäshamn och jag har jobbat med olja större delen av mitt yrkesliv på andra ställen :)
 
Notera att åtminstone bilfabrikanter ofta har egna godkännanden utöver API.
Detta beror på att man inte tycker API är tillräckligt. Det är ju minkrav och inget annat.
Om man har problem med något så är oljan det första man funderar på.
Anledningen till det är flera.
-Det är det enda sättet man kan påverka redan levererade produkter då olja byts frekvent.
-Normalt den absolut billigaste åtgärden.
-Kunden tar kostnaden för dyrare olja, dvs man behöver inte snåla med tillsatser på samma sätt som sen som lever på att sälja till lägsta literpris.

Sedan går det ofta bra men lågprisolja i m
de flesta fall, speciellt om man byter lite oftare och inte stressar applikationen.
Jag misstänker att tillverkaren av varuhusoljorna kokar ihop det billigaste man törs utan att riskers bli stämd. Det är ju varuhuset som skyltar med sitt varumärke, inte den som levererat oljan.

Sedan är det upp till var och en att efter kassa och tro att välja vad man tycker är bäst i det enskilda fallet.
 
Last edited:
Är nog ändå inte Biltema utan tillverkaren som sätter klassningen och de vill nog inte riskera sitt goda rykte genom att fuska. Sen kan oljor vara av olika kvaliteter utöver klassningen, men klassningen sätter en miniminivå som gäller även biltema och som fungerar för det en normal motorcykelägare kommer att utse sin motorcykel för. Även om h*n tar den till bana med jämna mellanrum.
 
På 80-talets tidigaste del kördes mina hojar på Quaker State SAE30 eller 40. Ingen rasade.
Sedan skulle det vara multigrade enligt alla oljeexperter man träffade på klubbar och fester.
( på den tiden åkte man runt till varandras klubbar och festade på helgerna)
Då blev det Mobil eller Castrol då det var enklast att hitta. Fortfarande inget motorras.
Samtidigt kördes vintervraken (bilar) på billigaste tänkbara olja, inget ras som kan härledas till oljan.
Idag får mina gamla hojar lagom fin olja ofta från Biltema, den är troligen väldigt mycket bättre än det de fick för 45 år sedan, de som går lite hårdare har fått OKQ8, men nu får de Shell Helix och ibland Motul. Förmodligen onödigt bra men jag tycker det får vara värt det. De motorerna är ju designande i modern tid och oljekraven är högre.
 
Däremot så kan det tilläggas att de flesta av mina hojar får motul 5100, då oljeinköpsställena för biltemaolja & motul ligger ett stenkast ifrån varann, & prisskillnaden är försumbar.
 
Nyheter
Nya Ducati Multistrada V4 Rally

Pressrelease från Ducati (B...

MV Agusta bekräftar ny Brutale

MV Agusta har avslöjat en d...

Yamaha rekordsatsar på GGN

När världens största enduro...

Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Nya Ducati Panigale V4 R

Ducati har nu lanserat nya ...

Back
Top