Biltemas olja?

Är nog ändå inte Biltema utan tillverkaren som sätter klassningen och de vill nog inte riskera sitt goda rykte genom att fuska. Sen kan oljor vara av olika kvaliteter utöver klassningen, men klassningen sätter en miniminivå som gäller även biltema och som fungerar för det en normal motorcykelägare kommer att utse sin motorcykel för. Även om h*n tar den till bana med jämna mellanrum.
 
På 80-talets tidigaste del kördes mina hojar på Quaker State SAE30 eller 40. Ingen rasade.
Sedan skulle det vara multigrade enligt alla oljeexperter man träffade på klubbar och fester.
( på den tiden åkte man runt till varandras klubbar och festade på helgerna)
Då blev det Mobil eller Castrol då det var enklast att hitta. Fortfarande inget motorras.
Samtidigt kördes vintervraken (bilar) på billigaste tänkbara olja, inget ras som kan härledas till oljan.
Idag får mina gamla hojar lagom fin olja ofta från Biltema, den är troligen väldigt mycket bättre än det de fick för 45 år sedan, de som går lite hårdare har fått OKQ8, men nu får de Shell Helix och ibland Motul. Förmodligen onödigt bra men jag tycker det får vara värt det. De motorerna är ju designande i modern tid och oljekraven är högre.
 
Däremot så kan det tilläggas att de flesta av mina hojar får motul 5100, då oljeinköpsställena för biltemaolja & motul ligger ett stenkast ifrån varann, & prisskillnaden är försumbar.
 
Om man inte vet vilken Motul man ska ha.
 
För mig är det mycket vad som finns tillgängligt för stunden eftersom jag inte planerar exakt när jag ska byta olja på varken bilen eller mc'n. Och gärna till hyfsat pris eftersom jag inte tror på "hype" längre.

Bott granne med Biltema sedan 2010. Ibland har bilen fått smaka på Ica Maxi's kampanj på Shell's olja. På senare år har man upptäckt Autodoc och Thansen.

Thansen gillar jag fett, också ett stenkast från där jag bor. Där blev det Putoline och oljefilter till "the Busa".
 
...massor med människor använder deras olja till både bil och mc och är hur nöjda som helst.
Vilket fortfarande inte säger något om hur andra oljor skulle presterat. Bara för att en olja fungerar så betyder det inte att den är bra.

Jag har kört min gamla v70 sisådär 35tusen mil med biltemas olja, om den (oljan) vore så kass så skulle motorn rasat/skurit/brunnit upp/ramlat av vid detta laget, men nej, den bara går & går, helt utan åthävor. Låter fint mekaniskt med.
Har aldrig påstått att deras oljor är så dåliga att motorn kommer att rasa.

Sedan är det stor skillnad på en bilmotor och motorcykelmotor, då den sistnämnda är betydligt mer känslig för vilka oljor som används eftersom de ofta är mindre, har högre varvtal, högre kompression, och saknar samma mängd kylning och skydd som bilmotorer har. Bilmotorer är också byggda med kraftigare material och större oljemängder, vilket ger dem en bättre tålighet mot variationer i oljan. Dessutom är motorcykelmotorer mer exponerade för element som damm, fukt och temperaturvariationer, vilket gör att kvalitén och underhållet av oljan är extra viktigt för att säkerställa optimal prestanda och livslängd.

Även om oljan tillverkas i samma fabrik som en annan märkesolja så är det skillnad. När Statoil (Fuchs) tillverkade oljan så var en skillnad till exempel att olika additiv tillsattes till märkesoljan och biltemaoljan hade mindre av dessa. Additiv kan påverka oxidationsstabilitet, sotbildning, förbättrar filtrering i oljefiltret. Jag vet inte hur det är nu men jag anar att det är samma sak. Denna observation har jag gjort runt 2009 när jag själv var på fabriken i nynäshamn och jag har jobbat med olja större delen av mitt yrkesliv på andra ställen :)
Stämmer bra. Har sett testresultat från oberoende företag som är specialister på att testa oljor som visar att Biltemas olja inte är speciellt ren då den har 10 ppm järn, höga fosfor-halter (inte bra för motorer med katalysator), 12% vatten/ppm etc. Det var dock några år sedan testet gjordes så jag vet inte hur det ser ut i dag.
 
Vilket fortfarande inte säger något om hur andra oljor skulle presterat. Bara för att en olja fungerar så betyder det inte att den är bra.


Har aldrig påstått att deras oljor är så dåliga att motorn kommer att rasa.

Sedan är det stor skillnad på en bilmotor och motorcykelmotor, då den sistnämnda är betydligt mer känslig för vilka oljor som används eftersom de ofta är mindre, har högre varvtal, högre kompression, och saknar samma mängd kylning och skydd som bilmotorer har. Bilmotorer är också byggda med kraftigare material och större oljemängder, vilket ger dem en bättre tålighet mot variationer i oljan. Dessutom är motorcykelmotorer mer exponerade för element som damm, fukt och temperaturvariationer, vilket gör att kvalitén och underhållet av oljan är extra viktigt för att säkerställa optimal prestanda och livslängd.


Stämmer bra. Har sett testresultat från oberoende företag som är specialister på att testa oljor som visar att Biltemas olja inte är speciellt ren då den har 10 ppm järn, höga fosfor-halter (inte bra för motorer med katalysator), 12% vatten/ppm etc. Det var dock några år sedan testet gjordes så jag vet inte hur det ser ut i dag.
Vet inte riktigt vart du vill komma.
Avstå från att köpa Biltemas olja bara!

"Vilket fortfarande inte säger något om hur andra oljor skulle presterat. Bara för att en olja fungerar så betyder det inte att den är bra"

Det gör det väl? Ska de andra oljorna ta dig till månen eller?
 
  • Gilla
Reaktioner: DaK
Vilket fortfarande inte säger något om hur andra oljor skulle presterat. Bara för att en olja fungerar så betyder det inte att den är bra.


Har aldrig påstått att deras oljor är så dåliga att motorn kommer att rasa.

Sedan är det stor skillnad på en bilmotor och motorcykelmotor, då den sistnämnda är betydligt mer känslig för vilka oljor som används eftersom de ofta är mindre, har högre varvtal, högre kompression, och saknar samma mängd kylning och skydd som bilmotorer har. Bilmotorer är också byggda med kraftigare material och större oljemängder, vilket ger dem en bättre tålighet mot variationer i oljan. Dessutom är motorcykelmotorer mer exponerade för element som damm, fukt och temperaturvariationer, vilket gör att kvalitén och underhållet av oljan är extra viktigt för att säkerställa optimal prestanda och livslängd.


Stämmer bra. Har sett testresultat från oberoende företag som är specialister på att testa oljor som visar att Biltemas olja inte är speciellt ren då den har 10 ppm järn, höga fosfor-halter (inte bra för motorer med katalysator), 12% vatten/ppm etc. Det var dock några år sedan testet gjordes så jag vet inte hur det ser ut i dag.
10ppm järn? Det är inte mycket.
12% vatten/ppm? Vad menar du?
 
Sedan är det stor skillnad på en bilmotor och motorcykelmotor, då den sistnämnda är betydligt mer känslig för vilka oljor som används eftersom de ofta är mindre, har högre varvtal, högre kompression, och saknar samma mängd kylning och skydd som bilmotorer har. Bilmotorer är också byggda med kraftigare material och större oljemängder, vilket ger dem en bättre tålighet mot variationer i oljan. Dessutom är motorcykelmotorer mer exponerade för element som damm, fukt och temperaturvariationer, vilket gör att kvalitén och underhållet av oljan är extra viktigt för att säkerställa optimal prestanda och livslängd.
Det är ju där API-klassning kommer in.
Rätt klass till den motorn det ska hällas i är väl självklart.
 
Har aldrig påstått att deras oljor är så dåliga att motorn kommer att rasa.

Sedan är det stor skillnad på en bilmotor och motorcykelmotor, då den sistnämnda är betydligt mer känslig för vilka oljor som används eftersom de ofta är mindre, har högre varvtal, högre kompression, och saknar samma mängd kylning och skydd som bilmotorer har. Bilmotorer är också byggda med kraftigare material och större oljemängder, vilket ger dem en bättre tålighet mot variationer i oljan. Dessutom är motorcykelmotorer mer exponerade för element som damm, fukt och temperaturvariationer, vilket gör att kvalitén och underhållet av oljan är extra viktigt för att säkerställa optimal prestanda och livslängd.

Det är därför det ofta är tätare bytesintervall på hojar än bilar också för att oljan skitas ner mer och tillsatser blir sämre liksom att den är ännu tätare på cross/enduro rekommendationen på intervall är garanterat satt med marginal och uppfyller den kraven kan du hälla i den med gott samvete och vill du inte så köp det som passar .
Kört både rad4:a och stånka och luftkyld/vattenkyld på biltemaolja utan ras eller synligt slitage på kammar osv när man kollat
 
Vilket fortfarande inte säger något om hur andra oljor skulle presterat. Bara för att en olja fungerar så betyder det inte att den är bra.


Har aldrig påstått att deras oljor är så dåliga att motorn kommer att rasa.

Sedan är det stor skillnad på en bilmotor och motorcykelmotor, då den sistnämnda är betydligt mer känslig för vilka oljor som används eftersom de ofta är mindre, har högre varvtal, högre kompression, och saknar samma mängd kylning och skydd som bilmotorer har. Bilmotorer är också byggda med kraftigare material och större oljemängder, vilket ger dem en bättre tålighet mot variationer i oljan. Dessutom är motorcykelmotorer mer exponerade för element som damm, fukt och temperaturvariationer, vilket gör att kvalitén och underhållet av oljan är extra viktigt för att säkerställa optimal prestanda och livslängd.


Stämmer bra. Har sett testresultat från oberoende företag som är specialister på att testa oljor som visar att Biltemas olja inte är speciellt ren då den har 10 ppm järn, höga fosfor-halter (inte bra för motorer med katalysator), 12% vatten/ppm etc. Det var dock några år sedan testet gjordes så jag vet inte hur det ser ut i dag.
🤣 Detta är vad hösten behöver en olje-Hitler🤣
Gött godiset,popcornen och ölen är framme
 
Nyheter
Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Nya Ducati Panigale V4 R

Ducati har nu lanserat nya ...

Eldrivna Honda WN7

Honda WN7 Honda har pres...

Stark Varg EX, en smygande ninja!

Nu har jag och Varg EX hunn...

BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Back
Top