Biltemas olja?

För mig är det mycket vad som finns tillgängligt för stunden eftersom jag inte planerar exakt när jag ska byta olja på varken bilen eller mc'n. Och gärna till hyfsat pris eftersom jag inte tror på "hype" längre.

Bott granne med Biltema sedan 2010. Ibland har bilen fått smaka på Ica Maxi's kampanj på Shell's olja. På senare år har man upptäckt Autodoc och Thansen.

Thansen gillar jag fett, också ett stenkast från där jag bor. Där blev det Putoline och oljefilter till "the Busa".
 
Vilket fortfarande inte säger något om hur andra oljor skulle presterat. Bara för att en olja fungerar så betyder det inte att den är bra.


Har aldrig påstått att deras oljor är så dåliga att motorn kommer att rasa.

Sedan är det stor skillnad på en bilmotor och motorcykelmotor, då den sistnämnda är betydligt mer känslig för vilka oljor som används eftersom de ofta är mindre, har högre varvtal, högre kompression, och saknar samma mängd kylning och skydd som bilmotorer har. Bilmotorer är också byggda med kraftigare material och större oljemängder, vilket ger dem en bättre tålighet mot variationer i oljan. Dessutom är motorcykelmotorer mer exponerade för element som damm, fukt och temperaturvariationer, vilket gör att kvalitén och underhållet av oljan är extra viktigt för att säkerställa optimal prestanda och livslängd.


Stämmer bra. Har sett testresultat från oberoende företag som är specialister på att testa oljor som visar att Biltemas olja inte är speciellt ren då den har 10 ppm järn, höga fosfor-halter (inte bra för motorer med katalysator), 12% vatten/ppm etc. Det var dock några år sedan testet gjordes så jag vet inte hur det ser ut i dag.
Vet inte riktigt vart du vill komma.
Avstå från att köpa Biltemas olja bara!

"Vilket fortfarande inte säger något om hur andra oljor skulle presterat. Bara för att en olja fungerar så betyder det inte att den är bra"

Det gör det väl? Ska de andra oljorna ta dig till månen eller?
 
Vilket fortfarande inte säger något om hur andra oljor skulle presterat. Bara för att en olja fungerar så betyder det inte att den är bra.


Har aldrig påstått att deras oljor är så dåliga att motorn kommer att rasa.

Sedan är det stor skillnad på en bilmotor och motorcykelmotor, då den sistnämnda är betydligt mer känslig för vilka oljor som används eftersom de ofta är mindre, har högre varvtal, högre kompression, och saknar samma mängd kylning och skydd som bilmotorer har. Bilmotorer är också byggda med kraftigare material och större oljemängder, vilket ger dem en bättre tålighet mot variationer i oljan. Dessutom är motorcykelmotorer mer exponerade för element som damm, fukt och temperaturvariationer, vilket gör att kvalitén och underhållet av oljan är extra viktigt för att säkerställa optimal prestanda och livslängd.


Stämmer bra. Har sett testresultat från oberoende företag som är specialister på att testa oljor som visar att Biltemas olja inte är speciellt ren då den har 10 ppm järn, höga fosfor-halter (inte bra för motorer med katalysator), 12% vatten/ppm etc. Det var dock några år sedan testet gjordes så jag vet inte hur det ser ut i dag.
10ppm järn? Det är inte mycket.
12% vatten/ppm? Vad menar du?
 
Sedan är det stor skillnad på en bilmotor och motorcykelmotor, då den sistnämnda är betydligt mer känslig för vilka oljor som används eftersom de ofta är mindre, har högre varvtal, högre kompression, och saknar samma mängd kylning och skydd som bilmotorer har. Bilmotorer är också byggda med kraftigare material och större oljemängder, vilket ger dem en bättre tålighet mot variationer i oljan. Dessutom är motorcykelmotorer mer exponerade för element som damm, fukt och temperaturvariationer, vilket gör att kvalitén och underhållet av oljan är extra viktigt för att säkerställa optimal prestanda och livslängd.
Det är ju där API-klassning kommer in.
Rätt klass till den motorn det ska hällas i är väl självklart.
 
Har aldrig påstått att deras oljor är så dåliga att motorn kommer att rasa.

Sedan är det stor skillnad på en bilmotor och motorcykelmotor, då den sistnämnda är betydligt mer känslig för vilka oljor som används eftersom de ofta är mindre, har högre varvtal, högre kompression, och saknar samma mängd kylning och skydd som bilmotorer har. Bilmotorer är också byggda med kraftigare material och större oljemängder, vilket ger dem en bättre tålighet mot variationer i oljan. Dessutom är motorcykelmotorer mer exponerade för element som damm, fukt och temperaturvariationer, vilket gör att kvalitén och underhållet av oljan är extra viktigt för att säkerställa optimal prestanda och livslängd.

Det är därför det ofta är tätare bytesintervall på hojar än bilar också för att oljan skitas ner mer och tillsatser blir sämre liksom att den är ännu tätare på cross/enduro rekommendationen på intervall är garanterat satt med marginal och uppfyller den kraven kan du hälla i den med gott samvete och vill du inte så köp det som passar .
Kört både rad4:a och stånka och luftkyld/vattenkyld på biltemaolja utan ras eller synligt slitage på kammar osv när man kollat
 
Vilket fortfarande inte säger något om hur andra oljor skulle presterat. Bara för att en olja fungerar så betyder det inte att den är bra.


Har aldrig påstått att deras oljor är så dåliga att motorn kommer att rasa.

Sedan är det stor skillnad på en bilmotor och motorcykelmotor, då den sistnämnda är betydligt mer känslig för vilka oljor som används eftersom de ofta är mindre, har högre varvtal, högre kompression, och saknar samma mängd kylning och skydd som bilmotorer har. Bilmotorer är också byggda med kraftigare material och större oljemängder, vilket ger dem en bättre tålighet mot variationer i oljan. Dessutom är motorcykelmotorer mer exponerade för element som damm, fukt och temperaturvariationer, vilket gör att kvalitén och underhållet av oljan är extra viktigt för att säkerställa optimal prestanda och livslängd.


Stämmer bra. Har sett testresultat från oberoende företag som är specialister på att testa oljor som visar att Biltemas olja inte är speciellt ren då den har 10 ppm järn, höga fosfor-halter (inte bra för motorer med katalysator), 12% vatten/ppm etc. Det var dock några år sedan testet gjordes så jag vet inte hur det ser ut i dag.
🤣 Detta är vad hösten behöver en olje-Hitler🤣
Gött godiset,popcornen och ölen är framme
 
Jag kör bara på Willy's Eldorado rapsolja, 20kr/L, man är väl inte snål heller, men jag funderar på om man ska köpa den lite dyrare med tillsatt D-vitamin?
 
Det är därför det ofta är tätare bytesintervall på hojar än bilar också för att oljan skitas ner mer och tillsatser blir sämre liksom att den är ännu tätare på cross/enduro rekommendationen på intervall är garanterat satt med marginal och uppfyller den kraven kan du hälla i den med gott samvete och vill du inte så köp det som passar .
Kört både rad4:a och stånka och luftkyld/vattenkyld på biltemaolja utan ras eller synligt slitage på kammar osv när man kollat
Precis, det var det jag också försökte poängera. Kamaxlar är ju det som brukar börja gå först.
 
Notera att åtminstone bilfabrikanter ofta har egna godkännanden utöver API.
Detta beror på att man inte tycker API är tillräckligt. Det är ju minkrav och inget annat.
Om man har problem med något så är oljan det första man funderar på.
Anledningen till det är flera.
-Det är det enda sättet man kan påverka redan levererade produkter då olja byts frekvent.
-Normalt den absolut billigaste åtgärden.
-Kunden tar kostnaden för dyrare olja, dvs man behöver inte snåla med tillsatser på samma sätt som sen som lever på att sälja till lägsta literpris.

Sedan går det ofta bra men lågprisolja i m
de flesta fall, speciellt om man byter lite oftare och inte stressar applikationen.
Jag misstänker att tillverkaren av varuhusoljorna kokar ihop det billigaste man törs utan att riskers bli stämd. Det är ju varuhuset som skyltar med sitt varumärke, inte den som levererat oljan.

Sedan är det upp till var och en att efter kassa och tro att välja vad man tycker är bäst i det enskilda fallet.
Det finns två skäl till detta.

- Olika former av Longlife där t.ex VAG under längre tid hade indikatorer i oljan och sensorer som kände av nedbrytningen av dessa för att "dynamiskt" indikera när det var dags för byte.

- Inlåsningseffekt. Certifieringen påvisar inte nödvändigvis att den är bättre, men endast "märke X" är certifierad och så kan man sälja en dyrare olja till kunden. Klassiskt affärsknep som förekommer i de flesta branscher.
 
Det finns två skäl till detta.

- Olika former av Longlife där t.ex VAG under längre tid hade indikatorer i oljan och sensorer som kände av nedbrytningen av dessa för att "dynamiskt" indikera när det var dags för byte.

- Inlåsningseffekt. Certifieringen påvisar inte nödvändigvis att den är bättre, men endast "märke X" är certifierad och så kan man sälja en dyrare olja till kunden. Klassiskt affärsknep som förekommer i de flesta branscher.

Jag skulle gissa på 90% inlåsningseffekt, 10% verkliga skäl, som att man av misstag har satt gummisnodden som ska snurra kamaxlarna INUTI motorn så att dom mer eller mindre sakta löses upp av oljan och sätter igen oljepickupen.

Köper man ENBART den certifierade oljan så löser man upp gummisnodden så sakta att garantin hinner gå ut innan motorn skär, häller man i något annat så löser man upp remmen fortare, men då är det ju inte garanti för att då har man ju kört på fel olja...
 
Jag kör bara på Willy's Eldorado rapsolja, 20kr/L, man är väl inte snål heller, men jag funderar på om man ska köpa den lite dyrare med tillsatt D-vitamin?
Lågprisolja från en lågpriskedja, det kan aldrig bli bra. :7peta
Den luktar gott👍
Ricinolja är dyrare men bättre doft. :7peta
1759868861080.png
Ja, men om man slirar på kopplingen luktar det brända pommes...
Du har sådan erfarenhet! :tummenupp Lågprisolja från en lågpriskedja, det kan aldrig bli bra.:7peta
 
Ja, tråkigt när provokatörer dyker upp, matar ut sin agenda och sen försvinner spårlöst, inkl att radera sina inlägg. Det är ju höst nu, vi behöver lite crazy bananas-debatt för att hålla igång forumet!
Ja fasiken hade sett framemot en riktig olje-holmgång här🤣
 
Nyheter
Nya Ducati Multistrada V4 Rally

Pressrelease från Ducati (B...

MV Agusta bekräftar ny Brutale

MV Agusta har avslöjat en d...

Yamaha rekordsatsar på GGN

När världens största enduro...

Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Nya Ducati Panigale V4 R

Ducati har nu lanserat nya ...

Back
Top