Biltemas olja?

Men den är röd. Väldigt röd. Alla vet att röda oljor är snabbast.

Den är esterbaserad, det är en ganska stor skillnad. Om man behöver den extra smörjförmågan är en helt annan sak…

I manuella växellådor på bilar har jag däremot märkt en mycket stor skillnad mellan vanlig växellådsolja och esterbaserad (Redline MT). Någonstans tror jag mig ha läst att esterbaserade oljor ligger kvar på metallytorna och är därmed bättre vid kallstarter; i växellådor förvandlar de även en bråkig Xantia till en Honda Civic. Magi.


Med vänlig hälsning,
 
Den är esterbaserad, det är en ganska stor skillnad. Om man behöver den extra smörjförmågan är en helt annan sak…

I manuella växellådor på bilar har jag däremot märkt en mycket stor skillnad mellan vanlig växellådsolja och esterbaserad (Redline MT). Någonstans tror jag mig ha läst att esterbaserade oljor ligger kvar på metallytorna och är därmed bättre vid kallstarter; i växellådor förvandlar de även en bråkig Xantia till en Honda Civic. Magi.


Med vänlig hälsning,
Esterolja är giftig. Kylreparatörer fick problem när den började ersätta mineralolja. Esterolja kräver skyddshandskar, skyddskläder och andningsskydd. Teknisk ansvarig klagade på dålig användning men jag använde skyddshandskar i alla fall.
 
Esterolja är giftig. Kylreparatörer fick problem när den började ersätta mineralolja. Esterolja kräver skyddshandskar, skyddskläder och andningsskydd. Teknisk ansvarig klagade på dålig användning men jag använde skyddshandskar i alla fall.

Ja det är väl en nackdel också…


Med vänlig hälsning,
 
Giftig, skriver du. En del menar att socker = gift. Och att socker är ”knark”. Vad menar du när du skriver att denna olja är ”giftig”?
En bättre beteckning är hälsovådlig. Som etylenglykol och vanligt salt NaCl på ICA / Willys butikshyllan.
Vilket inte hindrar att en för stor dos drucken / uppäten dör man av.
Och som sagt esteroljorna gav en stor ökning av allergier mot esterolja (via hudkontakt) bland kyltekniker. Det jag som gammal kyltekniker tyckte värst om med esterolja var deras fantastiska förmåga att dra åt sig vatten. Och sönderdelas i organisk syra och organisk alkohol. Inga problem om temperaturen är -30C eller kallare och det är livsviktigt att motorn går igång med fungerande smörjning. Som under 2:a världskriget i Sovjetunionen. Gissar Sovjetunionen kom på iden med Esterolja på vintern. Sovjetunionen vann ju.
Den här förmågan dra åt sig vatten gjorde att några kyltekniker på jobbet tog för vana att tömma ny esterolja från nyöppnad dunk direkt i en 10 litertank med värmetrådar runt om och sätta tanken på vakuumsugning innan de fyllde på den avkokade och vakuumsugna oljan i kylsystemet. Genom att trycka över oljan från 10 liters tanken genom slang till kylsystemet med köldmedietryck för undvika all kontakt med luft. För minska problemen med fukt i kylsystemen.
Fukt som ofta yttrade sig som stopp i expansionsventiler där fukten fryser till is. Kylsystemet stoppar då kylan och det blir varmt. Inte bra.
Det här är från Fuchs en oljeleverantör till kylbranschen. Efter 72 timmar i en öppen oljedunk har Mineraloljan ökat fuktinnehållet från 10 till 20 ppm, stabilt värde från 24 timmar. POE ISO VG 32 (motsvara ~SAE 32 olja har ökat från 30 ppm till 1350 ppm.
För mig är Esterolja = Usch.
1747991416937.png
 
Last edited:
Giftig, skriver du. En del menar att socker = gift. Och att socker är ”knark”. Vad menar du när du skriver att denna olja är ”giftig”?
Diväteoxid är farligt det också ändå har alla det hemma i mängder och det säljs till minderåriga på Ica t ex.
 
Diväteoxid är farligt det också ändå har alla det hemma i mängder och det säljs till minderåriga på Ica t ex.
Du har alldeles rätt, se på alla som drunknar. Och som dom skriver störst risk är män över 50 år, män som ofta hittas med öppen gylf i närheten av båten läste jag för länge sedan. Visst finns det en risk med ICA's diväteoxid men den säljs inte ofta med farliga tillbehöret.
1748000604714.png
 
Last edited:
Kanske. Motul till TDMen för att det är en olja som rekommenderas av andra som är både kunniga, oljeintresserade och som jobbar med motorcyklar. Plus en massa andra.
Ingen avråder från Motul 7100. 10.000 mil utan problem. Inget behov av ventiljustering på dessa 10.000 mil eller mer
Jag köper den över disk på ”min” mc-verkstad. Supportar lokalt. Till listpris, ibland får jag billigare. Ibland kommer jag på att man kan pruta och då frågar jag. Eller så var det något annat jag prutade på. Brembobeläggen, fast det var ju dom som gav mig ett bättre pris. Jag supportar men prutar, går det ihop?

Kawan får Biltemaolja, delsyntet. Har kört de på de tio oljebytena jag gjort på 5000 mil.
Prisvärd olja. Rätt klassificering. Kopplingen slirar inte. Kamloberna är fina. Verkstan rekommenderar inte Biltemaolja ens till Kawan. Jag ser ingen anledning att byta.
Billig och good enough.

Det är möjligt att TDMen skulle kunna klara en sämre/billigare olja och Kawan en dyrare/bättre olja. Samma till båda?

Jag är nöjd med mina val och hojarna verkar också nöjda. 🙂
Biltemas delsyntetolja till KLEn idag. 4 liter, 229 kr. Gick i nästan 3 liter. 171 spänn för ett oljebyte.

TDMens Motul helsyntet kostade 934 kr över disk. Två dl över i dunken när man byter oljefilter samtidigt.

Inget med det, bara olika kostnader. Bytesintervall 600 mil resp 1000 mil.

550 kr för ett oljebyte i snitt. Lägger jag till den andra Kawan blir snittkostnaden ännu lägre. Mina hojar är inte egna kostnadsställen med egen budget så jag räknar lite som jag vill. Om jag ens räknar. Olja per mil. Blev bara så förvånad hur låg oljekostnaden är om man kör Biltemaolja.

Jag räknar väl då:
TDM 93 öre/mil
KLE 28 öre/mil
LTD 60 öre/mil (drar lite olja)
60 öre i snitt per mil på mina hojar.

KLEn hade xlmotos A9 delsyntet när jag köpte den. Inget jag skulle välja.
 
Köpte två dessa 4L (480 kr), totalt 8L Motuls 10W-50 delsyntet. Jag har tidigare provat både 7100 och 5100 i min Caballero, och jag tyckte att denna kändes skönas på växelpedalen.

Tänkte köra denna i båda mina EXCF i sommar och variera med A9 10W-50, och känna eventuella skilnader.

5100.jpg
 
Men då återstår bara frågan; hur långt kan man köra .. t ex en 2024 KTM 450 EXC-F på samma olja, t ex Biltemas MC Racing-olja, innan motorn börjar uppvisa tydliga tecken på nedbrytning?
Det är väl bara be någon undersöka. Har du en sådan hoj själv är det bara att prova.
 
Back
Top