Börja träna/tävla...

• Thread starter Thread starter Rocco
  • Start date Start date

Rocco

Guest
Tja alla race puttar!

Jag har suttit länge och funderat på att börja tävla på sikt men till och börja med så tänkte jag "träna" på bana. Min fråga lyder...

Vad krävs det för att jag ska få "träna" på bana? Licens, spec hoj och liknande. Om det sen visar sig att det man lär sig och hantera hojen hyfsat så kan jag tänka mig börja köra på allvar och då vet jag att man måste skaffa licens bland annat.

Vore kanon om någon kunde länka mig in på rätt ställe så jag får den "teoretiska" biten till och börja med.

Tack på för hand

//Anders

Rocco skrev:
Tja alla race puttar!

Jag har suttit länge och funderat på att börja tävla på sikt men till och börja med så tänkte jag "träna" på bana. Min fråga lyder...

Vad krävs det för att jag ska få "träna" på bana? Licens, spec hoj och liknande. Om det sen visar sig att det man lär sig och hantera hojen hyfsat så kan jag tänka mig börja köra på allvar och då vet jag att man måste skaffa licens bland annat.

Vore kanon om någon kunde länka mig in på rätt ställe så jag får den "teoretiska" biten till och börja med.

Tack på för hand

//Anders

Klicka på Roadracing FAQ i min signatur så hittar du lite info!

Rocco skrev:
Tja alla race puttar!

Tack på för hand

//Anders

Använd sökfunktionen, finns massor med trådar i detta ämne. :tummenupp

Men i korthet så behöver du gå en licenskurs, och modifiera hojen lite, sen kan du börja träna.

Licenskusen kostar typ 600 spänn eller nåt, inga pengar i det här sammanhanget. Kostar dock mera att hämta ut licensen sen, men dom flesta föreningarna låter dig träna på licensintyget.
Sen måste man fixa hojen enligt reglementet, typ najja och sånt.

Sen är det bara att köra så det ryker...

//Macke

Tack för svaren, har nog hittat det mesta men...

....en annan fundering är vilken klass ska man köra? Ska jag börja på std 600 lr finns det någon annan klass som lämpar sig mer? Och så vilken klubb som är svemo ansluten lr vad det nu var lämpar sig för mig som bor i Stockholm.... man vill ju inte åka 100 mil för att gå kursen kanske...

Om Ni ser att jag har missat någon "vanlig" fråga lr något annat som jag bör veta så är ni mer än välkommna att delge dom :tummenupp

//Anders

Rocco skrev:

....en annan fundering är vilken klass ska man köra? Ska jag börja på std 600 lr finns det någon annan klass som lämpar sig mer? Och så vilken klubb som är svemo ansluten lr vad det nu var lämpar sig för mig som bor i Stockholm.... man vill ju inte åka 100 mil för att gå kursen kanske...

Om Ni ser att jag har missat någon "vanlig" fråga lr något annat som jag bör veta så är ni mer än välkommna att delge dom :tummenupp

//Anders

Std600 är för A-förare. Instegsklasserna är Rookie600, Rookie1000, 250B, och 125B. Jag tyckte att R1000 var lämpligt för mig, vissa hävdar dock att bara tvåtakt är riktig racing (d.v.s 125 och 250), men jag tänker inte ge mig på den diskussionen nu.
Är man van att åka fyrtakt från gatan, och redan har en hoj som man kan tänka sig att modda lite så är väl R600 och R1000 dom lämpligaste klasserna i min mening.

Närmaste klubbar (som har en bana vill säga) är väl Linköping eller Karlskoga. Finns ju folk som är medlemmar i Stockholmsklubbar, men man måste ju ändå åka till någon av banorna för att träna, och träningsavgiften är ju lägre om du är med i den klubben som har banan... Så jag valde LMS.

Kurserna (i alla fall praktikdelen) hålls ju alltid på någon av banorna, så åka en bit får du räkna med i alla fall...

250SP (standardklass där man kör 250 tvåtaktare som Aprilia RS och Suzuki RGV) är en mycket bra instegsklass.

Har du som den genomsnittlige svenske knutten ett dunkelt behov av stor fyrtaktare passar Rookie 1000 troligen som hand i handske. Är du mer än genomsnittligt intresserad av GP-racing kan 125 eller 250 Racer vara ett utmanande alternativ. Är du fördomsfri och praktisk är 250 SP klassen för dig. Köp hojen först och fixa resten sedan.

Nyteknik skrev:
Har du som den genomsnittlige svenske knutten ett dunkelt behov av stor fyrtaktare passar Rookie 1000 troligen som hand i handske. Är du mer än genomsnittligt intresserad av GP-racing kan 125 eller 250 Racer vara ett utmanande alternativ. Är du fördomsfri och praktisk är 250 SP klassen för dig. Köp hojen först och fixa resten sedan.
hahaha. Självgo som få.

Börja med 250SP, då slipper du iaf nöta bänk.

Nyteknik skrev:

He he, jag gillar stora fyrtaktare på vägarna men är lite osäker på just den biten när det gäller bana. Har tittat väldigt mycket på 600 av någon konstig anledning som jag inte känner till.... 125 och 250 skulle jag kunna tänka mig men i och med att jag inte har provat såna så vet jag inte om jag tycker om att köra med dom och det är för mig inte kul och gå och köpa en sån hoj för att sedan inte tycka om hojen.... Skulle nog kunna fixa krash kåpor på R1 an som jag har nu och köra med den men då har jag ju ingen gathoj och det vill jag inte vara utan.

Men jag ska ta till mig informationen från alla och försöka bilda en egen uppfattning vilken kan vara svårt då man har fördomar :hihi Som det känns nu så skulle jag kunna statsa på en 600 för dom är lite roligare och köra med än en 1000..... på en allmän krokig väg ska tilläggas, någon annan erfarenhet har jag inte då...

//Anders

Fan vad skönt, då lyckades vi förstöra även den här tråden med ytterligare en debatt om 2-takt Vs. 4-takt... :tummenupp

Rocco skrev:
He he, jag gillar stora fyrtaktare på vägarna men är lite osäker på just den biten när det gäller bana. jag kunna statsa på en 600 för dom är lite roligare och köra med än en 1000..... på en allmän krokig väg ska tilläggas, någon annan erfarenhet har jag inte då...

//Anders

Tycker du det är kul med hög kurvhastighet ska du ju åka tvåtakt.. Helt klart!

/JPS

Jörgen Player Special skrev:
Imperiets "FRED" skulle spelas varje gång man gick in på racingforumet.

/JPS

Ha ha ha.. Ingen dum idé.. :rofl

Borde kanske finnas en STICKY typ: "Debattera 2-tak Vs. 4-takt här (pajkastning)" :hihi

Macke skrev:
Ha ha ha.. Ingen dum idé.. :rofl

Borde kanske finnas en STICKY typ: "Debattera 2-tak Vs. 4-takt här (pajkastning)" :hihi

det var en bra idé! Sitter man hemma och har dåligt med stålars en fredagkväll kan man ta en bärs och kasta skit utan att bli bannad..hehehe Enbart förbannad!

/JPS

Last edited:
Rocco skrev:
Men jag ska ta till mig informationen från alla och försöka bilda en egen uppfattning vilken kan vara svårt då man har fördomar :hihi Som det känns nu så skulle jag kunna statsa på en 600 för dom är lite roligare och köra med än en 1000..... på en allmän krokig väg ska tilläggas, någon annan erfarenhet har jag inte då...

//Anders
En bra idé kanske vore att prova o köra din 1000 på en bandag så kanske du kan få en uppfattning om 1000 klassen är nåt för dig. Kanske jag är ute o cyklar men fick uppfattningen att du inte hade kört bana med den...

Rocco skrev:

//Anders

Hej Anders!
Närmsta klubb för dig blir Västra MK ligger i stockholmsområdet
http://www.dataphone.se/~vmk/
licenskursen brukar kosta ca 800 kr, du får ett intyg om genomgången kurs.
Med detta intyg kan du sedan ansöka om B-licens hos Svemo.
/Fredrik/sektionen

Rocco skrev:
He he, jag gillar stora fyrtaktare på vägarna men är lite osäker på just den biten när det gäller bana. Har tittat väldigt mycket på 600 av någon konstig anledning som jag inte känner till.... 125 och 250 skulle jag kunna tänka mig men i och med att jag inte har provat såna så vet jag inte om jag tycker om att köra med dom och det är för mig inte kul och gå och köpa en sån hoj för att sedan inte tycka om hojen.... Skulle nog kunna fixa krash kåpor på R1 an som jag har nu och köra med den men då har jag ju ingen gathoj och det vill jag inte vara utan.

//Anders

Vad du än väljer så kommer du snart att inse att behålla R1:an för gatbruk är ganska poänglöst. Eftersom du inte har kört på bana tidigare så kommer du med största sannolikhet att behöva träna en hel del. Och när du inte tränar så jobbar du som ett svin för att få ihop mer stålar så att du kan träna ännu mer, det är ju bara så förbannat kul att köra på bana! :) M.a.o så kommer det inte att finnas så mycket tid över till att köra på gatan!

Om du inte är utrustad med ett par guldbyxor eller en bunt sponsorer så välj en klass som ger mest racing för pengarna!

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back