Öhlinare på vift...

Hyggligt av Öhlins att ersätta de som lämnar in sina felaktiga delar med korrekta prylar. Iofs, om det stämmer att de kan vara direkt farliga att köra med så förstår jag om Öhlins vill skydda sitt varumärke, och att byta ut ett hundratal delar är billigt sett ur den vinkeln.

Det där var seriöst gjort av Öhlins och en jäkligt bra deal för dem som mot förmodan sitter på grejerna i fråga.

Intressant! Klart man vill underlätta för Öhlins att få tillbaka sina prylar så det här får vi ju hjälpas åt att hålla utkik efter framöver. Frågan man ställer sig är dock om komponeterna tillverkades för att sitta på ett custom-sänke eller på en sporthoj. Det är ju av viss betydelse att man vet på vilken typ av hojar man ska slänga ett extra öga. Mig veterligen så tillverkar väl jänkarna mest bojsänken, Buell undantaget, men det kan kanske rent av ha rört sig om någon offroadspecialare eller liknande med tanke på att tillverkningsserien var så liten?

Finns det alltså någon här inne som vet om det är fågel ("offroad-dämpare"), fisk ("softtail-dämpare") eller mittemellan där det förväntas kunna brännas?

Som konstaterats tidigare i tråden så är det ju en schysst deal av Öhlins, där man inte är ute efter att hänga den lilla konsumenten som förhoppningsvis råkat komma över en dämpare i vad som brukar benämnas som "god tro". Däremot har jag full förståelse för att Öhlins behöver få klarhet i om de kan lita på sin affärspartners.

MVH Björn

Last edited:
Tror det var i Samband med att Cannondale gick i KK. Det är ju kring 2005 och där såldes ut enorma mängder gafflar i USA från deras innevarande lager.

Tydligen även någon från RangSells som ville tjäna en hacka. Kan tänka mig att anledningen att Öhlins kan vara så generösa är att RangSells får stå för fiolerna och betala ett ordentligt skadestånd.

Last edited:
men vad är det för "speciella fördon" som använder sig av "direkt farliga" produkter ???

Jag har en crossgaffel med bronsfärgade ändstycken men jag hittar inget nummer på den Årsmodellen är osäker men kan också mycket väl vara 2005. Den ser iofs på inget sätt livsfarlig ut utan väldigt normal.

Någon på Ragn-Sells har nog i alla fall tjänat djäkligt fett med pengar på ingenting. Drygt 900 stötdämpare och 160 framgafflar borde ha gett ett antal miljoner.

Last edited:
Många företag lämnar inte ut grejerna ens innan dom är förstörda.

På en bilfabrik där man gjorde testproduktion av bilar - dom kanske har några småfel , ett strålkastarglas lite snett,nån list sitter inte riktigt eller så.

Där satte dom sig i bilarna när skrotfirman kom , startade upp och höll fullgas tills....
Dom motorerna skulle ta mig fan ringt morsan om dom kunde.

Sedan sedan såg dom på när gripklon gjorde jobbet:crash

men vad är det för "speciella fördon" som använder sig av "direkt farliga" produkter ???

Vid felaktig användning! Tänk om någon skulle få för sig att montera dem som kolvuppstötarfjädrar :gnissla :gnissla I övrigt känns det konstigt att de skulle vara farliga om man monterar dem som gafflar och stötdämpare brukar monteras... men jäkligt kass att sälja vidare hursomhelst.

Många företag lämnar inte ut grejerna ens innan dom är förstörda.

På en bilfabrik där man gjorde testproduktion av bilar - dom kanske har några småfel , ett strålkastarglas lite snett,nån list sitter inte riktigt eller så.

Där satte dom sig i bilarna när skrotfirman kom , startade upp och höll fullgas tills....
Dom motorerna skulle ta mig fan ringt morsan om dom kunde.

Sedan sedan såg dom på när gripklon gjorde jobbet:crash

Grannpojken när jag var liten, några år äldre än mig gick på gymnasieskolan när polisen kom dit med en stor bunt beslagtagna mopedcylindrar som skulle kasseras. joråsåatte... Dagen efter hade hans Puch Dakota en stor fet cylinder med två bortkapade kylflänsar.

Intressant, jobbade själv på Öhlins mellan -98 & -00 & då tillverkades fjädringskomponenter till Cannondale. Att de skulle ha återupptagit det vid -05 känns osannolikt då Cannondale gick i KK innan. Satte ihop gafflarna till detta märke, de valde så billigt material till innerbenen så det var skrattretande, de blev repiga så fort man skulle montera packboxarna. Visst det var ett intressant projekt . Likaså var det bilkomponenterna till Volvo S/V70 som floppade ordentligt, monterade en jäkla massa men dessa låg i lådor länge. Ingen handlare gjorde tillräcklig reklam att man kunde köpa dem.

Det är säkert för nån ny amerikansk racingserie som skulle sättas igång med prototyphojar men det sket sig, jepp jepp.

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!