Åka hoj med småbarn på allmän väg ?

jag kör med min 4-åring runt kvarteret, han sitter framför mig. Har haft honom bakom mig en gång, han håller sig bra, men det kan man inte förlita sig på, så det känns säkrare att ha honom framför. Jag skulle kunna tänka mig köra lite lugnt på en 50-väg med honom, men min fru får spel bara jag tar upp det.

Saken är att jag anser att det är klart farligare att hon cyklar med honom i trafiken, än att han får åka med mig. ramlar hon så smackar han huvet i asfalten likaväl, och risken att hon ramlar är större än att jag ramlar/blir påkörd

det här är en evig debatt. Jag känner själv att han e lite för liten och då blir det bara åka runt kvarteret. om ett-två år kanske vi kör till kiosken och köper glass. Vi får se ..

Man förstår varför försäkringspremien är så hög. Det låter som om alla håller på och vurpar hela tiden här på SH.
Är man en vurpare så ta inte med ungen på hojen. Men för alla oss andra som inte vurpar, kan köra lugnt och har en hjärna vi kan köra med barn på våran hoj utan att man behöver planera i åratal.

Jag håller med helt och hållet!

trf 4 kap 6§
I en bil får inte fler passagerare tas med än den är registrerad för. Passagerare skall färdas på en plats som är avsedd för passagerare.
På en motorcykel får passagerare tas med endast om motorcykeln är inrättad för det. Passageraren skall sitta på den plats som är avsedd för passagerare. Mer än en passagerare får inte tas med. I en sidvagn får inte flera passagerare tas med än vagnen är avsedd för.
På en motorcykel eller i en sidvagn som kopplats till en motorcykel får passagerare tas med endast om föraren fyllt 18 år. Vid övningskörning med motorcykel tillämpas dock bestämmelserna i 4 kap. 2 och 3 §§ körkortslagen (1998:488) om förares ålder.
Transportstyrelsen får föreskriva eller i enskilda fall medge undantag från bestämmelserna i första-tredje styckena. Förordning (2008:1109).

trf 3 kap79§
Ändrad 2001-09-11 gm SFS 2001:667, ikraft 2001-10-01

79 § På eller i ett fordon får passagerare inte tas med i sådant antal eller placeras på sådant sätt att fara kan uppstå. Förordning (2001:753).

De talar emot varandra så som lagen alltid gör. Jag skulle hänvisa till trf 3 kap79§ då han är så liten att han skulle kunna tappa greppet i lite högre hastigheter, samt tappa koncentrationen och glömma att han är i rörelse.

För att leka jurist en sekund..

Nej, lagen säger inte emot sig själv, den garderar sig.

OM någon ska åka med så ska det vara på anvisad plats. OM detta sker så får det inte ske "på sådant sätt att fara kan uppstå".

MAO, om det inte är säkert att åka med bakpå, så får h*n inte åka med.

Man förstår varför försäkringspremien är så hög. Det låter som om alla håller på och vurpar hela tiden här på SH.
Är man en vurpare så ta inte med ungen på hojen. Men för alla oss andra som inte vurpar, kan köra lugnt och har en hjärna vi kan köra med barn på våran hoj utan att man behöver planera i åratal.

Någon sa; det finns två typer av hojåkare, de som har vurpat, och de som kommer att vurpa. Enough said.

ang. cykelhjälm, jag skulle köpt en hjälm med visir i polykarbonat, i fall det kommer ett stenskott.

Mina ungar åkte från ca 3 år, med hjälm och ryggskydd och har då suttit framför mig. På XR:en finns det bra med plats framför föraren och de kan hålla sig i styret utan att det ställer till problem.

Till saken hör att de åker runt kvarteret samt till och från dagis/skola vilket är till största delen 30-väg och under en kilometer, det får nog vänta några år innan de kan åka säkert bakpå.

Om jag får kasta in en brandfackla kring ämnet, det verkar inte kännas speciellt kontroversiellt för någon att barn färdas bakpå på cykel (låt vara i barnstol och bältat), med eller utan cykelhjälm på ett fordon som i praktiken har sämre bromsar och belysning än en ordinär motorcykel, som syns sämre och därtill framförs utan några som helst krav på formell utbildning eller ens besiktning...

Nu kan man ju invända att a) en cykel väger mindre och b) den går inte lika fort och visst, hamnar man under en motorcykel vid en olycka så klarar man sig troligen betydligt sämre men annars är en kollision i 30 inte bättre för ett barn om man färdas på en cykel än på en motorcykel.

Min ytterst subjektiva betraktelse av cyklande småbarnsföräldrar åtminstone i Stockholm är att det ofta går ganska fort, man ser sig inte alltid för trots att man faktiskt kör i tät trafik, man ger sällan eller aldrig tecken och hjälm är lite av en option.

För den som eventueltl orkat läsa hela vägen hit, detta är som det mesta annat, kör med sunt förnuft och normal riskmedvetenhet.

"Flame on" :D

Det finns ju bra barnstolar att sätta bakpå: http://mcvaruhuset.jetshop.se/tillbehor/ovrigt-c-342-1.aspx

Själv tänker jag bara tuffa runt på den lilla gatan utanför huset. Har en 4-åring och en 2-åring som mer än gärna skulle åka med. Men jag har förklarat varför jag inte vill ut i trafiken med dem och det har de godtagit. De får åka skoter hela vintern på åkrarna samt i lugnt tempo på leden, så de får iaf lite åksug stillat.
Anledningen till att jag inte vill ha med dem i trafiken är som någon skrev tidigare, dels hur de reagerar OM något händer eller snarare inte reagerar. Sen den största riskfaktorn som jag ser det är inte att jag ska vurpa med dem, utan alla dönickar till bilister som man ser mer än tillräckligt av när man kör själv.

Men det är bara hur jag gör och tänker.

Mina ungar åkte från ca 3 år, med hjälm och ryggskydd och har då suttit framför mig. På XR:en finns det bra med plats framför föraren och de kan hålla sig i styret utan att det ställer till problem.

Till saken hör att de åker runt kvarteret samt till och från dagis/skola vilket är till största delen 30-väg och under en kilometer, det får nog vänta några år innan de kan åka säkert bakpå.

Om jag får kasta in en brandfackla kring ämnet, det verkar inte kännas speciellt kontroversiellt för någon att barn färdas bakpå på cykel (låt vara i barnstol och bältat), med eller utan cykelhjälm på ett fordon som i praktiken har sämre bromsar och belysning än en ordinär motorcykel, som syns sämre och därtill framförs utan några som helst krav på formell utbildning eller ens besiktning...

Nu kan man ju invända att a) en cykel väger mindre och b) den går inte lika fort och visst, hamnar man under en motorcykel vid en olycka så klarar man sig troligen betydligt sämre men annars är en kollision i 30 inte bättre för ett barn om man färdas på en cykel än på en motorcykel.

Min ytterst subjektiva betraktelse av cyklande småbarnsföräldrar åtminstone i Stockholm är att det ofta går ganska fort, man ser sig inte alltid för trots att man faktiskt kör i tät trafik, man ger sällan eller aldrig tecken och hjälm är lite av en option.

För den som eventueltl orkat läsa hela vägen hit, detta är som det mesta annat, kör med sunt förnuft och normal riskmedvetenhet.

"Flame on" :D

Jag instämmer .. Tycker definitivt att cykel e minst lika farligt. Sen e det inte bra att de sitter fastspända i cykelstolen heller.

Någon sa; det finns två typer av hojåkare, de som har vurpat, och de som kommer att vurpa. Enough said.

Vild gissning du pensionsparar inte....
Pensionspara är slöseri med pengar jag kör sporthoj. Är nästa fräcka citat.
Man lever bara en gång är ytterligare ord som hörs ur samma mun.

Jag pensionssparar en reäl slant och jag tänker inte vurpa heller, men batalar en jäkla massa i försäkringspremier pga folk som inte kan riskbedömmning.

Inte att förglömma....dessa cykelkärror och varianter på detta tema.

När föräldrarna har stoppat in sina små arvtagare innanför regnskyddet är de uppenbarligen helt och fullständligen osårbara. Alternativt använder de triken där barnen sitter framför likt kofångare som någon slags mänsklig sköld, stickeandes ut dessa skyddslösa små varelser i trafiken för att folk skall visa överdriven hänsyn och ge fri lejd åt stressade livtstilstalibaner i karriären. Sett spänstiga, frisksportande män med tveksam rumsuppfattning dra den efterföljande kärran i betonggrisarna så paketet nästan gjort ett helvarv i luften bakom, detta utan att ens ta notis. Det är helt ok, man har ju dragit för det oförstörbara regnskyddet och innanför det är arvsmassan immun mot yttre våld!:tummenupp Jag tror de glömt att det är mäniskor i tidningskärran bakefter.

Ska jag börja på mopederna.......?

Om man utför detta med att ta barnen med på hojen förnuftigt kan jag inte se att det skulle vara farligare än annan inomstadstransport. Största hotet torde väl vara andra föräldrar i bil i närheten av nämnda skolor eller dagis.

Får väl erkänna att min dotter nog fått mer beskydd, (fritt vad man vill kalla det som skonar oss från olyckor även när man schabblar), än åtminstone jag förtjänat under hennes uppväxt. Jag var varken nojig eller spänd vilket brukar ge bättre förare än ängsliga, farten kan vi nog periodvis diskutera, eller inte.:gnissla Största hoten är nog ändå omgivande trafik och dessa "ickevurpare och ickekraschare" borde inmundiga ett stort sånt där hållkäftenglas (fri översättning) och fundera över nämnda trafik/trafikanter tills de kommer ur sin egen förträfflighetsbubbla. Tack och lov har vi för egen del sluppit att röra oss så mycket i stadsmiljö där riskerna verkar vara större. Hon fick börja åka på riktigt när hon visade sig ha koll och koncentrationsförmåga och vad kul vi haft! Enda smolken är att hon ville hellre åka med brorsan, för han hade vassare hoj....

Bara för att någon guru kommer på ett klyftigt ordspråk behöver det nödvändigtvis inte betyda att man ska leva efter det

Nej men det brukar ligga viss sanning i klyftiga ordspråk..man kanske ska ta det till sig i sin iver att göra sina barn nöjda.

Vild gissning du pensionsparar inte....
Pensionspara är slöseri med pengar jag kör sporthoj. Är nästa fräcka citat.
Man lever bara en gång är ytterligare ord som hörs ur samma mun.

Jag pensionssparar en reäl slant och jag tänker inte vurpa heller, men batalar en jäkla massa i försäkringspremier pga folk som inte kan riskbedömmning.

Jag pensionsparar varje månad samt har lite fonder som jag dock ärvt, men de finns där..tycker inte att det är slöseri med att pensionspara, jag har ingen lust att leva på 10000 i månaden som pensionär.

Tänker och tänker vurpa..tror de flesta som vurpat inte riktigt hade en plan för att just vurpa innan..jag har inte gjort det än med räknar iskallt med att göra det, lite lugnande när man betalar folksam varje månad.

Ungefär som "Tomma tunnor skramlar mest" då eller? :glömdet

Javisst, eller "lev som du lär":glömdet

edit: Shit krister jag glömde, du har ju redan gjort din praktvurpa, då är det lugnt, hiva upp ungen bara.

kika lite innan bara:

http://www.lasvegassun.com/news/2010/may/05/7-year-old-boy-thrown-motorcycle-killed/

http://www.chron.com/disp/story.mpl/metropolitan/7335882.html

Last edited:
Jag pensionsparar varje månad samt har lite fonder som jag dock ärvt, men de finns där..tycker inte att det är slöseri med att pensionspara, jag har ingen lust att leva på 10000 i månaden som pensionär.

Tänker och tänker vurpa..tror de flesta som vurpat inte riktigt hade en plan för att just vurpa innan..jag har inte gjort det än med räknar iskallt med att göra det, lite lugnande när man betalar folksam varje månad.

Javisst, eller "lev som du lär":glömdet

Saken är den att det jag och Bandit666 skrivit om är att köra några hundra meter i ett villaområde, hur många av alla du känner har kört omkull på 30-vägar i ett villaområde?

Den som sätter en treåring på cutsen och bombar bulten har inte riktigt alla hemma men det är en stor skillnad på att köra 70-100 på landsväg än att köra i knapp styrfart några hundra meter.

Men likaväl skall du ändå komma och moralpredika med all din "erfarenhet".

Så jag nöjer mig fortfarande med "to each his own" och låter det vara bra med det, den dan du får knodd så kommer den säkert inte få åka med... själv kommer jag låta grabben åka med här i villakvarteret, vill du moralisera över beteendet anser jag att det säger mer om dig än om mig för jag tänker inte slänga mig med några värderingar i hur du väljer att uppfostra dina avkommor.

Klart man ska låta ungarna åka med på hojen om de vill det! När jag var liten så tog farsan med mig på en hojtur ibland (när min hojägande farbror hade vägarna förbi). Jag satt framför honom, men inte på tanken. Hockeyhjälm och skinnjacka gällde och vi åkte kanske en mil i lagom tempo. Senare fick jag sitta bakom och vara med på längre turer.

Det var där jag grundade mitt intresse för motorcyklar! Som alltid handlar det ju om att tänka lite och köra med skallen.

Saken är den att det jag och Bandit666 skrivit om är att köra några hundra meter i ett villaområde, hur många av alla du känner har kört omkull på 30-vägar i ett villaområde?

Den som sätter en treåring på cutsen och bombar bulten har inte riktigt alla hemma men det är en stor skillnad på att köra 70-100 på landsväg än att köra i knapp styrfart några hundra meter.

Men likaväl skall du ändå komma och moralpredika med all din "erfarenhet".

Så jag nöjer mig fortfarande med "to each his own" och låter det vara bra med det, den dan du får knodd så kommer den säkert inte få åka med... själv kommer jag låta grabben åka med här i villakvarteret, vill du moralisera över beteendet anser jag att det säger mer om dig än om mig för jag tänker inte slänga mig med några värderingar i hur du väljer att uppfostra dina avkommor.

Förlåt, men jag vet inte om du kanske ska läsa innantill nästa gång?

Jag citerar första inlägget.
"Men om jag smäller på han sin hjälm, sätter han mellan tanken och mig och kör landsvägen bort ett par kilometer till macken, är detta ok ?
Han är för liten för att sitta bakpå så det måste vara framför"

Jävla mycket till villaområde du.

Förlåt, men jag vet inte om du kanske ska läsa innantill nästa gång?

Jag citerar första inlägget.
"Men om jag smäller på han sin hjälm, sätter han mellan tanken och mig och kör landsvägen bort ett par kilometer till macken, är detta ok ?
Han är för liten för att sitta bakpå så det måste vara framför"

Jävla mycket till villaområde du.

Landsväg ser inte likadan ut över hela landet... det är med största sannolikhet inte bulten det handlar om.

Men visst, jag överlåter till dig att döma hur han skall hantera sin egen son... du vet säkert bättre än han själv. :död

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka