Åka hoj med småbarn på allmän väg ?

Var inte samma diskussion uppe förra året?
Alltså fy satan om jag hamnar hos någon överbeskyddande idiot i nästa liv :arsele
Inte konstigt att det växer upp så många hariga ungar.

Jag har funderat på att ta med mina ungar på hojen, var på väg att köpa skyddsutrustning nu i vinter men dom är inte intresserade av att hänga på så det fick vara.
Annars hade jag lätt tagit med någon av dom till något cafe på fika och sen hem igen, det ska börjas i tid! :tummenupp

Landsväg ser inte likadan ut över hela landet... det är med största sannolikhet inte bulten det handlar om.

Men visst, jag överlåter till dig att döma hur han skall hantera sin egen son... du vet säkert bättre än han själv. :död

uppenbarligen, ingen kommer någonsin övetala mig om att en unge ska sitta på en hoj mer än när den står still.
Landsväg är en landsväg, de ser likadana ut. Just därför de har samma namn.
Någon pratade om riskbedömning. Jo jag tackar.

Saken är den att det jag och Bandit666 skrivit om är att köra några hundra meter i ett villaområde, hur många av alla du känner har kört omkull på 30-vägar i ett villaområde?

Vill bara ta in lite info från en annan typ av verksamthet...
Jag har jobbat som ställningsbyggare och fick därigenom
veta att de flesta allvarliga och dödliga olyckorna sker från
1-2 meter, inte 10-20-100meter.. Just för att 1-2m är en
"trygg" höjd.. Det är ju inte så högt.

Ju säkrare folk känner sig, ju dummare blir dom...
Menar nu inte att detta direkt kan implementeras
till hojköra i 30, men väl värt en eftertanke.

Aningen 1-dimensionellt kanske. Jag utgår ifrån att ALLA som överhuvudtaget ställer den här frågan är 100% riskmedvetna OCH försiktiga oavsett hastighet när deras barn åker med.

Var inte samma diskussion uppe förra året?
Alltså fy satan om jag hamnar hos någon överbeskyddande idiot i nästa liv :arsele
Inte konstigt att det växer upp så många hariga ungar.

Jag förstår bara inte resonemanget, vissa ska promt ha hjälm på sina ungar när dom är på dagis och det ska vara så jävla tussenuttigt. Men upp med dom på en hoj bara, ut på vägen för jävlar här ska pappa visa att han kan. :gnissla

Jaha nu har jag kollat med transportstyrelsen om regler.
De får inte sitta framför utan ska sitta på bönpallen eller i en barnstol ( nu finns det ju barnstolar att ha därfram så man kanske kan ha ungen som flyscreen
:) )
Går bra med cykelhjälm eller nåt liknande upp till 7år sen är det mc hjälm som gäller. Själv kommen nog Nemi 3år få åka med därfram på Vespan lite i sommar. Alla dessa regler va trött man blir de menar att sitter ungen framför så blir den mosad jaha men om Agda kör in i baken å ungen sitter där då????

Aningen 1-dimensionellt kanske. Jag utgår ifrån att ALLA som överhuvudtaget ställer den här frågan är 100% riskmedvetna OCH försiktiga oavsett hastighet när deras barn åker med.

Det jag menar! Bara för att det är runt gårsplanen som TS sa, är det
inte mindre farligt.. Räcker ju att ungen viftar till med högerhanden
över TS underarm för att det ska bli ett litet gaspåslag som kan räcka
för att gå omkull eller skjuta iväg så unge oh TS ramlar av..

Något säger mig att den "tryggkänslan" försvinner sekunden barnet hamnar där med dig på hojen... och därav hastighetsvalet. ;)

Jag tror det säkraste är att vi alltid håller barnen inomhus, men glöm inte att först klä alla rum med skumplast så att ingen råkar gå emot någon skarp kant. :gnissla

(tror det är fan så mycket farligare att låta barnen cykla själv med stödhjäl än att åka med bakpå förälder som tar det lugnt, vet inte hur många gånger jag har fått bromsa för alldeles för unga småttingar på stödhjulscykel med föräldrarna några hundra meter bakom helt ovetande av vad deras små liv har för sig)

Last edited:
Jag förstår bara inte resonemanget, vissa ska promt ha hjälm på sina ungar när dom är på dagis och det ska vara så jävla tussenuttigt. Men upp med dom på en hoj bara, ut på vägen för jävlar här ska pappa visa att han kan. :gnissla

Jag har svårt att tro att det är samma personer som är hjälmfetischister och samtidigt vill skjutsa på hojen. Jag tror snarare tvärt om att hjälmfetischistena och de egenutnämnda vardagsskyddsombuden unge ens skulle komma på tanken att skjutsa på motorcykel.

Det jag menar! Bara för att det är runt gårsplanen som TS sa, är det
inte mindre farligt.. Räcker ju att ungen viftar till med högerhanden
över TS underarm för att det ska bli ett litet gaspåslag som kan räcka
för att gå omkull eller skjuta iväg så unge oh TS ramlar av..

Nåja nu vet inte jag vad du har för cykel, men mina har då aldrig varit så hetsiga att jag går omkull vid ett litet gaspådrag, samt att dom barn som åkt hoj med mej aldrig varit så starka så någon övergripande risk funnits för det. Precis som att jag faktist kan släpppa handtaget om det sker, min hand är inte stum monterad utan lätt och fin. Sen så har jag om ungen nu skulle gasa och/om jag får gashäng eller ungen på 4år så stark att jag inte kan hålla emot eller vad som nu sker för oväntat, en koppling att dra in, bromsar att bromsa med och en dödarknapp.
Oftast så saknar barnet den styrkan, man sitter redan med händerna på koppling/broms och lätt på gasen, det går lite mer än tomgång och man tuffar fram som en harley fast med kåpor och 4 cylindrar. Barnen är oftast så nöjda utav intrycken att dom bara sitter still och njuter utav sina första meter som knutte/spätta och man pratar lite lugnt med dom.
Bombrepan på bogesund får vänta tills barnen blivit 7år....:gnissla

Det farligaste med barn på hoj är risken att när dom blivit 20 så vill dom låna min...

Haha jag vet inte vad för slags folk du har i ditt umgänge men har dom den attityden med barn på hojen som "ut på vägen för jävlar här ska pappa visa att han kan.", då ska dom ju definitivt hålla sina barn hemma.
Helt klart finns det olämpliga förare där ute, det kan vara serenada (påhittat :tungan) som sminkar sig och pratar i mobilen medans hon kör, eller rally-harry som kryssar mellan filerna utan att blinka.
Men vad är din syn egentligen, finns det bara en typ av person som kör motorcykel?

Du kan ju inte dra alla över samma kant bara för att dom har en motorcykel.
Det är lite som att anta att flygplanet du ska åka med kommer att störta, och därför är du hemma varje år när resten av familjen sticker på semester :D

Min son åkte med när jag hade en eu-moppe, då stod han på fotplattan framför mig och skötte blinkers och tuta. :)
På hojen blir barnen klämda mot tanken och jag har svårt att nå styret när jag har dom framför mig så där väntar vi ett tag tills dom har blivit lite större och sitter bakom mig. Då ska jag köpa detta handtag, har för mig att det är Jula som säljer det. :tummenupp

Bifogat

• handtag.jpg
    handtag.jpg
    13 KB · Visningar: 253
uppenbarligen, ingen kommer någonsin övetala mig om att en unge ska sitta på en hoj mer än när den står still.
Landsväg är en landsväg, de ser likadana ut. Just därför de har samma namn.
Någon pratade om riskbedömning. Jo jag tackar.

Killars mc-intresse börjar ofta såhär, till skillnad från tjejer som tar hojkort och köper en ER-6 i trettioårsåldern...JÄVLIGT säkert hörrö..

Visserligen hör väl detta till sunt tänkande att man kanske inte ska bränna ut på motorvägen med en liten unge på hojjen men jag har tänkt på en grej men glömmer alltid bort att fråga när jag väl stannar för sheriffen,

jag har en grabb på 3 år som lever för motorcyklar och som inte vill något annat än att åka med mig på tanken runt gården ett varv (tills hojjen är trött och måste vila)
Vilken diskussion du har dragit igång... Så många skribenter, med så mycket adrenalin! Varför måste man låta så arg...? :va

• Gilla
Reaktioner: EST
Har själv tänkt ha grabben framför mig när jag skjutsar till dagis. Men det jag funderar över är om det blir en kraftig inbromsning även i 30. Jag kommer ju inte hålla i honom. Hur stor är risken att han flyger fram?

har själv tänkt ha grabben framför mig när jag skjutsar till dagis. Men det jag funderar över är om det blir en kraftig inbromsning även i 30. Jag kommer ju inte hålla i honom. Hur stor är risken att han flyger fram?

100%

.....

När jag var liten fick jag en 80cc cross som var för stor/kraftfull för mig. Jag dog nästan dIRECKt. But I lived to tell the tale.

Har själv tänkt ha grabben framför mig när jag skjutsar till dagis. Men det jag funderar över är om det blir en kraftig inbromsning även i 30. Jag kommer ju inte hålla i honom. Hur stor är risken att han flyger fram?

Det går faktiskt att köra så att man inte behöver nita. Så länge man inte är ute bland "trafik" så behöver man inte följa "rytmen" och därmed kan man ge sig enorma marginaler framför varje "förutsägbart hinder". Att t.ex bromsa i god tid INNAN man ens korsar gångvägen som det skulle kunna komma moppar/cyklar från osv..

Jag brukar skjutsa lillkorven till/från dagis. Nu är det iofs aldrig annat än 30/50 men de första gångerna drog jag ett enkelt spännband runt oss båda i händelse av inbromsningar.... Nu har han betydligt bättre balans och färdvägen saknar platser som kan bjuda på den typen av obehagliga överraskningar så nuförtiden struntar jag i spännbandet.

... därmed kan man ge sig enorma marginaler framför varje "förutsägbart hinder"...

Prexis.. :fakta

Last edited:
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2