Åka hoj med småbarn på allmän väg ?

Jag förstår vad du menar, allt förutom att jag skulle vara så mycket bättre. Jag uttrycker mina åsikter på mitt sätt, som du säkert förstått är jag starkt emot och tycker att hela grejen är en dåres försvarstal. Det finns således inget positivt i något ni har framkommit med, vad ska jag då tillföra?

Barn kan få vara barn och ha distans till vad dom respektive vuxna gör i livet. Och det handlar inte om att jag är något säkerhetsfreak, knappast.
MEN
I vissas fall är enda anledningen att man är så kåt på att grabben själv ska bli hojkille och man kan stå 20 år senare vid grillen med sofieron i handen och likt karl bertil jonssons farsa grymta: Min son, jag satt upp dig på en hoj första gången när du va tre år (här vänder han sig och sin ölmage till släkten) fattar ni! TRE år. Vilken karl han är nu!
tvi.

Damn, jag som försökte hålla mig ifrån att svara till dig i tråden något mer då det ändå kvittar vad man skriver... men jag bara känner att du behöver få höra om ett annat scenario.

Nästan varje morgon hör jag från sonens rum direkt när han vaknar "Min med pappa brum bruuuum" och detta innan han klivit upp ur sängen, samma sak kommer under frukosten ett 20-tal ggr och sedan hela vägen som vi går till dagis. Jag har förklarat att pappa kan inte köra brum brum förräns snön är borta så han haft koll på det.
Nu när snön är borta har jag skyllt på att det varit kallt och blött... även det har han koll på.
Men tjatet om "min med pappa brum brum" är varje dag, under frukost, hela vägen till dagis och hela vägen hem från dagis och då o då resten av dagen till han somnar och sen fortsätter det nästa dag igen.

När jag öppnar dörren dit hojen står kommer han springande och vill titta och sitta på brum brum.

När jag tar fram hojen och startar den så vill han gasa på den.

När jag åker utan honom bryter han ihop och hans mor får trösta honom för att han inte fick åka med... och då har han aldrig åkt en meter på hojen.
Så jo, när det funkar vädermässigt så kommer vi börja med nån meter på garageuppfarten, när det känns bekvämt får det väl bli några meter på gatan utanför och när jag känner mig tillräckligt bekväm att ha honom på hojen så får han skjuts till dagis på hojen, alla 400m på denna villagatan vi bor på.

Handlar definitivt inte om att jag försöker tvinga upp honom på hojen utan att jag vill förverkliga hans egna intresse på samma sätt som jag fick mitt förverkligat när jag var liten (dock något år äldre än han).

Säg vad du vill, men jag är ganska säker på att han blir glad när han väl får glida med några meter och han kommer förmodligen vara tokstolt på dagis när han får skjuts hela vägen.

massa puttinutt

Men det va väl det finaste jag hört sen jag konfirmerades.
Ge honom en sådan och brumma lite med munnen så lovar jag att han håller käften sen.

elmotorcykel.jpg

Jag kommer ihåg när jag var 4-5år och brukade få åka hem till dagsifröken och åka bakpå när hennes grabb körde moppe...
En Yamaha DT mins fortfarande hur kul det var och hur fort det gick säkert 40-45 i nedförsbacke, det va nog det roligaste jag visste då och jag fick aldrig nog!

Skulle mer än gärna velat åkt bakpå mina föräldrar men dom körde tyvärr inte hoj vilket jag tycker är väldigt synd!

Vad spelar det för roll? En bil tar upp lika mycket utrymme som två hojar brevid varandra som de va, och vi rullade sakta, vi hade inte stannat...Vi sa att vi skulle vänta efter varje korsning på de lite långsammare (läs:ni) och då drar ni förbi med två cm tillgodo?

edit: 150m efter en vänstersväng. kolla kartan själv.

Du har helt rätt! Det var en vänstersväng! My bad!

En bil som stannar/krypkör på väg skall placera sig så långt till höger som möjligt. Om man eventuellt dessutom skall svänga höger så skall man placera sig till höger inför sväng.

Detta får man lära sig när man tar körkort.

Du har helt rätt! Det var en vänstersväng! My bad!

En bil som stannar/krypkör på väg skall placera sig så långt till höger som möjligt. Om man eventuellt dessutom skall svänga höger så skall man placera sig till höger inför sväng.

Detta får man lära sig när man tar körkort.

Okej, så på grund av detta har du rätt att bränna förbi i 130+ på sjuttioväg utan att hålla ut? tillåt mig hånle.
Ska bli intressant att se vilken körskola som vill anställa dig sen!

Okej, så på grund av detta har du rätt att bränna förbi i 130+ på sjuttioväg utan att hålla ut? tillåt mig hånle.
Ska bli intressant att se vilken körskola som vill anställa dig sen!

Om det i detta fall innebär att ni har rätt att köra olaglig hastighet...

Jag hade 2 alternativ. Det ena var att bromsa och krascha rkt in i er. Det andra var att veja så mycket jag hann. Jag valde alternativ 2. Så jäkla nära var det inte heller, men jag kan förstå om ni som så gott som/stod stilla upplevde det mer obehagligt än vad jag och resten av gänget gjorde.

Hånle på du, tack för omtanken :)

Nog om detta i denna tråd. Både du och jag vet att vi tycker olika om även detta fallet som handlar om barn på väg och det lär vi fortsätta göra :)

Last edited:
Min pappa körde på denna varianten med mig på hans turboladdade GSX-R. Svetsade på ett fäste för cykelstol och satte mig där bak. Hände inga olyckor, så jag satt allt säkert där på :D

33933_444596202871_789812871_5293092_3825179_n.jpg

Last edited:
Om det i detta fall innebär att ni har rätt att köra olaglig hastighet...

Jag hade 2 alternativ. Det ena var att bromsa och krascha rkt in i er. Det andra var att veja så mycket jag hann. Jag valde alternativ 2. Så jäkla nära var det inte heller, men jag kan förstå om ni som så gott som/stod stilla upplevde det mer obehagligt än vad jag och resten av gänget gjorde.

Hånle på du, tack för omtanken :)

Nog om detta i denna tråd. Både du och jag vet att vi tycker olika om även detta fallet som handlar om barn på väg och det lär vi fortsätta göra :)

Hur mycket mer lögner kommer det från?
Ingenting du sagt hittils stämmer in i den situationen som ni pratar om.
Sluta hitta på saker och överdriv om typ av kurva och att det va tajt osv.
Du ville visa att du kunde gasa när du äntligen kom ifatt oss och detta va ditt sätt att "visa " att du kunde köra snabbt.
DOCK jävligt omdömeslöst för vara en person som sitter och skriver om hur man ska placera sig i trafiken.
Vad säger trafikboken om din egna körning då? raksträcka på ex antal 100m och fri sikt och du bränner förbi oss i den farten du gjorde och nu sitter o hävdar att du bara hade 2 val. Du kunde gjort som Alex gjorde..sakta ner och kolla om nåt hänt..istället för gasa så mycket du vågade förbi oss.

Sitt inte o ljug mer nu.

Min pappa körde på denna varianten med mig på hans turbo moppe. Svetsade på ett fäste för cykelstol och satte mig där bak. Hände inga olyckor, så jag satt allt säkert där på :D

33933_444596202871_789812871_5293092_3825179_n.jpg

Att du har fått en bra uppväxt råder det ju knappast nåt tvivel om! :tummenupp
Inte nog med att du fick sitta bakpå hojen det är ju för fan en gixxer också! :Bugar:Bugar:Bugar

Hur mycket mer lögner kommer det från?
Ingenting du sagt hittils stämmer in i den situationen som ni pratar om.
Sluta hitta på saker och överdriv om typ av kurva och att det va tajt osv.
Du ville visa att du kunde gasa när du äntligen kom ifatt oss och detta va ditt sätt att "visa " att du kunde köra snabbt.
DOCK jävligt omdömeslöst för vara en person som sitter och skriver om hur man ska placera sig i trafiken.
Vad säger trafikboken om din egna körning då? raksträcka på ex antal 100m och fri sikt och du bränner förbi oss i den farten du gjorde och nu sitter o hävdar att du bara hade 2 val. Du kunde gjort som Alex gjorde..sakta ner och kolla om nåt hänt..istället för gasa så mycket du vågade förbi oss.

Sitt inte o ljug mer nu.

Hur du uppfattar situationen är tydligen helt annorlunda än hur jag uppfattade den.

Ordet lögn är ganska hårt.

Jag vet inte vad lagboken säger om omkörning på landsväg.

Snacka om hastighet hit o dit är patetiskt, för du körde om mig i mycket olaglig hastighet efter situationen där du stannade/kröp fram vid mittlinjen. Inte för att det försvarar någons hastighet direkt.

Att snacka hastighet är som att snacka att storleken inte har betydelse...

Anas det en girlfight i tråden, lägg ner den tack och diskutera hur fn en ivrig unge kan få åka med på en hoj. :)
Om nu barn kan få åka med moppar, mountainbikes, cykelkärra etc så kan det ju inte vara så farligt, kommer era ungar få gunga, åka vattenrutschbana, eller ska de ha stödhjul, lära gå hjälm, aldrig få bygga en trädkoja. Ibland ska det göra ont att växa upp så man lär sig att tänka säkert.

girlfight.jpg

Damn, jag som försökte hålla mig ifrån att svara till dig i tråden något mer då det ändå kvittar vad man skriver...

Håller helt med dig där.

Min grabb är exakt lika som din med sitt motor intresse,

Jag var i garaget i kväll och måttade lite på ena hojjen som är mest lämpad och jämförde med en gammal barnstol och jag tror man kan bygga på ett snap on fäste till en stol så i morgon ska jag bränna iväg och kika om jag inte kan hitta någon snyggare cykel barn stol med i någon modernare färg än den gamla orange

så får vi se om jag bygger ihop något,
jag tror helt klart det är värt det när den väl sitter på plats och grabben i den, då lär det bli enklare att få iväg han till dagis på morgonen med :D

Hur du uppfattar situationen är tydligen helt annorlunda än hur jag uppfattade den.

Ordet lögn är ganska hårt.

Jag vet inte vad lagboken säger om omkörning på landsväg.

Snacka om hastighet hit o dit är patetiskt, för du körde om mig i mycket olaglig hastighet efter situationen där du stannade/kröp fram vid mittlinjen. Inte för att det försvarar någons hastighet direkt.

Att snacka hastighet är som att snacka att storleken inte har betydelse...

Ja du kan ju inte erkänna att du körde över din förmåga vilket du uppenbarligen gjorde om du va tvungen att passera i så höghastighet som du gjorde och med så liten marginal.
Alex "HellHound" körde snabbare än er och hann utan problem sakta in och hålla ett lägre tempo UTAN problem.
Enligt ditt resonemang är då han en förare som har bättre kontroll än vad du har då han insåg att han bara behövde sakta in och följa i samma tempo utan problem.
Det är med andra ord du som överdriver en situation bara för få folk att tycka du gjorde ett bra val och inte behöva facea att du körde som en idiot.
Lögnerna är i hur du beskriver situationen och även din sk första beskrivning av kurvan. Kan du inte ens skilja på en högerkurva och vänster kurva om du nu va så pressad att du bara hade 2 val pga jag körde långsamt mitt på min sida av vägen.

Ditt svar va knappast oväntat med tanke på allt som kommer ur din mun. Har du nåt att säga så ta det via pm i fortsättningen tack.

Nu är det slutdiskuterat om detta.

Åter till tråden.

Gör vad du själv tycker är rätt. Men tänk på ev konsekvenser om olyckan är framme. Tänk sen på hur mycket du värderar ditt barns hälsa. Det kan gå jättebra men lite rullgrus i 10km/tim kan göra jäävligt ont...är det då värt att chansa..jaa om du tycker det så gör det.
Personligen tycker jag att barn inte ska sitta bakpå mer än absolut nödvändigt. krisar det så ok..men det många glömmer bort är att vi är inte ensamma i trafiken och oavsett vem som orsakar en olycka så gör den lika ont.
Ska ditt barn lida om olyckan är framme pga du promt ska ha din unge med..ja tycker du det är värt det så kör på.

OBS jag pratar om att skjutsa barn inte vuxna nu som kan ta egna beslut. Ett barn förstår inte riskerna..det är vårat ansvar.

Last edited:
Kära Sporthoj.com,

Jag har efter att ha läst denna tråd utan och innan, fattat beslutet att inte låta mina barn sitta med på motorcykeln även om dom skulle vilja det.
Istället lastar jag dom i bilen och beger mig ut på vägarna för att det är ett mycket säkrare sätt för dom att färdas t.ex. bland motorcyklister:
http://www.overloadmc.se/iframe/Bus_2010_film.html

Eller vänta nu.... :D

Ja du kan ju inte erkänna att du körde över din förmåga vilket du uppenbarligen gjorde om du va tvungen att passera i så höghastighet som du gjorde och med så liten marginal.
Alex "HellHound" körde snabbare än er och hann utan problem sakta in och hålla ett lägre tempo UTAN problem.
Enligt ditt resonemang är då han en förare som har bättre kontroll än vad du har då han insåg att han bara behövde sakta in och följa i samma tempo utan problem.
Det är med andra ord du som överdriver en situation bara för få folk att tycka du gjorde ett bra val och inte behöva facea att du körde som en idiot.
Lögnerna är i hur du beskriver situationen och även din sk första beskrivning av kurvan. Kan du inte ens skilja på en högerkurva och vänster kurva om du nu va så pressad att du bara hade 2 val pga jag körde långsamt mitt på min sida av vägen.

Ditt svar va knappast oväntat med tanke på allt som kommer ur din mun. Har du nåt att säga så ta det via pm i fortsättningen tack.

Nu är det slutdiskuterat om detta.

Fel kan vem som helst skriva. Rättade mitt fel genom att erkänna att det var en vänster sväng i stället för höger. Du kanske borde rätta ditt genom att erkänna att det var fel av dig o stanna/krypköra mitt i vägen...

Jag hade två val och jag tog det sista eftersom jag ansåg att det var säkrare än att bromsa och eventuellt köra på er. Gör så satans ont.

Bra för er att Alex är så bra så han kom i långsammare fart och valde att stanna. HANS beslut. Jag valde att fortsätta genom att göra en omkörning och fortsätta min färd mot vårt mål.

Om du vill säga mig mer så kan DU ta det i pm. Jag har inget mer att säga er varken om detta eller om barn på MC, eller jag vet inte om jag öh har mer att säga er. Ha det gott och lycka till med allt!

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph