Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

Jag tycker heller inte att ser riktigt ut. Kolven ska inte synas sådär mycket heller... måste kolla hur det ser på min sambos 300:a och på vargen...
När jag har bänt isär klossarna kan man nästan kasta in hjulet, inga problem alls.
Bara att slänga dit nya tjockare belägg och/eller skiva om man vill se mindre av kolven.
 
Bara att slänga dit nya tjockare belägg och/eller skiva om man vill se mindre av kolven.
Jo det var min tanke också men beläggen på bilden såg ju hyfsat tjocka ut och då ska kolven inte vara sådär exponerad. Ska svänga förbi KTM-handlaren och kolla hur det ser ut på en flonkans ny hoj... :)
 
Jo det var min tanke också men beläggen på bilden såg ju hyfsat tjocka ut och då ska kolven inte vara sådär exponerad. Ska svänga förbi KTM-handlaren och kolla hur det ser ut på en flonkans ny hoj... :)
Vad skulle det annars vara?Oket lär inte bli bredare invändigt iallafall.
Här kan ni glo på mitt Nissinok om ni vill.Skiva 4mm och klossarna ca 10mm tjocka inkl plåten på baksidan...
 

Bifogat

  • Bakbroms.jpg
    Bakbroms.jpg
    1,019 KB · Visningar: 14
Last edited:
Vad skulle det annars vara?Oket lär inte bli bredare invändigt iallafall.
Här kan ni glo på mitt Nissinok om ni vill.Skiva 4mm och klossarna ca 10mm tjocka inkl plåten på baksidan...
Tja, om tex oket inte glider längst ut så får du den effekten att du exponerar kolven…
 
...fast nu
Bromsskivan sitter där den sitter så jag vet inte hur du tänkt dig att det ska gå till när allt är ihopmonterat.
Det enda som rör sig är oket på glidpinnarna och kolven som trycks ut, allting annat är statiskt inkl skivan. Kan då oket inte komma längre ut till vänster bakifrån sett så kommer den västra bromsklossen att slitas i förtid, oket kommer att glida åt höger och kolven kommer att exponeras mer...
Jag hade rengjort kolven och tryck in den i botten, sen hade jag kollat att oket kan glida hela vägen ut till vänster på glidpinnarna så att jag får maximalt med "slaglängd" och utrymme för skivan. I samma veva hade jag mätt klossarna att de inte är assymetriskt slitna alternativt bytt dem till nya.

Kan ju tillägga att jag hade ett liknande fel för några år sen. Det var så mycket skit i glidpinnarnas spår att de bara gled en liten bit, sen var det stopp, och slets bara ena bromsklossen plus att hjulet var svårt att montera. Tänkte det kunde vara samma sak men jag har säkert fel...
 
...fast nu

Det enda som rör sig är oket på glidpinnarna och kolven som trycks ut, allting annat är statiskt inkl skivan. Kan då oket inte komma längre ut till vänster bakifrån sett så kommer den västra bromsklossen att slitas i förtid, oket kommer att glida åt höger och kolven kommer att exponeras mer...
Ja slitna klossar=mer exponerad kolv precis som jag skrev innan.Men hur får du ihop det med detta inlägg då?
Jo det var min tanke också men beläggen på bilden såg ju hyfsat tjocka ut och då ska kolven inte vara sådär exponerad. Ska svänga förbi KTM-handlaren och kolla hur det ser ut på en flonkans ny hoj... :)
 
Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Back
Top