Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

Jag tycker heller inte att ser riktigt ut. Kolven ska inte synas sådär mycket heller... måste kolla hur det ser på min sambos 300:a och på vargen...
När jag har bänt isär klossarna kan man nästan kasta in hjulet, inga problem alls.
Bara att slänga dit nya tjockare belägg och/eller skiva om man vill se mindre av kolven.

Bara att slänga dit nya tjockare belägg och/eller skiva om man vill se mindre av kolven.
Jo det var min tanke också men beläggen på bilden såg ju hyfsat tjocka ut och då ska kolven inte vara sådär exponerad. Ska svänga förbi KTM-handlaren och kolla hur det ser ut på en flonkans ny hoj... :)

Jo det var min tanke också men beläggen på bilden såg ju hyfsat tjocka ut och då ska kolven inte vara sådär exponerad. Ska svänga förbi KTM-handlaren och kolla hur det ser ut på en flonkans ny hoj... :)
Vad skulle det annars vara?Oket lär inte bli bredare invändigt iallafall.
Här kan ni glo på mitt Nissinok om ni vill.Skiva 4mm och klossarna ca 10mm tjocka inkl plåten på baksidan...

Bifogat

• Bakbroms.jpg
    Bakbroms.jpg
    1,019 KB · Visningar: 16
Last edited:
Vad skulle det annars vara?Oket lär inte bli bredare invändigt iallafall.
Här kan ni glo på mitt Nissinok om ni vill.Skiva 4mm och klossarna ca 10mm tjocka inkl plåten på baksidan...
Tja, om tex oket inte glider längst ut så får du den effekten att du exponerar kolven…

Bromsskivan sitter där den sitter så jag vet inte hur du tänkt dig att det ska gå till när allt är ihopmonterat.
Det enda som rör sig är oket på glidpinnarna och kolven som trycks ut, allting annat är statiskt inkl skivan. Kan då oket inte komma längre ut till vänster bakifrån sett så kommer den västra bromsklossen att slitas i förtid, oket kommer att glida åt höger och kolven kommer att exponeras mer...
Jag hade rengjort kolven och tryck in den i botten, sen hade jag kollat att oket kan glida hela vägen ut till vänster på glidpinnarna så att jag får maximalt med "slaglängd" och utrymme för skivan. I samma veva hade jag mätt klossarna att de inte är assymetriskt slitna alternativt bytt dem till nya.

Kan ju tillägga att jag hade ett liknande fel för några år sen. Det var så mycket skit i glidpinnarnas spår att de bara gled en liten bit, sen var det stopp, och slets bara ena bromsklossen plus att hjulet var svårt att montera. Tänkte det kunde vara samma sak men jag har säkert fel...

Last edited:
...fast nu

Det enda som rör sig är oket på glidpinnarna och kolven som trycks ut, allting annat är statiskt inkl skivan. Kan då oket inte komma längre ut till vänster bakifrån sett så kommer den västra bromsklossen att slitas i förtid, oket kommer att glida åt höger och kolven kommer att exponeras mer...
Ja slitna klossar=mer exponerad kolv precis som jag skrev innan.Men hur får du ihop det med detta inlägg då?

Jag tror tyvärr inte att jag skulle få dit hjulet om jag gjorde det. Det blir för tajt.

När jag tog bort oket sist så plockade jag isär nästan hela skiten och gjorde rent. Jag smorde upp allt med fett och såg till att allt gled som det skulle. Jag mätte inte hur långt oket kunde glida men om jag kommer ihåg rätt så gick det hela vägen.

När jag monterade tillbaka allt på svingen så fick jag efter första försöket ta av allt igen då jag trodde jag gjort fel. För, jag fick inte dit hjulet igen. Den inre klossen ligger på för tajt mot skivan och det finns inget (ytterst lite) spelrum. När jag gjorde det igen så fick jag iaf dit hjulet men med press-passning och det här är nog den största anledningen till varför inte hjulet rullar så lätt som det borde. Hjulet sitter inte fast, utan de kan snurra när jag använder handen men det snurrar inte helt självmant när jag ger det lite mer fart.

Oket ligger alltså i sitt yttersta läge när jag monterar hjulet. Det är inte ens i närheten av att kunna kastas in på plats (våt dröm).

Ja slitna klossar=mer exponerad kolv precis som jag skrev innan.Men hur får du ihop det med detta inlägg då?
Att det på bilden såg ut att vara hyfsat tjocka pads och då ska kolven inte synas, då ska det se ut som på bilden jag lade upp från en ny hoj, vilket ju även liknande din bild.
Jag hävdar fortfarande att något är fel när oket ligger i sitt yttersta läge och att klossen ligger på. Det gör det ju väldigt svårt att t ex byta till nya klossar?
Det är som att skivan skulle behöva shimsas ut?

Ligger skivan fel i oket så måste ju något annat var fel,distanser eller hjul som blivit utbytt någon gång i tiden för inte ens japanerna är så dåliga på att bygga hojar att man ska behöva shimsa ut bromsskivor för att få det att passa.
Men det är väl bara att prova att shimsa ut skivan ett par mm och kolla om det blir bättre.
Dock kommer det naturligtvis fortsatt synas lika mycket av kolven(som ni hänger upp er på)så länge skiva och belägg är samma.

Ligger skivan fel i oket så måste ju något annat var fel,distanser eller hjul som blivit utbytt någon gång i tiden för inte ens japanerna är så dåliga på att bygga hojar att man ska behöva shimsa ut bromsskivor för att få det att passa.
Men det är väl bara att prova att shimsa ut skivan ett par mm och kolla om det blir bättre.
Dock kommer det naturligtvis fortsatt synas lika mycket av kolven(som ni hänger upp er på)så länge skiva och belägg är samma.
Naturligtvis ska man inte behöva schimsa en skiva, det är ju något annat som är galet eftersom det är precis som du säger att japanerna är duktiga på att bygga hojar. Om du läser vad jag skriver så sa jag att "-det är SOM att skivan skulle behöva shimsas ut?", inte ATT den måste shimsas ut.

Det enda "jag hänger upp mig på" är att med så mycket material på bromsklossarna som det ser ut att vara på bilden så ska inte kolven synas så mycket. Isåfall måste materialet på klossarna vara dubbelt så tjockt när de är nya.
Du tycker med andra ord att det är helt normalt att det ska se ut som det gör och att han inte får på hjulet och när han väl får på hjulet så ligger bromsen på och att det inte är något fel, eller vad menar du?

Jag kan hålla med om att bromskolven ser ut att vara underligt långt ut om man beaktar att klossarna ser ganska bra ut. Och den kommer vara ännu längre ut när klossarna blivit slitna.

Men och andra sidan sitter ju allt som det ska, det går ju liksom inte montera på nåt annat sätt så jag kan inte se annat än att det ska vara sådär.

Jag kan hålla med om att bromskolven ser ut att vara underligt långt ut om man beaktar att klossarna ser ganska bra ut. Och den kommer vara ännu längre ut när klossarna blivit slitna.

Men och andra sidan sitter ju allt som det ska, det går ju liksom inte montera på nåt annat sätt så jag kan inte se annat än att det ska vara sådär.
Återigen, han måste pressa på hjulet med våld och bromsen ligger sen på, det kan ju omöjligt vara normalt, speciellt på en japansk hoj :)

Du tycker med andra ord att det är helt normalt att det ska se ut som det gör och att han inte får på hjulet och när han väl får på hjulet så ligger bromsen på och att det inte är något fel, eller vad menar du?

Den detaljen missade jag! :-O

Men att shimsa skivan kommer inte förändra skivans position i bromsoket, oket glider ju ändå till samma läge på pinnarna. Att bromskolven sticker långt har nog inte med problemet att göra.

Men bromsen ska ju inte ligga på, och det är ju hänger inte ihop med läget på bromskolven.

Det kanske redan hunnit diskuteras men hur är det med hjuldistanserna? Sitter dom på rätt sida? Flyttar man om höger och vänster så kan jag tänka mig att man får problemet med att hjulet flyttas i sidled så mycket att bromsskivan trycker mot ena bromsklossen när oket bottnar i sitt ena ändläge.

Den detaljen missade jag! :-O

Men att shimsa skivan kommer inte förändra skivans position i bromsoket, oket glider ju ändå till samma läge på pinnarna. Att bromskolven sticker långt har nog inte med problemet att göra.

Men bromsen ska ju inte ligga på, och det är ju hänger inte ihop med läget på bromskolven.

Det kanske redan hunnit diskuteras men hur är det med hjuldistanserna? Sitter dom på rätt sida? Flyttar man om höger och vänster så kan jag tänka mig att man får problemet med att hjulet flyttas i sidled så mycket att bromsskivan trycker mot ena bromsklossen när oket bottnar i sitt ena ändläge.
Jag tänkte mest att kolven var ett symptom, grundproblemet var ju de ovan nämnda problemen. Personligen struntar jag i hur mycket av kolven som syns bara man kan montera hjulet utan att svettas och att hjulet sen rullar. Det är ju viktigare än hur mycket av en kolv man ser... :)

Bra att kolla distanserna ja...

Naturligtvis ska man inte behöva schimsa en skiva, det är ju något annat som är galet eftersom det är precis som du säger att japanerna är duktiga på att bygga hojar. Om du läser vad jag skriver så sa jag att "-det är SOM att skivan skulle behöva shimsas ut?", inte ATT den måste shimsas ut.

Det enda "jag hänger upp mig på" är att med så mycket material på bromsklossarna som det ser ut att vara på bilden så ska inte kolven synas så mycket. Isåfall måste materialet på klossarna vara dubbelt så tjockt när de är nya.
Ja jag tycker inte att det ser konstigt ut och det går ju ändå inte att göra något åt annat än att sätta i nya belägg.
Att bromsen ligger på är väl inte optimalt men det har ju ändå inget med kolvens position att göra trots allt tjat om det.Kan ju börja med att kolla om distanserna är identiska eller om de går att blanda ihop.Jag har inte ägt en Yamaha sen 2001 och kommer inte ihåg vare sig hur bromsok eller bakhjul såg ut...

Ja jag tycker inte att det ser konstigt ut och det går ju ändå inte att göra något åt annat än att sätta i nya belägg.
Att bromsen ligger på är väl inte optimalt men det har ju ändå inget med kolvens position att göra trots allt tjat om det.Kan ju börja med att kolla om distanserna är identiska eller om de går att blanda ihop.Jag har inte ägt en Yamaha sen 2001 och kommer inte ihåg vare sig hur bromsok eller bakhjul såg ut...

Om det är en Yamaha så är distanserna olika på höger och vänster sida.

Hur trögt går det att trycka tillbaka kolven i oket? Har du lagom mycket bromsvätska i? Blir skivan varm om du kör lite och stannar och känner på skivan utan att ha bromsat med bakbromsen?

Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!