Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

Jag har inte heller påstått att du påstår detta utan skrev vad han säger.

Man skriver "höga varvtal vid kall motor minskar motorns livslängd - värm alltid upp motorn på lågt varvtal", vilket inte har att göra med hur man värmer upp motorn utan syftar på är att förhindra personer från att starta hojen och direkt börja köra iväg på höga varvtal eftersom det kan leda till nypt kolv, då kolv och cylinder expanderar olika snabbt.

Vad tror du händer när du ger gas när ECU:ns kallstartarmapp redan ger en fetare blandning? Jo, motorn får då ännu fetare blandning som över tid leder till tändstiftproblem och oljeslam.

Det fungerar utmärkt att röka cigaretter också, men är det bra för kroppen? Nej. Om du röker får du inte cancer med en gång. Men ge det några år eller decennier så är chansen stor att du får det. Samma är det med att värma upp motorn på fel sätt.

Men du gör självklart som du vill. Det är uppenbart att du tror dig vet bättre än KTM:s ingenjörer, det vittnar ju din anekdotiska bevisföring om.
Vad rekommenderar KTM:s ingenjörer då som du refererar till?
Och varför står det inte i manualen om det nu är så livsviktigt?
 
Tur man kör med mekaniska grejer… och inte låter någon ingenjör/programmerare styra allt.
 
ECU:n är programmerad med en kallstartarmapp som ger rätt blandning. Att då tillsätta mer gas som gör att den redan korrekt fetade blandningen blir fetare än vad som är önskvärt är att motgå vad ingenjörerna kommit fram till när man utvecklade både mappen och TPI/TBI.

Jag har inte påstått att det är livsviktigt utan att det finns ett korrekt och ett fel sätt att värma upp moderna 2-taktare på med TPI eller TBI.

Varför det inte står i manualen får du fråga KTM om. Min gissning är att man antar att kunderna ska förstå att TPI och TBI är förenklade men anpassade versioner för 2-taktare av insprutningen på 4-taktare och att dessa ska värmas upp likadant. Att kunden också läser på om hojen innan han köper och förstår vad TPI och TBI är och hur det fungerar är kanske något man också förväntar sig, men det är kanske för mycket att förvänta sig av sina kunder? Det är ju trots allt en 2-taktare så låt oss värma upp den som vi alltid gjort. Utveckling, vad är det?
Att inte KTM skrivit ut något särskilt tillvägagångssätt beror naturligtvis på att de anser att det inte behövs(och det gör det uppenbarligen inte heller).
Din enda källa är alltså någon random youtuber som du råkar lita blint på...
Man behöver för övrigt inte stå still och värma 4t heller utan det går alldeles utmärkt att rulla iväg där också.
 
Nyheter
Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Back
Top