Det är ju så att axeln roterar lite nu när jag försöker lossa muttern så den borde ha lossat en smula men på vägen runt så kanske muttern fastnade i en snedgänga eller något skräp. Men med tanke på vilka krafter jag lagt ner på muttern får jag svårt att se at det skulle kunna vara varken lite sandkorn eller en kraschad gänga på axeln. Jag vet att jag drog den med rätt moment och gängorna var rena. Om något kan det ha kommit lite fett på dem men inget annat. Det kan ju vara så att jag fått hjärnsläpp (genom allt annat meck) och lagt på lock-tajt men det tror jag inte. Det har iaf inte suttit så pass länge att den rostat fast.
Oavsett vad det än är som håller fast muttern så tror jag inte det är något av ovanstående. Med det långa spärr-skaftet (stora moment-nyckeln) och min vikt på den borde ingen kunna hålla emot.
Nu är planen att införskaffa en bra 28 mm nyckel som kan hålla fast andra sidan bättre. För den stora skiftan satt inte helt kvar när jag tog i.
Jag skulle kunna testa att dra åt muttern igen och se om det händer något eller ni kanske har andra erfarenheter?