Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

På min 300 syns ganska mycket av kolven.
Mellanrummet i oket fylls upp av bromsklossarna, skivan och kolven .
I bland kan det även komma in skit i det utrymmet🙄
När jag byter klossar och pressar tillbaka kolven så brukar jag öppna locket på bromsvätskebehållsren, då kan eventuellt överskott läcka ut.
Om jag bara tar av hjulet så pressar jag bara tillbaka kolven utan att öppna då det var rätt mängd broms olja innan .
Med för mycket bromsolja kan bromsarna ligga an och det blir värre när oken blir varma
 
På min 300 syns ganska mycket av kolven.
Mellanrummet i oket fylls upp av bromsklossarna, skivan och kolven .
I bland kan det även komma in skit i det utrymmet🙄
När jag byter klossar och pressar tillbaka kolven så brukar jag öppna locket på bromsvätskebehållsren, då kan eventuellt överskott läcka ut.
Om jag bara tar av hjulet så pressar jag bara tillbaka kolven utan att öppna då det var rätt mängd broms olja innan .
Med för mycket bromsolja kan bromsarna ligga an och det blir värre när oken blir varma
Hmm, det här skulle också kunna vara en del av problemet. Bra input.
 
Hmm, det här skulle också kunna vara en del av problemet. Bra input.

Ja, ett överfullt bromssystem gör att kolven pressar ihop klossarna mot skivan och den värme som skapas gör att bromsvätskan expanderar och det trycker ännu hårdare.

Men då skulle du inte kunna pressa isär bromsbeläggen eftersom oljan måste ha någonstans att ta vägen då.
 
Ja, ett överfullt bromssystem gör att kolven pressar ihop klossarna mot skivan och den värme som skapas gör att bromsvätskan expanderar och det trycker ännu hårdare.

Men då skulle du inte kunna pressa isär bromsbeläggen eftersom oljan måste ha någonstans att ta vägen då.
Aa, får nog ta och kontrollera nivån i behållaren igen. Men jag vet inte hur mycket det kommer att påverka den inre klossens placering i förhållande till skivan. Spelrummet mellan klossarna för skivan kanske kan bli större men det händer ju endast då jag bänder isär dem. Men den inre klossen flyttar sig nog inte så mycket. Så snart jag har bromsat en gång så är ju spelrummet betydligt mindre. Och det här sista är nog som det bör vara. Oket är ju i sitt yttersta läge och skivan kommer knapps in emellan iaf. Det är ju det som jag ser är problemet. Skulle hjulet eller skivan sitta lite mer till höger så skulle nog saken vara bif.

Jag har inte hunnit titta närmare på det här ännu då det ligger en del andra grejer på bordet i garaget.
 
Det kommer inte flytta klossen men klossarna kanske inte ligger an
 
Spännande. Man behöver inte ens köra för att få humörsvängningar av den här sporten.

Har varit på klubben hela helgen för att hjälpa till med förberedelser inför en tävling. Kul jobb och trevligt gäng. Snacka motor och äta grillat. Perfa.


Kom hem och skulle ta tag i distanserna på bakhjulet/axeln. Kom precis upp från garaget, lagom grinig.

Fick fn inte ens bort muttern från hjulaxeln. Den tar bara med sig hela axeln runt och bara snurrar och snurrar. Som tur är så får jag dit en stor skifta (28mm) på andra sidan. Testar igen. Inte fn heller. Hämtar längre skaft (1m)… inte en chans… pallar upp shortsen på andra sidan med en pall under som mothåll. Jag hänger på skaftet där muttern är, släppte den… nä fn heller… tog fram värmepickan på 500* och körde på…. Nada… wd40… hände inte ett smack. Som om någon har svetsat fast muttern… vad fn gör man nu då? wft?
 
Spännande. Man behöver inte ens köra för att få humörsvängningar av den här sporten.

Har varit på klubben hela helgen för att hjälpa till med förberedelser inför en tävling. Kul jobb och trevligt gäng. Snacka motor och äta grillat. Perfa.


Kom hem och skulle ta tag i distanserna på bakhjulet/axeln. Kom precis upp från garaget, lagom grinig.

Fick fn inte ens bort muttern från hjulaxeln. Den tar bara med sig hela axeln runt och bara snurrar och snurrar. Som tur är så får jag dit en stor skifta (28mm) på andra sidan. Testar igen. Inte fn heller. Hämtar längre skaft (1m)… inte en chans… pallar upp shortsen på andra sidan med en pall under som mothåll. Jag hänger på skaftet där muttern är, släppte den… nä fn heller… tog fram värmepickan på 500* och körde på…. Nada… wd40… hände inte ett smack. Som om någon har svetsat fast muttern… vad fn gör man nu då? wft?

Drar du åt rätt håll?

När du gett upp allt annat så går det väl alltid att klyva muttern och köpa en ny.
 
Drar du åt rätt håll?

När du gett upp allt annat så går det väl alltid att klyva muttern och köpa en ny.
Muttern sitter på höger sida.

Aa, jag brukar ”ligga” över stänkan och hålla emot med bröstkorgen när jag drar åt tills bakfjädringen går ihop. Sedan med momentnyckeln (alltid lite kvar till den).

När jag lossar behöver man ju knappast göra annat än att trycka ner skaftet (bakifrån sett). Däcket går i backen som mothåll och vanligtvis lossar muttern.
 
Det är ju så att axeln roterar lite nu när jag försöker lossa muttern så den borde ha lossat en smula men på vägen runt så kanske muttern fastnade i en snedgänga eller något skräp. Men med tanke på vilka krafter jag lagt ner på muttern får jag svårt att se at det skulle kunna vara varken lite sandkorn eller en kraschad gänga på axeln. Jag vet att jag drog den med rätt moment och gängorna var rena. Om något kan det ha kommit lite fett på dem men inget annat. Det kan ju vara så att jag fått hjärnsläpp (genom allt annat meck) och lagt på lock-tajt men det tror jag inte. Det har iaf inte suttit så pass länge att den rostat fast.

Oavsett vad det än är som håller fast muttern så tror jag inte det är något av ovanstående. Med det långa spärr-skaftet (stora moment-nyckeln) och min vikt på den borde ingen kunna hålla emot.

Nu är planen att införskaffa en bra 28 mm nyckel som kan hålla fast andra sidan bättre. För den stora skiftan satt inte helt kvar när jag tog i. :crash

Jag skulle kunna testa att dra åt muttern igen och se om det händer något eller ni kanske har andra erfarenheter?
 
Det är ju så att axeln roterar lite nu när jag försöker lossa muttern så den borde ha lossat en smula men på vägen runt så kanske muttern fastnade i en snedgänga eller något skräp. Men med tanke på vilka krafter jag lagt ner på muttern får jag svårt att se at det skulle kunna vara varken lite sandkorn eller en kraschad gänga på axeln. Jag vet att jag drog den med rätt moment och gängorna var rena. Om något kan det ha kommit lite fett på dem men inget annat. Det kan ju vara så att jag fått hjärnsläpp (genom allt annat meck) och lagt på lock-tajt men det tror jag inte. Det har iaf inte suttit så pass länge att den rostat fast.

Oavsett vad det än är som håller fast muttern så tror jag inte det är något av ovanstående. Med det långa spärr-skaftet (stora moment-nyckeln) och min vikt på den borde ingen kunna hålla emot.

Nu är planen att införskaffa en bra 28 mm nyckel som kan hålla fast andra sidan bättre. För den stora skiftan satt inte helt kvar när jag tog i. :crash

Jag skulle kunna testa att dra åt muttern igen och se om det händer något eller ni kanske har andra erfarenheter?

Förläng ditt dragskaft eller skaffa ett längre.
 
Förläng ditt dragskaft eller skaffa ett längre.
Ett nytt problem är att kunna hålla emot när jag försöker lossa. Det snurrar ju bara....

Väldigt konstigt. Normalt är det väl friktionen som håller axeln stilla när man lossar muttern. Alltså, friktionen på andra sidan (baksidan?) som ligger ann mot kedje-spännaren-mothållet. Dvs. på insidan av axelns sk. huvud-sida. Gissningsvis så kom det kanske lite överflödigt fett där när jag förde igenom axeln.

Otroligt svårt att lossa en mutter från en roterande axel med två händer från samma användare. Kanske om man är två men fortfarande blir det inte tillräckligt stumt för att kunna mutter-knacka eller använda en slägga. Samtidigt vill inte hojen stå still på pallen. Får nog hitta en lösning som håller fast dem bättre.

Köpte en 28mm ringnyckel igår som jag ska försöka sätta fast på något sätt så att det blir stumt när jag tar i. Pga. kedjesträckarens mothåll så faller nyckeln av när axeln snurrar och nyckeln kommer åt stoppet. Nyckeln puttas bort. En sista lösning skulle kunna vara att jag loppar fast ett stag på axeln som sedan ligger an mot golvet.

Att man alltid ska behöva lösa ett nytt problem för att kunna lösa problemet man egentligen vill lösa.
 
Ett nytt problem är att kunna hålla emot när jag försöker lossa. Det snurrar ju bara....

Väldigt konstigt. Normalt är det väl friktionen som håller axeln stilla när man lossar muttern. Alltså, friktionen på andra sidan (baksidan?) som ligger ann mot kedje-spännaren-mothållet. Dvs. på insidan av axelns sk. huvud-sida. Gissningsvis så kom det kanske lite överflödigt fett där när jag förde igenom axeln.

Otroligt svårt att lossa en mutter från en roterande axel med två händer från samma användare. Kanske om man är två men fortfarande blir det inte tillräckligt stumt för att kunna mutter-knacka eller använda en slägga. Samtidigt vill inte hojen stå still på pallen. Får nog hitta en lösning som håller fast dem bättre.

Köpte en 28mm ringnyckel igår som jag ska försöka sätta fast på något sätt så att det blir stumt när jag tar i. Pga. kedjesträckarens mothåll så faller nyckeln av när axeln snurrar och nyckeln kommer åt stoppet. Nyckeln puttas bort. En sista lösning skulle kunna vara att jag loppar fast ett stag på axeln som sedan ligger an mot golvet.

Att man alltid ska behöva lösa ett nytt problem för att kunna lösa problemet man egentligen vill lösa.
Kan man få se foto, -så man fattar vad du håller på med ?
😕
 
Lovar att ta en bild på problemet. Tror det kan bli lite lättare att förstå.
Egentligen handlar det här om att lossa en mutter som sitter stenhårt på en axel som inte har ett mothåll (sitter fast).
Märkliga fel du verkar ha, är hojen ett hemma bygge

Skickat från min SM-S928B via Tapatalk
 
Varför är det inget mothåll då?
Det borde det vara original iallafall.

Det var väl en Yamaha? Dom brukar ha en plattfräst sida på ändstycket av axeln, det ska glida in i motsvarande gap på hjuldistansen. Axeln måste alltså vara roterad i rätt läge när man drar åt. Jag är inte säker vad följden blir om axeln är i fel läge men jag skulle tro att friktionen gör att man ändå kan dra åt men jag skulle tro att man då mosar sönder stoppen på distansen.

1000021146.webp
 
Märkliga fel du verkar ha, är hojen ett hemma bygge

Skickat från min SM-S928B via Tapatalk
Ja, verkligen. Har aldrig varit med om något liknande tidigare. Att rostiga skruvar eller muttrar sitter fast på en gammal Saab eller Volvo kan man nästan se som standard och det löser man oftast med en förlängare (gammalt damsugarrör) på fälgkorset. Sedan smäller det till och ett litet rökmoln av rost-damm visar sig. Ibland behövs en stänkare av 5.56 och ibland lite extra värme...

I det här fallet så förstår jag egentligen inte varför det är konstruerat som det är. Jag gissar att mothållet på den vänstra sidan (högra delen på bilden nedan) ska agera som stopp för att axeln inte ska kunna snurra när man ska lossa (eller spänna) muttern. Alltså, själva kedjespännarskruvens stopp i bakkant. I det här fallet har den gett sig vika på axels sidan (insidan av klacken). Axeln har svarvat av den på insidan så det inte finns något mothåll alls. Helt sjukt egentligen. Jag ska mina egna bilder när jag får tillfälle.

Bilderna nedan är hämtade från nätet.


1764071901541.png
Bilden ovan visar klossen som jag beskriver som ett L-format mothåll så att axeln inte kan rotera. Man ser ganska tydligt på bilden att ägaren har haft ett liknande problem som jag (se pil). Den högra delen på bilden visar tydligt tecken på slitage av axeln. På min finns det inget kvar av den klacken...


1764072746031.png
Bilden ovan visar när den är monterad. Man kan ju tycka att den lilla kedje-justerar-skruven framför klacken ska kunna hålla emot. Med facit i hand så kan jag tycka att den är i det klenaste lagret med endast en klack som ska "låsa" axeln (dessutom mot en skruv).

1764072177650.png
Bilden ovan visar hur samma typ av "klack" (den blå) ser ut på nyare hojar. Här finns det mothåll på båda sidor om axeln och dessutom kan inte klacken ge vika på samma sätt som den tidigare bilden ovan (med L-format). Stöd från svingens ovan och under-sida.

Nej, inget hemmabygge. Det är standard på äldre Yamaha.

På KTM och liknande så tror jag t.o.m. att de här "klossarna/distanser" är gängade och axeln skruvas rakt in i den (aluminium?).
 
Last edited:
Det var väl en Yamaha? Dom brukar ha en plattfräst sida på ändstycket av axeln, det ska glida in i motsvarande gap på hjuldistansen. Axeln måste alltså vara roterad i rätt läge när man drar åt. Jag är inte säker vad följden blir om axeln är i fel läge men jag skulle tro att friktionen gör att man ändå kan dra åt men jag skulle tro att man då mosar sönder stoppen på distansen.

View attachment 523248
Precis, den där lilla L-klacken är helt sönder-svarvad på insidan av axeln nu när jag försökte lossa muttern. Axeln kan rotera fritt.
 
Försök stoppa i en mutter, plåtbit eller vad som helst som kilar fast axeln.
Någon har dragit för hårt, normalt skall inte
Kan man inte få axeln att rotera. Alternativt har axeln inte varit i rätt läge när någon dragit.
När muttern har lossnat så får du köpa nya ”mothåll” 👍
 
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Back
Top