Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

På min 300 syns ganska mycket av kolven.
Mellanrummet i oket fylls upp av bromsklossarna, skivan och kolven .
I bland kan det även komma in skit i det utrymmet🙄
När jag byter klossar och pressar tillbaka kolven så brukar jag öppna locket på bromsvätskebehållsren, då kan eventuellt överskott läcka ut.
Om jag bara tar av hjulet så pressar jag bara tillbaka kolven utan att öppna då det var rätt mängd broms olja innan .
Med för mycket bromsolja kan bromsarna ligga an och det blir värre när oken blir varma

På min 300 syns ganska mycket av kolven.
Mellanrummet i oket fylls upp av bromsklossarna, skivan och kolven .
I bland kan det även komma in skit i det utrymmet🙄
När jag byter klossar och pressar tillbaka kolven så brukar jag öppna locket på bromsvätskebehållsren, då kan eventuellt överskott läcka ut.
Om jag bara tar av hjulet så pressar jag bara tillbaka kolven utan att öppna då det var rätt mängd broms olja innan .
Med för mycket bromsolja kan bromsarna ligga an och det blir värre när oken blir varma
Hmm, det här skulle också kunna vara en del av problemet. Bra input.

Hmm, det här skulle också kunna vara en del av problemet. Bra input.

Ja, ett överfullt bromssystem gör att kolven pressar ihop klossarna mot skivan och den värme som skapas gör att bromsvätskan expanderar och det trycker ännu hårdare.

Men då skulle du inte kunna pressa isär bromsbeläggen eftersom oljan måste ha någonstans att ta vägen då.

Ja, ett överfullt bromssystem gör att kolven pressar ihop klossarna mot skivan och den värme som skapas gör att bromsvätskan expanderar och det trycker ännu hårdare.

Men då skulle du inte kunna pressa isär bromsbeläggen eftersom oljan måste ha någonstans att ta vägen då.
Aa, får nog ta och kontrollera nivån i behållaren igen. Men jag vet inte hur mycket det kommer att påverka den inre klossens placering i förhållande till skivan. Spelrummet mellan klossarna för skivan kanske kan bli större men det händer ju endast då jag bänder isär dem. Men den inre klossen flyttar sig nog inte så mycket. Så snart jag har bromsat en gång så är ju spelrummet betydligt mindre. Och det här sista är nog som det bör vara. Oket är ju i sitt yttersta läge och skivan kommer knapps in emellan iaf. Det är ju det som jag ser är problemet. Skulle hjulet eller skivan sitta lite mer till höger så skulle nog saken vara bif.

Jag har inte hunnit titta närmare på det här ännu då det ligger en del andra grejer på bordet i garaget.

Det kommer inte flytta klossen men klossarna kanske inte ligger an

Spännande. Man behöver inte ens köra för att få humörsvängningar av den här sporten.

Har varit på klubben hela helgen för att hjälpa till med förberedelser inför en tävling. Kul jobb och trevligt gäng. Snacka motor och äta grillat. Perfa.

Kom hem och skulle ta tag i distanserna på bakhjulet/axeln. Kom precis upp från garaget, lagom grinig.

Fick fn inte ens bort muttern från hjulaxeln. Den tar bara med sig hela axeln runt och bara snurrar och snurrar. Som tur är så får jag dit en stor skifta (28mm) på andra sidan. Testar igen. Inte fn heller. Hämtar längre skaft (1m)… inte en chans… pallar upp shortsen på andra sidan med en pall under som mothåll. Jag hänger på skaftet där muttern är, släppte den… nä fn heller… tog fram värmepickan på 500* och körde på…. Nada… wd40… hände inte ett smack. Som om någon har svetsat fast muttern… vad fn gör man nu då? wft?

Spännande. Man behöver inte ens köra för att få humörsvängningar av den här sporten.

Har varit på klubben hela helgen för att hjälpa till med förberedelser inför en tävling. Kul jobb och trevligt gäng. Snacka motor och äta grillat. Perfa.

Kom hem och skulle ta tag i distanserna på bakhjulet/axeln. Kom precis upp från garaget, lagom grinig.

Fick fn inte ens bort muttern från hjulaxeln. Den tar bara med sig hela axeln runt och bara snurrar och snurrar. Som tur är så får jag dit en stor skifta (28mm) på andra sidan. Testar igen. Inte fn heller. Hämtar längre skaft (1m)… inte en chans… pallar upp shortsen på andra sidan med en pall under som mothåll. Jag hänger på skaftet där muttern är, släppte den… nä fn heller… tog fram värmepickan på 500* och körde på…. Nada… wd40… hände inte ett smack. Som om någon har svetsat fast muttern… vad fn gör man nu då? wft?

Drar du åt rätt håll?

När du gett upp allt annat så går det väl alltid att klyva muttern och köpa en ny.

Drar du åt rätt håll?

När du gett upp allt annat så går det väl alltid att klyva muttern och köpa en ny.
Muttern sitter på höger sida.

Aa, jag brukar ”ligga” över stänkan och hålla emot med bröstkorgen när jag drar åt tills bakfjädringen går ihop. Sedan med momentnyckeln (alltid lite kvar till den).

När jag lossar behöver man ju knappast göra annat än att trycka ner skaftet (bakifrån sett). Däcket går i backen som mothåll och vanligtvis lossar muttern.

Det är ju så att axeln roterar lite nu när jag försöker lossa muttern så den borde ha lossat en smula men på vägen runt så kanske muttern fastnade i en snedgänga eller något skräp. Men med tanke på vilka krafter jag lagt ner på muttern får jag svårt att se at det skulle kunna vara varken lite sandkorn eller en kraschad gänga på axeln. Jag vet att jag drog den med rätt moment och gängorna var rena. Om något kan det ha kommit lite fett på dem men inget annat. Det kan ju vara så att jag fått hjärnsläpp (genom allt annat meck) och lagt på lock-tajt men det tror jag inte. Det har iaf inte suttit så pass länge att den rostat fast.

Oavsett vad det än är som håller fast muttern så tror jag inte det är något av ovanstående. Med det långa spärr-skaftet (stora moment-nyckeln) och min vikt på den borde ingen kunna hålla emot.

Nu är planen att införskaffa en bra 28 mm nyckel som kan hålla fast andra sidan bättre. För den stora skiftan satt inte helt kvar när jag tog i. :crash

Jag skulle kunna testa att dra åt muttern igen och se om det händer något eller ni kanske har andra erfarenheter?

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...