Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

Jag har inte heller påstått att du påstår detta utan skrev vad han säger.

Man skriver "höga varvtal vid kall motor minskar motorns livslängd - värm alltid upp motorn på lågt varvtal", vilket inte har att göra med hur man värmer upp motorn utan syftar på är att förhindra personer från att starta hojen och direkt börja köra iväg på höga varvtal eftersom det kan leda till nypt kolv, då kolv och cylinder expanderar olika snabbt.

Vad tror du händer när du ger gas när ECU:ns kallstartarmapp redan ger en fetare blandning? Jo, motorn får då ännu fetare blandning som över tid leder till tändstiftproblem och oljeslam.

Det fungerar utmärkt att röka cigaretter också, men är det bra för kroppen? Nej. Om du röker får du inte cancer med en gång. Men ge det några år eller decennier så är chansen stor att du får det. Samma är det med att värma upp motorn på fel sätt.

Men du gör självklart som du vill. Det är uppenbart att du tror dig vet bättre än KTM:s ingenjörer, det vittnar ju din anekdotiska bevisföring om.
Vad rekommenderar KTM:s ingenjörer då som du refererar till?
Och varför står det inte i manualen om det nu är så livsviktigt?

Tur man kör med mekaniska grejer… och inte låter någon ingenjör/programmerare styra allt.

ECU:n är programmerad med en kallstartarmapp som ger rätt blandning. Att då tillsätta mer gas som gör att den redan korrekt fetade blandningen blir fetare än vad som är önskvärt är att motgå vad ingenjörerna kommit fram till när man utvecklade både mappen och TPI/TBI.

Jag har inte påstått att det är livsviktigt utan att det finns ett korrekt och ett fel sätt att värma upp moderna 2-taktare på med TPI eller TBI.

Varför det inte står i manualen får du fråga KTM om. Min gissning är att man antar att kunderna ska förstå att TPI och TBI är förenklade men anpassade versioner för 2-taktare av insprutningen på 4-taktare och att dessa ska värmas upp likadant. Att kunden också läser på om hojen innan han köper och förstår vad TPI och TBI är och hur det fungerar är kanske något man också förväntar sig, men det är kanske för mycket att förvänta sig av sina kunder? Det är ju trots allt en 2-taktare så låt oss värma upp den som vi alltid gjort. Utveckling, vad är det?
Att inte KTM skrivit ut något särskilt tillvägagångssätt beror naturligtvis på att de anser att det inte behövs(och det gör det uppenbarligen inte heller).
Din enda källa är alltså någon random youtuber som du råkar lita blint på...
Man behöver för övrigt inte stå still och värma 4t heller utan det går alldeles utmärkt att rulla iväg där också.

Skulle egentligen ge mig på bakbromsen på enduron men tyckte den kunde få vänta en stund till.

Nybörjare eller inte så vill jag bara berätta att det är värt var enda minut/timme det tar att städa ur gamla grejer i garaget. Varför sparar man så mycket skit som man egentligen kunnat slänga direkt. Kan vara bra att ha…?

Otroligt skönt att få det rent och snyggt i lådorna. Ingen annan ser men jag VET.

Kort fråga till er som har kunskapen. När jag har hojen på pall och försöker snurra på bakhjulet så går det runt. Men inte så pass att det snurrar av sig själv när man har tagit fart med handen. Jag känner egentligen inget motstånd men jämför jag med en cykel så är det inte ens lite i närheten. I det här fallet (till skillnad från cykeln) så går ju framdrevets axel in i lådan och jag gissar att det kostar lite mer. Jag ser en del hojar i depån där det snurrar på hur lätt som helst. Skiljer det mellan 2t och 4t?

Jag ska igen kollla på bakbromsen om den kärvar lite men annars kan jag inte komma på vad det kan vara. Tar jag bort bakbromsen så har jag för mig att hjulet rullar otroligt lätt (som på cykeln). Kan ju vara så att oket fått en smäll? Några andra idéer?

Skulle egentligen ge mig på bakbromsen på enduron men tyckte den kunde få vänta en stund till.

Nybörjare eller inte så vill jag bara berätta att det är värt var enda minut/timme det tar att städa ur gamla grejer i garaget. Varför sparar man så mycket skit som man egentligen kunnat slänga direkt. Kan vara bra att ha…?

Otroligt skönt att få det rent och snyggt i lådorna. Ingen annan ser men jag VET.

Kort fråga till er som har kunskapen. När jag har hojen på pall och försöker snurra på bakhjulet så går det runt. Men inte så pass att det snurrar av sig själv när man har tagit fart med handen. Jag känner egentligen inget motstånd men jämför jag med en cykel så är det inte ens lite i närheten. I det här fallet (till skillnad från cykeln) så går ju framdrevets axel in i lådan och jag gissar att det kostar lite mer. Jag ser en del hojar i depån där det snurrar på hur lätt som helst. Skiljer det mellan 2t och 4t?

Jag ska igen kollla på bakbromsen om den kärvar lite men annars kan jag inte komma på vad det kan vara. Tar jag bort bakbromsen så har jag för mig att hjulet rullar otroligt lätt (som på cykeln). Kan ju vara så att oket fått en smäll? Några andra idéer?
Jag har nog aldrig haft en hoj, oavsett modell och märke där hjulet rullar lätt. Tar jag bort kedjan och bromsoket så snurrar det lätt men inte i "operation mode"... :)

Jag har nog aldrig haft en hoj, oavsett modell och märke där hjulet rullar lätt. Tar jag bort kedjan och bromsoket så snurrar det lätt men inte i "operation mode"... :)

Jag slängde ett getöga på det igår och såg att oket sitter kanske lite väl långt ut?
Borde inte skivan var mer centrerad på pinnen?

abe6f65c20dcead7e5c9f7522f67d98e.jpg

Last edited:
Jag slängde ett getöga på det igår och såg att oket sitter kanske lite väl långt ut?
Borde inte skivan var mer centrerad på pinnen?

abe6f65c20dcead7e5c9f7522f67d98e.jpg
Du har inga bromskolvar på innersidan , därav blir det snett.
Det gäller dock att oket kan röra sig i sidled.

När man har hjulet hängande fritt på ett depåstöd och rullar hjulet för hand. Är det en o-ring kedja eller en "vanlig" känns stor skillnad en o-ring går tyngre.

Misstänker du att något kärvar så testa att skruva bort bromsoket och testa att snurra hjulet. Ta av kedjan och gör samma sak. Går det fortfarande ovanligt trögt kolla hur hjullagren känns. Testa även att vicka på hjulet för att känna om det glappar.

Du har inga bromskolvar på innersidan , därav blir det snett.
Det gäller dock att oket kan röra sig i sidled.

Tack, tänkte inte på det. Den ligger ju mot ett anhåll på sidan intill hjulet.

Ja, jag tog bort allt och smörjde upp allt och när jag kollade igenom, såg det fint ut. Oket kan röra sig i sidled som det ska (vad det verkar) men när det sitter monterat så sitter skivan i ytterläget av vad den kan så jag får knappt på hjulet. Skivan ligger liksom emot den inre klossen och det är alltid ett j-a pill att få dit den där. Det är ju stundtals hopplöst då klossarna (speciellt den inre) ligger i vägen och rörelsen i sidled på oket är längst ut. Skulle jag behöva göra det här på tävling i depån hade jag fått psykbryt.

Som det är nu är det press-passning mellan skivan och den inre klossen och det känns som det saknas en bricka eller något liknande.

Last edited:
När man har hjulet hängande fritt på ett depåstöd och rullar hjulet för hand. Är det en o-ring kedja eller en "vanlig" känns stor skillnad en o-ring går tyngre.

Misstänker du att något kärvar så testa att skruva bort bromsoket och testa att snurra hjulet. Ta av kedjan och gör samma sak. Går det fortfarande ovanligt trögt kolla hur hjullagren känns. Testa även att vicka på hjulet för att känna om det glappar.

Jo, jag har en o-rings-kedja och det kan nog ligga något i det du skriver.

Tack, jag får montera av en sak i taget och se vad som felar. Gissar på en kombination av o-ringskedja och att den inre klossen ligger på. man vill ju gärna att bakhjulet rullar så fritt som möjligt.

Last edited:
Funderar på om förra ägaren kanske har monterat på en för tjock skiva? Eller för tjocka klossar?
Det är ju 24as egna och jag känner inte till hur pass bra de passar (är rätt beställt från början). För så här brukar det väl inte vara på japanska grejer (generellt)?

Tack, tänkte inte på det. Den ligger ju mot ett anhåll på sidan vid hjulet.

Ja, jag tog bort allt och smörjde upp och när jag kollade igenom allt såg det fint ut. Oket kan röra sig i sidled som det ska (vad det verkar) men när det sitter monterat så sitter skivan i ytterläget av vad den kan så jag får knappt på hjulet i sitt rätta läge med klossarna. Skivan ligger liksom emot och det är alltid ett j-a pill att få dit den där. Det är ju stundtals hopplöst då klossarna (speciellt den inre) ligger i vägen och rörelsen i sidled på oket är längst ut. Skulle jag behöva göra det här på tävling i depån hade jag fått psykbryt.

Det ör presspassning mellan skivan och den inre klossen och det känns som det saknas en bricka eller något liknande.
Jag tycker heller inte att ser riktigt ut. Kolven ska inte synas sådär mycket heller... måste kolla hur det ser på min sambos 300:a och på vargen...
När jag har bänt isär klossarna kan man nästan kasta in hjulet, inga problem alls.

Jag tycker heller inte att ser riktigt ut. Kolven ska inte synas sådär mycket heller... måste kolla hur det ser på min sambos 300:a och på vargen...
När jag har bänt isär klossarna kan man nästan kasta in hjulet, inga problem alls.
Hmm, låter underbart för så där bra har inte jag det. Svett, tårar och några svordomar så är den nästan på plats. Jag brukar behöva ge upp minst en gång innan jag tar nya tag och gör ett nytt försök. Och då är jag ganska tålmodig, generellt sätt.

Jag behöver nog ta i sär allt igen och titta noggrannare i instruktionsboken så det inte saknas något. Jag får helt enkelt pausa städandet i garaget för en sån här sak, såklart.

Annars köpte jag draglådor på B-tema som ska bli de nya skruv, mutter och brick-lådor. Vilket himla gissel det är att sortera allt man samlat på sig. Fills ju oändligt med olika storlekar på brickor, hur fn ska man sortera sånt på ett bra sätt? :fyllisar

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back