KTM och Husqvarna är i princip samma hoj med det finns några skillnader förutom plasten (som man kan swoppa mellan hojarna)
Det du känner skillnad är att Husqvarna har länkage till fjädringen bak som gör att fjädringen blir progressiv medans KTM kör med PDS dämpare som har en inbyggd progressivitet.
Sen kan det förmodligen skilja lite grann på shimsningen i gaffelns också vilket gör att det känns annorlunda. Jag testade en Husqvarna 300 -24 förra helgen och hoppade mellan den och min KTM 300 -24 och hojarna är väldigt lika. Skillnaden är att Huskyn känns "fluffigare" i fjädringen, den känns lite mjukare i anslaget medans KTM:en är mer "rakt på" på något sätt. Jag nog inte beskriva det bättre. Husqvarnan kändes bättre i stalp, speciellt bak, där länkaget kommer till sin rätt. Jag gissar att ett länkade som ändrar utväxlingen är mer konsekvent och noggrann än något som sitter inbyggt i dämparen och som ändras med temperatur och sånt. Nackdelen är mer service där man behöver plocka isär och serva länkarnas lager regelbundet. Börjar de kärva så känns allting skumt.
Min hoj är mappad av Boris JR här på SH så den är betydligt aggressivare på gaspådrag, speciellt på låga varv, där Husqvarna som var helt original var "fluffig" även i det avseendet.
Det är jättefina hojar bägge två och det är bara en smaksak vilken man väljer. Du kör precis lika fort/sakta med bägge
Den stora skillnaden är mellan fyrtakt och tvåtakt är att tjänstevikten på pappret är ganska nära men det tunga topplocket på 4T motorn gör att tyngden på framhjulet blir annorlunda. Motorn har ju också motorbroms som inte tvåtaktaren har vilket kräver en annan körstil. Ingen motorbroms passar mig perfekt men kanske inte andra