Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

@Niklasinorr
Apropå suddgummi så var jag inne i en lokal affär här i krokarna och kände på Bridestone e50 extrem och det var väldigt mjuka. Alltså, VÄLDIGT mjuka.

Skillnaden mellan dem och mina x31 var ganska stor och jag kan tänka mig att upplevelsen på stenarna är likaså. Tror dock att man sliter ut dem ganska snabbt också. Den i 140 bak vore nog optimalt på vår bana. Men det får inte bli för sladdrigt heller?

Jag har även ett x40 här hemma på hyllan och det är ju ännu hårdare. Hmmm, det får bli för cross-banan framöver.

När jag pratade med säljaren så går tydligt de flesta på priset och köper däcken som är billigast. Jag antar att det är bättre med ett nytt däck oftare (samma på både träning och tävling) än att köra med olika?
Det var så jag såg det på USM sist. De flesta körde på x31 och jag kan tänka mig att de är noggrannare om vädret är annorlunda. När det är blött så blir man nog mer kräsen.
Det kanske bara är de som är sponsrade som kör på de här finare typerna av däck?
De som tänker åka sm eller övriga klasser under sm-deltävlingarna där det är krav på Fimdäck.Annars finns ingen anledning att använda såna.
 
Kul om det känns bättre. Ett tips innan man börjar skruva på fjädringen är att skriva upp på en lapp hur mycket du skruva åt vilket håll. För det är lätt att skruva bort sig och glömma vad man justerade och åt vilket håll & hur många "klick". Det är bra att veta vad grundinställningen/fabriksinställningen är så att man kan börja om ifall allt känns konstigt.

Du skriver att den känns bättre. Du har precis haft fjädringen på service så det kan ha betydelse för känslan. Du börjar få fler timmar på cykeln då brukar det "börja lossna och kännas mer naturligt"

Ibland så kan man göra någon liten justering och tycker det går mycket bättre men det troligaste är att man lurar hjärnan.

Personligen så är det mycket dagsformen som avgör. Vissa dagar känns det som jag skulle kunna ställa upp på VM och bara flyger fram i spåret. Men vissa dagar så känns varje sten som Mount Everest och halkar på varenda rot. Men likväl så är det den roligaste motionsform jag vet
Tack för tipset.

Jag är ju fortfarande lyckligt ovetande och inte kommit så långt ännu och har endast testat två inställningar. Dessutom har jag samma klick på allt så det är enkelt att ha koll på. Det jag däremot ska försöka skriva ner är hur jag upplever min känsla men förmodligen är ingen av inställningarna optimala för mig och min körstil. Kan vara bra att ha i en backlog. Trodde inte min nivå på körning var tillräcklig för att några klicka skulle ha betydelse men jag hade tydligen fel.

Tyvärr fick jag aldrig iväg grejerna på service. Jag behöver hojen monterad i närtid och skulle jag lämna bort dem så vet jag inte när de kommer tillbaka. Nu när jag har haft av dem från hojen så vet jag hur lång tid det tar för mig att montera men beroende på trycket på firman så vet man ju aldrig hur lång tid en service tar. Om ett par veckor är läget annorlunda och då kommer att ta bort allt igen och skicka för service. Kumlins eller ACBM Suspension ligger nog högst på önskelistan.

Ja, jag har några fler timmar på hojen nu och allt känns inte lika nytt och vimsigt längre. Bara en detalj som att packa och lasta bilen på rutin känns otroligt skönt. Däremot bör jag tillägga att jag inte alls kör så snabbt. Men med den här justeringen så kände jag mig tryggare och då kanske farten kommer genom det?

För mig ligger inte varvtiderna i fokus, utan det handlar mer om att känna mig trygg på hojen och känna att jag kan lita på grejerna. Jag tränar ofta på balans och körposition. Jag känner att ett bra känslut mot hojen gör det bättre. Jag känner att jag inte blir lika trött om jag står rätt på hojen och det är inte alls lika jobbigt för varken armar eller händer om jag gör det på rätt sätt. MEN, jag får påminna mig själv ofta för att inte fuska.

I allt det här så är det lätt att glömma bort vart blicken behöver vara för att komma rätt i spåret. Tror det är en av huvudnycklarna i min körning. När det stämmer och (kanske framförallt) i god tid blir körningen ännu mer stabil. Kanske främst för att jag inte tittar på alla hinder och här har jag för närvarande min största utmaning. Jag vill se spåret, och jag ser det nog men jag slutar inte där. Jag fortsätter letandet efter ett bättre alternativ och det slutar ofta med att jag puttar på ettan för att ta mig igenom. 🫣

Det är otroligt kul att lyckas men för närvarande är mitt mål att köra ett varv i spåren utan att sätta ner fötterna. Vi har tre enduro-spår och just nu kör jag bara på första och andra nivån. En kommentar jag hörde senast var att eliten kör nästan lika snabbt oavsett om de kört spåret innan eller inte och för mig som är nybörjare tar det många varv att ens lyckas ta mig runt utan motorstopp. Men jag är lika glad för det. 🤣
 
KTM och Husqvarna är i princip samma hoj med det finns några skillnader förutom plasten (som man kan swoppa mellan hojarna)
Det du känner skillnad är att Husqvarna har länkage till fjädringen bak som gör att fjädringen blir progressiv medans KTM kör med PDS dämpare som har en inbyggd progressivitet.
Sen kan det förmodligen skilja lite grann på shimsningen i gaffelns också vilket gör att det känns annorlunda. Jag testade en Husqvarna 300 -24 förra helgen och hoppade mellan den och min KTM 300 -24 och hojarna är väldigt lika. Skillnaden är att Huskyn känns "fluffigare" i fjädringen, den känns lite mjukare i anslaget medans KTM:en är mer "rakt på" på något sätt. Jag nog inte beskriva det bättre. Husqvarnan kändes bättre i stalp, speciellt bak, där länkaget kommer till sin rätt. Jag gissar att ett länkade som ändrar utväxlingen är mer konsekvent och noggrann än något som sitter inbyggt i dämparen och som ändras med temperatur och sånt. Nackdelen är mer service där man behöver plocka isär och serva länkarnas lager regelbundet. Börjar de kärva så känns allting skumt.
Min hoj är mappad av Boris JR här på SH så den är betydligt aggressivare på gaspådrag, speciellt på låga varv, där Husqvarna som var helt original var "fluffig" även i det avseendet.
Det är jättefina hojar bägge två och det är bara en smaksak vilken man väljer. Du kör precis lika fort/sakta med bägge :)

Den stora skillnaden är mellan fyrtakt och tvåtakt är att tjänstevikten på pappret är ganska nära men det tunga topplocket på 4T motorn gör att tyngden på framhjulet blir annorlunda. Motorn har ju också motorbroms som inte tvåtaktaren har vilket kräver en annan körstil. Ingen motorbroms passar mig perfekt men kanske inte andra :)
 
KTM och Husqvarna är i princip samma hoj med det finns några skillnader förutom plasten (som man kan swoppa mellan hojarna)
Det du känner skillnad är att Husqvarna har länkage till fjädringen bak som gör att fjädringen blir progressiv medans KTM kör med PDS dämpare som har en inbyggd progressivitet.
Sen kan det förmodligen skilja lite grann på shimsningen i gaffelns också vilket gör att det känns annorlunda. Jag testade en Husqvarna 300 -24 förra helgen och hoppade mellan den och min KTM 300 -24 och hojarna är väldigt lika. Skillnaden är att Huskyn känns "fluffigare" i fjädringen, den känns lite mjukare i anslaget medans KTM:en är mer "rakt på" på något sätt. Jag nog inte beskriva det bättre. Husqvarnan kändes bättre i stalp, speciellt bak, där länkaget kommer till sin rätt. Jag gissar att ett länkade som ändrar utväxlingen är mer konsekvent och noggrann än något som sitter inbyggt i dämparen och som ändras med temperatur och sånt. Nackdelen är mer service där man behöver plocka isär och serva länkarnas lager regelbundet. Börjar de kärva så känns allting skumt.
Min hoj är mappad av Boris JR här på SH så den är betydligt aggressivare på gaspådrag, speciellt på låga varv, där Husqvarna som var helt original var "fluffig" även i det avseendet.
Det är jättefina hojar bägge två och det är bara en smaksak vilken man väljer. Du kör precis lika fort/sakta med bägge :)

Den stora skillnaden är mellan fyrtakt och tvåtakt är att tjänstevikten på pappret är ganska nära men det tunga topplocket på 4T motorn gör att tyngden på framhjulet blir annorlunda. Motorn har ju också motorbroms som inte tvåtaktaren har vilket kräver en annan körstil. Ingen motorbroms passar mig perfekt men kanske inte andra :)
Tack för all input.

Jag är inte på jakt efter något annat riktigt ännu men det känns bra att bolla lite om framtiden och åt vilket håll det går. Med nuvarande hoj har jag skaffat mig en referens. Nästa hoj blir kanske något annat men oavsett vad jag köper så blir ett nytt kapitel och en annan referens/känsla.

Det låter som att man först kan välja märke och sedan justera allt som man vill ha det i efterhand. Justera in, får man väl troligtvis göra oavsett så det verkar spela kanske en mindre roll vad man köper?

Vi har några som kör Yamma och några få som har Kawwa på klubben men veti-tusan vart de köper alla reservdelar någonstans.

MC varuhuset är väl ett ställe och sedan har vi Yamma i Haninge men ingen av dem är specialiserade på MX/Enduro. De kör mest landsväg och båtmotorer.
Forsells säljer ju Kawa men jag vet inte hur länge till de kommer att hålla på med dem. De har väl även tagit in Triumf nu så de kommer väl troligen att släppa ett av märkena?

Jag har en Husqvarna-handlare ganska nära och en KTM-handlare ännu närmre och jag tror, för smidighetens skull så vore det kanske enklast att välja någon av dem?

Jag pratade faktiskt med en kille i helgen som sa ungefär samma sak.
Han hade tävlat en hel del tidigare och på ganska hög nivå. Han hade lättare för 4t än 2t och det var kopplat med hans körstil. Min vilda gissning är att det har att göra med vad man är van vid och hur lätt man kan anpassa sig?
 
De som tänker åka sm eller övriga klasser under sm-deltävlingarna där det är krav på Fimdäck.Annars finns ingen anledning att använda såna.
Precis och på den nivån är jag inte. Är det kval in till SM eller hur gör man för att tävla där?

Hur är det på Östra och Forsells?

..funderar lite på hur det fungerar med tävlingar i den här idrotten...
Klubb-medlemskap och SVEMO grund-licens behöver man för att träna och köra KM. Behöver man alltid en Nationell licens för att få tävla i andra tävlingar och på andra klubbar?
 
Tack för all input.

Jag är inte på jakt efter något annat riktigt ännu men det känns bra att bolla lite om framtiden och åt vilket håll det går. Med nuvarande hoj har jag skaffat mig en referens. Nästa hoj blir kanske något annat men oavsett vad jag köper så blir ett nytt kapitel och en annan referens/känsla.

Det låter som att man först kan välja märke och sedan justera allt som man vill ha det i efterhand. Justera in, får man väl troligtvis göra oavsett så det verkar spela kanske en mindre roll vad man köper?

Vi har några som kör Yamma och några få som har Kawwa på klubben men veti-tusan vart de köper alla reservdelar någonstans.

MC varuhuset är väl ett ställe och sedan har vi Yamma i Haninge men ingen av dem är specialiserade på MX/Enduro. De kör mest landsväg och båtmotorer.
Forsells säljer ju Kawa men jag vet inte hur länge till de kommer att hålla på med dem. De har väl även tagit in Triumf nu så de kommer väl troligen att släppa ett av märkena?

Jag har en Husqvarna-handlare ganska nära och en KTM-handlare ännu närmre och jag tror, för smidighetens skull så vore det kanske enklast att välja någon av dem?

Jag pratade faktiskt med en kille i helgen som sa ungefär samma sak.
Han hade tävlat en hel del tidigare och på ganska hög nivå. Han hade lättare för 4t än 2t och det var kopplat med hans körstil. Min vilda gissning är att det har att göra med vad man är van vid och hur lätt man kan anpassa sig?
Alla hojar måste anpassas efter dig och ju längre tid du har i sadeln desto mer lär du dig om vad och hur du ska justera.
Jag kör KTM för att det finns en handlare nära och där finns det också personer som själva kör, bland annat en som kört SM i motocross i många år. Då väljer men man hoj efter den infrastruktur man har omkring sig. Vilken hoj man väljer tycker jag inte spelar så stor roll. Cyklarna är ganska lika och i all form av offroadkörning så är det 99% föraren som avgör hur fort och säkert det går :)
 
Sen har ju underlaget en viss påverkan hur bra det går. Vi hamnade i "lite" lera förra helgen... ;)

IMG_1553-preview.JPG


Bilden är tagen efter 30 minuters lyftande med fem man...
 
i all form av offroadkörning så är det 99% föraren som avgör hur fort och säkert det går :)

Här är en tydlig indikation på just det. Notera min medelfart på crossbanan vid olika tillfällen med tider på en 2007 YZF450 och en 19 år äldre KX125 på samma bana.
Dock har 125an bra däck och 450n dåligt bakdäck, sista körningen med 450 överst på listan var väldigt lerigt och halkigt så det sänkte farten lite.

Sen tillkommer det faktum att avrostning av föraren fortfarande pågår vilket syns på hur hastigheten med 125an ökar en aning för varje pass.

MX2025.jpg
 
Här är en tydlig indikation på just det. Notera min medelfart på crossbanan vid olika tillfällen med tider på en 2007 YZF450 och en 19 år äldre KX125 på samma bana.
Dock har 125an bra däck och 450n dåligt bakdäck, sista körningen med 450 överst på listan var väldigt lerigt och halkigt så det sänkte farten lite.

Sen tillkommer det faktum att avrostning av föraren fortfarande pågår vilket syns på hur hastigheten med 125an ökar en aning för varje pass.

View attachment 516876
Det där är ju lite kul.
Att känna till saker som t ex sin puls genom träning och hur det går är alltid bra. Vad använder du för "app"?

För enduro och cross använder jag slentrianmässigt Strava i telefonen. Blir ju inget vetenskapligt men ändå en indikation på att jag har tränat.
Finns det inte i Strava har det aldrig hänt...

Det verkar som att Strava även känner av varv och kan indikera på varvtider och liknande men jag har inte tittat så noga på det. Jag är egentligen mest intresserad av pulsen och om den kan ligga kvar på samma nivå även fast jag håller en högre snitthastighet men det blir ju så olika beroende på vart och på vilken bana kan kör så jag tar det lite med en nypa salt. Väder, vind och hur lerigt/torrt det är, spelar också in.
Om jag varje gång kör på samma crossbana så blir det nog mer jämförbart. Samtidigt så bör man nog tänka på att om man kör 3 varv på enduro-banan innan så kan påverka tiderna (och pulsen?).

Jag var lite nörd inom det här området tidigare och har man otur kan det ganska lätt gå över styr. Även om jag tränade hårt så lyckades jag hålla mig på rätt sida. Ska försöka hitta ett nytt pulsband till min träning iaf.
 
Det där är ju lite kul.
Att känna till saker som t ex sin puls genom träning och hur det går är alltid bra. Vad använder du för "app"?

För enduro och cross använder jag slentrianmässigt Strava i telefonen. Blir ju inget vetenskapligt men ändå en indikation på att jag har tränat.
Finns det inte i Strava har det aldrig hänt...

Det verkar som att Strava även känner av varv och kan indikera på varvtider och liknande men jag har inte tittat så noga på det. Jag är egentligen mest intresserad av pulsen och om den kan ligga kvar på samma nivå även fast jag håller en högre snitthastighet men det blir ju så olika beroende på vart och på vilken bana kan kör så jag tar det lite med en nypa salt. Väder, vind och hur lerigt/torrt det är, spelar också in.
Om jag varje gång kör på samma crossbana så blir det nog mer jämförbart. Samtidigt så bör man nog tänka på att om man kör 3 varv på enduro-banan innan så kan påverka tiderna (och pulsen?).

Jag var lite nörd inom det här området tidigare och har man otur kan det ganska lätt gå över styr. Även om jag tränade hårt så lyckades jag hålla mig på rätt sida. Ska försöka hitta ett nytt pulsband till min träning iaf.

Jag har en garmin epix pro, den sköter allt.

Det tar drygt 10 minuter för mig att få upp pulsen maximalt och varje pass brukar vara 10-20 minuter. Jag har en maxpuls runt 200 på crossbanan men då är det efter 15-20 minuter.

Varvtiderna litar jag inte helt på då den verkar kunna ta dom på lite varierande punkter.
Det fungerar säkert bättre i joggingfarter.

Förvisso springer väl en elitlöpare nästan lika snabbt som jag kör.

1000011250.jpg
 
Det där är ju lite kul.
Att känna till saker som t ex sin puls genom träning och hur det går är alltid bra. Vad använder du för "app"?

För enduro och cross använder jag slentrianmässigt Strava i telefonen. Blir ju inget vetenskapligt men ändå en indikation på att jag har tränat.
Finns det inte i Strava har det aldrig hänt...

Det verkar som att Strava även känner av varv och kan indikera på varvtider och liknande men jag har inte tittat så noga på det. Jag är egentligen mest intresserad av pulsen och om den kan ligga kvar på samma nivå även fast jag håller en högre snitthastighet men det blir ju så olika beroende på vart och på vilken bana kan kör så jag tar det lite med en nypa salt. Väder, vind och hur lerigt/torrt det är, spelar också in.
Om jag varje gång kör på samma crossbana så blir det nog mer jämförbart. Samtidigt så bör man nog tänka på att om man kör 3 varv på enduro-banan innan så kan påverka tiderna (och pulsen?).

Jag var lite nörd inom det här området tidigare och har man otur kan det ganska lätt gå över styr. Även om jag tränade hårt så lyckades jag hålla mig på rätt sida. Ska försöka hitta ett nytt pulsband till min träning iaf.
Jag kan tipsa om appen MXbuddy. Den kräver lite manuella inställningar men kostar bara 99 en gång, inga månadsavgifter därefter. Den läser data direkt från Garmin eller Polar och kan ge varv och mellantider. Problemet är att de flesta klockor mäter bara GPS med 1hz, vilket duger för varvtider men ingen analys av spårval.
 
Jag kan tipsa om appen MXbuddy. Den kräver lite manuella inställningar men kostar bara 99 en gång, inga månadsavgifter därefter. Den läser data direkt från Garmin eller Polar och kan ge varv och mellantider. Problemet är att de flesta klockor mäter bara GPS med 1hz, vilket duger för varvtider men ingen analys av spårval.

Då har du alltså telefonen med dig på hojen? Jag vet inte var jag skulle placera en telefon.
 
Jag har en garmin epix pro, den sköter allt.

Det tar drygt 10 minuter för mig att få upp pulsen maximalt och varje pass brukar vara 10-20 minuter. Jag har en maxpuls runt 200 på crossbanan men då är det efter 15-20 minuter.

Varvtiderna litar jag inte helt på då den verkar kunna ta dom på lite varierande punkter.
Det fungerar säkert bättre i joggingfarter.

Förvisso springer väl en elitlöpare nästan lika snabbt som jag kör.

View attachment 516881
Ser riktigt bra ut.
Skulle vara intressant att se vad man själv har för snitt och maxpuls på de olika banorna. Jag är iaf dyngsur efter träningarna och det borde inte indikera att jag har något förhöjd puls.

Har du ett pulsband runt kroppen eller förlitar du dig endast på klockan?
 
Jag testade ditt trix men det gäller att göra det direkt när man är klar eller precis när man kommit hem. Annars sitter nog skiten fast hårdare. Jag har högtryck men det fungerade bra med bara vattenslangen. Smorde sedan kedjan med Motorex.

Sen har ju underlaget en viss påverkan hur bra det går. Vi hamnade i "lite" lera förra helgen... ;)

View attachment 516874


Bilden är tagen efter 30 minuters lyftande med fem man...
Niklas !
Du måste gasa mera så du rensar bakdäcket !!! :yoparty
 
Ser riktigt bra ut.
Skulle vara intressant att se vad man själv har för snitt och maxpuls på de olika banorna. Jag är iaf dyngsur efter träningarna och det borde inte indikera att jag har något förhöjd puls.

Har du ett pulsband runt kroppen eller förlitar du dig endast på klockan?

Enbart klockan men jag ska köpa ett pulsband för jag litar inte till 100% på klockan plus att jag gärna vill flytta klockan från handleden till styret. Även när jag cyklar.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top