Gore Tex sockor

Det finns mycket att lära om diffusiontäthet, kondens och daggpunkter mm ... :fakta
Ett membran skall vara på den varma sidan ( typ närmast kroppen).
Varm luft kan bära mer vatten än kall luft. när varm fuktig luft kyls ner kondenseras vattenångan till vatten och det blir blött.
Vatten ånga kan passera membranet , men inte vatten.
Om membranet ligger för långt ut kommer daggpunkten hamna innanför och det bildas vatten -du blir blöt.:tummenner
Om membranet ligger på den varma sidan kommer kondenseringen ske utan för membranet och du kommer förbli torr samt det finns en möjlighet att vattnet kan dunsta bort.
Att på vintern ha goretex långt ute, på vintern är det förkastligt,- Kall luft är torrare än varm och kan således torka ur bättre och daggpunkten hamnar innan för membranet och det släpper inte igenom vatten...

• Gilla
Reaktioner: DaK
Jag har en bunt olika vind och vattentäta strumpor, några Sealskins dessutom, men dom använder jag mest när jag cyklar. Vattentätheten är trevlig, men då bygger man ju ganska mycket värme själv. Men det viktigaste är att välventilerade skor blir vindtäta runt fötterna, dvs, jag kan använda samma skor vid 5-10C lägre temperatur än med vanliga strumpor. Tex samma skor på morgonen i +2 som mitt på dagen i +15 med bara ett strumpbyte, helt klart smidigare än att ta med sig ett par extra skor.

Kan inte annat än instämma med BrooklynS, Daytona stövlar med gore-tex funkar utmärkt även i längden. Tysk kvalité av den goda sorten.

Har kört med dom i 10+ år, snittar sådär 2000 mil per år och dom har inte läckt. Inne på mitt andra par.

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back