Gore Tex sockor

Det finns mycket att lära om diffusiontäthet, kondens och daggpunkter mm ... :fakta
Ett membran skall vara på den varma sidan ( typ närmast kroppen).
Varm luft kan bära mer vatten än kall luft. när varm fuktig luft kyls ner kondenseras vattenångan till vatten och det blir blött.
Vatten ånga kan passera membranet , men inte vatten.
Om membranet ligger för långt ut kommer daggpunkten hamna innanför och det bildas vatten -du blir blöt.:tummenner
Om membranet ligger på den varma sidan kommer kondenseringen ske utan för membranet och du kommer förbli torr samt det finns en möjlighet att vattnet kan dunsta bort.
Att på vintern ha goretex långt ute, på vintern är det förkastligt,- Kall luft är torrare än varm och kan således torka ur bättre och daggpunkten hamnar innan för membranet och det släpper inte igenom vatten...
 
  • Gilla
Reaktioner: DaK
Jag har en bunt olika vind och vattentäta strumpor, några Sealskins dessutom, men dom använder jag mest när jag cyklar. Vattentätheten är trevlig, men då bygger man ju ganska mycket värme själv. Men det viktigaste är att välventilerade skor blir vindtäta runt fötterna, dvs, jag kan använda samma skor vid 5-10C lägre temperatur än med vanliga strumpor. Tex samma skor på morgonen i +2 som mitt på dagen i +15 med bara ett strumpbyte, helt klart smidigare än att ta med sig ett par extra skor.
 
Kan inte annat än instämma med BrooklynS, Daytona stövlar med gore-tex funkar utmärkt även i längden. Tysk kvalité av den goda sorten.

Har kört med dom i 10+ år, snittar sådär 2000 mil per år och dom har inte läckt. Inne på mitt andra par.
 
Nyheter
BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Nu startar mässan i Milano

Nu åker vi på redaktionen n...

EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Back
Top