Var hos Forsells och klämde på några nya fina 140 backdäck. Fn, va mjuka de är, de där Michelin någonting. Det här är ju förstås lite religion och jag har hårda Bridgestone på nu men vilka ska man köra på fram över, Michelin Tracker, Michelin medium eller medium 2 (de nya). Jag kan ju även "stanna kvar" hos Bridgestone och köra med de mjukare X20?
Ett mjukare däck än mina nuvarande är tydligen att föredra?
Det där med däck är ju en speciell fråga men i min värld måste du bestämma om du ska köra cross eller enduro. Jag tycker däck som passar enduro är för mjuka för cross, och tvärt om. Crosskörningen har ju het andra krav på fjädring och däck än enduro där man i skogen vill ha ganska mjuka grejer. Det går ju inte så fort i km/h och du behöver maximalt fäste på ett ohyggligt varierande underlag. En crossbana har ju ett visst givet "stuk" så att säga, sand, grus, jord osv men det är ju ungefär detsamma över varje respektive bana. I ett enda varv på vår endurobana i i Boden så har vi gräs, grus, sand, lera, stenskrammel, stenhällar och barrstigar, så vilket däck och fjädring behöver jag då?
På sand och lera vill jag ha höga klackar och relativt hårda däck, de ska ju gräva ner sig och skyffla. I andra änden på stenhällar, speciellt blöta sådana så vill jag ha suddgummidäck och oerhört lågt lufttryck eller borrade mousse. De här supermjuka däcken är då å andra sidan ganska otäcka när det går fort på barrstigarna. När man viker in hojen så böjer sig de mjuka klackarna och hojen gör ett litet "dopp" som var ganska jobbigt i början.
Hur du än gör blir det en kompromiss och jag har personligen landat i Michelins enduro medium (har inte testat medium 2 än) vilket är det bästa för allround på olika underlag. De är tillräckligt mjuka för iallafall torra stenar men tillräckligt styva för ett underbart konsekvent uppträdande när det går lite fortare, speciellt på barrstigarna där man kan svänga ganska hårt i fart och vill ha en hoj som svarar. Jag har kört Tracker och Extreme också men jag tycker Medium funkar absolut bäst.
Vad det gäller körteknik så har du tillgång till din kroppsvikt och kroppsförflyttning, du kan "trycka på pinnarna tekniken", du har kopplingsteknik, gaskontroll och bromskontroll. Det här är de basala funktionerna och ju mer du tränar och ju mer kreativ du är med ALLA dessa funktioner, desto bättre blir du på att hantera situationer.
Ta bromsarna till exempel där du ska titta på bakbromsen som ett "ankare" som används primärt för att styva upp, styra med och kontrollera bakdelen snarare än att bromsa. Frambromsen är det du använder för att justera farten men också stabilitet. Var inte rädd för att använda frambromsen men fint doserad för alla möjliga tillfällen. Tex om du kör i djupa spår där du ska svänga snävt, då kommer hojen att ligga kvar i spåret om du applicerar lite, lite frambroms. Du kan också använda trailbrake (bromsa förbi svängpunkten) för att få en stabilare hoj, kräver också mjuk och fin dosering.
Kroppen ska framåt, sitt på tanklocket när du ska in i snäva svängar men längre bak i flackare svängar. Initiera ingången (och sladdar) när du snabbt ska svänga in och få ner hojen i lutning med att trycka på inre fotpinnen, för att så snart du funnit lutning och balans och ska börja gasa så lägger du vikten på ytterpinnen.
Var inte rädd för att börja experimentera med ingångfarten i kurvorna, ju snabbare du går från upprätt till lutning, desto mer kommer kurvan att bromsa upp dig och ju fortare kan du köra vid själva svängpunkten. Jobba med att få så kort tid som möjligt mellan upprätt till den lutning du vill ha. All tid du tillbringar på väg i lutning är bortkastad tid.
Sen är gaskontrollen oerhört viktig. Generellt kan man säga att i sväng så kommer gasavdrag att låta hojen ploga, gaspådrag gör hojen stabil, massor med gaspådrag får bakänden att glida ut och du kan då styra hojen med gasen. Offroad eller på grusvägar så är det ALLTID positiv gas som gäller, så fort du tvekar så plogar framänden vilket är mycket svårare att häva än när det sladdar bak! Slå på även om det känns otäckt. Det gamla talesättet gäller än: "Vid tveksamheter så är det bara att gasa" Det kan aldrig försämra läget!!!
För min egen del så var det övergången till tvåtakt som ökade min fart avsevärt, tack vare avsaknad av motorbroms så kommer jag in i böjarna med betydligt högre fart. Första gången var det otäckt men det fick mig också över tröskeln att våga. Nu är det bara att trycka ner hojen, nästan oavsett fart (fortfarande enduro och relativt långsamt), låta svängen bromsa farten och bara mata på på väg ut, det är jääääävligt skoj att köra på det sättet