Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

Jag har en manometer för att kolla lufttrycket, det finns billiga digitala på Biltema.
4mm slang är väldigt punkasäkert…
Det är lättare att köra där det är spårigt med ett smalare däck, det klättrar inte så mycket på kanterna eller på stenar👍
Problemet för mig är att spåren inte alltid går dit jag vill (är på väg). :hihi
 
Hur många har du träffat som kör med 140? Det är iofs många år sedan jag var på endurotävling men på min tid var det ingen som hade så feta däck i enduro.

De enda jag vet som brukar gilla feta däck är skogsmupparna som inte kan köra.
Men det kan ju förstås ha ändrats då jag inte längre kör och inte heller träffar några seriösa enduroförare.

Det där med noggrannheten med lufttrycket är definitivt ett problem. De flesta givare varierar ganska mycket så det bästa du kan göra är väl egentligen att alltid använda samma givare och hitta dina egna tryck via den.
Jag tror inte det här är avgörande för min körning i nuläget men för mig är känslan viktig. Lite samma sak som att ha en nytvättad hoj. Den doftar gott i garaget och ser fin ut men varvtiderna är fortfarande de samma. 🤫

Både SM och VM förare har kommenterat detta när jag pratat med dem. Samtliga kör med mousse (eftersom de tävlar med inriktning på resultat). De var tydliga med att pointera att det här gäller i enduro-spåret. Om de kör på cross-banan så har de bytt till 120 bak med liiite högre tryck.

Men som allt annat, kan det vara en smaksak. För bästa grepp var rek. 140 och långt tryck, t ex strax under 0.8 bar. En väl inkörd mousse (stavning?) är bra men har man kört för länge på det så är det bara att byta. Detta pga. att det blir för sladdrigt och ostadigt, enl. de duktiga. De här förarna är ofta sponsrade så det är inget problem för dem. men för oss vanliga "motionärer" så fungerar nog 4 mm slang alldeles utmärkt och kan t.o.m vara ett bättre alternativ tack vare priset. Jag pratade med en förare i söndag och han hade inte bytt mousse på 4 år och den fungerar fortfarande superbra så jag vet inte riktigt vad jag ska tycka eller tro?
Undrar hur många 4mm slangar som går åt för mig under 4 år...

Jag ska nog införskaffa en bra digital manometer. Inte för att jag tror att det kommer att göra någon större skillnad för mig men bara tanken på att ha rätt tryck gör en lite snabbare.
 
Jag tror inte det här är avgörande för min körning i nuläget men för mig är känslan viktig. Lite samma sak som att ha en nytvättad hoj. Den doftar gott i garaget och ser fin ut men varvtiderna är fortfarande de samma. 🤫

Både SM och VM förare har kommenterat detta när jag pratat med dem. Samtliga kör med mousse (eftersom de tävlar med inriktning på resultat). De var tydliga med att pointera att det här gäller i enduro-spåret. Om de kör på cross-banan så har de bytt till 120 bak med liiite högre tryck.

Men som allt annat, kan det vara en smaksak. För bästa grepp var rek. 140 och långt tryck, t ex strax under 0.8 bar. En väl inkörd mousse (stavning?) är bra men har man kört för länge på det så är det bara att byta. Detta pga. att det blir för sladdrigt och ostadigt, enl. de duktiga. De här förarna är ofta sponsrade så det är inget problem för dem. men för oss vanliga "motionärer" så fungerar nog 4 mm slang alldeles utmärkt och kan t.o.m vara ett bättre alternativ tack vare priset. Jag pratade med en förare i söndag och han hade inte bytt mousse på 4 år och den fungerar fortfarande superbra så jag vet inte riktigt vad jag ska tycka eller tro?
Undrar hur många 4mm slangar som går åt för mig under 4 år...

Jag ska nog införskaffa en bra digital manometer. Inte för att jag tror att det kommer att göra någon större skillnad för mig men bara tanken på att ha rätt tryck gör en lite snabbare.

Jag har aldrig kört med mousse men de som använder det säger att det blir mindre studsigt och därmed bättre grepp.
Inte så kul att kränga på dock.
 
Vaa, finns det regler som säger att du måste ha 140 bak på hojen när du tävlar?
Gäller det här för t ex "östra"?
Nej men det finns tävlingar där du måste ha FIM godkända däck som har lägre klackar(ca 13mm)och dessa brukar vanligtvis finnas i 140/80.
Här hemma är det nog bara i sm det är aktuellt.
 
Hur många har du träffat som kör med 140? Det är iofs många år sedan jag var på endurotävling men på min tid var det ingen som hade så feta däck i enduro.

De enda jag vet som brukar gilla feta däck är skogsmupparna som inte kan köra.
Men det kan ju förstås ha ändrats då jag inte längre kör och inte heller träffar några seriösa enduroförare.

Det där med noggrannheten med lufttrycket är definitivt ett problem. De flesta givare varierar ganska mycket så det bästa du kan göra är väl egentligen att alltid använda samma givare och hitta dina egna tryck via den.
Alla i gänget jag kör med inklusive jag själv och min sambo kör 140/80-18. Det är standard på alla nyare endurohojar sedan flera år, skulle säga sedan 2017 iallafall :)
 
Alla i gänget jag kör med inklusive jag själv och min sambo kör 140/80-18. Det är standard på alla nyare endurohojar sedan flera år, skulle säga sedan 2017 iallafall :)
Den typen av däck har ju använts i evigheter.Satt original när jag köpte ny Husaberg 2004 iallafal.
 
Kolla det precis på min 300 . Jag kör med Bridgestone 110/100 bakdäck och det funkar bra.
Original satt ett Metzler 140/80 fim godkänt
Det skiljer ganska mycket mellan olika fabrikat
🙄
 
Det vanligaste häromkring är 110/100-18
På min nya KTM sitter det fortfarande 140/80-18 från mitas men efter 9h drifttid är riktigt slitet (smålands vassa stenar sliter sönder dubbarna)
Förra året körde jag ett tag med Michelin starcross 6 medium hard 120/90-18 det funkade bra. Men ofta blir det bridgestone X40 110/100-18 då har en som säljer billigt när han köper ett jättelass och dom håller länge
 
Jag köpte nya däck inför säsongen och kört några timmar nu. Jag blandar ganska friskt mellan enduro-banan och cross-banan och byter inte bredd mellan varven (tror inte jag skulle märka någon skillnad?). Jag tror att en väl servad fjädring (behöver ta mig själv i kragen snart) har en större påverkan än däckvalet?

Har hört att det går åt två bakdäck på ett framdäck. När tycker ni det är dag att byta?
 
Jag köpte nya däck inför säsongen och kört några timmar nu. Jag blandar ganska friskt mellan enduro-banan och cross-banan och byter inte bredd mellan varven (tror inte jag skulle märka någon skillnad?). Jag tror att en väl servad fjädring (behöver ta mig själv i kragen snart) har en större påverkan än däckvalet?

Har hört att det går åt två bakdäck på ett framdäck. När tycker ni det är dag att byta?

Det beror på var du kör, hur du kör och vilka krav på grepp som du har.
Jag kör mycket mjuka underlag, barrstigar, sandhed, en del lera så mina däck häller länge. Kör jag mer sten och stenskravel så sliter det betydligt mer. Sen kör jag också väldigt mjukt jämfört med en del av mina kompisar som vrider på hårt, då sliter det såklart mera däck också...

Så svaret på din fråga är: Det beror på... :D
 
Det beror på var du kör, hur du kör och vilka krav på grepp som du har.
Jag kör mycket mjuka underlag, barrstigar, sandhed, en del lera så mina däck häller länge. Kör jag mer sten och stenskravel så sliter det betydligt mer. Sen kör jag också väldigt mjukt jämfört med en del av mina kompisar som vrider på hårt, då sliter det såklart mera däck också...

Så svaret på din fråga är: Det beror på... :D
Tack, jag har ju inte någon referens ännu och det är varför jag frågar sånt här. 🫣

Just nu kör jag Bridgestone X40 och det står T2101 på bakdäcket. Kan det vara datumstämpeln?

Gummi är ju färskvara och det bästa är väl att ha nya däck varje träning och tävling men för mig är det inte ekonomiskt försvarbart.

Jag tänkte om ni hade någon sorts generell riktlinje som t ex på bilar (dåligt exempel). Där är det iofs lag på 1,6 mm och sedan måste man byta. På en cross (eller enduro) bana är det nog helt otänkbart att köra med så lite.

Det kan såklart även bli så att man inte kör på en hel säsong och då blir gummit torrt och hårdare. På en bil struntar man oftast i sånt men där blir det inte samma effekt som med två hjul. Olika underlag spelar såklart också en roll.

Kom på nu att jag köpte nog däcken förra (eller förr-förra) säsongen men har inte kunnat köra förrän i år. Jag känner nu att mitt framdäck har blivit hårdare och är inte alls lika greppigt när jag klämmer på det. Det samma gäller nog för bakdäcket. På våran mjuka och väldigt fina crossbana är det här inte ett stort problem för mig (jag tar mig runt). Det är värre på enduro och speciellt på berghällarna men jag vet inte om det beror på min körning eller om det blir såhär normalt när det är blött ute?

Jag märkte sist att det blev lite slirigt sist när jag kom in mot (och upp på) en berghäll från sidan att det var nära donut. Annars har vi nog en del sten på våra banor. Det är definitivt inte en dansbana i skogen.

Det enkla svaret är väl egentligen att bara köpa nytt och testa. Blir det mycket bättre så var det dags, om inte så har jag ett par däck extra. Den normala reaktionen blir väl oftast att nytt alltid så mycket bättre så början man skämma bort sig är man körd.
 
Last edited:
När bakdäcket börjar bli allt för avrundat så att hojen börjar få tendenser till att sladda i utgången av kurvorna så byter jag bakdäcket.

Då är fortfarande större delen av mönsterdjupet egentligen fortfarande kvar men det är helt enkelt inte roligt att köra på såna däck längre.
Ofta brukar man kunna köra ytterligare någon timme på ett bakdäck om man vänder det.

Framdäcket ungefär samma men där handlar det ofta om att för många sidodubbar börjar ha slitits bort och mer sällan att de blivit för avrundade dubbar på mitten.

På fyrtaktare som har snällare effektkurva än tvåtaktare kan man nöta aningen mer på bakdäcket innan det börjar bli abrupta släpp.
 
Last edited:
Det här bakdäcket har precis börjat ha tendenser att släppa i utgången av kurvorna och jag skulle kunna vända det men som synes har klackarna börjat släppa, man ser sprickor i flertalet av dem och det kommer nog att tappa fler klackar snabbt nu så jag tvekar om det är värt besväret att vända det.

Som synes är väl uppskattningsvis minst 80% av mönsterdjupet kvar och det är helt enkelt avrundningen som börjar ge problem.


1000009219.jpg
 
På tal om däck @Two stroke man
Var hos en känd handlare idag och fick höra att de hade förare som körde 4, max 5 h och sedan var det definitivt dags för byte av bakdäck. Är inte det i extrema fall? De måste ju köra med typ Bridgestone x20 på sten eller liknande?

Mina X31 tar ju aldrig slut. De blir bara hårdare och typ okänsliga. Jag har kört 20h på dem och alla dubb sitter kvar. Inte ens en tendens till att vara skadade på kanterna eller sprucket. Däremot så sliter jag ner dem och de är inte lika höga längre. 7 mm borta på mitten (till höger).

IMG_1237.jpeg
Nytt <--> Gammalt
 
Last edited:
Ibland är det lite läskigt att göra något nytt och idag blev det kvalitetstid i garaget.

Kollade ekrar, kollade hjullager, bytte olja och filter, nya fina (svindyra original) kopparbrickor och sedan blev det dags för gaffeln och dämparen att ta till service.

För att inte ha skruvat ur detta tidigare så var jag osäker på metoden. Det visade sig vara en förhållandevis enkel uppgift och det gick hur bra som helst. Tittade lite i boken och några skruvar senare så låg allt i en låda.

Några av våra snabbare förare på klubben nämnde ENG Racing. Jag hörde även någon som pratade om Kumlins men ingen sa RG3. Det finns ju lokala handlare också men de verkar vara dyrare än de som är specialiserade på det här. Beslutsångest, så nu är ju frågan, vem ska få äran?

IMG_1223.jpeg
 
Ibland är det lite läskigt att göra något nytt och idag blev det kvalitetstid i garaget.

Kollade ekrar, kollade hjullager, bytte olja och filter, nya fina (svindyra original) kopparbrickor och sedan blev det dags för gaffeln och dämparen att ta till service.

För att inte ha skruvat ur detta tidigare så var jag osäker på metoden. Det visade sig vara en förhållandevis enkel uppgift och det gick hur bra som helst. Tittade lite i boken och några skruvar senare så låg allt i en låda.

Några av våra snabbare förare på klubben nämnde ENG Racing. Jag hörde även någon som pratade om Kumlins men ingen sa RG3. Det finns ju lokala handlare också men de verkar vara dyrare än de som är specialiserade på det här. Beslutsångest, så nu är ju frågan, vem ska få äran?

View attachment 515966

Ta den mecklare som är närmast så sparar du tid och antagligen fraktkostnader.

Ang din tidigare fråga så finns det även dom som kör mycket mindre än 5h på ett däck också. Dom vill träna på likvärdig utrustning som dom tävlar.
Jag har iofs svårt att tro det är värt det om man inte tillhör världseliten och har någon annan som kränger däcken.

Sen är det ju så att desto snabbare man kör desto hårdare pressar man däcken.

Att döma av bilden på ditt bakdäck så tror jag du ska välja ut någon trevlig kurva och träna gaspåslag. Skit i inbromsningen, gå bara på rull in i kurvan och försök hitta den där perfekta ingångsfarten, och där du vill påbörja gaspåslaget sätter du dig ner samtidigt som då slår på gas och smyger ut kopplingen, sedan ökar du gaspåslaget successivt ut genom kurvan.

Du ska inte behöva peta in nästa växel förrän tidigast 3 meter efter kurvan, om hojen varvar ut tidigare än så då ska du istället ha en högre växel in i kurvan. Det kan krävas lite slirande på kopplingen men det det är bara naturligt att få byta lameller ibland om man kör cross.

Sedan genar du och tar exakt samma kurva igen. Repetera tills du tröttnar, därefter kan du ta en annan kurva och göra samma sak.
 
När man har lämnat iväg dämparen (och gaffel) på service, brukar de då ställa in hänget i verkstaden eller behöver jag justera det varje gång jag får tillbaka grejerna?

Om jag få hänvisa till Martin tidigare i tråden (filmen när han kränger däck). Ni som kör med mousse, byter ni däcken själva på mattan eller med en typ "Rabaconda"?

@Two stroke man
Jag kör inte på den nivån att jag behöver byta däck stup i kvarten, det var bara något jag hörde andra gjorde. Ibland kan jag iofs känna att det släpper lite väl lätt på berg (när jag kör enduro) men det beror troligen mer på körtekniken än att gummit är för torrt?
Jag kör gärna i vallarna (på crossbanan) och det är väl varför jag inte sliter så mycket på sidonobbarna?

På cross-banan tränar jag mycket på min kör-position och har inte kommit till något vidare "gaspåslag" (i den bemärkelsen) ännu. Jag tänker, att jag kanske behöver ha lite bättre pejl på läget innan jag börjar gasa för mycket/tidigt... Att gasa på rakorna som många gör är väl roligt men inte så särskilt svårt och det gör såklart att man får ner varvtiderna men jag tycker det är roligare att hitta ett skönt flow genom svängarna och känna mig trygg/stabil på hojen. Jag har inte kommit dit ännu och det finns fortfarande inslag av oro i min körning. Det blir och känns bättre för varje träning och det ser jag som en framgång.

Generellt tror jag att jag släpper gasen alldeles för tidigt in i de längre svängarna och sedan rullar jag nog för långt (känner att framhjulet är oroligt) och när jag typ är lite mer än halvvägs ur svängen så gasar jag. I de lite snävare svängarna brukar jag bak-bromsa så däcket släpper, klickar ner ett steg och sedan rullar jag in en bit innan jag slå på. Och när jag skriver "slår på" så är det inte fullt öppet, jag kör ju en större hoj och behöver ju kunna svänga i nästa böj också. :hihi

Under den senaste träningen så testade jag att endast använda frambromsen och det tyckte jag gick lite bättre. Bra känsla. Kanske främst för att jag har så dålig känsla med cross-skorna på bakbromsen, noll rörlighet. Viktigt att tänka på är att inte bromsa med frambromsen när man svänger, då kan de gå illa. Hahahah, det finns mycket att förbättra.

Målet har hittills att kunna köra med båda fötterna uppe på pinnarna. Både sittande och stående i hela varv på crossbanan. Det är fortfarande lite läskigt när det är halt i de flackare svängarna, eller där det är löst men med gasen känns det som jag hittar och håller balansen hyggligt. Nu när jag klarar det så är det kanske dags för att träna, "bromsa in tidigt i vallen, sitt ned, gasa som fn och ut". Det kanske låter bra men det ser inte så ut när jag kör.
Svårt, hur ska man göra?

Var hos Forsells och klämde på några nya fina 140 backdäck. Fn, va mjuka de är, de där Michelin någonting. Det här är ju förstås lite religion och jag har hårda Bridgestone på nu men vilka ska man köra på fram över, Michelin Tracker, Michelin medium eller medium 2 (de nya). Jag kan ju även "stanna kvar" hos Bridgestone och köra med de mjukare X20?
Ett mjukare däck än mina nuvarande är tydligen att föredra?
 
@Abrakadabra
Jag vet inte hur andra gör men jag brukar se till att returnera dämpare med samma inställning som när jag får in dom. Även fjäderförspänningen.

Om ditt häng var bra när du lämnade in dom kommer det antagligen vara samma när du monterar dämparna igen.
Emellanåt får jag ju in dämpare där dm dragit skruvarna i botten och även då brukar jag returnera dem med samma inställning men påpeka åt kunden att denne nog behöver se över sina inställningar.

Med det sagt, skriv alltid upp dina inställningar för varje bana du kör på och kontrollera när du monterar ihop hojen igen.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top