När man har lämnat iväg dämparen (och gaffel) på service, brukar de då ställa in hänget i verkstaden eller behöver jag justera det varje gång jag får tillbaka grejerna?
Om jag få hänvisa till Martin tidigare i tråden (filmen när han kränger däck). Ni som kör med mousse, byter ni däcken själva på mattan eller med en typ "Rabaconda"?
@Two stroke man
Jag kör inte på den nivån att jag behöver byta däck stup i kvarten, det var bara något jag hörde andra gjorde. Ibland kan jag iofs känna att det släpper lite väl lätt på berg (när jag kör enduro) men det beror troligen mer på körtekniken än att gummit är för torrt?
Jag kör gärna i vallarna (på crossbanan) och det är väl varför jag inte sliter så mycket på sidonobbarna?
På cross-banan tränar jag mycket på min kör-position och har inte kommit till något vidare "gaspåslag" (i den bemärkelsen) ännu. Jag tänker, att jag kanske behöver ha lite bättre pejl på läget innan jag börjar gasa för mycket/tidigt... Att gasa på rakorna som många gör är väl roligt men inte så särskilt svårt och det gör såklart att man får ner varvtiderna men jag tycker det är roligare att hitta ett skönt flow genom svängarna och känna mig trygg/stabil på hojen. Jag har inte kommit dit ännu och det finns fortfarande inslag av oro i min körning. Det blir och känns bättre för varje träning och det ser jag som en framgång.
Generellt tror jag att jag släpper gasen alldeles för tidigt in i de längre svängarna och sedan rullar jag nog för långt (känner att framhjulet är oroligt) och när jag typ är lite mer än halvvägs ur svängen så gasar jag. I de lite snävare svängarna brukar jag bak-bromsa så däcket släpper, klickar ner ett steg och sedan rullar jag in en bit innan jag slå på. Och när jag skriver "slår på" så är det inte fullt öppet, jag kör ju en större hoj och behöver ju kunna svänga i nästa böj också.
Under den senaste träningen så testade jag att endast använda frambromsen och det tyckte jag gick lite bättre. Bra känsla. Kanske främst för att jag har så dålig känsla med cross-skorna på bakbromsen, noll rörlighet. Viktigt att tänka på är att inte bromsa med frambromsen när man svänger, då kan de gå illa. Hahahah, det finns mycket att förbättra.
Målet har hittills att kunna köra med båda fötterna uppe på pinnarna. Både sittande och stående i hela varv på crossbanan. Det är fortfarande lite läskigt när det är halt i de flackare svängarna, eller där det är löst men med gasen känns det som jag hittar och håller balansen hyggligt. Nu när jag klarar det så är det kanske dags för att träna, "bromsa in tidigt i vallen, sitt ned, gasa som fn och ut". Det kanske låter bra men det ser inte så ut när jag kör.
Svårt, hur ska man göra?
Var hos Forsells och klämde på några nya fina 140 backdäck. Fn, va mjuka de är, de där Michelin
någonting. Det här är ju förstås lite religion och jag har hårda Bridgestone på nu men vilka ska man köra på fram över, Michelin Tracker, Michelin medium eller medium 2 (de nya). Jag kan ju även "stanna kvar" hos Bridgestone och köra med de mjukare X20?
Ett mjukare däck än mina nuvarande är tydligen att föredra?