Handlarens begagnatgaranti - vad gäller?

kiddie

"Medlem"
Gick med
30 Nov 2006
Hoj
ingen direkt körbar
Har köpt en begagnad hoj av en handlare. Hos handlaren påpekade jag att ena packboxen i framgaffeln verkade läcka lite men säljaren säger att det inte är något problem alls och om det skulle visa sig vara nåt löser deras garanti det. Jag chansade lite och tog hojen och tänkte att det kanske bara var nåt dammkorn som behövde petas bort.
Jag glömde helt bort detta och körde på. På besiktningen på en SMC-körning ett par veckor senare säger alla som kollar på hojen att båda packboxarna är slut och läcker som ett såll - att det är trafikfarligt och att handlaren ska fixa det på garantin.

Jag ringer upp handlaren och berättar hur det ligger till. De erbjuder sig att fixa utan kostnad men de kräver att jag kommer dit och gör bytet på deras verkstad men att de måste beställa hem delar vilket kommer ta närmare två veckor. Eftersom handlaren ligger 20 mil bort frågar jag om vi inte kan låta nån verkstad här i stan fixa det som dessutom har grejerna på lager men får svaret "vi tänker inte betala 800 spänn i timmen för nån jävla meck där uppe". Så, jag måste alltså fixa ett släp och köra närmare totalt 80 mil (tur/retur två gånger) och ta ledigt för att de tycker verkstäderna i stockholm har för höga timpriser.

Nån som har koll på vad som gäller i det här läget? Har jag rätt att kräva att det fixas på en närmare verkstad alternativt få priset nedsatt motsvarande belopp och fixa skiten själv?

Ser faktiskt inte problemet. Handlaren har erbjudit sig att fixa felaktigheterna. Bara att bita i det sura & åka dit eftersom du inte bad att få det fixat före köpet.

Tror inte du kan begära att handlarens garantier ska gälla hos någon annan verkstad.

Jag skulle säga att du behöver traila hojen till verkstan där du köpte den... det är de som gett dig garantin och de har egen verkstad.

Det är ju sånt man "riskerar" när man köper saker utomlands/på annan ort än hemorten.

är rädd för att dom har rätt. enligt KKL så har säljande företag rätten att avgöra vad och var det skall fixas, så länge det avhjälper felet. har du köpt hojen hos dom i deras lokaler så har dom rätten att fixa felet i deras lokaler.

MEN, du har rätt till ersättning för eventuella utgifter (resa ToR t.ex.), dock ej förlorad arbetsinkomst.

Skriv vad det är för cykel och ifalll det finns märkesgaranti på den. Hur gammal är den?

Med största sannolikhet så går det som föregående talare sagt inte att få problemet löst "kostnadsfritt" på annat sätt än att åka till handlaren som sålde hojen till dig. Du borde dock kolla om det trots allt inte blir billigare för dig att betala en lokal verkstad och låta dem göra jobbet. Det alternativet borde i alla fall bli billigare än att hyra släp och köra 80 mil.

Handlaren som sålde hojen till dig borde i så fall åtminstone kunna skicka reservdelarna till dig kostnadsfritt.

Du har inte kollat vad det kostar att skicka gaffelbenen med t.ex. bussgods?

Du borde dock kolla om det trots allt inte blir billigare för dig att betala en lokal verkstad och låta dem göra jobbet. Det alternativet borde i alla fall bli billigare än att hyra släp och köra 80 mil.

Man har rätt till ersättning för de faktiska kostnaderna som uppstår när man lämnar in en produkt på garanti/reklamations ärende, vare sig det är en äggklocka eller en mc.

Ring dock först o prata med dem då det kan bli billigare för de att låta en mekk i din lokala by fixa det hela.

Man har rätt till ersättning för de faktiska kostnaderna som uppstår när man lämnar in en produkt på garanti/reklamations ärende, vare sig det är en äggklocka eller en mc.

Ring dock först o prata med dem då det kan bli billigare för de att låta en mekk i din lokala by fixa det hela.

Det kan man väl inte kräva på en "begagnat-garanti" då det troligen är något de själv satt för att kunna sälja lättare. Då får de väl själv bestämma vad som gäller.

Hade själv 3 månader beg. garanti när jag köpte min, slapp som tur var utnyttja den.

Det kan man väl inte kräva på en "begagnat-garanti" då det troligen är något de själv satt för att kunna sälja lättare. Då får de väl själv bestämma vad som gäller.

Hade själv 3 månader beg. garanti när jag köpte min, slapp som tur var utnyttja den.

Tror inte det är några problem i detta fallet då han till och med påpekade packboxen och dem sa att det skulle ordna sig om det visade sig vara fel.

Många bra svar. Det var ett bra tips om att plocka den gaffelbenen, så slipper man iaf ta hojen på släp.

KKL säger följande (om de nu är samma regler även för mc som för bil):
* När du handlar hos handlare måste de erbjuda minst enligt vad KKL säger - i 6 månader.
* Ett exempel på fel är sådant som inte skulle godkännas i en kontrollbesiktning.

Vidare...
Om du drabbas av kostnader för att det är fel på bilen eller att bilen levererats för sent, är säljaren skyldig att betala ersättning om du begär det. Det kan exempelvis handla om kostnader för resor, hyra av annan bil, bärgning eller förlorad arbetsförtjänst.

Många bra svar. Det var ett bra tips om att plocka den gaffelbenen, så slipper man iaf ta hojen på släp.

* När du handlar hos handlare måste de erbjuda minst enligt vad KKL säger - i 6 månader.
* Ett exempel på fel är sådant som inte skulle godkännas i en kontrollbesiktning.

Vidare...

Vad är det för hoj?
Lämnar du in lösa gaffelben så kan jag inte tänka mig att det kostar mycket att få packboxarna bytta på en verkstad i närheten.

Eller så gör du det själv. Det är inte så svårt som man kan tro, fixa lite instruktioner bara.

Vidare...

Snacka med firman hur dom vill göra. Säger dom att du ska komma dit med hojen kommer du överens med dom att de även pyntar dina reskostnader. Ett annat alternativ är ju att dom skickar nya packboxar, dammskydd och olja till dig och du fixar det själv. Eller just att skicka endast benen.

Men gör upp med firman först, och förutsätt inte att de frivilligt kommer pynta dina reskostnader.

Du har inte kollat vad det kostar att skicka gaffelbenen med t.ex. bussgods?

Tänkte också på det, måste ju vara det lättaste? Men renovering av gaffelben brukar inte vara speciellt dyrt hos en mekaniker. Tror du klarar dig under tusenlappen om du kommer med dom löst, om du nu inte vill frakta dom.

Tänker man efter så är det ju ganska självklart att de inte vill betala för att en annan verkstad skall tjäna pengar på att byta något som de själva kan fixa.

Men som många andra skriver så har du rätt att kräva ersättning för alla utlägg som tex släp osv. Bara stå på dig.

Anyway, jag skrev och frågade min lokala konsumentvägledare (tydligen har man alltid en sån där man bor) och hon svarade väl ungefär vad vi kommit fram till här också. Postar in det "for the record".

Kontaktade även firman med infon och de kommer och hämtar hojen nu istället så det verkar lösa sig för alla parter.

Det är med andra ord kanske inte helt obefogat att en begagnad hoj hos handlare kostar mer än privat. Däremot borde man väl som handlare inte kränga hojar utan att kolla igenom dem först.

Du kan inte kräva att få avhjälpa felet hos verkstad här i Stockholm, däremot har du rätt att få ett ursprungligt fel åtgärdat utan kostnad. Dvs du har rätt att få ersättning (skadestånd) för dina kostnader att frakta motorcykeln till handlaren samt ersättning för den inkomstförlust det orsakar dig. Detta under förutsättning att transporten inte går att lösa utan att du åker med. Ställ de kostnaderna i relation till vad det kostar handlaren att låta dig åtgärda felet hos annan reparatör här i Stockholm.

Du får höra med handlaren på vilket sätt han tycker du skall transportera mc:n och tala om för honom att du tänker kräva skadestånd för de nödvändiga kostnader transporten orsakar dig. Detta enligt konsumentköplagen 30§.

http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19900932.HTM

På konsumentverkets hemsida www.konsumentverket.se finns information om konsumentköplagen samt en klagoguide som du kan använda dig av om du vill gå vidare med din reklamation.

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back