Stavningskunskaper - Någon som är förvånad?

Status
Ej öppen för fler svar.
ja godnatt då. glöm inte pyjamasen. och borsta tänderna.

kram.

:näsblod

edit: sicken tur du har - http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=195560
Är de en grej du har att skriva utan stor begynnelsebokstav? Kan du inte testa att skriva rätt åtminstone?

Jag tycker att många gör det lätt för sig och skyller dessa problem på "systemet".
Det är alltid "skolans" fel, eller "lärarna", eller "samhället", eller "invandrarna" osv.
Jag tror att det oftare beror på att slapptaskarna som går i skolan inte pallar att lägga två
strån i kors för att lära sig någonting.
Är helt övertygad att det går att lära sig det mesta även i dagens skola om man bara vill.

Blir så förbannat trött på denna det-är-ju-samhällets-fel-attityden.
Oavsett om det gäller fetma, läs-/skrivproblem eller kontokortskulder så är det alltid någon
annan som ska fixa problemet för de stackars offren.:huvet
Det är ju samhällets fel på så sätt att samhället är för lössläppt och ger signalen att skolan inte är så viktigt. Man klarar sig ändå, man kan ju jobba svart! :rolleyes:

Sedan så tror jag även att hur stökiga skolorna är nu för tiden så blir det svårt för ungdomarna att fokusera och ta del av lektionerna.

Skolorna här i Södertälje verkar enbart handla om att få ordning på stöket. Det är allt tidningarna skriver om här. Det ligger enorma uppförningsproblem att ta hand om FÖRST och därefter kan lektionen påbörja.

Det borde finnas klasser som eleverna själva får välja där majoriteten kommer för att de vill lära sig något. De får kallas nördar om så, åtminstone så kommer de i efterhand kunna säga att ta de iaf lärde sig något i skolan och tog skolgången på allvar.

Det finns en för stor mängd bråkstakar, och just nu verkar det som att man sätter alla i samma klass oberoende av "bakgrund" och det verkar, iaf enligt tidningarnas utsagor, ge orsak till mycket tumult som inte gynnar någon.

Och förresten, läst just denna rubrik:
"Dåligt betyg ska kunna överklagas"
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3890032.ab

Bekräftar lite vad jag sa. Men jag ser dock det som vore bra, det vore ju att om en duktig elev som är blyg, vore ignorerad, och förtjänar bättre eller något har "missats" så kan ju en sådan "lag" vara bra.

Men det här ger även signalen om att "lärarna har fel".

Jag skulle då inte vilja vara lärare i dagens samhälle.

Last edited:
Ungdomar läser inte lika mycket böcker längre, vilket är en stor anledning tror jag till att språkkunnigheten är på en sådan låg nivå, och de läser inte mycket mer på internet mer än just det internet språk - det skriftliga talspråket - som beskrivs i artikeln. Man borde ställa högre krav på vad ungdomarna ska läsa i skolan. Och det är ganska lätt att fuska, med allt vad wikipedia och word heter.

Dessutom kryllar det av inkompetenta lärare i varje skol hörn, speciellt i sådana ämnen som Svenska och Engelska.

Å andra sidan hjälper det nästan inte att läsa böcker idag. Jag har helt slutat läsa böcker översatta till svenska och slutat se på filmer med svensk text för att jag tappar trollbundenheten jag förväntar mig av en bra historia när översättaren inte brytt sig om att ta reda på korrekta svenska termer utan uppfunnit egna när han/hon stött på något tekniskt.

Tom Clancy-böckerna är glimrande exempel på ovanstående. Likaså, som någon nämnde, Discovery, samt de flesta DVD-filmer som släpps som lågpristitlar (ofta trots att de hade bra/acceptabel översättning när man såg dem på bio).

Å andra sidan hjälper det nästan inte att läsa böcker idag. Jag har helt slutat läsa böcker översatta till svenska och slutat se på filmer med svensk text för att jag tappar trollbundenheten jag förväntar mig av en bra historia när översättaren inte brytt sig om att ta reda på korrekta svenska termer utan uppfunnit egna när han/hon stött på något tekniskt.

Tom Clancy-böckerna är glimrande exempel på ovanstående. Likaså, som någon nämnde, Discovery, samt de flesta DVD-filmer som släpps som lågpristitlar (ofta trots att de hade bra/acceptabel översättning när man såg dem på bio).

Nej, böcker idag är ganska dåliga. Och det finns ju en trend att skriva som man pratar. Och i skolan får man välja själv vad man vill läsa, och de flesta ungdomar väljer då att läsa en s.k. ungdomsbok där språket är lite enklare, och sidorna lite färre.

Försöker just nu läsa sista boken i trioligin om den mörka materian (Första boken heter Guld Kompassen, jätte bra trioligi av Phil Pullman - mycket spännande, om man tycker om fantasy, men tror denna bok skulle tyckas om för dem som inte är så förtjust i den genren heller.) Och översättningen är väldigt bra, men det är väldigt tråkigt när dem inte är det. T.ex tycker jag bättre om Harry Potter böckerna på engelska.

Iaf, det jag försöker säga är bara att ungdomar får inte gå genom så mycket läsande i skolan i huvudtaget. Dessutom på uppsatser så får de bara en röd penna och ingen förklaring till vad exakt de gjort fel. Alla svenska uppsattser/noveller och liknande görs hemma till ett utsatt datum utan särksilt mycket aktiv hjälp från lärarna. Det handlar mer om ett tema än om grammatik, stavning och att skriva en text på ett snyggt och välformulerat sätt. De har pratat några veckor om temat, sedan är det uppsats som gäller. Sedan får de en liten röd penna på allt felstavat och konstiga meningsuppbyggnader, om de får en förklaring till det ska de komma ihåg det i några månader till innan det är dags för nästa uppsats, då de oftast gör samma fel igen.

Jag lärde mig som mest när vi skrev en novell aktivt i en datorsal medan läraren gick runt och hjälpte eleverna. Sedan lämnade vi in så långt som vi hade kommit på arbetet, en vecka innan deadlinen och fick tips, ideer och rättelser som vi sedan själva fick korrigera. Dem misstagen jag jag gjorde då gjorde jag aldrig om igen, däremot gjorde alltid om samma fel när jag bytte skola/lärare där jag inte lärde mig nånting p.g.a av det jag tog upp i förra satsen.

Så det beror väldigt mycket på läraren och anpassning av elevernas bästa inlärningssätt.

Kan du inte svara på hans fråga, varför? Jag undrar också.
Är det lathet, en protest eller vet du kanske inte när eller hur man använder versaler?

du får också fortsätta störas över det.

nu är det min tur att fråga er bägge - varför störs ni över det? jag är både fascinerad och vill gärna veta hur en så ovidkommande förekomst, tydligen upptar en hel del energi hos er bägge.

nu är det min tur att fråga er bägge - varför störs ni över det? jag är både fascinerad och vill gärna veta hur en så ovidkommande förekomst, tydligen upptar en hel del energi hos er bägge.

Är det så enkelt att den tangenten är borttagen/sönder :) ?

Det brukar ofta finnas en förklaring till att folk gör si eller så och skulle du nu mot förmodan bara göra det för att jävlas så fortsätt...alltid retar det nån :tungan.

Försöker just nu läsa sista boken i trioligin om den mörka materian (Första boken heter Guld Kompassen, jätte bra trioligi av Phil Pullman...

Jag lärde mig som mest när vi skrev en novell aktivt i en datorsal medan läraren gick runt och hjälpte eleverna. Sedan lämnade vi in så långt som vi hade kommit på arbetet, en vecka innan deadlinen och fick tips, ideer och rättelser som vi sedan själva fick korrigera. Dem misstagen jag jag gjorde då gjorde jag aldrig om igen...
Heter boken verkligen Guld Kompassen? Inte Guldkompassen? :)
För personer som har problem med särskrivning kan det vara bra att läsa det man skrivit och vid varje mellanslag ta en kort paus, man brukar då höra skillnaden tydligt.

EDIT: Du skriver helt okej i mina ögon. Ett och annat fel smyger sig in hos alla, inklusive mig själv. Jag är absolut inte felfri och kräver inte att någon ska vara det. Jag tycker bara man kan försöka göra rätt.

Last edited:
Heter boken verkligen Guld Kompassen? Inte Guldkompassen? :)
För personer som har problem med särskrivning kan det vara bra att läsa det man skrivit och vid varje mellanslag ta en kort paus, man brukar då höra skillnaden tydligt.
Självklart heter den Guldkompassen men jag är övertygad om att det är den anglosaxiska influensen som spelar in, i orginal heter den "The Golden Compass". Särskrivet som sig bör.
Lite förvånad över att nån på SH läser trilogin, min 14-åriga dotter slukar fantasy med hull och hår så i mina ögon är detta tonårsböcker men, men... Jag börjar kanske bli gammal. :va

anledningen dock till denna trend som går ut på att stava fel (medvetet eller omedvetet) har med en sak endast att göra och det kallas för utveckling.

som vissa har nämnt, skriver en del i form av 'chattspråk' och det oavsett plats och tidpunkt och denna 'chattspråk' har i sin tur uppstått i det jag kallar för utveckling:

att stava rätt, är att låta någon annan förlora sig själv i det vackra som det medför. ett komprimerat, yxigt, fåordigt språk, gör oss till det vi en gång i tiden var - grottmänniskor.
Dravel! Är du bror till Smartman?

Kan inte du svara på varför så finns det väl ingen anledning för mig att göra det?

Är det så enkelt att den tangenten är borttagen/sönder :) ?

Det brukar ofta finnas en förklaring till att folk gör si eller så och skulle du nu mot förmodan bara göra det för att jävlas så fortsätt...alltid retar det nån :tungan.

mjaa, jag känner att jag snart har ett uppslag till en da vinci-liknande bok ang. varför jag inte skriver med stor bokstav och kommer säkert bli en hit här på sh framförallt.

men för er som inte kan sova gott om nätterna pga det, erbjuder jag er nu professionell hjälp - kostnadsfritt kan vi ha 'samtal' tillsammans med mig, där ni får utlopp för era tankar, åsikter och kommentarer för att återigen tillsammans hjälpas åt och få er att må mycket bättre. pm'a mig bara.

:)

Kan du inte svara på hans fråga, varför? Jag undrar också.
Är det lathet, en protest eller vet du kanske inte när eller hur man använder versaler?

+1

Inte för att vara otrevlig men jag är också nyfiken på detta trotsåldersbeteende. :tungan

Varför?

Det blir så mycket skönare att läsa med hyfsat korrekt svenska och grammatik samt bruk av versaler.

Kan inte du svara på varför så finns det väl ingen anledning för mig att göra det?

jag tror att du är smartman. skäms inte för det. vilket då gör oss till bröder. jag är storebror förresten.

underbar resonemang.

Ser i hans profil att han jobbar med reklam. Jag har haft mycket att göra med olika tryckerier, skyltmakerier samt reklamfolk och kan säga att hans yrke förklarar saken.

Maken till respektlöshet mot korrekt språk är svårt att hitta hos andra yrkeskårer. Konstigt kan man tycka men tyvärr sant. :rolleyes:

Varför?

Det blir så mycket skönare att läsa med hyfsat korrekt svenska och grammatik samt bruk av versaler.
:eek: Jag och BoSoZoKu är överens om nåt för en gångs skull!

Kan verka fånigt att kräva av folk på ett forum att de ska skriva korrekt, men man ska inte glömma bort att grammatik, kommatering, styckeindelning och användandet av versaler och gemener har en funktion. Visst kan man strunta i att använda versaler och kommatering om man tycker att det verkar onödigt, men man gör det då svårare för folk att ta till sig det som skrivs. Sen kommer man ju att framstå som mindre begåvad då vi bedöms efter hur vi skriver.

Angående svenska språkets förfall/utveckling: Man ska inte blanda ihop "chatt-Svenskan" och inkompetens. Det är stor skillnad på att medvetet skriva förenklat och att omedvetet skriva uselt. Jag vet inte om man läser mindre nuförtiden än när jag växte upp, mycket möjligt. Tror dock största orsaken till svenska ungdomars bristande skrivkunskap är ordbehandlingsprogrammens stavningskontroll och att man inte tvingas skriva för hand. Borde vara krav på handskrivna inlämningar i grundskolan. Sen hjälper det inte att kraven i skolan har sänkts och att dagens söndercurlade ungdomar har fått för sig att man bara behöver anstränga sig om man ids.

då får du fortsätta med att vara störd över det.
Attitydsproblem...

Inte undra på att du tycker dig känna dig påhoppad ofta. :rolleyes:

Ditt gråtande via PM om andra som är "taskiga" mot dig kommer i framtiden ignoreras då det är tydligt att du bara vill provocera.

+1

Inte för att vara otrevlig men jag är också nyfiken på detta trotsåldersbeteende. :tungan

Varför?

fast på din 'fråga' vill jag inte ens svara på. du har tydligen redan ett svar - trotsåldersbeteende.

men för att göra ev. fler människor glada och nöjda, föreslår jag att ni gör en lista på de som har uppenbara problem med att jag skriver som jag gör och är det tillräckligt många, så förklarar jag varför. ungefär som en 'sån där' protestlista politiker får ta emot i tid och otid.

nu ligger bollen hos er :tungan

:eek: Jag och BoSoZoKu är överens om nåt för en gångs skull!

.

Dra mig baklänges! :tummenupp

I övrigt håller jag med om vad du skriver. Alltså, man behöver ju självklart inte skriva helt korrekt på ett forum. Inte som man skulle skriva i sin c-uppsats. Självklart missar man en tangent både här och där i sin iver att replikera snabbt. Men en sån fundamental sak som stor bokstav efter punkt tycker jag faktiskt att man av respekt för sina läsare bör använda.

Status
Ej öppen för fler svar.
Back