Nej, böcker idag är ganska dåliga. Och det finns ju en trend att skriva som man pratar. Och i skolan får man välja själv vad man vill läsa, och de flesta ungdomar väljer då att läsa en s.k. ungdomsbok där språket är lite enklare, och sidorna lite färre.
Försöker just nu läsa sista boken i trioligin om den mörka materian (Första boken heter Guld Kompassen, jätte bra trioligi av Phil Pullman - mycket spännande, om man tycker om fantasy, men tror denna bok skulle tyckas om för dem som inte är så förtjust i den genren heller.) Och översättningen är väldigt bra, men det är väldigt tråkigt när dem inte är det. T.ex tycker jag bättre om Harry Potter böckerna på engelska.
Iaf, det jag försöker säga är bara att ungdomar får inte gå genom så mycket läsande i skolan i huvudtaget. Dessutom på uppsatser så får de bara en röd penna och ingen förklaring till vad exakt de gjort fel. Alla svenska uppsattser/noveller och liknande görs hemma till ett utsatt datum utan särksilt mycket aktiv hjälp från lärarna. Det handlar mer om ett tema än om grammatik, stavning och att skriva en text på ett snyggt och välformulerat sätt. De har pratat några veckor om temat, sedan är det uppsats som gäller. Sedan får de en liten röd penna på allt felstavat och konstiga meningsuppbyggnader, om de får en förklaring till det ska de komma ihåg det i några månader till innan det är dags för nästa uppsats, då de oftast gör samma fel igen.
Jag lärde mig som mest när vi skrev en novell aktivt i en datorsal medan läraren gick runt och hjälpte eleverna. Sedan lämnade vi in så långt som vi hade kommit på arbetet, en vecka innan deadlinen och fick tips, ideer och rättelser som vi sedan själva fick korrigera. Dem misstagen jag jag gjorde då gjorde jag aldrig om igen, däremot gjorde alltid om samma fel när jag bytte skola/lärare där jag inte lärde mig nånting p.g.a av det jag tog upp i förra satsen.
Så det beror väldigt mycket på läraren och anpassning av elevernas bästa inlärningssätt.