Stavningskunskaper - Någon som är förvånad?

Status
Ej öppen för fler svar.
Attitydsproblem...

Inte undra på att du tycker dig känna dig påhoppad ofta. :rolleyes:

Ditt gråtande via PM om andra som är "taskiga" mot dig kommer i framtiden ignoreras då det är tydligt att du bara vill provocera.

mjaa, nu gör du ett påhopp här. och sånt gillas ju inte här och ska stävjas av moderatorn, eller?:va

sen får du gärna ge exempel där jag sagt att jag är påhoppad...och skicka tillbaka de pm till dig från mig där jag gråter över folk som är 'taskiga' mot mig, refresh my memory please, jag skriver ju ganska många inlägg osv, så jag kan ha glömt bort det.

och tydligen kan inte du heller svara på min fråga. jag undrar varför.

Alla stavar fel ibland, ingen är perfekt. Men att frekvent stava som en femåring är beklämmande och hur man kan se det som utvecklande begriper inte jag.

Ditt gråtande via PM om andra som är "taskiga" mot dig kommer i framtiden ignoreras då det är tydligt att du bara vill provocera.

Hahahahaa! Jag ska sluta att kritisera dig om du känner dig personligt kränkt, jag lovar. :D :D

Skvallerbyttabingbong! :D (Förlåt, det var sista gången)

jag tror att du är smartman. skäms inte för det. vilket då gör oss till bröder. jag är storebror förresten.

underbar resonemang.
Smartman-grejen ber jag om ursäkt för, den var onödig.
Du har ju redan visat att du är helt oresonlig så varför fortsätta?

Den här tråden har ju kommit lite på glid, jag erkänner mig delvis skyldig till det då jag hackat på de mindre skrivkunniga här.
Vad man kan se som resultat av det är att de som besitter hyfsade skrivkunskaper tycker det är viktigt och de med mindre kunskaper tycker inte det är lika viktigt.

Nej, böcker idag är ganska dåliga. Och det finns ju en trend att skriva som man pratar. Och i skolan får man välja själv vad man vill läsa, och de flesta ungdomar väljer då att läsa en s.k. ungdomsbok där språket är lite enklare, och sidorna lite färre.

Försöker just nu läsa sista boken i trioligin om den mörka materian (Första boken heter Guld Kompassen, jätte bra trioligi av Phil Pullman - mycket spännande, om man tycker om fantasy, men tror denna bok skulle tyckas om för dem som inte är så förtjust i den genren heller.) Och översättningen är väldigt bra, men det är väldigt tråkigt när dem inte är det. T.ex tycker jag bättre om Harry Potter böckerna på engelska.

Iaf, det jag försöker säga är bara att ungdomar får inte gå genom så mycket läsande i skolan i huvudtaget. Dessutom på uppsatser så får de bara en röd penna och ingen förklaring till vad exakt de gjort fel. Alla svenska uppsattser/noveller och liknande görs hemma till ett utsatt datum utan särksilt mycket aktiv hjälp från lärarna. Det handlar mer om ett tema än om grammatik, stavning och att skriva en text på ett snyggt och välformulerat sätt. De har pratat några veckor om temat, sedan är det uppsats som gäller. Sedan får de en liten röd penna på allt felstavat och konstiga meningsuppbyggnader, om de får en förklaring till det ska de komma ihåg det i några månader till innan det är dags för nästa uppsats, då de oftast gör samma fel igen.

Jag lärde mig som mest när vi skrev en novell aktivt i en datorsal medan läraren gick runt och hjälpte eleverna. Sedan lämnade vi in så långt som vi hade kommit på arbetet, en vecka innan deadlinen och fick tips, ideer och rättelser som vi sedan själva fick korrigera. Dem misstagen jag jag gjorde då gjorde jag aldrig om igen, däremot gjorde alltid om samma fel när jag bytte skola/lärare där jag inte lärde mig nånting p.g.a av det jag tog upp i förra satsen.

Så det beror väldigt mycket på läraren och anpassning av elevernas bästa inlärningssätt.
Håller med i sak men det kan vara riskabelt att peka på problemen med stavnings- och grammatikfel
när man gör en del "självmål" under tiden...:tungan

Några exempel:
Särskrivning: "Guld Kompassen, jätte bra trioligi av Phil Pullman"
Konjunktion, alltså inget komma: "enklare, och sidorna "
Subjektsform/objektsform : väldigt tråkigt när dem inte är det.

:fakta :mattias :D
En liten tumregel när det gäller Subjektsform / objektsform:
Om du är osäker på om du ska använda de eller dem så kan man prova att ersätta med vi eller oss.
Om det låter bra med vi är det subjetktsform alltså de som gäller.
Om oss passar bättre är det objektform, alltså dem.

Go' Jul!

:eek: Jag och BoSoZoKu är överens om nåt för en gångs skull!

Kan verka fånigt att kräva av folk på ett forum att de ska skriva korrekt, men man ska inte glömma bort att grammatik, kommatering, styckeindelning och användandet av versaler och gemener har en funktion. Visst kan man strunta i att använda versaler och kommatering om man tycker att det verkar onödigt, men man gör det då svårare för folk att ta till sig det som skrivs. Sen kommer man ju att framstå som mindre begåvad då vi bedöms efter hur vi skriver.

Angående svenska språkets förfall/utveckling: Man ska inte blanda ihop "chatt-Svenskan" och inkompetens. Det är stor skillnad på att medvetet skriva förenklat och att omedvetet skriva uselt. Jag vet inte om man läser mindre nuförtiden än när jag växte upp, mycket möjligt. Tror dock största orsaken till svenska ungdomars bristande skrivkunskap är ordbehandlingsprogrammens stavningskontroll och att man inte tvingas skriva för hand. Borde vara krav på handskrivna inlämningar i grundskolan. Sen hjälper det inte att kraven i skolan har sänkts och att dagens söndercurlade ungdomar har fått för sig att man bara behöver anstränga sig om man ids.

Lämnar inte ungarna in handskrivna uppsatser längre?.

Jag hade stora problem med stavningen när jag gick i grundskolan och se vad jag jobbar med idag:). Det hade ingen, och inte ens jag själv, trott på när jag gick i skolan. Jag hade bland annat stora problem med att blanda ihop E och I, B och D samt F oc V (Latinet jag skriver idag använder väldigt mycket E och I t ex ilium och ileum).

Mycket har jag att tacka för att jag fick möjligheten att skriva långa uppsatser om ämnen som jag tyckte var roliga, lämnade varje vecka in 10-sidors handskrivna uppsatser helt frivilligt och på köpet lärde jag mig skriva betydligt bättre. Läsa böcker hjälpte mig ingenting.

Last edited:
:fakta :mattias :D
En liten tumregel när det gäller Subjektsform / objektsform:
Om du är osäker på om du ska använda de eller dem så kan man prova att ersätta med vi eller oss.
Om det låter bra med vi är det subjetktsform alltså de som gäller.
Om oss passar bättre är det objektform, alltså dem.

Go' Jul!

Wow! Goda språkkunskaper! :tummenupp (Syftande på hela ditt inlägg)

Eller så gör man som jag och helt sonika byter ut de och dem mot dom. Numera godkänt i svenskan. Men i jobbmejl eller andra viktiga mejl använder jag förstås de och dem.

Smartman-grejen ber jag om ursäkt för, den var onödig.
Du har ju redan visat att du är helt oresonlig så varför fortsätta?

Den här tråden har ju kommit lite på glid, jag erkänner mig delvis skyldig till det då jag hackat på de mindre skrivkunniga här.
Vad man kan se som resultat av det är att de som besitter hyfsade skrivkunskaper tycker det är viktigt och de med mindre kunskaper tycker inte det är lika viktigt.

ursäkten godtas. tack.

resten tycker jag är underbar dravvel. tack för det också.

Lämnar inte ungarna in handskrivna uppsatser längre?.

Jag hade stora problem med stavningen när jag gick i grundskolan och se vad jag jobbar med idag:). Det hade ingen, och inte ens jag själv, trott på när jag gick i skolan. Jag hade bland annat stora problem med att blanda ihop E och I, B och D samt F oc V.

Mycket har jag att tacka för att jag fick möjligheten att skriva långa uppsatser om ämnen som jag tyckte var roliga, lämnade varje vecka in 10-sidors handskrivna uppsatser helt frivilligt och på köpet lärde jag mig skriva betydligt bättre. Läsa böcker hjälpte mig ingenting.

Vad jobbar du med lite mer specifikt om man får fråga?

Så som du beskriver det led du ju av dyslexi. Vilket iofs går att komma ifrån. (Uppenbarligen. Daah!)

Vad jobbar du med lite mer specifikt om man får fråga?

Så som du beskriver det led du ju av dyslexi. Vilket iofs går att komma ifrån. (Uppenbarligen. Daah!)

Läkarsekreterare. Skriver journaler efter diktat som läkare dikterar.

Dyslexi njaa lite trög i starten bara kanske:tungan Jag började inte prata förrens jag var typ 4 enligt farsan som då tog mig till talpedagog och jäklar vad han har fått ångra det :D.

:gnissla Siffor 1-14 ska skrivas med bokstäver, om det inte är fingerleder då det ska vara romerska siffor, sorry my bad ;).

Last edited:
Läkarsekreterare. Skriver journaler efter diktat som läkare dikterar.

Dyslexi njaa lite trög i starten bara kanske:tungan Jag började inte prata förrens jag var typ 4 enligt farsan som då tog mig till talpedagog och jäklar vad han har fått ångra det :D.

:gnissla Siffor 1-14 ska skrivas med bokstäver, om det inte är fingerleder då det ska vara romerska siffor, sorry my bad ;).

Okej, intressant. Därav latinet förstår jag ju då.

Började inte heller prata förrän jag var typ tonåring. :D Nej men typ tre år kanske.

Wow! Goda språkkunskaper! :tummenupp (Syftande på hela ditt inlägg)

Eller så gör man som jag och helt sonika byter ut de och dem mot dom. Numera godkänt i svenskan. Men i jobbmejl eller andra viktiga mejl använder jag förstås de och dem.
Haha, äähhh ganska basic egentligen..:D

Jag tycker att dom funkar helt ok.
Egentligen skiter jag förstås i hur andra skriver och när jag påpekar något så försöker
jag göra det med en hjälpsam glimt i ögat.

underbar resonemang.
resten tycker jag är underbar dravvel. tack för det också.
Jag tycker det är rena fakta. Jag uttrycker mig lite annorlunda så får vi se om du hänger med.

Kontentan i denna tråd är att dom direkta motståndarna till att skriva så bra som möjligt är du och abethebabe. Det är också ni som skriver som två sjuåringar.

Jag råkade se att du på två ställen i tråden skrivit fel på ordet underbart, en sån sak stör mig inte alls. Ofta är det personer med utlänsk bakgrund som begår den typen av fel tror jag vilket jag har förståelse för. Att strunta i att trycka ner shift eller sätta ut en punkt är bara ren lat- och dumhet.

Jag tycker det är rena fakta. Jag uttrycker mig lite annorlunda så får vi se om du hänger med.

Kontentan i denna tråd är att dom direkta motståndarna till att skriva så bra som möjligt är du och abethebabe. Det är också ni som skriver som två sjuåringar.

Jag råkade se att du på två ställen i tråden skrivit fel på ordet underbart, en sån sak stör mig inte alls. Ofta är det personer med utlänsk bakgrund som begår den typen av fel tror jag vilket jag har förståelse för. Att strunta i att trycka ner shift eller sätta ut en punkt är bara ren lat- och dumhet.

lägg ner nu larre, jag skiter i om du använder versaler, komma tecken punkt lr u name it, det jag stör mig på är att folk sär skriver eller har jag på stått någon ting annat?

Last edited:

mjaa, vad ska jag säga mer än att du är en självupptagen person som gillar sig själv lite för mycket och har nog svårt med det sociala samspelet i verkligheten och skärmar av sig här på sh. du driver din egen tes så hårt att du inte drar dig för att kalla mig för 'motståndare till att skriva så bra som möjligt' samt 'skriver som sjuåringar'.

och jag tror knappast att du 'råkade' se att jag på två ställen skrivit fel på ett ord, så varför inte bara erkänna att du läst allt jag skrivit och det säkert flera gånger om, just i förhoppning om att jag grammatiskt skrivit fel.

jag tycker inte att du är en idiot. däremot är du rätt patetiskt.

lite kuriosa förresten: ta och se över hur du stavat till ordet 'utländsk'. poetic justice?

lägg ner nu larre, jag skiter i om du använder versaler, komma tecken punkt lr u name it, det jag stör mig på är att folk sär skriver eller har jag på stått någon ting annat?
Nej, du har inte påstått något annat. "Det jag stör mig på är att folk" inte ens försöker att skriva ordentligt. Jag har aldrig påstått något annat heller.

mjaa, vad ska jag säga mer än att du är en självupptagen person som gillar sig själv lite för mycket och har nog svårt med det sociala samspelet i verkligheten och skärmar av sig här på sh. du driver din egen tes så hårt att du inte drar dig för att kalla mig för 'motståndare till att skriva så bra som möjligt' samt 'skriver som sjuåringar'.

och jag tror knappast att du 'råkade' se att jag på två ställen skrivit fel på ett ord, så varför inte bara erkänna att du läst allt jag skrivit och det säkert flera gånger om, just i förhoppning om att jag grammatiskt skrivit fel.

jag tycker inte att du är en idiot. däremot är du rätt patetiskt.

lite kuriosa förresten: ta och se över hur du stavat till ordet 'utländsk'. poetic justice?
Huruvida jag behärskar det sociala samspelet i verkligheten får du naturligtvis spekulera helt fritt om.
Den här tråden handlar i stort om stavnings(o)- och skrivkunskap, att då ge sig in och skriva i den och göra det på en sjuårings kunskapsnivå kan nästan bara sluta på ett sätt... Det här är ju SH! :)

Jag behövde inte läsa dina inlägg flera gånger för att se hur bristfälligt skrivna dom var, det är lite för uppenbart.
Att jag stavat fel i ett ord - skit också! Läser du igenom mina inlägg i tråden en gång till kommer du se att jag inte tycker det är något konstigt med det.
ALLA gör fel, INGEN är felfri.

Huruvida jag behärskar det sociala samspelet i verkligheten får du naturligtvis spekulera helt fritt om.
Den här tråden handlar i stort om stavnings(o)- och skrivkunskap, att då ge sig in och skriva i den och göra det på en sjuårings kunskapsnivå kan nästan bara sluta på ett sätt... Det här är ju SH! :)

Jag behövde inte läsa dina inlägg flera gånger för att se hur bristfälligt skrivna dom var, det är lite för uppenbart.
Att jag stavat fel i ett ord - skit också! Läser du igenom mina inlägg i tråden en gång till kommer du se att jag inte tycker det är något konstigt med det.
ALLA gör fel, INGEN är felfri.

blev du sur nu också? och varför har du så svårt med toleransen till sjuåringar, när det här är ju som du så fräckt uttrycker 'SH! :)'

och nej, jag spekulerar inte. du gör det alldeles uppenbart för oss andra.

och det passar sig plötsligt att det är ok att göra fel...sicken populistisk medlem vi har här.

men prova någonting nytt; ge konstruktiv kritik istället, inte nödvändigtsvis om mina inlägg, och återigen, jag tycker inte du är en idiot utan bara patetisk.

jagfunderarpåatteffektiviserabortandraknapparimittskrivandeockså,nifattarjuvadjagmenarändåeller?

blev du sur nu också? och varför har du så svårt med toleransen till sjuåringar, när det här är ju som du så fräckt uttrycker 'SH! :)'

och nej, jag spekulerar inte. du gör det alldeles uppenbart för oss andra.

och det passar sig plötsligt att det är ok att göra fel...sicken populistisk medlem vi har här.

men prova någonting nytt; ge konstruktiv kritik istället, inte nödvändigtsvis om mina inlägg, och återigen, jag tycker inte du är en idiot utan bara patetisk.

Jag tror att det överlag är bra att bara tala för sig själv.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP