Stavningskunskaper - Någon som är förvånad?

Status
Ej öppen för fler svar.
. Toppen, heja alla mäklare...

Just denna yrkeskår borde gå på regelbundna stavningskontroller. Efter att ha kollat runt på diverse bostadsförmedlings sidor så är det snarare regel än undantag med stavfel på bostadsannonser. Hur bra publicitet är det?! Om jag anlitar en mäklare för att sälja min bostad så vill man iaf att de stavar rätt, och framhäver objektet på bästa möjliga sätt.

Mäklare som frekvent stavar fel eller har flertalet stavfel i sina annonser är i mina ögon oseriösa! :fakta

Jag tycker att många gör det lätt för sig och skyller dessa problem på "systemet".
Det är alltid "skolans" fel, eller "lärarna", eller "samhället", eller "invandrarna" osv.
Jag tror att det oftare beror på att slapptaskarna som går i skolan inte pallar att lägga två
strån i kors för att lära sig någonting.
Är helt övertygad att det går att lära sig det mesta även i dagens skola om man bara vill.

Blir så förbannat trött på denna det-är-ju-samhällets-fel-attityden.
Oavsett om det gäller fetma, läs-/skrivproblem eller kontokortskulder så är det alltid någon
annan som ska fixa problemet för de stackars offren.:huvet

Intressant tråd med massor av tänkvärt!
…inte konstigt Micke att du blev nominerad till ledande poster nyligen ;)
De som felaktigt använda ordet ”dem” och istället för ”dom” använder de/dem…äsch… De vara många som givit dem (de felaktiga använda ”dom”) ett ansikte.

Vad gäller särskrivning har jag en egen teori – det var mindre vanligt ”förr” om man ser till äldre texter som de äldr… ehrm… de erfarna läst i sin ungdom (vi som är födda före 1970 :rolleyes: ).
Varför? Det engelska språket genomsyrar numera lätt ett litet, lokalt språk som svenskan – finns ju europeiska städer med större folkmängd än Sverige! Och engelskan tvingar ju oss som bekant att särskriva ALLT! (By the way – är det bara jag som ogillar att inleda en mening med ordet ”Och” som här? Detta har tydligen blivit accepterat på senare tid av fakulteten :gnissla)
Jo även jag själv finner mig ibland särskriva ett ord här och var – anledning – det engelska språket som alltså lyser igenom. Många är de som dagligen tvingas särskriva i sitt arbete, kommunicerande mer på engelska än svenska.
Klart det då särskrivs i modersmålet oxå!

Lite tråkigt kan jag tycka är att det verkar vara så lätt att påverka ett litet språk som svenskan – massor av Tensta/Rosengårds slang (Titta! En särskrivning juh!) verkar påverka språket.
Varför??

Vänta bara tills Bettskena hittar denna tråd :rofl

Last edited:
Jag har inte påstått mig vara smart, jag tycker bara att man kan försöka skriva ordentligt.
Det var väl inte så svårt att kosta på sig att trycka ner shift i början av meningen? Om man tittar på dina inlägg har du inte varit så generös med varken det eller att avsluta meningar.

Mkt observant larre, men jag sär skriver inte. fan va jobbigt det var att sträcka lillfingret för att trycka ner ShIfTtaNgenTen:gnissla. nU ficK DU diTt AVslUt med PUnkT ÅsSå PUNKt................................................... oj nu garderade JaG mIg meD en MAsSa ................................

ha enTrevliG KvÄLl LarrE:arsele

Jag tycker att många gör det lätt för sig och skyller dessa problem på "systemet".
Det är alltid "skolans" fel, eller "lärarna", eller "samhället", eller "invandrarna" osv.
Jag tror att det oftare beror på att slapptaskarna som går i skolan inte pallar att lägga två
strån i kors för att lära sig någonting.
Är helt övertygad att det går att lära sig det mesta även i dagens skola om man bara vill.

Blir så förbannat trött på denna det-är-ju-samhällets-fel-attityden.
Oavsett om det gäller fetma, läs-/skrivproblem eller kontokortskulder så är det alltid någon
annan som ska fixa problemet för de stackars offren.:huvet
Klart som fan att det går att lära sig även i flumskolan, om man vill.
Fast fokus ligger väl snarare på att skaffa en vägg-TV innan man har en vägg att hänga den på.

Dra upp byxorna, ta av mössjäveln och ta tag i era liv, är mitt tips.

Klart som fan att det går att lära sig även i flumskolan, om man vill.
Fast fokus ligger väl snarare på att skaffa en vägg-TV innan man har en vägg att hänga den på.

Dra upp byxorna, ta av mössjäveln och ta tag i era liv, är mitt tips.
Valmers, i ämnen som detta är du i ditt esse! :tummenupp

Som nån sa, "förklaringen till att moppefuckon har hjälmen uppe på huvudet istället för på skallen är att kompensera för att brallorna hänger nere på röven"

Intressant tråd med massor av tänkvärt!
…inte konstigt Micke att du blev nominerad till ledande poster nyligen ;)
Jo tack, fick ju skriva protokoll iallafall. :D

Last edited:
Antar att du går till doktorn ibland, får en diagnos ställd och går iväg med ett recept på läkemedel i din hand som det inte ens går att tyda texten på!??
Men nästa gång du blir krasslig kilar du till samma doktor igen, får ett nytt recept i din hand osv..

Vad är skillnaden??

Om inte jag kan läsa vad det är för läkemedel jag ska få så frågar jag, det är knappast så att jag går från läkaren utan att veta vad katten jag ska ta för medicin. Men återigen så kanske jag är ett undantag. Jag har dock ingen 'fast' läkare som jag går till utan jag får besöka den som vårdcentralen tilldelar mig - kanske kan det vara så att han skriver bättre..?

Men ja, skulle läkaren stava fel på mitt recept skulle jag starkt tvivla på hans sexåriga utbildning och gärna undvika honom i framtiden.

Dagens skörd här på SH:

"Jag har ställt till det lite för mig och skulle behöva lite vuxna råd om vad göra.

Mina kompisar kommer aldrig bli något, de är losers hela högen, avundsjuka soppor som bara hugger varandra i ryggen om de vinner något på det. är bara 2-3 som är värda att hålla kontakten med men dom är så tighta att det knappt går att separera och översittare av "gänget" och jag kommer inte överens alls.. Så jag borde flytta.

Kruxet är bara att jag jobbar här i norrort och hyreslägenheter dräller det inte direkt av.. Mina föreldrar håller på att flytta ur huset men det är svår sålt så jag får hyra det för 6500/mån och delar det med den minst tjuvaktiga av mina kompisar, så det blir 3250/månaden för hyra
Och det finns inte på kartan att hitta nånting lika billigt i sthlms området och specielt inte i norrort.

Så då måste jag bytta jobb om jag flyttar iof trivs jag inte specielt bra på jobbet, känner mig inte uppskattad, lönen suger verkligen jätte hårt har absolut inte råd med högre hyra med 11k efter skatt, gillar verkligen inte 9-5 konceptet skulle gärna jobba 12h/dag i 2-3 veckor sen ledig lika länge, vet inte om jag ens gillar yrket men jag måste jobba 1 år inom det för att få min behörighet annars va 3 års lidande i en pisskola (4:e lägsta snitt betygen i svenska i hela sthlm enligt aftonbladet) helt bortkastat.

Men det tog 2 månader att hitta det här jobbet och läget har ju inte direkt bättre nu.

Min plan har varigt att få ut behörigheten sen sticka och jobba på en skidort/åka skidor en hel vinter, rensa lite krabbor på våren, köra lite bud mc eller nått annat soft på sommaren för att dra och surfa på hösten. Det lär bli soft

Men hur fan ska jag stå ut framtill dess? Jag har inte råd att göra nått jag vill (köra mc/cross kite surfa hoppa fallskärm mm allt är för dyrt )så jag träffar inga nya personer genom mina hobbys. Mitt jobb ger mig inte heller några kompisar. hålan jag bor i är inavlad och inspelningsplatsen för sista färden tror jag ibland..

WTF SKA JAG GÖRA?!"

Tjaaaaa... vakna upp, komma in i matchen och börja fundera över var allt gick fel?

Mkt observant larre, men jag sär skriver inte. fan va jobbigt det var att sträcka lillfingret för att trycka ner ShIfTtaNgenTen:gnissla. nU ficK DU diTt AVslUt med PUnkT ÅsSå PUNKt................................................... oj nu garderade JaG mIg meD en MAsSa ................................

ha enTrevliG KvÄLl LarrE:arsele
Du kanske borde fundera på varför du överhuvudtaget är på ett diskussionsforum på internet då du varken kan skriva eller diskutera.

Vänta bara tills Bettskena hittar denna tråd :rofl

mjaa, en intressant men föga förvånande tråd.

nåväl, detta med stavning angår oss alla egentligen och frågan är varför det här med stavning är viktigare idag än säg 20,30 år sedan, för tro't eller ej, så är det just så.

att stava, till att börja med, existerar har att göra med de antal ord som finns och de antal ord som finns, har att göra med att vi vill vara exakta och specifika i vår beskrivning av någonting och detta någonting vill vi som sagt ge en korrekt beskrivning av, oavsett om det gäller känslor för en fager vacker kvinna (tänk shakespeare) eller hur en turboprop flygplans motor fungerar i detalj (tänk inte shakespeare). för att du ska få en så bra uppfattning om hur jag ser, känner och upplever saker och ting, finns ett uttryck som kallas för 'väga det på våg' som är mycket enklare än det låter.

man kan också kort sammanfatta det med att det finns både mer spännande och intressantare sätt att skriva 'hon är vacker' på.

anledningen dock till denna trend som går ut på att stava fel (medvetet eller omedvetet) har med en sak endast att göra och det kallas för utveckling.

som vissa har nämnt, skriver en del i form av 'chattspråk' och det oavsett plats och tidpunkt och denna 'chattspråk' har i sin tur uppstått i det jag kallar för utveckling:

världen idag är mer överkomlig tack vare kommunikationen oss emellan.

igår var det häst och droska som gällde. idag är det datorer och iorgon kan tänkas är det kvantdatorer som gäller. kommunikationen oss emellan och att det sker överallt, med vem som helst och närsomhelst get det faktumet att tidsaspekten spelar en stor roll numera i våra liv - det mesta går snabbare idag, det i kombination med att vi dessutom vill vara på flera ställen samtidigt får till följd att vi vill koncentrera och komprimera flöden av kommunikation. människan har dels en otrolig anpassningsförmåga men dessutom en adaptionsfömåga samt förståelse för hur saker och ting hänger ihop utan att ha hela bilden framför sig. vi är våra egna sherlock holmes, dock med varierande resultat.

ett komprimerat språk, utgör i sig egentligen inget problem, förutom dock hos en del naiva människor som menar att svenska språket utarmas tex av invandrare/flyktingar eftersom de inte kan språket grammatiskt korrekt till viss del). då är chattspråket ett större hot, men övertyga gärna dessa människor om detta.

det vi förlorar dock i det långa loppet, är att det komprimerade språket saknar det 'riktiga' språkets alla nyanser och dimensioner, det som också på sätt och viss definierar oss som medvetna, tänkande fria varelser (och därmed skiljer oss från djurriket).

att med vissa ord, få en annan människa att känna hur en glass smakar med dess bombastiska nyanser, att beskriva 'den där pirriga sköna lite farliga känslan i magen' på ens första dejt, att få uppleva någon annans första hojtur en vacker sommardag eller varför inte det fantastiska du känner när ditt barn kommer till världen.

att stava rätt, är att låta någon annan förlora sig själv i det vackra som det medför. ett komprimerat, yxigt, fåordigt språk, gör oss till det vi en gång i tiden var - grottmänniskor.

Vad gäller särskrivning har jag en egen teori – det var mindre vanligt ”förr” om man ser till äldre texter som de äldr… ehrm… de erfarna läst i sin ungdom (vi som är födda före 1970 :rolleyes: ).
Jo även jag själv finner mig ibland särskriva ett ord här och var – anledning – det engelska språket som alltså lyser igenom. Många är de som dagligen tvingas särskriva i sitt arbete, kommunicerande mer på engelska än svenska.

Såg att GuW i en tråd skrev ett ord på 30 bokstäver.... en ren njutning att se. :tummenupp

Klart att det är engelskans "fel" att vi särskriver ord nu för tiden. Sen så gissar jag att de yngre är osäkra på sammansatta ord där reglerna för bokstäverna kan ställa till det. Då är det säkrast att särskriva det, typ.

Nu har inte jag läst alla inlägg men ska man skylla på någon så är det lärarna som tamejfan bara blir mesigare och mesigare. Jag gillade absolut inte hårda lärare när jag gick i skolan men det är ändå dom jag ser tillbaks på med respekt nu. Och oftast lärde man sig mycket mer på deras lektioner vilket man naturligtvis är tacksam för.

Vad gäller särskrivning har jag en egen teori...
...Det engelska språket...
...särskriva ALLT...

Många är de som dagligen tvingas särskriva i sitt arbete, kommunicerande mer på engelska än svenska.
Klart det då särskrivs i modersmålet oxå!

Visst är det så, engelskan är anledningen till att särskrivningen tyvärr är så utbredd.

I mitt arbete pratar och skriver jag enbart på engelska. I ena stunden sitter jag och skriver ett inlägg på sporthoj och i nästa stund skriver jag ett mail på engelska. Jag har inga problem med att växla mellan språken. Har man ett intresse av att kunna uttrycka sig i tal på ett korrekt sätt, oavsett språk, ser man till att det blir rätt.

Det handlar i de flesta fallen om ren lättja. Vill man stava rätt, kan man.

Nu har inte jag läst alla inlägg men ska man skylla på någon så är det lärarna som tamejfan bara blir mesigare och mesigare. Jag gillade absolut inte hårda lärare när jag gick i skolan men det är ändå dom jag ser tillbaks på med respekt nu. Och oftast lärde man sig mycket mer på deras lektioner vilket man naturligtvis är tacksam för.

Visst har läraren en väldigt viktig roll när det gäller att lära ut. Dock, egenintresset är det viktigaste. Är man inte intresserad att lära sig något, gör man inte det heller.

Last edited:
Intressanta tankeskildringar och faktauppgifter.Snart vågar ingen skriva på det här forumet mer. :D

Om inte jag kan läsa vad det är för läkemedel jag ska få så frågar jag, det är knappast så att jag går från läkaren utan att veta vad katten jag ska ta för medicin. Men återigen så kanske jag är ett undantag. Jag har dock ingen 'fast' läkare som jag går till utan jag får besöka den som vårdcentralen tilldelar mig - kanske kan det vara så att han skriver bättre..?

Men ja, skulle läkaren stava fel på mitt recept skulle jag starkt tvivla på hans sexåriga utbildning och gärna undvika honom i framtiden.

Läkare kan inte skriva korrekt så är det bara :pannkyss, därför har dem läkarsekreterare (vi skriver dock inga recept).

De allra flesta skriver idag ut E-recept och man får således inte ens "den gula blanketten" i handen utan det är bara att gå till Apoteket och hämta ut det man ska ha. Skulle det förmodan bli galet så är apotekspersonalen helt fenomenala på att utläsa och åtgärda. Min läkare ville skriva ut 100! Doxyferm, rätt dosering ska vara 10 stycken.:gnissla

Jag är väldigt noga med hur jag skriver på jobbet men här och på andra forum tycker jag det är underbart skönt att bara få släppa fingrarna lösa och låta dem få härja fritt på tangentbordet utan att någon skriker i mina öron vad jag ska skriva så det är med reservation för stavfel jag skriver detta inlägg.

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Back