Stavningskunskaper - Någon som är förvånad?

Status
Ej öppen för fler svar.
Gud så skönt att se att jag inte är den enda stofilen och språkpolisen här...jag blir gråhårig(are?) av alla särskrivningar, systematiska stavfel och allmänna jag-har-faktiskt-dyslexi-så-jag-behöver-inte-stava-rätt-frikort. I min grinigaste stund tycker jag det är direkt ignorant att strunta i att försöka stava rätt. Varför ska jag behöva dechiffrera din text?

Dyslexi: Märkligt många verkar ha det men om du råkar vara en av dom som faktiskt har det är min åsikt att du då får jobba _mer_för att stava rätt, inte mindre.

Särskrivningar: Låter det som ett ord så skriv det som ett ord. Mycket svårare än så är det inte.

De/dem: Är du osäker, använd "dom" istället. Jättelätt, se exemplet ovan.

Systematiska stavningsfel: Lär dig skillnaden på män/men, värkar/verkar, äns/ens, etc. De är faktiskt inte samma ord och har därmed olika betydelser. I fallet äns/ens tror jag inte ens att det förra finns. Rätta mig om jag har fel.

Så, det var skönt. Nu kan jag återgå till att äta mandelkubb, dricka kaffe på fat och bit samt uppröra mig över omoralen i den sk. populärmusiken.

/Hederlig skattebetalare.

Gud så skönt att se att jag inte är den enda stofilen och språkpolisen här...jag blir gråhårig(are?) av alla särskrivningar, systematiska stavfel och allmänna jag-har-faktiskt-dyslexi-så-jag-behöver-inte-stava-rätt-frikort. I min grinigaste stund tycker jag det är direkt ignorant att strunta i att försöka stava rätt. Varför ska jag behöva dechiffrera din text?

Dyslexi: Märkligt många verkar ha det men om du råkar vara en av dom som faktiskt har det är min åsikt att du då får jobba _mer_för att stava rätt, inte mindre.

Särskrivningar: Låter det som ett ord så skriv det som ett ord. Mycket svårare än så är det inte.

De/dem: Är du osäker, använd "dom" istället. Jättelätt, se exemplet ovan.

Systematiska stavningsfel: Lär dig skillnaden på män/men, värkar/verkar, äns/ens, etc. De är faktiskt inte samma ord och har därmed olika betydelser. I fallet äns/ens tror jag inte ens att det förra finns. Rätta mig om jag har fel.

Så, det var skönt. Nu kan jag återgå till att äta mandelkubb, dricka kaffe på fat och bit samt uppröra mig över omoralen i den sk. populärmusiken.

/Hederlig skattebetalare.
Min erfarenhet av dyslektiker är att dom faktiskt jobbar hårt med sitt handikapp, ingen som "skyller ifrån sig" där inte, dom förklarar möjligen varför det tar lite längre tid att skriva.
Det finns däremot folk som skiter i vilket och säger dyslexi så fort man påpekar bristen. Tyvärr verkar dessa bli fler och fler.

Tycker dina exempel är sköna, använder alltid "dom" själv, inte för att jag inte vet hur jag ska använda "dem" och "de", jag tycker helt enkelt det ser gammaldags ut.

Särskrivning, detta gissel...
skrivihop.nu! SKRIV SOM DET HETER. En skum tomte är inte samma sak som en skumtomte. Särskrivning av sammansatta ord är en form av misshandel av det svenska språket.

Särskrivningar hittar man inte minst i affärer av olika slag.
På Ica: "Fryst kyckling lever". Ska man servera "kul potatis" till, kanske? Och strax bredvid: "Frågor? Vänd er till vår kassa personal!"
I ett annat skyltfönster: "Rak apparat till vrak pris." Vad kostar månne en krokig dito?
I klädbutiken: "Rea på barn under kläder" plus "Hand tvättas".
Och hos bilnasaren: "Torkar blad från 40 kr" Vad det kostar att torka en hel bok framgår inte"...
En annons under 'Fastigheter säljes': "Sjö nära tomt till salu". Toppen, heja alla mäklare som vågar visa fram fötterna! Men köpa en sjö?

Man kan ha kul en hel kväll med sånt här. :D

P.S. Man del kubb är gott ihop med kaffe. D.S.

Har en kompis som konsekvent skriver all kommunikation med mig på msn-svenska. "D e fest hos mig ikväll, kmr du?" osv. Killen är snart 30. Man tar sig för pannan.

Flumskolan har satt sina spår. Jag minns när vissa i klassen råkade stava fel på svarta tavlan, det var total utfrysning och glåpord under en månad.

"börga" haha.

nej det står så jämte kökskranen på jobbet
Den informationen kanske inte hade skadat i ditt första inlägg?
Du kunde gott kostat på dig en versal och en punkt i detta inlägget också, ungefär såhär:

Nej det står så jämte kökskranen på jobbet.

:fakta
Tänk er om en hantverkare skulle skicka en felstavad faktura, inte fan skulle jag anlita honom igen, vem vet vad han gjort mer för fel då?

Antar att du går till doktorn ibland, får en diagnos ställd och går iväg med ett recept på läkemedel i din hand som det inte ens går att tyda texten på!??
Men nästa gång du blir krasslig kilar du till samma doktor igen, får ett nytt recept i din hand osv..

Vad är skillnaden??

Den informationen kanske inte hade skadat i ditt första inlägg?
Du kunde gott kostat på dig en versal och en punkt i detta inlägget också, ungefär såhär:

Nej det står så jämte kökskranen på jobbet.

Inte för att språkpolisa.
Men:
Detta ord: "Jämte".
Anväder det i talspråk.
Inte i skrift.
Tycker att det ser felstavat ut (såvida man inte menar Jämtlänning).
Någon språkfetischist med facit?

Men:
Anväder det i talspråk.
Inte i skrift.
Jämte är ett gammalt ord som i skriftspråk ursprungligen betyder "utöver", du skall icke andra Gudar hava jämte mig, som sen utökats till betydelsen "samt". Smålänningarna har sen vidareförädlat betydelsen till "intill".

Men:
Anväder det i talspråk.
Inte i skrift.
Polisa på du, det är vad den här tråden går ut på! :)
Själv hade jag inte valt ordet "jämte" heller, det stod abethebabe för.
Då jag var lite tveksam fick google jobba åt mig en halv minut, resultatet blev att jag lät saken bero.

Det är knappast bara språket som är ett problem. Uppfattningsförmågan och matematik verkar inte heller vara några paradgrenar.

Gå in på valfri hamburgerrestaurang.
Fucko: Jag kan hjälpa nästa.
Du: Hej, jag vill ha en Big Mac-meny med cola light. Jag vill ta med mig maten.
Fucko: Vad vill du dricka till?
Du: Cola light (som sagt var, ditt fucko).
Fucko: Äter du här?
Du: Nej, jag tar med (som sagt var, ditt fucko).
Fucko: Det blir 54 kr.
Du: *räcker fram 60 kr*
Fucko: Tack *slår-in-60 kr-och-tittar-stint-på-displayen-för-jag-kan-inte-räkna-ut-vad-60-minus-54-blir-för-jag-är-född-på-80-eller-90-talet*
Du: *får 6 kr* Tack.
Fucko: Det var Fanta du ville ha va?
Du: Nej, cola light.

Polisa på du, det är vad den här tråden går ut på! :)
Själv hade jag inte valt ordet "jämte" heller, det stod abethebabe för.
Då jag var lite tveksam fick google jobba åt mig en halv minut, resultatet blev att jag lät saken bero.

Okej, bredvid, nu fick jag med både versal samt kommatecken, men du som är så smart borde väl kunna utläsa i mitt första inlägg att det jag har problem med är alla dessa ord som sär skrivs, inte om folk använder versaler eller kommatecken.

Last edited:
Okej, bredvid, nu fick jag med både versal samt kommatecken, men du som är så smart borde väl kunna utläsa i mitt första inlägg att det jag har problem med är alla dessa ord som sär skrivs, inte om folk använder versaler eller kommatecken.
Jag har inte påstått mig vara smart, jag tycker bara att man kan försöka skriva ordentligt.
Det var väl inte så svårt att kosta på sig att trycka ner shift i början av meningen? Om man tittar på dina inlägg har du inte varit så generös med varken det eller att avsluta meningar.

Status
Ej öppen för fler svar.
Back