Yzf R1 M

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Oj. Det där får de ALDRIG ihop igen... :gnissla

Skojar bara :) Det lär ju komma rejält med info och anvisningar från Yamaha inför att mekanikerna börjar med pusslet, till slut lär ju alla bitarna komma på plats. Ibland har vi nog en övertro på att allt ska vara oskruvat, det där jobbet lär ju inte ges till verkstadens praktikant från den lokala gymnasieutbildningen. Suzuki hade en recall och bytte bromspumpen för någon säsong sedan, det sköttes vad jag kan förstå smidigt och elegant, jag fick till och med hembesök av den lokale mekanikern :)

Se det som ett gratis oljebyte och en inspektion av sakkunniga så känns det bättre:)

Det blir nog bra det där ska Du se. Men det hade aldrig hänt på en Suzuki... ;)
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det är ju enkom positivt när en tillverkare tar sitt ansvar och åtgärdar något de funnit behöver åtgärdas utan att det sker via utomstående press. Uppmärksamhet från media, ägare etc. BMW skötte det relativt snyggt med motoraffären på M3 E46 när man väl insåg att det var en komponentbrist, inte ägarrelaterat. Finns ju exempel på omvända. Där man inte gör något grund av ekonomiska skäl där man fortsätter att skylla ifrån problemen på ägarna själva. Sedan kanske man försöker åtgärda sakerna i det tysta till nästkommande generation. Då är det så dags. Resultatet är ju ett naggat förtroende.

Det där är ju ingen billig åtgärda Yamaha tar på sig. Men man får väl anta att det skulle kosta ännu mer att inte åtgärda det om en dödsolycka inträffar som resultat. Inte bara ekonomiskt utan även på förtroendekapitalet.

Roade mig lite att läsa kommentarer från USA och där verkar man gå i taket på grund av det här. Man får väl ändå förutsätta att det är erfarna mekaniker som får ge sig på jobbet. Skulle Yamaha sätta en praktikant och en YouTube video samt skrivna instruktioner att utföra dylikt jobb? Knappast. Sedan står det väl fritt att lämna in den till någon Yamaha verkstad man har förtroende för. Måste kanske inte nödvändigtvis vara en lokala om man inte har förtroende för denne.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Tack för all omtanke :krama

Nu känner jag mig helt lugn.............:gnissla
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Blir bara mer nervös över allt som kan gå fel. Men det går säkert bra. :tungan
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Blir bara mer nervös över allt som kan gå fel. Men det går säkert bra. :tungan

Är du så nervös i helikoptern med :D

Kollade jag rotorn ?

Är det en spricka i glaset ?................Nej (pust) det var ett hårstrå som lagt sig så det såg skumt ut !


:tungan





Samtidigt förstår jag din oro - Det är ju ingen KTM, Suzuki eller nån sketen Honda - Det är ett smycke, en blivande legend, ett mekaniskt mästerverk, en myt, en perfektion...............En YAMAHA R1:a


HAR man all rätt att vara lika nervös som om det är sin förstfödde son som ligger på operationsbordet.:fakta



Vi andra Yamahaägare är med dig i denna svåra stund !!



ALLT kommer att gå bra på operationen






Tror jag:crash:smasha
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Nja, helikoptrarna vet man ju från början att de skall skruvas sönder i tid och otid. :)
Och så är det en hel stab av tekniker, som man känner, som hela tiden kollar varandras jobb. Allt testkörs sedan minutiöst efter varje tillsyn.

Men med min nya R1:a så hade jag inte riktigt räknat med att den skall skruvas sönder i denna omfattning.
Sedan görs jobbet av någon som skall göra det utifrån en video....utan någon specialutbildning?

Men det går säkert bra. Hade bara viljat göra det själv. :tungan
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Samtidigt förstår jag din oro - Det är ju ingen KTM, Suzuki eller nån sketen Honda - Det är ett smycke, en blivande legend, ett mekaniskt mästerverk, en myt, en perfektion...............En YAMAHA R1:a

Hade det varit perfektion hade den inte behövt operationen...:huvet
Men ja håller med om att den kan duga som smycke, då räcker det att sidostödet håller:hihi
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
Jojo. Nu är vi poppis minsann och får brev allihop. Hur många svenskreggade R1/R1M finns?
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
11st svensksålda R1M ( ryktet säger att Öhlins köpt 2st från England också ) så i så fall 13st totalt.
Vanliga R1:eek:r vet jag inte, men det sades att Sverige skulle få ca: 50st 2015.

Fick besked att min nya växellåda kommit. 27/1 är det dags. :gnissla
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
11st svensksålda R1M ( ryktet säger att Öhlins köpt 2st från England också ) så i så fall 13st totalt.
Vanliga R1:eek:r vet jag inte, men det sades att Sverige skulle få ca: 50st 2015.

Fick besked att min nya växellåda kommit. 27/1 är det dags. :gnissla

Du får se det från den ljusa sidan. Du har inte råkat ut för en växellåda som rasat när du varut ute och kört, och såhär på vintern är det ju ändå inte så mycket körning på den antar jag, så du missar inte körtid på att få en bra växellåda i motorn.
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Cycle World uppdataterar, i den mån det finns något nytt i ämnet, och återger Yamahas offentliga kommentar (på den nordamerikanska marknaden):

“In affected motorcycles, both second gear wheel and pinion gears in the transmission may break as a result of extremely high stress and/or improper shifting. This is due to inadequate component strength and stress concentration at the gear teeth bottom land. In addition, the third and fourth wheel gears may be deformed or break as a result of excessive stress caused by hard usage. This is due to inadequate component strength. If gears fail, the transmission could lock up, causing loss of control that could result in a crash with injury or DEATH.”

:död

http://www.cycleworld.com/2015/12/1...ike-motorcycles-gearbox-issue/?src=SOC&dom=fb
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top