Yzf R1 M

Oj. Det där får de ALDRIG ihop igen... :gnissla

Skojar bara :) Det lär ju komma rejält med info och anvisningar från Yamaha inför att mekanikerna börjar med pusslet, till slut lär ju alla bitarna komma på plats. Ibland har vi nog en övertro på att allt ska vara oskruvat, det där jobbet lär ju inte ges till verkstadens praktikant från den lokala gymnasieutbildningen. Suzuki hade en recall och bytte bromspumpen för någon säsong sedan, det sköttes vad jag kan förstå smidigt och elegant, jag fick till och med hembesök av den lokale mekanikern :)

Se det som ett gratis oljebyte och en inspektion av sakkunniga så känns det bättre:)

Det blir nog bra det där ska Du se. Men det hade aldrig hänt på en Suzuki... ;)
 
Last edited:
Det är ju enkom positivt när en tillverkare tar sitt ansvar och åtgärdar något de funnit behöver åtgärdas utan att det sker via utomstående press. Uppmärksamhet från media, ägare etc. BMW skötte det relativt snyggt med motoraffären på M3 E46 när man väl insåg att det var en komponentbrist, inte ägarrelaterat. Finns ju exempel på omvända. Där man inte gör något grund av ekonomiska skäl där man fortsätter att skylla ifrån problemen på ägarna själva. Sedan kanske man försöker åtgärda sakerna i det tysta till nästkommande generation. Då är det så dags. Resultatet är ju ett naggat förtroende.

Det där är ju ingen billig åtgärda Yamaha tar på sig. Men man får väl anta att det skulle kosta ännu mer att inte åtgärda det om en dödsolycka inträffar som resultat. Inte bara ekonomiskt utan även på förtroendekapitalet.

Roade mig lite att läsa kommentarer från USA och där verkar man gå i taket på grund av det här. Man får väl ändå förutsätta att det är erfarna mekaniker som får ge sig på jobbet. Skulle Yamaha sätta en praktikant och en YouTube video samt skrivna instruktioner att utföra dylikt jobb? Knappast. Sedan står det väl fritt att lämna in den till någon Yamaha verkstad man har förtroende för. Måste kanske inte nödvändigtvis vara en lokala om man inte har förtroende för denne.
 
Tack för all omtanke :krama

Nu känner jag mig helt lugn.............:gnissla
 
Blir bara mer nervös över allt som kan gå fel. Men det går säkert bra. :tungan
 
Blir bara mer nervös över allt som kan gå fel. Men det går säkert bra. :tungan

Är du så nervös i helikoptern med :D

Kollade jag rotorn ?

Är det en spricka i glaset ?................Nej (pust) det var ett hårstrå som lagt sig så det såg skumt ut !


:tungan





Samtidigt förstår jag din oro - Det är ju ingen KTM, Suzuki eller nån sketen Honda - Det är ett smycke, en blivande legend, ett mekaniskt mästerverk, en myt, en perfektion...............En YAMAHA R1:a


HAR man all rätt att vara lika nervös som om det är sin förstfödde son som ligger på operationsbordet.:fakta



Vi andra Yamahaägare är med dig i denna svåra stund !!



ALLT kommer att gå bra på operationen






Tror jag:crash:smasha
 
Nja, helikoptrarna vet man ju från början att de skall skruvas sönder i tid och otid. :)
Och så är det en hel stab av tekniker, som man känner, som hela tiden kollar varandras jobb. Allt testkörs sedan minutiöst efter varje tillsyn.

Men med min nya R1:a så hade jag inte riktigt räknat med att den skall skruvas sönder i denna omfattning.
Sedan görs jobbet av någon som skall göra det utifrån en video....utan någon specialutbildning?

Men det går säkert bra. Hade bara viljat göra det själv. :tungan
 
Samtidigt förstår jag din oro - Det är ju ingen KTM, Suzuki eller nån sketen Honda - Det är ett smycke, en blivande legend, ett mekaniskt mästerverk, en myt, en perfektion...............En YAMAHA R1:a

Hade det varit perfektion hade den inte behövt operationen...:huvet
Men ja håller med om att den kan duga som smycke, då räcker det att sidostödet håller:hihi
 
Jojo. Nu är vi poppis minsann och får brev allihop. Hur många svenskreggade R1/R1M finns?
 
11st svensksålda R1M ( ryktet säger att Öhlins köpt 2st från England också ) så i så fall 13st totalt.
Vanliga R1:or vet jag inte, men det sades att Sverige skulle få ca: 50st 2015.

Fick besked att min nya växellåda kommit. 27/1 är det dags. :gnissla
 
11st svensksålda R1M ( ryktet säger att Öhlins köpt 2st från England också ) så i så fall 13st totalt.
Vanliga R1:or vet jag inte, men det sades att Sverige skulle få ca: 50st 2015.

Fick besked att min nya växellåda kommit. 27/1 är det dags. :gnissla

Du får se det från den ljusa sidan. Du har inte råkat ut för en växellåda som rasat när du varut ute och kört, och såhär på vintern är det ju ändå inte så mycket körning på den antar jag, så du missar inte körtid på att få en bra växellåda i motorn.
 
Cycle World uppdataterar, i den mån det finns något nytt i ämnet, och återger Yamahas offentliga kommentar (på den nordamerikanska marknaden):

“In affected motorcycles, both second gear wheel and pinion gears in the transmission may break as a result of extremely high stress and/or improper shifting. This is due to inadequate component strength and stress concentration at the gear teeth bottom land. In addition, the third and fourth wheel gears may be deformed or break as a result of excessive stress caused by hard usage. This is due to inadequate component strength. If gears fail, the transmission could lock up, causing loss of control that could result in a crash with injury or DEATH.”

:död

http://www.cycleworld.com/2015/12/1...ike-motorcycles-gearbox-issue/?src=SOC&dom=fb
 
Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Back
Top