Yzf R1 M

jag hade problem med drev på r1m , kugg har går av efter 300 mil , fick en ny drev och kedja på garanti .
 
Kommer knappast påverka andrahandsvärdet eller exklusiviteten i sverige där det är begränsat antal köpare som köper en hoj för dom pengarna. Om dom inte gör en "KTM rc8" och chocksänker priset andra året

Det där med begränsad upplaga om 500st R1M verkar inte stämma alls......:(

View attachment 425879

Inte ens 500 för USA och 500 för övriga världen, som någon gissade.

1973st är ju lite mer än 500....
 
jag hade problem med drev på r1m , kugg har går av efter 300 mil , fick en ny drev och kedja på garanti .

Var det på framdrevet? Jag har gått ner ett kugg fram på min, men såg inget märkbart slitage på drevet ( 400 mil ) då jag bytte.
 
Det där med max 500 st R1M är bara något svammel som spridits av någon marknadsföringsmupp på Yamaha USA. Den siffran stämmer ju inte ens för USA själva och Yamahafabriken samt Yamaha Europa har aldrig sagt något om en liten och begränsad upplaga för det har aldrig varit tal om en liten och begränsad upplaga. Man har byggt precis så många som man räknade med att sälja, vilket tydligen innebär att den "begränsade upplagan" är tvåtusen stycken för årsmodell 2015.

Det verkar däremot vara flera hojar i USA som har sprättat tänder från det främre drevet. Min personliga misstanke är att detta är relaterat till att hojarna skickas från fabrik med överjävligt spänd kedja (alla jag har sett har i alla fall haft noll kedjeslack då de rullats ur racken). Sedan skiter många handlare i att ställa in rätt kedjeslack då de gör leveransservicen. Vilket är fel då det borde vara allmänt känt att spänd kedja orsakar onödigt slitage på kedja, drev och lager på den utgående axeln.
 
Men handlarna i Sverige var inte särsklit bra pålästa. Flera jag pratade med gjorde sken av att det skulle vara en begränsad upplaga. T.ex han där jag köpte min....
Har för mig att det stod i vissa annonser på blocket ocskå.

BTW - min kedja var stenhårt spänd vid leverans. Men jag påpekade detta för verkstan, tack vare kunniga forummedlemmar. :)
 
Men nu håller jag bara tummarna att det skall gå bra vid ingreppet. Å så är jag så jä*** sugen på att köra bana igen. Sååå lååångt till första bandagen. :(

Hann med att kolla igenom hela MotoGP-säsongen 2015, då jag legat hemma med dunderförkylning en vecka. :) Och då blev ju inte suget mindre...:rock
 
Men handlarna i Sverige var inte särsklit bra pålästa. Flera jag pratade med gjorde sken av att det skulle vara en begränsad upplaga. T.ex han där jag köpte min....
Har för mig att det stod i vissa annonser på blocket ocskå.

BTW - min kedja var stenhårt spänd vid leverans. Men jag påpekade detta för verkstan, tack vare kunniga forummedlemmar. :)

Jag tror att vissa handlare tog för givet att R1M var en nyare variant av den "LE" som fanns 2006. Fjädring från Öhlins och lite dyrare prylar här och där är ju ett beprövat recept för en limited edition, inte bara hos Yamaha.

2006 LE var verkligen en liten och begränsad upplaga där varje exemplar hade en numrerad plakett på gaffelkronan. Detta gjordes dock - sannolikt - för att öka intresset kring den sista årsmodellen femventilare. Konkurrensen från Suzuki och Kawasaki var stenhård och man visste att man inte skulle släppa fyrventilaren förrän 2007, så något extra behövdes.

2015 R1M är ju något helt annat i form av en helt ny motorcykel. Jag tror att den mest relevanta jämförelsen är Ducati. R1M är direkt jämförbar med deras S-modell som funnits typ hur länge som helst, utan att på något sätt kallas liten och begränsad upplaga. Öhlins fjädring och lite andra godbitar som skiljer den från basmodellen, både prestanda och prismässigt. Därför tippar jag att R1M kommer att finnas så länge den vanliga basmodellen finns.

Orsaken till den vid leverans överjävligt spända kedjan är tydligen en annan något märklig säkerhetsåtgärd från Yamaha. Om handlaren glömmer att ställa in rätt kedjeslack (vilket väldigt många verkar göra...) så resonerar Yamaha att det är bättre med en för spänd kedja istället för en kedja som är alldeles för slack. En kedja som är för spänd kuggar i alla fall inte över och orsakar därmed inte tvärstopp...
 
Nice foto. Det där har nog ingenting att göra med återkallningen. En bild på brottsytan hade kunnat säga mer. Nån annan har kanske mer erfarenhet? Hur ofta går tänder av på drev?
 
jo jag vet att det är inget med återkallning att göra men ändå känns det konstigt att grejer går sönder så fort , jag har bild på brottsytan :) ska försöka hitta den bara, det med drevet hände efter 3 månder och 300 mil ..vet inte hur länge jag har kört så ..
 
Last edited:
jo jag vet att det är inget med återkallning att göra men ändå känns det konstigt att grejer går sönder så fort , jag har bild på brottsytan :) ska försöka hitta den bara, det med drevet hände efter 3 månder och 300 mil ..vet inte hur länge jag har kört så ..

Inte så konstigt om hojen kommer från fabrik med superspänd kedja - och återförsäljare glömmer justera den.

Men detta kanske inte hände dig?
 
Hur ligger det till med 2016 års R1? Ska dom också åtgärdas eller dom hade ny spec från början?
 
Växellåds-recallen gäller 2015 R1 och R1M samt 2016 R1S. Alla 2016 R1S är tydligen byggda men har inte börjat säljas och det fåtal som har skickats ut från fabriken har tydligen fått vända om för att modifieras på fabriken. 2016 R1 och R1M är inte byggda ännu och kommer därför att förses med de nya delarna då de väl byggs.
 
Hur har det gått med era R1:or efter växellådsbytet?

Jag har tyvärr kört 0 mil hittills i år med min......:(
 
Jag har också lite ont om ledig tid nuförtiden och har bara lagt runt hundrafemtio mil sedan ingreppet. Inga problem än så länge. Växellådan kändes ungefär som på en ny hoj de första tio milen, alltså ganska trög. Sedan kändes allt som vanligt igen.
 
Skönt att höra at det funkar!

Nu skall jag bara bli frisk. Sen jäklar skall det köras hoj! :yoparty
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top