Yzf R1 M

Ja, hela växellådan byts ut mot en ny. Den gamla skickas säkert tillbaka till Yamaha.

Va kul - tusentals felaktiga växellådor i lager.....:död
 
Ja, hela växellådan byts ut mot en ny. Den gamla skickas säkert tillbaka till Yamaha.

Va kul - tusentals felaktiga växellådor i lager.....:död

ja för det vore ju omöjligt för dom att göra i ordning lådorna och skicka ut dom på marknaden igen...:va
 
11st svensksålda R1M ( ryktet säger att Öhlins köpt 2st från England också ) så i så fall 13st totalt.
Vanliga R1:or vet jag inte, men det sades att Sverige skulle få ca: 50st 2015.

Fick besked att min nya växellåda kommit. 27/1 är det dags. :gnissla

De flesta svensksålda bör ha fått brevet vid det här laget, har för mig att det skickades ut i måndags. Blev det Bike Trollhättan för dig...?
 
Jajamen. De kontaktade mig flera veckor innan jag fick brevet. :tummenupp
Alla delar har redan kommit också! :)

De har agerat superproffsigt, så det känns bra.

- - - Updated - - -

image.jpg
 
Jadå! Inga problem. :D
Max 7000rpm om jag minns rätt...:gråta
 
Någon tekniskt kunnig som förstår varför de gjort de förändringarna som man ser på beskrivningen ovan?
Att det skall ge bättre hållfasthet, ja - men rent tekniskt? Rundare hörn i botten på kuggarna - vad gör det för skillnad? :va

Menar de lägre risk för stressprickor i botten på drevet?
 
Någon tekniskt kunnig som förstår varför de gjort de förändringarna som man ser på beskrivningen ovan?
Att det skall ge bättre hållfasthet, ja - men rent tekniskt? Rundare hörn i botten på kuggarna - vad gör det för skillnad? :va

Menar de lägre risk för stressprickor i botten på drevet?

Fördelar spänningskoncentrationer över en större yta än ex. En 90 graders vinkel. Du ser inga fyrkantiga fönster på ett flygplan, det skulle inte hålla.

Vore intressant att veta material förändringen, annan härdning? Eller ändrar de kolhalten?
 
:tummenupp

Hoppas de förbättrat materialbehandlingen. Ny underleverantör kanske? Eller gör de allt själva?
 
Det är högst osannolikt att de producerar varken stålet eller kuggarna själva. Högst troligen är det en underleverantör.

Som påpekats av ett par inlägg ovan så är uppenbarligen geometrin på kuggarna inte förenlig med specifikationerna för utmattningbeständighet. Stål, om än dött, är ett elastiskt material och varje kugg rör sig när det möter och för över en kraft till nästa kugg. Denna elastisering kommer innebära att det uppstår en stresskoncentration där radien är som minst där en del med en viss styvhet övergår till en annan del med en annan styvhet. För att minska stresskoncentrationen måste radien öka. Problemet har med antalet cykler fram till utmattningsbrott som kuggen i fråga ska kunna hantera. Det innebär att förmodligen har inte felet uppmärksammats på grund av ett haveri utan förmodligen på grund av att någon upptäckt diskrepansen i de tillverkade delarna och sedan gjort om en FEM-analys (hållfasthetssimulering) för att få en ny uppskattning av förväntad livslängd, och antagligen sett att det inte uppfyllt kraven.

Förmodligen är det så att det är underleverantören som inte levererat drev helt enligt ritning vilket ofta är fallet. Toleranser sätts för att maskiner inte kan utföra moment med mer än en viss tolerans och här har man antagligen gått utanför gränsvärdena på grund av vad för skärhuvuden och annat de har till sitt förfogande, utan att lägga märke till det förräns efter produktion och montering.

Vad gäller materialet är det svårt att säga vad som avses. Troligt kan vara en annan leverantör och ofta väljer dessa själv vilka stålkvalitéer de har till sitt förfogande, och beställaren ställer kraven vilka standarder de måste uppfylla.
 
Uppenbarligen har dom hittat ett annat problem också då dom ändrat hela designen på dreven inklusive dogginfattningen. Klart är att det är mer material i dreven nu så jag gissar att grejerna väger lite mer = mer roterande massa.
 
Såg precis att det visst finns en hel del problem med dreven på nya R1. Ska läsa igenom och återkommer.

Edit. Kan inte se någon om något haveri. Förmodligen väljer Yamaha att lösa problemet så snabbt på grund av hur allvarlig utgången kan bli om en lossnad tand på ett drev låser upp bakhjulet och orsakar en avvåkning.
 
Last edited:
Det verkar som att ett enda haveri Frankrike har förorsakat denna nykonstruktion. Tror det var 2-ans drev som flög i bitar.
 
Det verkar som att ett enda haveri Frankrike har förorsakat denna nykonstruktion. Tror det var 2-ans drev som flög i bitar.

Tycker det är bra hanterat av Yamaha, inte försöka skylla det på något utan helt enkelt bara fixa konstruktionen och byta varenda växellåda. :tummenupp
Biltillverkarna kan lära sig en del av dem.
 
Tycker det är bra hanterat av Yamaha, inte försöka skylla det på något utan helt enkelt bara fixa konstruktionen och byta varenda växellåda. :tummenupp
Biltillverkarna kan lära sig en del av dem.

Absolut! Kvalitét handlar bland annat om kontroll och uppföljning att levererad produkt är förväntad produkt. Jag tror snarare på misstag i produktionen hos en underleverantör än att ingenjörerna skulle ha gjort en designmiss som det skrivs lite här och var. Kvalitetssäkringen här är att Yamaha åtgärdar felet snabbt och utan kostnad för kunden, vilket de verkar göra. I synnerhet om de reagerar efter ett enda haveri i Frankrike. Mycket bra skulle jag säga!

Sen skulle jag själv inte vara för orolig för att en flång ny motor skruvas isär sådär. I synnerhet supersporthojar är konstruerade så att underhåll med isärplockning och ihopmontering ska kunna ske utan risk för skador eller fel. Prylarna är byggda för att skruvas isär och hade grejerna gått trackside på tävlingar hade det inte blitt annat än sönderskruvat i parti och minut. Öppna upp hjärtat hit o dit blablabla... Det är knappast ens hund som ligger på operationsbordet.
 
Det där med begränsad upplaga om 500st R1M verkar inte stämma alls......:(

image.jpg

Inte ens 500 för USA och 500 för övriga världen, som någon gissade.

1973st är ju lite mer än 500....
 
Last edited:
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top