Yzf R1 M

steelboy

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2009
Ort
sthlm
Hoj
yamaha R1M
jag hade problem med drev på r1m , kugg har går av efter 300 mil , fick en ny drev och kedja på garanti .
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Kommer knappast påverka andrahandsvärdet eller exklusiviteten i sverige där det är begränsat antal köpare som köper en hoj för dom pengarna. Om dom inte gör en "KTM rc8" och chocksänker priset andra året

Det där med begränsad upplaga om 500st R1M verkar inte stämma alls......:(

View attachment 425879

Inte ens 500 för USA och 500 för övriga världen, som någon gissade.

1973st är ju lite mer än 500....
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
jag hade problem med drev på r1m , kugg har går av efter 300 mil , fick en ny drev och kedja på garanti .

Var det på framdrevet? Jag har gått ner ett kugg fram på min, men såg inget märkbart slitage på drevet ( 400 mil ) då jag bytte.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det där med max 500 st R1M är bara något svammel som spridits av någon marknadsföringsmupp på Yamaha USA. Den siffran stämmer ju inte ens för USA själva och Yamahafabriken samt Yamaha Europa har aldrig sagt något om en liten och begränsad upplaga för det har aldrig varit tal om en liten och begränsad upplaga. Man har byggt precis så många som man räknade med att sälja, vilket tydligen innebär att den "begränsade upplagan" är tvåtusen stycken för årsmodell 2015.

Det verkar däremot vara flera hojar i USA som har sprättat tänder från det främre drevet. Min personliga misstanke är att detta är relaterat till att hojarna skickas från fabrik med överjävligt spänd kedja (alla jag har sett har i alla fall haft noll kedjeslack då de rullats ur racken). Sedan skiter många handlare i att ställa in rätt kedjeslack då de gör leveransservicen. Vilket är fel då det borde vara allmänt känt att spänd kedja orsakar onödigt slitage på kedja, drev och lager på den utgående axeln.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Men handlarna i Sverige var inte särsklit bra pålästa. Flera jag pratade med gjorde sken av att det skulle vara en begränsad upplaga. T.ex han där jag köpte min....
Har för mig att det stod i vissa annonser på blocket ocskå.

BTW - min kedja var stenhårt spänd vid leverans. Men jag påpekade detta för verkstan, tack vare kunniga forummedlemmar. :)
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Men nu håller jag bara tummarna att det skall gå bra vid ingreppet. Å så är jag så jä*** sugen på att köra bana igen. Sååå lååångt till första bandagen. :(

Hann med att kolla igenom hela MotoGP-säsongen 2015, då jag legat hemma med dunderförkylning en vecka. :) Och då blev ju inte suget mindre...:rock
 

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
det var framdrev , jag har bild på det men vet inte hur man laddar upp den på SH :huvet

attachment.php


http://www.r1-forum.com/forums/361-...1-2015-r1m-2-teeth-broken-front-sprocket.html
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Men handlarna i Sverige var inte särsklit bra pålästa. Flera jag pratade med gjorde sken av att det skulle vara en begränsad upplaga. T.ex han där jag köpte min....
Har för mig att det stod i vissa annonser på blocket ocskå.

BTW - min kedja var stenhårt spänd vid leverans. Men jag påpekade detta för verkstan, tack vare kunniga forummedlemmar. :)

Jag tror att vissa handlare tog för givet att R1M var en nyare variant av den "LE" som fanns 2006. Fjädring från Öhlins och lite dyrare prylar här och där är ju ett beprövat recept för en limited edition, inte bara hos Yamaha.

2006 LE var verkligen en liten och begränsad upplaga där varje exemplar hade en numrerad plakett på gaffelkronan. Detta gjordes dock - sannolikt - för att öka intresset kring den sista årsmodellen femventilare. Konkurrensen från Suzuki och Kawasaki var stenhård och man visste att man inte skulle släppa fyrventilaren förrän 2007, så något extra behövdes.

2015 R1M är ju något helt annat i form av en helt ny motorcykel. Jag tror att den mest relevanta jämförelsen är Ducati. R1M är direkt jämförbar med deras S-modell som funnits typ hur länge som helst, utan att på något sätt kallas liten och begränsad upplaga. Öhlins fjädring och lite andra godbitar som skiljer den från basmodellen, både prestanda och prismässigt. Därför tippar jag att R1M kommer att finnas så länge den vanliga basmodellen finns.

Orsaken till den vid leverans överjävligt spända kedjan är tydligen en annan något märklig säkerhetsåtgärd från Yamaha. Om handlaren glömmer att ställa in rätt kedjeslack (vilket väldigt många verkar göra...) så resonerar Yamaha att det är bättre med en för spänd kedja istället för en kedja som är alldeles för slack. En kedja som är för spänd kuggar i alla fall inte över och orsakar därmed inte tvärstopp...
 

whitenoise

Ny medlem
Gick med
18 Nov 2015
Ort
Göteborg
Hoj
R6 + ex IoMTT CBR600F2 + VFR800
Nice foto. Det där har nog ingenting att göra med återkallningen. En bild på brottsytan hade kunnat säga mer. Nån annan har kanske mer erfarenhet? Hur ofta går tänder av på drev?
 

steelboy

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2009
Ort
sthlm
Hoj
yamaha R1M
jo jag vet att det är inget med återkallning att göra men ändå känns det konstigt att grejer går sönder så fort , jag har bild på brottsytan :) ska försöka hitta den bara, det med drevet hände efter 3 månder och 300 mil ..vet inte hur länge jag har kört så ..
 
Last edited:

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
jo jag vet att det är inget med återkallning att göra men ändå känns det konstigt att grejer går sönder så fort , jag har bild på brottsytan :) ska försöka hitta den bara, det med drevet hände efter 3 månder och 300 mil ..vet inte hur länge jag har kört så ..

Inte så konstigt om hojen kommer från fabrik med superspänd kedja - och återförsäljare glömmer justera den.

Men detta kanske inte hände dig?
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Hur ligger det till med 2016 års R1? Ska dom också åtgärdas eller dom hade ny spec från början?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Växellåds-recallen gäller 2015 R1 och R1M samt 2016 R1S. Alla 2016 R1S är tydligen byggda men har inte börjat säljas och det fåtal som har skickats ut från fabriken har tydligen fått vända om för att modifieras på fabriken. 2016 R1 och R1M är inte byggda ännu och kommer därför att förses med de nya delarna då de väl byggs.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Hur har det gått med era R1:eek:r efter växellådsbytet?

Jag har tyvärr kört 0 mil hittills i år med min......:(
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag har också lite ont om ledig tid nuförtiden och har bara lagt runt hundrafemtio mil sedan ingreppet. Inga problem än så länge. Växellådan kändes ungefär som på en ny hoj de första tio milen, alltså ganska trög. Sedan kändes allt som vanligt igen.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Skönt att höra at det funkar!

Nu skall jag bara bli frisk. Sen jäklar skall det köras hoj! :yoparty
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top