Yzf R1 M

Beställt 15T fram. Ska bli intressant att se om den blir lite mera körbar i lågfart. Ettan är ju extrem lång
 
Oj, Du har en?

Kör Du den på bana, så man kan se och höra den?

Jo, jag har en TZ-M från 1996. :)
Inte senaste modellserien (Jag har 4TW serien) således, kom två till efter den jag har.
Kör tyvärr inte längre men nästa år så... :crash
 

Bifogat

  • IMG_1870.jpg
    IMG_1870.jpg
    1.1 MB · Visningar: 141
Last edited:
Wow! Så jäkla cool! :Bugar

Hur är den att köra? Jag har länge suktat efter en TZR250 3XV. För en TZ250 är väl astronomiskt dyr idag?
 
Wow! Så jäkla cool! :Bugar

Hur är den att köra? Jag har länge suktat efter en TZR250 3XV. För en TZ250 är väl astronomiskt dyr idag?
Den är lite cool får man medge. :)

Vet inte vad marknadsvärdet på en snart 20 år gammal tvåtaktare är men de är nog billigare än vad man kan tro. Axxexs har säkert mycket bättre koll på begagnatmarknaden än avd jag har.
Hur den är att köra? Betydligt långsammare än din R1M men också betydligt mycket mer intensiv och direkt. Svårt att beskriva men det är utan tvekan den roligaste hoj jag ägt.
 
Den är lite cool får man medge. :)

Vet inte vad marknadsvärdet på en snart 20 år gammal tvåtaktare är men de är nog billigare än vad man kan tro. Axxexs har säkert mycket bättre koll på begagnatmarknaden än avd jag har.
Hur den är att köra? Betydligt långsammare än din R1M men också betydligt mycket mer intensiv och direkt. Svårt att beskriva men det är utan tvekan den roligaste hoj jag ägt.

Mjae.. TZ250 hade runt 85-88+ hjulhästar om de var friska, hade en toppfart på runt 280 som vilken 250 RR hoj som helst i raceutförande... så betydligt långsammare skulle jag nog inte kalla den iaf. :-)

- - - Updated - - -
 
Mjae.. TZ250 hade runt 85-88+ hjulhästar om de var friska, hade en toppfart på runt 280 som vilken 250 RR hoj som helst i raceutförande... så betydligt långsammare skulle jag nog inte kalla den iaf. :-)

- - - Updated - - -
Har aldrig bänkat min TZ:a men en standard 4TW motorn hade inte 85-88 hk på bakhjulet. Olika kittade varianter och YZR varianterna som kördes i GP hade det och säkert mer.
Toppfarter på 280 km/h? Det hade varit något det! Det är inget som hojarna från 90-talet och början av 00 talet kom upp, garanterat inte som standard i varje fall.
Om man kikar på de snabbaste 250-hojarna som kördes i GP så hade man tex. 2001 en toppfart på 269 km/h på Mugello.
http://resources.motogp.com/files/results/2001/250cc/ITA/RAC/maximum+speed.pdf?v1_9c890819

Sista året som det kördes med 250 i GP hade de bästa Apriliorna en toppfart på 288 km/h och sista året en Yamaha var med så hade den en toppfart på 262 km/h.

Så jag är ganska säker på att de är betydligt långsammare än en R1M gällande acceleration och toppfart men att de är betydligt vassare på en massa andra områden och är de coolaste hojarna man kan köra är en annan sak dock. :D
 
View attachment 422982

Snyggt! Funderar på att sätta på min R1, kollade du andra puckar också exvis R&G osv och vad fick dig att välja OEM? Vad var knepigt på vänstersidan?

Edit: ...funderar även på att montera på min R1... tihi

Skönt att Du förtydligade.....:D

Jo,jag kollade även andra puckar, men tycker OEM har en bättre form. De hugger nog inge tag i ojämnheter ( om man kanar av banan glidandes på pucken ) lika lätt som en mer konventionell kraschpuck.
Och så är de ju riktigt snygga också. :)

Jag var extra noga med att avlasta motorn med en domkraft, men ändå så var det svårt att få i den nya bulten, som är betydligt längre än original. Det var svårt att få motor och ram att linjera till 100%. Men efter lite höj o sänk på domkraften så gick det bra. På högersidan var det inga problem.
 
Hmmm - dags för nytt bakdäck igen! Knappt 200 mil på detta! Därav 5 x 20 min på Brno ( +32 i luften ), 5 pass på Knutstorp igår och resten landsväg.:gnissla

Fram är det 2mm kvar efter 450 mil.

Blir en hög däckkostnad denna säsong. :gråta

Bridgestone RS10.

- - - Updated - - -

image.jpg

Slut högersida.
 
... Jo,jag kollade även andra puckar, men tycker OEM har en bättre form.

Snyggt blev det, OEM passar hojens design bäst! Ska fixa det när min är inkörd (60 körda mil av 160 nu... :)

På min racehoj R6 måste jag skruva bort puckarna så fort jag ska ta av sidokåporna och dom passar hur bra som helst utan stöttning med domkraft, bara skruva i och ur, därför jag undrade om vad som var knepigt... knäppt att bulten är betydligt längre än original? :va
 
Europamodellen (av basmodellen) verkar levereras med Pirelli Supercorsa SP medans jänkarna får Bridgestone RS10. Alla M-modeller verkar dock levereras med Bridgestone RS10, oavsett marknad.

Basmodellen har också 190/55-17 medans M-modellen har 200/55-17.
 
Hmmm - dags för nytt bakdäck igen! Knappt 200 mil på detta! Därav 5 x 20 min på Brno ( +32 i luften ), 5 pass på Knutstorp igår och resten landsväg.:gnissla

Fram är det 2mm kvar efter 450 mil.

Blir en hög däckkostnad denna säsong. :gråta

Bridgestone RS10.

- - - Updated - - -

View attachment 423056

Slut högersida.

Hade du hojen ner till Brno eller drog du den med släp?
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top