Yamaha RD 125 -82

Shropshre

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
ZX10R - 2011
Tjohej. Är ett renoveringsobjekt av detta märke värt mödan? Eftertraktad på marknaden? Rolig att köra? Har fått tips om en som stått anställd i 20 år. Kanske är helt förstörd ????
 
Jaaaaa! :tummenupp
Alla Yamaha bör räddas för eftervärlden. Speciellt tvåtaktarna! :Bugar
 
Ja absolut. Speciellt om man har någon typ av relation till en sådan från tonåren.
 
Rolig att köra? Nja, om man gillar trimmade moppar, kanske.
Eftertraktad? Ja, det verkar som att gamla 125:or har blivit heta. Vet inte riktigt varför, men så är det.
Kan vara svårt med delar till så gamla hojar, det vet jag ev egen erfarenhet.
 
Håller med övriga. Kör på, du utför en kulturgärning! :)
 
Kan lägga till att just den modellen såldes i enorma mängder pga av sin överträfflighet kontra andra hojar som fanns vid den tidunkten. Just därför kan man fortf få tag på reservdelar relativt lätt. Motorn hade värsta ketchup-karaktären och skrek av vällust när man varvade ut den på växlarna. Jag saknar min!
 
Jag saknar min!

Men varför letar du inte upp en? Då och då kommer det upp lite hyfsat fina RD 125, inte i massor, men några per år iaf. Vilken färg är det som gäller?
 
Men varför letar du inte upp en? Då och då kommer det upp lite hyfsat fina RD 125, inte i massor, men några per år iaf. Vilken färg är det som gäller?
Jag kan tänka mig att det är priserna som får många att hejda sig. Jag är också sugen på 125:or från den tiden, eftersom det var såna man körde som 16-åring med nytaget körkort. Men priserna ligger ofta på 15-20000, och då väljer man hellre nåt lite större och modernare för de pengarna. Dessa 125or som egentligen borde kosta 5-6000, sett till användbarhet och "mesta hoj fört pengarna".
 
Jag köpte en Yamaha DT125 MX -81 för några veckor sedan, den hade stått i 8-10år sen den var igång senast.
Provade igår att kicka igång den med startgas fulla luftburken och efter 15-20kickar så kom den igång
Gick dock bara på choke, men det var ändå sjukt kul att köra ute på den snötäckta grusvägen fram och tillbaka med fötterna släpandes i backen som då man körde moped på isiga vägar hela vintrarna

d342d9825d9f8ee7a2089b03b713e764.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Jag hade en -81 2-cyl när jag var femton, ombyggd till caféracer med kapade skärmar, cuts och Raask tillbakaflyttade fotpinnar. Blanksvart och fin. Då var de inte värda många tusen och man hade ofta en reservdelshoj när man hade gamla japs, så även jag.
 
Men varför letar du inte upp en? Då och då kommer det upp lite hyfsat fina RD 125, inte i massor, men några per år iaf. Vilken färg är det som gäller?

Har redan 5 hojar i hushållet och vet inte om jag orkar med att hålla igång en till, men som det heter, plötsligt kanske det händer. En vit 1983 hade jag på då det begav sig
 
Har redan 5 hojar i hushållet och vet inte om jag orkar med att hålla igång en till, men som det heter, plötsligt kanske det händer. En vit 1983 hade jag på då det begav sig

Ah, du måste lära dig ljuga för dig själv; "En till är ju inte mycket i procent räknat!"
 
Woop woop blev affär. En vit -82:a står nu avlastad i mitt garage :banana Stått stilla i 20 år så kommer bli en utmaning misstänker jag att få igång den. Men wtf 2000:- är ju inte mycket pengar. Några tips på vad man ska tänka på förutom tömma gammal soppa, rensa förknasare och byta olja? Pytsa i lite såndär omega additiv som mjukar upp packningar i motorn tänkte jag köra på iaf.
Fick den levererad och har inte hunnit kolla på den ännu men under 1cm damm så ska den tydligen se bra ut :)untitled7.png
 
Woop woop blev affär. En vit -82:a står nu avlastad i mitt garage :banana Stått stilla i 20 år så kommer bli en utmaning misstänker jag att få igång den. Men wtf 2000:- är ju inte mycket pengar. Några tips på vad man ska tänka på förutom tömma gammal soppa, rensa förknasare och byta olja? Pytsa i lite såndär omega additiv som mjukar upp packningar i motorn tänkte jag köra på iaf.
Fick den levererad och har inte hunnit kolla på den ännu men under 1cm damm så ska den tydligen se bra ut :)View attachment 451416

"2000:- för ett komplett samlarobjekt? De priserna finns inte här i Stockholm, man får ge säkert 10.000:- för liknande objekt. 125or från 80-alet är glödheta här. Fördelen med dessa tvåtaktare är ju att man slipper alla bekymmer med brända ventiler, rasade kamkedjor och liknande.
Nytt batteri, töm flottörerna, i med fräsch bensin, be en bön och kicka. Lycka till!
 
Uppdatering. Har grovtvättat hojen, plockat loss förknasare och gjort rent munsycken mm, bytt motorolja och lagt i lite additiv för motorpackningar, tätat läckage till vattenpump, bytt bromsvätska fram, plockat loss och demonterat bakhjulet och gjort rent bromstrumman, smörjt upp alla möjliga ställen och vajrar, tömt ur all gammal 2 takts olja och hällt i nytt, gjort rent stiftet och tagit bort det som en gång var ett luftfilter och var redo för start trodde jag... Batteriet har jäst sönder och bensinslangen var krispigare än ett knäckebröd.. Jaja nytt batteri och slang inhandlat och förhoppningsvis försök nästa helg :)
 
Woop woop blev affär. En vit -82:a står nu avlastad i mitt garage :banana Stått stilla i 20 år så kommer bli en utmaning misstänker jag att få igång den. Men wtf 2000:- är ju inte mycket pengar. Några tips på vad man ska tänka på förutom tömma gammal soppa, rensa förknasare och byta olja? Pytsa i lite såndär omega additiv som mjukar upp packningar i motorn tänkte jag köra på iaf.
Fick den levererad och har inte hunnit kolla på den ännu men under 1cm damm så ska den tydligen se bra ut :)View attachment 451416

Härlig design på dom där!

Ser ut att göra 200 stillastående.

...ja, eller 100, när man vet att det är en 125a.

Grattis!
 
Jag köpte en Yamaha DT125 MX -81 för några veckor sedan, den hade stått i 8-10år sen den var igång senast.
Provade igår att kicka igång den med startgas fulla luftburken och efter 15-20kickar så kom den igång
Gick dock bara på choke, men det var ändå sjukt kul att köra ute på den snötäckta grusvägen fram och tillbaka med fötterna släpandes i backen som då man körde moped på isiga vägar hela vintrarna

d342d9825d9f8ee7a2089b03b713e764.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Hur långt har den gått och (sånär som på de 8-10 åren) är det länge sen den var i besiktad och i trafik? Upp med lite detaljbilder! :)
 
Hur långt har den gått och (sånär som på de 8-10 åren) är det länge sen den var i besiktad och i trafik? Upp med lite detaljbilder! :)

Har gått strax över 1300mil , var besiktigad senast -86 tror jag det var
Han hade haft den som hoj i sommarstugan sedan tidigt 90tal och kört den varje sommar
Så till våren ska jag in och besiktiga den för sista gången
Mer bilder kommer...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Har gått strax över 1300mil , var besiktigad senast -86 tror jag det var
Han hade haft den som hoj i sommarstugan sedan tidigt 90tal och kört den varje sommar
Så till våren ska jag in och besiktiga den för sista gången
Mer bilder kommer...

Vad kul, den verkar ha liknande historik som min -83:a. 1100 mil, besiktad 1989 innan jag besiktade den i maj 2012. Jaja, nyfiken på bilder! :)
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top