Yamaha TRX 850 blir Kurvätarhoj?

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Säg till om det är nåt du behöver till hojen förresten innan jag tröttnar och kastar grejerna, jag har fortfarande lite rester kvar. Sålt ut det mesta men finns nog två (skurna) motorer i delar, framgaffel, udda fälgar, clipon, blinkers, drivpaket, luftburk... :lol
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Sitter Galfer 1375 bandagsbelägg på nu. Funkar bra för gatbruk, längre bromssträcka än racebeläggen på bana men klart roligare än vanliga dubbelsinter typ EBC HH. Frun tävlade med 1375, räckte hur länge som helst för henne.

På race och bandagar har jag kört EBC GPFAX många år, väldigt lätt att modulera men biter nog lite för tvärt för gatbruk. Köpte ett par DP racing jag med härom året, precis innan jag lade ner banåkat. De var mycket billigare än GPFAX. Tycker nog de funkar men är liksom stumma på nåt sätt.

Brembo SC gillade jag bättre än de vanliga SA när jag körde V4. Tål värme bättre och biter tidigare.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Säg till om det är nåt du behöver till hojen förresten innan jag tröttnar och kastar grejerna, jag har fortfarande lite rester kvar. Sålt ut det mesta men finns nog två (skurna) motorer i delar, framgaffel, udda fälgar, clipon, blinkers, drivpaket, luftburk... :lol

Intressant gällande beläggen. Brembo var lite av en favorit på bilsidan när man rejsade där.
Varifrån köper du deras SC belägg?

Skickar ett PM ang. grejerna.
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Bromsar i all ära. Dom är ju viktiga och hjälper till så inbromsningen kan påbörjas senare.

Men för att kunna höja hastigheten i själva kurvorna så är det kontakten med marken som behöver uppgraderas.
Orginal på denna hoj satt (i alla fall bak) en stötdämpare från Öhlins. Ett hyffsat val av Yamaha kan tyckas. Mer än tillräckligt för de flesta.
Dock var det minst 26 år sedan den tillverkades, och över 4000 mils användande, vilket borde lämna spår som inte är till fördel för väghållningen.

Att lämna in och renovera dämparna hade varit den mest logiska och kanske mest prisvärda vägen att gå. För att få tag i något som skulle kunna övertäffa den lösningen blir det högst troligt kostsamt då stötdämpare av kvalitativ sort inte är billigt.
TRXerna är däremot än så länge ganska billiga att köpa in. Något som än mer försvårar ekvationen då priset för en ordentlig uppgradering av fjädringen, överstiger kostnaden för motorcykeln.

Men så har man inte tänkt här!
Istället gick man all in och slog en signal till Tyska Wilbers.
Orginaldämparna monterades bort och lades till arkivet, men sparades smakligt nog:
TRXda4.jpeg

Och istället ersattes dom med ett komplett kit bestående av Wilbers värstingdämpare "Adjustline 641 Mono Competition", och nya fjädrar till framgaffeln. Allt byggt för TRX 850.
Ingår gör även att fabriken anpassar varje dämpare med fjäder och dämpning anpassad efter köparens vikt och körstil.

TRXda2.jpeg

Den korta versionen är att dämparna också är fullt inställningsbara för att kunna anpassas mellan olika förhållanden, och efter förarens tycke och smak.


TRXda1.jpeg
Orginal framgaffeln monterades isär och orginalfjädrarna byttes mot wilbers "linjära" fjädrar. Och fylldes sedan med wilbers "zero friction" gaffelolja.

TRXda3.jpeg

Fjädrarna har livstids garanti. Skönt då det ju är extremt vanligt att man kör sönder sina gaffelfjädrar :)

Har inte skruvat någonting på dessa än. Men känslan i hojen är något helt annat än vad jag stött på tidigare. En märklig blandning av komfortabelt schwung, samtidigt som den förmedlar en helt galet bergstabil känsla i instyrning och genom kurvorna. Förtroendeingivande. Ska bli mycket kul att se hur långt hojen med denna settup, kan utveklas, och utveckla en glad amatör som mig.

En detalj som roar är också att manualen från Wilbers som beskriver allt om dessa stötdämpare, är tjockare än hojens manual.
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Bakdämparen du har var anledning till att jag ett kort ögonblick övervägde om jag skulle köpa hojen och flytta grejer mellan ett par tre olika TRX för att trimma till min egen. Men det var ju inte ekonomiskt försvarbart på nåt sätt.

Bara att gratulera till fin väghållning.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Den lite längre och nördigare versionen av spec. på dämparen:

• Justerbar fjäderförspänning
• Justerbar returdämpning i 22 klick
• Justerbar Low-Speed kompressisions dämpning i 22 klick
• Justerbar High-Speed kompressisions dämpning i 22 klick
• Extern reservoir kopplad med stålombunden slang för flexibel montering och bättre kylning
• Jndividuell anpassning av sitthöjd. Stötdämparen tillverkas efter ditt val, välj högre, standard, eller lägre (+ 25 mm / original / - 20 mm / - 35 mm).
• Inställning av stötdämparen efter behov och körstil
• ABE-godkänd och E-märkt av tyska TÜV

Fjäderförspänning och returdämpningen kan justeras i 22 olika lägen.
Kompressionsdämpningen kan även den justeras med 22 klick i Low-Speed.
Och ytterligare 22 klick i High Speed. Detta gör ett otroligt brett register att justera dämparna individuellt i. Utmärkt för race, men också för högsta nivån av komfort och prestanda på gatan.
Dämparen har en extern kvävefylld aluminiumreservoar som ansluts med stålomspunnen slang. Reservoaren innehåller den fjäderlkontrollerade High-Speed, och det nålkontrollerade Low-Speed systemen och kan monteras separat för enkel justering och bättre kylning.

Justeringsmöjligheterna på denna dämpare gör att det verkligen går att anpassa optimalt för olika typer av körning.
Men det gör också att möjligheterna att "skruva bort sig" ökar.
Olika inställningar kommer absolut att testas på denna hoj. Det är ju halva grejen med den.
Men det kommer göras med en försiktig approach som kommer få ta tid. Ju fler valmöjligheter som finns, ju lättare blir det att gå vilse.
Det som upplevs som bra och snabbt behöver inte vara det tidsmässigt svart på vitt.
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Fina vädret har i alla fall tillfälligt hittat hit. Lite ärenden och transporter ger bra möjlighet att testa hur bra en TRX fungerar för lite vardaglig användning.
JTRX.jpeg
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Blivit några mil på TRXen och glädjande nog går den aldeles utmärkt. Senaste turen blev en snabb transport till Nyköping och hamnträffen där. Temat var Mopeder, MC och Mc-bilar. Trodde nog att en TRX skulle vara lite för ny för att platsa i det sällskapet. Men väl på plats så väckte den en del intresse. Kul!

Men...
Där är en sak som gnagt en tid. Har sedan köpet varit lite fundersam kring däcken som sitter på. Det är ngt med känslan i dom som inte känns rätt. Misstänkte att det är vetskapen om att de är gamla som gör att hjärnspöken dykt upp och att "felet" egentligen bara finns i mitt huvud. Men på väg hem från Nyköping så var asfalten bitvis lätt fuktig efter regn. Det blev då uppenbart att ngt med däcken inte riktigt är som det ska. Dom "vandrar" lätt i kurvor. Inget som märks vid ordinär körning. Men pressar man på lite så blir där en lite märklig känsla.
Det kommer med andra ord bli däckbyte i vinter. Synd då de Michelindäcken som sitter på har prima mönster. Men då tanken med hojen är riktigskarpa kurvegenskaper funkar det icke.

Ett sett med klistriga däck står därför på önskelistan. Finns några erfarenheter på gatdäck med vassa kurvegenskaper passande TRX?

Bild på hojen när den glänser på Hamnplan i Nyköping.20230802_193554.jpg
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Blivit några mil på TRXen och glädjande nog går den aldeles utmärkt. Senaste turen blev en snabb transport till Nyköping och hamnträffen där. Temat var Mopeder, MC och Mc-bilar. Trodde nog att en TRX skulle vara lite för ny för att platsa i det sällskapet. Men väl på plats så väckte den en del intresse. Kul!

Men...
Där är en sak som gnagt en tid. Har sedan köpet varit lite fundersam kring däcken som sitter på. Det är ngt med känslan i dom som inte känns rätt. Misstänkte att det är vetskapen om att de är gamla som gör att hjärnspöken dykt upp och att "felet" egentligen bara finns i mitt huvud. Men på väg hem från Nyköping så var asfalten bitvis lätt fuktig efter regn. Det blev då uppenbart att ngt med däcken inte riktigt är som det ska. Dom "vandrar" lätt i kurvor. Inget som märks vid ordinär körning. Men pressar man på lite så blir där en lite märklig känsla.
Det kommer med andra ord bli däckbyte i vinter. Synd då de Michelindäcken som sitter på har prima mönster. Men då tanken med hojen är riktigskarpa kurvegenskaper funkar det icke.

Ett sett med klistriga däck står därför på önskelistan. Finns några erfarenheter på gatdäck med vassa kurvegenskaper passande TRX?

Bild på hojen när den glänser på Hamnplan i Nyköping.View attachment 488010

Fantasilöst svar kanske, och inte direkt erfarenhet av TRX, men M9RR känns som ett rimligt val för det du ska ha hojen till (bra kurvegenskaper, blir snabbt varma, grepp i överflöd på gatan). Men du kommer säkert få ett gäng andra svar som var och en har sina egna favoriter.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Blivit några mil på TRXen och glädjande nog går den aldeles utmärkt. Senaste turen blev en snabb transport till Nyköping och hamnträffen där. Temat var Mopeder, MC och Mc-bilar. Trodde nog att en TRX skulle vara lite för ny för att platsa i det sällskapet. Men väl på plats så väckte den en del intresse. Kul!

Men...
Där är en sak som gnagt en tid. Har sedan köpet varit lite fundersam kring däcken som sitter på. Det är ngt med känslan i dom som inte känns rätt. Misstänkte att det är vetskapen om att de är gamla som gör att hjärnspöken dykt upp och att "felet" egentligen bara finns i mitt huvud. Men på väg hem från Nyköping så var asfalten bitvis lätt fuktig efter regn. Det blev då uppenbart att ngt med däcken inte riktigt är som det ska. Dom "vandrar" lätt i kurvor. Inget som märks vid ordinär körning. Men pressar man på lite så blir där en lite märklig känsla.
Det kommer med andra ord bli däckbyte i vinter. Synd då de Michelindäcken som sitter på har prima mönster. Men då tanken med hojen är riktigskarpa kurvegenskaper funkar det icke.

Ett sett med klistriga däck står därför på önskelistan. Finns några erfarenheter på gatdäck med vassa kurvegenskaper passande TRX?

Bild på hojen när den glänser på Hamnplan i Nyköping.View attachment 488010
Vet ju inte vilka däck du har, men är det Pilot Road är vandrandet normalt. Folk verkar vanligen inte märka det, men Michelin rör sig "pratar" rätt mycket. De görs såna, och PR än mer pga mönstret.

Är det 60-profil på framdäcket förstärker det tyvärr känslan.

Byt till Metzeler, Dunlop eller Pirelli och 120/70 fram om du inte redan hade det. M7/9RR, Diablo Rosso, Sportsmart.

Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Vet ju inte vilka däck du har, men är det Pilot Road är vandrandet normalt. Folk verkar vanligen inte märka det, men Michelin rör sig "pratar" rätt mycket. De görs såna, och PR än mer pga mönstret.

Är det 60-profil på framdäcket förstärker det tyvärr känslan.

Byt till Metzeler, Dunlop eller Pirelli och 120/70 fram om du inte redan hade det. M7/9RR, Diablo Rosso, Sportsmart.

Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk
PR2, såvitt jag kan se.

Ser ut som 60-profil men jag tar inte gift på det.

Spänstigare gummin finns ju att tillgå.
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
PR2, såvitt jag kan se.
Fortfarande med jättemycket små sajpningar till i övrigt normalt mönster alltså. De är jättebra på riktigt dåligt underlag men lever rövare i alla vanliga fall. Det går att köra dem på bana med knäskrap, men hojen är över hela banan jämfört med exvis motsvarande Roadsmart 2...

Skitdäck (IMO).

Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Fortfarande med jättemycket små sajpningar till i övrigt normalt mönster alltså. De är jättebra på riktigt dåligt underlag men lever rövare i alla vanliga fall. Det går att köra dem på bana med knäskrap, men hojen är över hela banan jämfört med exvis motsvarande Roadsmart 2...

Skitdäck (IMO).

Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk
Nä, sajpningarna kom på 3 och då var de helt vilda. Framdäcket är ju nästan lika diffust som att köra med telelever...

Jag kan ha fel. Bakdäcket ser ut att vara PR2 medan framdäcket är något sportigare. Kolla besiktningsbilden på förra sidan. Där syns framdäcket väl.

Ser ut som 2CT fram. (Mer hemma på touringdäck...)

@Xmax

Vad är det för däck du har? Text, bild eller båda!
Du kan ha en olycklig kombo som inte kommer överens.
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Nä, sajpningarna kom på 3 och då var de helt vilda. Framdäcket är ju nästan lika diffust som att köra med telelever...

Jag kan ha fel. Bakdäcket ser ut att vara PR2 medan framdäcket är något sportigare. Kolla besiktningsbilden på förra sidan. Där syns framdäcket väl.

Ser ut som 2CT fram. (Mer hemma på touringdäck...)

@Xmax

Vad är det för däck du har? Text, bild eller båda!
Du kan ha en olycklig kombo som inte kommer överens.
2CT är ju inte skitkul heller. Funkar fint i ett läge med ganska mycket nerlägg (tänk 150 på 70-väg) men på väg dit och på väg därifrån känns de som är de inte kan bestämma sig vart de vill vara. Iaf mitt minne av dem när jag gick med på att prova ett par.

Hopplösa att hitta vettigt tryck på bana så att de slits normalt. PR var konstigt nog enklare där.

Fan vad negativt det blev. Sorry

Känslan i hojen sitter nog defintivt i däcken iaf.

Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
2CT är ju inte skitkul heller. Funkar fint i ett läge med ganska mycket nerlägg (tänk 150 på 70-väg) men på väg dit och på väg därifrån känns de som är de inte kan bestämma sig vart de vill vara. Iaf mitt minne av dem när jag gick med på att prova ett par.

Hopplösa att hitta vettigt tryck på bana så att de slits normalt. PR var konstigt nog enklare där.

Fan vad negativt det blev. Sorry

Känslan i hojen sitter nog defintivt i däcken iaf.

Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk

Nu ska vi bara invänta besked på vad som ligger på. Hela beteckningar med profil o allt!

Minns hur fint brorsans TRkryss styrde med nya Z6or. Samma lackschema som TS hoj. T o m likadana MIGpipor på den också.
 
Last edited:

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Nu ska vi bara invänta besked på vad som ligger på. Hela beteckningar med profil o allt!

Minns hur fint brorsans TRkryss styrde med nya Z6or. Samma lackschema som TS hoj. T o m likadana MIGpipor på den också.
Och som ni fick vänta :)
Här kastar vi ut frågor och försvinner sedan ut i tystnad... snyggt jobbat TS!

Nåväl, ni är på helt rätt spår. Bak sitter det Pilot Road 2, anno 2010 i org. dim. 160/60 17".

Fram sitter det lite sportigare Piloter i form av Power 2ct. Även dom fr 2010 och i org. dim. Det vill säga 60 profil.

Förstod jag rätt att 70 profil fram är att föredra om man är ute efter en kurvmaskin, oavsett däckval?
 

Jockokim

Ligger i sandfållan
Gick med
4 Jul 2020
Hoj
Mt09 2020, yzf-r1 2007
Utan att börja spåna för mycket på däckgeometri är en bra tumregel att högre profil gör att hojen faller in lättare/snabbare och lägre profil gör att den faller långsammare. 60 profil är förlegat sen en tid tillbaka så det är bara att byta och panga på :)

Kawa försökte med 120/65 däck på zx6r modellerna 2003-2006 med aspiration att hitta en sweetspot mellan 60 och 70 profil.. men det blev kortlivat och de gick till 120/70 istället
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Och som ni fick vänta :)
Här kastar vi ut frågor och försvinner sedan ut i tystnad... snyggt jobbat TS!

Nåväl, ni är på helt rätt spår. Bak sitter det Pilot Road 2, anno 2010 i org. dim. 160/60 17".

Fram sitter det lite sportigare Piloter i form av Power 2ct. Även dom fr 2010 och i org. dim. Det vill säga 60 profil.

Förstod jag rätt att 70 profil fram är att föredra om man är ute efter en kurvmaskin, oavsett däckval?
Angående profil: precis som Jockokim skriver ovan. Du vill ha 70 och med originalgaffel släppa upp benen 12-15 mm ytterligare i kronan (totalt 30-35 mm alltså).

Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Nu ska vi bara invänta besked på vad som ligger på. Hela beteckningar med profil o allt!

Minns hur fint brorsans TRkryss styrde med nya Z6or. Samma lackschema som TS hoj. T o m likadana MIGpipor på den också.
Du skulle ha provat min TRkryss med 187 kg tankad, lättare R6 hjul och R6-gaffel...

Nu är det kört, en kam rasade förra veckan så den står i ett hörn och skäms...

Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Och som ni fick vänta :)
Här kastar vi ut frågor och försvinner sedan ut i tystnad... snyggt jobbat TS!

Nåväl, ni är på helt rätt spår. Bak sitter det Pilot Road 2, anno 2010 i org. dim. 160/60 17".

Fram sitter det lite sportigare Piloter i form av Power 2ct. Även dom fr 2010 och i org. dim. Det vill säga 60 profil.

Förstod jag rätt att 70 profil fram är att föredra om man är ute efter en kurvmaskin, oavsett däckval?
Puh! Äntligen kan jag gå vidare i tillvaron.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Du skulle ha provat min TRkryss med 187 kg tankad, lättare R6 hjul och R6-gaffel...

Nu är det kört, en kam rasade förra veckan så den står i ett hörn och skäms...

Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk
Och då kommer erbjudandet. Jahaja.
(Hade nog ändå inte vågat rasta den som man ska...)
Frän hoj du pillade ihop!
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top