Finns det inte en ”lagom” sporttouring som ny modell längre?

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Jag hade en FJR, som jag verkligen gillade, bortsett från att jag fick lite ont i ryggen efter 40-50 mil per dag. Så jag bytte till en K1300S, och sånär som på dom lite suspekta väskorna så är den bättre på allt, smidigare, lättare, mer pulver, lägre tyngdpunkt, roligare och bekvämare. Inte riktigt lika ombonad kanske, men det kan man leva med. Synd att den försvann pga avgaskraven, och att dom inte verkar ha någon efterföljare på gång :gnissla

Då kvalar ju FJR in dubbel, ful som stryk med kåpglaset i något annat läge än längst ner, men jäklars så bra den gör jobbet, du kan ju snudd på köra i kostym i spöregn och ändå vara snustorr, om du håller lite momsat :Bugar

Rullade ju GS innan min nuvarande FJR och måste säga att jag är mer nöjd med Yamahan. Nu måste man dock vara ärlig med att det är två olika modeller med olika syften där GS ska klara bägge delar medans FJR är fokuserad på just touring. Med det sagt så stämmer det du säger och ffa att kåpan gör verkligen sitt jobb. Kan hålla bra fart i ösregn och vara väldigt skyddad. Den är också bättre för passagerare än BMWn. K1300 var tråkigt att den försvann men den är ju mer sport än touring. FJR tycker jag är skitkul på kurviga vägar för man behöver inte växla som en dåre. Ligga i fyrans växel är perfekt. Speciellt på de tyska landstrasse. Jösses vad den flyger fram.

I slutändan handlar det om vad man själv är nöjd med att åka på. FJR har jag gjort en del längre turer på och den kommer jag nog behålla ett bra tag framöver. Är en lagom mix i design och funktion utan en massa onödig bling, host host GS-ägare. :hihi
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Kan inflika att jag tagit ett beslut i frågan.
Det blir en Moto Guzzi V100.
Skall bara bestämma mig om det skall bli standardutförande i den eleganta färgen vit med guldfärgade fälgar, eller om det blir den topputrustade S-modellen.
De första exemplaren har precis inkommit i butik i landet, och jag var direkt ute och tog mig en titt idag.
Har så klart inte provkört än då det är vinterväglag, men bara att se den och provsitta den övertygade mig.
Och där finns funktionella detaljer och praktiskhet som håller väl mot konkurrenterna, om man nu är bara en pappersnisse.
En hoj som kan nästan njutas av som nakenhoj när det är varmt och samtidigt dubbla som touring (i alla fall utan passagerare om det skall till längre resor).
Sedan provstartade säljaren den.
Är man inte såld innan så blir man det då, såvida man inte är en latteknutte som bara kikar på eldrift..
Vilket ljud! Med standard ljuddämpare.
Har inte hört något liknande på hojar på många år!
Det blir inte sålt många eftermarknads rökpipor till denna hojen…
 

Bifogat

  • CE5B9B2D-6805-4DBD-8890-99BD338DB832.jpeg
    CE5B9B2D-6805-4DBD-8890-99BD338DB832.jpeg
    5.4 MB · Visningar: 79

Chrull

Medlem
Gick med
26 Jun 2017
Ort
Båstad
Hoj
Moto Guzzi V9 Roamer, DR650se, Scorpa SY250
Kan inflika att jag tagit ett beslut i frågan.
Det blir en Moto Guzzi V100.

Kul! Jag är personligen svag för Guzzi.
Ska bli intressant och se vilka andra modeller som kommer bygga på den nya plattformen. Släpper de en ny Griso kan det mycket väl bli ytterligare en hoj i garaget.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Völj en "S", dyrare nu men lättare att sälja och roligare att äga.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Völj en "S", dyrare nu men lättare att sälja och roligare att äga.
Jag vet inte varför den skulle vara roligare att äga, bortsett från finesserna.
Fast elektroniskt justerbar Öhlins fjädring borde vara höjden av fjädringkomfort och köregenskaper kan jag tänka.
Men eluppvärmda handtag och deras (egentligen Aprilias) konektivitet MIAS ville jag helst ha med. Quickshifter har jag inte testat tidigare, men säljaren som var och provkörde V100 i Italien för en månad sedan sa att den funkade bra.
Men priset ligger en bra bit över t.ex. Ninja 1000SX, i alla fall för toppmodellen S.
S har dock allt utom packväskorna redan.
Är dock ändå benägen att ”investera” i V100:an.
Köregenskaperna och motorn hyllas på den, och i mitt perspektiv utan ambitioner av racing så verkar det sitta som en smäck.
Och ljudet…det kommer inte Ninja/GSX/Tracer/BMW eller annat i närheten av.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Öhlins adaptiva fjädring är ingen anledning är ingen anledning att välja S-modellen. Tvärtom, jag tycker hojen får ett lömskt uppträdande. Men den gör ju iofs att stänga av.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Min erfarenhet från min fd Multistrada 1260 är att den adaptiva fjädringen är suverän. Förvisso inte öhlins men principen är den samma.

Så till ts, kör på s modellen, du kommer inte vilja gå tillbaka till traditionell fjädring efteråt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Min erfarenhet från min fd Multistrada 1260 är att den adaptiva fjädringen är suverän. Förvisso inte öhlins men principen är den samma.

Så till ts, kör på s modellen, du kommer inte vilja gå tillbaka till traditionell fjädring efteråt.
Det är innan man köper något som man kan välja, sedan kan man inte det... :)

Så kryssa i rutan nu, summan är inte vad du kommer att betala, det kanske till och med är så att det visar sig vara lönsamt att välja tillvalet när det kommer till andrahandsvärdet.

Typ "80.000 till för att köpa en HP2 sport i stället för en vanlig R1200S, njaeee..."

Idag skiljer det typ 250'...
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Det är innan man köper något som man kan välja, sedan kan man inte det... :)

Så kryssa i rutan nu, summan är inte vad du kommer att betala, det kanske till och med är så att det visar sig vara lönsamt att välja tillvalet när det kommer till andrahandsvärdet.

Typ "80.000 till för att köpa en HP2 sport i stället för en vanlig R1200S, njaeee..."

Idag skiljer det typ 250'...
Min erfarenhet från min fd Multistrada 1260 är att den adaptiva fjädringen är suverän. Förvisso inte öhlins men principen är den samma.

Så till ts, kör på s modellen, du kommer inte vilja gå tillbaka till traditionell fjädring efteråt.
Ja visst lockar det med S-modellen.
Köper ert resonemang, fast hur mycket det skiljer på begagnade versionerna i framtiden återstår att se.
Och i den prisklassen så är inte totalsumman helt avgörande heller, utan mer vad man exakt önskar ha.
Men färgen kan ha en betydelse med.
Skall snart se S-modellen live hoppas jag ?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
I min Ducativärld så väljer man en S för att få lite bättre grejer på hojen helt enkelt.
Och om man mot förmodan vill sälja den så är den mer lättsåld och till ett bättre pris om det är en S.
Som Brooklyn säger, det är innan köp du kan välja, det går aldrig att göra en "-" till en "S" efteråt.
Grattis till valet förresten, jag tror det är en fantastisk hoj.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Ögongodis…
Tillägg: svart original sadel bättre än denna bruna färgen imho
 

Bifogat

  • 9513B3CC-175F-4F0D-B28E-8AE3AFA7EB3B.jpeg
    9513B3CC-175F-4F0D-B28E-8AE3AFA7EB3B.jpeg
    5.6 MB · Visningar: 62

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Grattis! Hade dock också gått på S med adaptiv fjädring. Haft det på två senaste hojarna och det är svårt att gå ifrån när man vant sig. Man ska inte vara dumsnål. ;) Blir verkligen en helt annan mc du sitter på med ett knapptryck.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Grattis! Hade dock också gått på S med adaptiv fjädring. Haft det på två senaste hojarna och det är svårt att gå ifrån när man vant sig. Man ska inte vara dumsnål. ;) Blir verkligen en helt annan mc du sitter på med ett knapptryck.
Ja, säljaren som själv var och provkörde S-modellen för en månad sedan nere vid fabriken i Mandello sa samma sak själv.
Han har en Touno sport redan och sa att det var svårt att välja något enklare igen när man skämts bort med adaptiv Öhlin fjädring.
Han var förresten själv så impad av V100 att han skulle beställa en S-modell till sig själv omgående.
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Kan inflika att jag tagit ett beslut i frågan.
Det blir en Moto Guzzi V100.
Skall bara bestämma mig om det skall bli standardutförande i den eleganta färgen vit med guldfärgade fälgar, eller om det blir den topputrustade S-modellen.
Kul, grattis!

Jag är själv sjukt sugen på den, var till EICMA-mässan både förra året då man fick en förhandstitt på den och i år när man också fick provsitta den.
Men jag ska provköra innan jag bestämmer mig, jag är väldigt nöjd med den nuvarande 1000Sx jag har.
Men en Moto Guzzi, och särskilt denna snygga pärla, skulle man gärna ha i garaget.

Köp en S, det skiljer inte så jäkla mycket, typ 27 kkr om jag inte missminner mig. Tyvärr får man inte guldfälgarna då, de borde sitta på S-modellen, men i övrigt är det inget blodigt påslag för de extra sakerna som följer med.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Kul, grattis!

Jag är själv sjukt sugen på den, var till EICMA-mässan både förra året då man fick en förhandstitt på den och i år när man också fick provsitta den.
Men jag ska provköra innan jag bestämmer mig, jag är väldigt nöjd med den nuvarande 1000Sx jag har.
Men en Moto Guzzi, och särskilt denna snygga pärla, skulle man gärna ha i garaget.

Köp en S, det skiljer inte så jäkla mycket, typ 27 kkr om jag inte missminner mig. Tyvärr får man inte guldfälgarna då, de borde sitta på S-modellen, men i övrigt är det inget blodigt påslag för de extra sakerna som följer med.
Ninja 1000SX var det starkaste alternativet för mig, men V100 passar mig bättre med ergonomi och subjektivt med frontkåpa etc.
V100 är visserligen dyrare i S utförande, men topputrustad.
Samt har mycket mer karaktär.

Tredje ny hoj-alternativ var BMW 900XR, men den verkade inte så sportig i jämförelse.
Dessutom kliver den snabbt högt upp i pris från sitt modesta grundpris om man adderar utrustning som gör den den mer jämförbar med de andra två.
Priset blir då nästan i nivå med Ninja 1000SX.

Sedan skall det erkännas att när jag drivit på detta så har jag ganska mycket fastnat i att skaffa helt ny hoj i stället för hyfsad begagnad, och speciellt har de positiva signalerna för V100 lockat.
Så när riktningen tagits tydligt och högt så ville jag inte så gärna styra om ?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top