Finns det inte en ”lagom” sporttouring som ny modell längre?

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Nope.
Kolla runt vilka modeller som finns hos tillverkarna på deras svenska hemsidor. Det är väldigt tamt utbud hos alla. Man ser vilken motor som klarat avgaskraven och finns i olika former i typ alla modellerna.
Det är faktiskt lite oroväckande inför framtiden.
Ja det är det jag noterade och anledningen till min fråga i rubriken.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Bra frågor.
Sporttouring är för mig en hoj med minst halvkåpa.
En generös toppkåpa är inte sporttouring, men kan vara ett acceptabelt alternativ.
Sporttouring är inte race eller race-look-alike.
Men det är inte heller en Yamaha FJR1300, vilken har kåpor som drar tankarna till sportig, men är det inte.
Det skall också vara en motor med spänst som har rolig effekt högt uppe i varvtal, men lika schysst och användbart rolig till vardags på lägre varvtal.
Det är ju trots allt för vanlig körning på vanliga vägar man använder en sporttouring.
Men med skillnaden att en sporttouring skall ge ett sporthojsliknande beteende när man känner för att gasa på lite extra, eller forcera de där kurvorna lite snabbare.
Och så var det det där med att man vill ha lite praktisk fördel med bagagemöjlighet, samt komforten.
Du beskriver ganska väl en Triumph Sprint -01... ;)

Nä, som wiseguy säger så verkar utbudet nästan ha försvunnit. Ingen utvecklar väl nya bensinmotorer nu heller, allt krut ligger på elhojarna.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Den första jag kom på var ju BMW R1250 RS men hur definieras "sporttouring"? Många av de som nämnts ovan är ju inte särskilt "framåtlutande"... Menas nakenhoj med liten kåpa? Menas sporthoj med lite bättre körställning? Skall kåpan vara effektiv eller bara för utseende? Bör det finnas handtagsvärme och väskhållare? Dräglig plats för passagerare?

Frågor, frågor.
Är R1250 RS helt upprätt i körställningen eller iaf något framåtlutad?
Jag tänker mig motorkaraktären på BMWs RS-modeller som gubbiga, men förbättrade från lite tidigare traktorliknande effektband.
Då ser den nya F900XR lite positiv ut, inte massor av effekt men med en användbar och lekfull effekt, samt lite lättare men fortfarande touring kapabel.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Du beskriver ganska väl en Triumph Sprint -01... ;)

Nä, som wiseguy säger så verkar utbudet nästan ha försvunnit. Ingen utvecklar väl nya bensinmotorer nu heller, allt krut ligger på elhojarna.
Hahaha…ja typ ?
Men det är ju det som är poängen med diskussionen, vad är de nya alternativen till Sprint RS, VFR800…etc?

Jag är nyfiken på om en helt ny hoj av samma typ blir något att lockas till.
Blir en ny sådan mycket mer av allt, är den mer lättsvängd, mer stabil, mer wow i motorn, mer fintrimmad och vibrationsfri osv?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Du har redan nämnt BMW S1000XR men snabbt gått vidare till 900:an som ett alternativ. Den lilla erfarenhet jag har av 1000XR är att den verkar uppfylla vad du letar efter - bra klipp, bra körbarhet, bra chassie, lite lägre än GS och lite mindre avstånd mellan sadel/fotpinnar (därför funkar den inte som långfärdshoj för mig)
Finns ett trettiotal till salu med start från 115000:- 3000mil
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Fasen, hade inte tänkt ny hoj för några dagar sedan, men nu plötsligt tar nyfikenheten överhand.
Barnen är nu så stora att jag kan vara borta en halv dag eller mer, så att ”investera” mer i en ny(are) hoj är mer försvarbart.
Kanske snäppet mer komfort, ergonomi, mindre vibrationer, modernt fintrimmad motorkaraktär (mindre mekaniskt ljud, mer sömlöst smidig vid låga varvtal, mjukare och mindre klonk från växellåda).

Egentligen klagar jag inte på komforten på Sprint RS, framförallt inte efter att ha provsuttit alternativ och lyssnat på kompisar med andra hojar.
Skulle dock kunna uppskatta något mindre framåtlutad körställning i lägre hastigheter, samt snäppet lägre fotpinnar för längre resor.
 
Last edited:

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Du har redan nämnt BMW S1000XR men snabbt gått vidare till 900:an som ett alternativ. Den lilla erfarenhet jag har av 1000XR är att den verkar uppfylla vad du letar efter - bra klipp, bra körbarhet, bra chassie, lite lägre än GS och lite mindre avstånd mellan sadel/fotpinnar (därför funkar den inte som långfärdshoj för mig)
Finns ett trettiotal till salu med start från 115000:- 3000mil
Ja jag skall kika lite närmre på den.
Den ligger i den övre kategorin om man så säger, allt är lite mer hela vägen med pris och försäkring gissar jag.
Såg precis att Yamaha MT-10 är en annan joker. Om den har ett extramonterat vettigt kåpglas.
En kompis har en Tracer, men den lockar mig inte helt, och han har klagat på vibrationer.

Jag får helt enkelt börja provköra lite och se vilka aha-upplevelser jag får med olika hojar.
Mina preferensramar ställs säkert på ända ?
Men kul att smaka runt på en massa olika nya(re) modeller man inte ens haft i tankarna tidigare.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Ja jag skall kika lite närmre på den.
Den ligger i den övre kategorin om man så säger, allt är lite mer hela vägen med pris och försäkring gissar jag.
Såg precis att Yamaha MT-10 är en annan joker. Om den har ett extramonterat vettigt kåpglas.
En kompis har en Tracer, men den lockar mig inte helt, och han har klagat på vibrationer.

Jag får helt enkelt börja provköra lite och se vilka aha-upplevelser jag får med olika hojar.
Mina preferensramar ställs säkert på ända ?
Men kul att smaka runt på en massa olika nya(re) modeller man inte ens haft i tankarna tidigare.
Tror du kommer gilla S1000XR - åtminstone motor o chassie. Utseendet är en annan sak.....
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Köp en KTM 1290 SA, -då behöver du inte leta längre.
Den hojen klarar det mesta ?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Köpte själv efter Sprint RS en Hayabusa -08. Låg och smal sadel framtill gör den OK för mina 170 cm.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Sporttouringhojarna har väl ersatts av stora äventyrshojar i försäljningsstatistiken. Precis som bilköpare ratar kombibilar till förmån för suvar.
Det är bara Suzuki som lanserat en "ny" sporttouring på senare år med gsxs1000gt. ? Den verkar fin för övrigt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Är R1250 RS helt upprätt i körställningen eller iaf något framåtlutad?
Jag tänker mig motorkaraktären på BMWs RS-modeller som gubbiga, men förbättrade från lite tidigare traktorliknande effektband.
Då ser den nya F900XR lite positiv ut, inte massor av effekt men med en användbar och lekfull effekt, samt lite lättare men fortfarande touring kapabel.
Den är - och har alltid varit - ganska framåtlutad. Motorkaraktären på boxern är numera riktigt trevlig, sedan den blev vattenkyld. Det finns bra med pulver redan från 2500 rpm och sedan en extra skjuts mellan 6000 och 9000. F900XR, nä inte när det finns nästan nya S1000 XR och DET är en helt annan hoj det. Om något skulle få mig att lämna GSA så är det den... ja eller komplettera då.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Köpte själv efter Sprint RS en Hayabusa -08. Låg och smal sadel framtill gör den OK för mina 170 cm.
Jag ligger på 174cm så något lättare att välja hojmodell.
Ja som väl begagnade hojar med allt mellan 2008-2020 så finns både Hayabusa och en massa andra att välja på. Så även Triumph Sprint (även i GTversion).
Jag kan få den vägen, men jag var genuint nyfiken på vad senaste generationens hojar kan erbjuda.
Det finns som sagt en onämnd joker som triggade mig först, men den är inte på marknaden. Än.
Håller på den detaljen innan jag vet vad jag har att välja bland, och vilken budget jag vill lägga mig på. ?
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Den är - och har alltid varit - ganska framåtlutad. Motorkaraktären på boxern är numera riktigt trevlig, sedan den blev vattenkyld. Det finns bra med pulver redan från 2500 rpm och sedan en extra skjuts mellan 6000 och 9000. F900XR, nä inte när det finns nästan nya S1000 XR och DET är en helt annan hoj det. Om något skulle få mig att lämna GSA så är det den... ja eller komplettera då.
Jag förstår, den fyller kriterierna och då skall jag absolut kika på den.
Men det är klart, den precis som MT-10 har en en helt annan nivå av framför allt pulver.
Om det är acceptabla kostnader för mig och mitt användande av hoj i det hela taget, så varför inte?
Men det måste köras mycket mer hoj än vad jag gjort de senaste åren för att vara försvarbart att sikta riktigt högt med ett nyförvärv.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Däremot har jag svårt att förlika mig med definitionen av "sporttouring" när den inbegriper "äventyrshoj med pulver och 17" hjul"... typ S1000XR/Multistrada. Men med gubbknän och milätarerfarenhet så inser man ju varför. :)

Om du inte behöver köpa NYTT (måste alltså) så finns ju klassikern K1300S, fortfarande state of the art i den klassen.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top