Finns det inte en ”lagom” sporttouring som ny modell längre?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ducati SuperSport hade varit nice om den varit baserad på Streetfighter V4 eller åtminstone V2. Nu är den alldeles för klen.

Har du provkört en SS? Sant att den har 45 hk mindre än Panigale V2 (110 vs 155) och 8 kg mer men motorkaraktären är rätt annorlunda. V2 vill ha mer gas och hets, SuperSportens karaktär är lite lugnare. Som sport_touring_ och på normala svenska landsvägar tycker jag att SuperSportens karaktär är roligare, men vill man främst köra på bana eller konstant över 200 km/h på allmänna väg så är det inte rätt hoj. Och då är ändå SSen sportigare än alla andra hojar som nämnts i tråden i mitt tycke (jag har förvisso inte provkört alla av dem).

Med det sagt har jag faktiskt gått och funderat på om en V2 är rätt för mig men det är för att jag vill köra mer bana än jag gör idag och då är V2an mer lämpad/roligare vågar jag påstå.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Har du provkört en SS? Sant att den har 45 hk mindre än Panigale V2 (110 vs 155) och 8 kg mer men motorkaraktären är rätt annorlunda. V2 vill ha mer gas och hets, SuperSportens karaktär är lite lugnare. Som sport_touring_ och på normala svenska landsvägar tycker jag att SuperSportens karaktär är roligare, men vill man främst köra på bana eller konstant över 200 km/h på allmänna väg så är det inte rätt hoj. Och då är ändå SSen sportigare än alla andra hojar som nämnts i tråden i mitt tycke (jag har förvisso inte provkört alla av dem).

Med det sagt har jag faktiskt gått och funderat på om en V2 är rätt för mig men det är för att jag vill köra mer bana än jag gör idag och då är V2an mer lämpad/roligare vågar jag påstå.
Har provkört SS, men däremot inte Panigale V2/V4, så det är mer i jämförelse med den S1000R jag kör idag. Även om SS var en trevlig hoj, kändes det som en för stor nedgradering.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Jag provkörde SS i somras, helt ok var den men hade skruvat upp mina förväntningar tror jag för mycket. Det var ovant med twin, aldrig kört tidigare. Tror jag hade förväntat mig lite mer sportig känsla. Kom till MC-handlaren på min ZX-6R så det blev en stor skillnad. Kan säkert funka som sport-touring dock. Finns ju tillval för väskor som standard.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Faktum är att jag sneglat på hojar ni nämner.
Jag är väldigt mycket mer inställd på helt ny hoj, vilket öppnat för alla möjliga alternativ att ta hänsyn till.
Kul är ordet ?

Jag vill inte ha renodlad sporthoj alls, men gärna åt det sportiga hållet.
Och inte heller klassisk touring.
Men det där med ”sportig” är med den sista generationens hojar väldigt svårdefinerat.
Skit samma egentligen, det skall var tillräcklig sport, spänstighet, och körglädje.
Både i motorn och chassit.
Och en viss del kåpa, och resekomfort (inte Guldvinge eller Pan European, jag står ut på beskedligare komfort än så…).
Moderna äventyrshojar kan vara lite sportigt inriktade även om de har touringkapacitet (Tracer t.ex).
Men nakenhojar med extra generös eftermonterad toppkåpa kan också vara okej.
Priset på försäkring dock en faktor, så allt för mycket effekt eller erkänd ”bushoj” kan diskvalificera sig.
Komforten är också en faktor, samt kapacitet till packning.

Ducati SS950 är jättesnygg, men jag bävar för att besudla kåporna och lacken ?
Kawa Ninja 1000SX, passar den mig med komforten? Tyvärr ingen Apple Carplay…bara Kawas egen app.
Tracer och liknande? Nja, jag har aldrig varit lockad av den designen med en massa exponerade vinklar och detaljer, beror lite på färgsättning också.
BMW F900XR kanske? Recensionerna gör mig kluven, inte sportig, egentligen?
V100 Mandello är ett stort frågetecken, häftigt men fyller den alla boxarna?
Är den värd priset, eller blir till slut någon annan ny ett bättre val?
Kan vara en ”keaper” om den håller vad den lovar.
Yes, begagnade hojar finns ytterligare att välja bland, men jag skulle tycka det var trevligt med den moderna ”connectiviteten” som det heter.
Telefonuppkoppling med BT, samt navigering på skärm och hörsnäckor lockar mycket, så begagnat beror kanske på priset för ny och om jag tycker det är övertygande med senaste teknik.
Annars kan jag testa ”ganska” nytt, BMW K1300R/S t.ex.

Ah, trevliga tider, så mycket att välja bland och att potentiellt att provköra ?
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Var inne på Probike för att se vad de hade att erbjuda.
Var egentligen bara där för att strosa runt och se vad helt nya hojar har att erbjuda.
Hade missuppfattat deras sortiment och såg att de tagit över Kawasaki i Skåne från JE68.
Börjar känna mig både lite sugen och nyfiken på ny hoj.
Är det så mycket bättre upplevelse än en schysst Traja med insprutning från början av 2000?
Förutom att det finns ABS och eventuellt mer hålla-sig-på-hjulen assistans?

Vill varken ha ren touring, racer, custom eller ATV, och det måste finnas minst halvkåpa (minimum generös toppkåpa).
Nja, provsatt lite olika typer men blev inte övertygad om förträffligheten hos någon av dessa.

Är t.ex. Kawa 1000SX ”rock solid” med komfort (ja, väldigt snabbt alternativ som ”touring”)?
Lite hård och sladdrig i sadeln, och kanske lite hög för mina kortare ben.

Bekväm äventyrshoj med sportiga egenskaper för landsväg?
Nja, kanske jag är för ovan vid ergonomin, speciellt styret?
Och hårdare i sadeln än vad jag förväntade mig.
Moto Guzzis V85 t.ex.

Satt på några till, nakenhojar kanske var bättre ur komfortsynvinkel?
Klassiska designer?
Klart bättre för komfort, men känns..just gamla.

Har nu kikat runt på nätet lite.
Vill hålla mig till hojar med effekt från i alla fall 90hk och uppåt.
Vill hålla mig borta från dyra försäkringar så just lagom är ledordet här.

Triumph har lämnat denna lagom kategori.
Likaså Yamaha (om man bortser från Tracer).
Suzuki har iofs den nya GSX-S1000GT (V-Strom lockar inte).
Honda har bara tråkiga modeller, möjligen den nya NT1100 om den är rolig att köra.

Nu har jag inte grävt runt bland allt än, men har ni några tips?
Har ett litet wild card, men den är inte ute på marknaden än.
Men jag har ingen brådska iofs.

Eller finns det bara lagom sporttouring eller andra trevliga kåpförsedda hojar med större motor och minst 90hk under kategorin begagnat?

Edit: vad sjutton hände med rubriken? Missade jag auto stavningsförslag av iPaden?
Lite äldre kanske men stämmer med din beskrivning. St1100/1300, betydligt mer körbar än man kan tro
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Köp en KTM 1290 SA, -då behöver du inte leta längre.
Den hojen klarar det mesta ?
53F671F7-58C6-4E21-81F4-4BE1EBF7A974.jpeg
Jag lånade en sådan i 2 dagar när min hoj var på service. Gött ös i den. Väldigt stabil i högre farter också. Dock ovan körställning för mig, kändes lite som att köra båt när det svängde. Sjukt ovant för mig med elektroniskt styrd fjädring också. Innan jag styvade till den blev jag illamående av allt guppande. ?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
FJR är ju kungen av sporttouring. Snabbstyrd, bra pulver och komfortabel.
FJR1300 tycker jag förresten är för stor och tung.
Så plötsligt letade det alternativet sig in i tankarna, dock i så fall K1300R som blir intressant pga barnsjukdomar på 1200 modellen.
Jag hade en FJR, som jag verkligen gillade, bortsett från att jag fick lite ont i ryggen efter 40-50 mil per dag. Så jag bytte till en K1300S, och sånär som på dom lite suspekta väskorna så är den bättre på allt, smidigare, lättare, mer pulver, lägre tyngdpunkt, roligare och bekvämare. Inte riktigt lika ombonad kanske, men det kan man leva med. Synd att den försvann pga avgaskraven, och att dom inte verkar ha någon efterföljare på gång :gnissla
Sporttouring bör ju också ha en kåpa som gör jobbet, inte bara ser bra ut…
Då kvalar ju FJR in dubbel, ful som stryk med kåpglaset i något annat läge än längst ner, men jäklars så bra den gör jobbet, du kan ju snudd på köra i kostym i spöregn och ändå vara snustorr, om du håller lite momsat :Bugar
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Jag hade en FJR, som jag verkligen gillade, bortsett från att jag fick lite ont i ryggen efter 40-50 mil per dag. Så jag bytte till en K1300S, och sånär som på dom lite suspekta väskorna så är den bättre på allt, smidigare, lättare, mer pulver, lägre tyngdpunkt, roligare och bekvämare. Inte riktigt lika ombonad kanske, men det kan man leva med. Synd att den försvann pga avgaskraven, och att dom inte verkar ha någon efterföljare på gång :gnissla

Då kvalar ju FJR in dubbel, ful som stryk med kåpglaset i något annat läge än längst ner, men jäklars så bra den gör jobbet, du kan ju snudd på köra i kostym i spöregn och ändå vara snustorr, om du håller lite momsat :Bugar
K1300S är väldigt inklädd med kåpa, precis som ST1100 och FJR1300.
Men jag tycker att K1300S är snygg, ST lockar mig inte, och FJR är större än K1300.
Dvs mer till det negativa ”stora” touringutseendet, högre också.
Som långfärd på stora vägar enbart skulle FJR passa, men jag vill ha något nättare och mindre, ombonande kåpor inte jätteviktigt, men riklig toppkåpa så att säga.
Nå, lite korrespondens med handlare just nu. Får se vart det tar vägen ?
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Hur har det gått för dig?
Testat BMW F900XR än?
Den kanske räcker för dig.
Verkar som du dras till BMW, då du ofta skriver om deras modeller.
Ja de är fina, haft en 1000cc boxer. Underbar på långturen. De har låg tyngdpunkt så de kan man lasta utan att de känns topptunga
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Bimmers kan köpas med lägre sadel, även BMW 1000XR.
Kawasaki Ninja 1000SX är snygg med underbar motor.

Eller Yamaha Tracer 9 GT kanske?
Otroligt ful instrumentering med två små displayer. Obegripligt dum lösning.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Hur har det gått för dig?
Testat BMW F900XR än?
Den kanske räcker för dig.
Verkar som du dras till BMW, då du ofta skriver om deras modeller.
Ja de är fina, haft en 1000cc boxer. Underbar på långturen. De har låg tyngdpunkt så de kan man lasta utan att de känns topptunga
Lite svårt att hinna besöka mc-handlare med frekvent övertid eller barn som skall till aktiviteter.
Och jag har ingen ko på isen, jag har ju alldeles utmärkt fungerande hoj redan.
Men jag har besökt en handlare och kikat på Ninja 1000SX.
Inte varit tid att provköra än tyvärr.
Men om det blir en lördag i december med OK väder så skulle jag absolut få prova sa dem.
MG V100 vet man inte när den kommer att kunna ses i butik.
Nej jag dras inte speciellt till BMW, men är beredd att ta mig en titt.
Jag tror att F1000R blir lite i mesta laget, har inte behov av en ”värsting” och försäkring etc kliver upp rejält det med.
Men F900R skall jag kolla på, recensioner är tudelade där en del säger att är lite tam, eller i alla fall inte så rolig i motorkaraktär.
Men jag bör bilda mig en egen uppfattning så klart!
Tycker att t.ex. Touno och liknande hojar offrar mer komfort än vad jag tänker mig.
Ett krav (kompromiss tyvärr) är att den även skall vara OK att köra runt i maklig takt med, och kännas hyggligt trevlig ändå.
Tuffa krav på kompromiss?
Ja kanske, men håller man sig borta från de mest effektstinna hojarna så hamnar man mer ”lagom” för det mesta, inkl försäkring.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
S1000XR är en helt fantastisk hoj och den har verkligen "allt". Skulle jag köpa en hoj med kedja nån gång ligger den bra till. Magisk balans, enorm motor och genomtänkt i stort och smått.

Försäkringskostnad kan absolut vara en issue, men köper du en begagnad S1000XR istället för en ny F900XR så har du pengar över till både service och försäkring i flera år.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
S1000XR är en helt fantastisk hoj och den har verkligen "allt". Skulle jag köpa en hoj med kedja nån gång ligger den bra till. Magisk balans, enorm motor och genomtänkt i stort och smått.

Försäkringskostnad kan absolut vara en issue, men köper du en begagnad S1000XR istället för en ny F900XR så har du pengar över till både service och försäkring i flera år.
VFR1200x?
Eller är bara nya hojjar av intresse?
Så klart kan man köpa begagnat, finns som en variabel ?
Men när jag nu siktar högt (läs helt ny hoj) så kommer begagnat som en reservlösning.
Skall jag nu ta ett jättekliv från äldre hoj så vill jag helst inte känna att jag inte når fram till sista generationens teknik, för hel idén med mitt ”projekt” är att se hur mycket bättre hojar är idag, samt ha med mig tekniken med uppkoppling etc.
Ja något begagnat kommer automatiskt in som bästa alternativ om jag tycker ”nja” om fördelar jmf pris på helt ny hoj.
Då finns det t.ex. två år gammal årsmodell som alternativ, dvs nästan ny hoj, men fortfarande med mycket av senaste teknik.
Inte säkert att jag letar hoj som har 5-10 år på nacken, för då är det mest ABS som tillförs mitt nuvarande hojägande.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja alltså S1000XR har som begagnad betydligt mer än de ”nya” japanerna…
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag är väldigt nöjd med min H2-SX går bra att åka på semester med
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top