Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Det är precis en av dom sakerna som ingår i min riskanalys.
Riks 1 och Risk 2 får man via körskolan nuförtiden, Risk 3 den får du utveckla själv, så tänker jag.
I mina äventyr försöker jag exkludera anskaffning av ovårdat helskägg och implementering av någon mysko religion.
Men där är vi alla olika var vi lägger ribban, Johan Gustavsson hade säkerligen gjort sin riskanalys.....jag hade gjort en annan.
Och jag säger inte att min var rätt och hans var fel, men det jag tycker är fel i ett senare läge är att jag ska betala notan för den typen av äventyr.
![]()
Kidnappade Mali-svensken släppt
Johan Gustafsson, som kidnappades i Mali 2011, har släppts, det bekräftar Utrikesdepartementet. På en presskonferens säger utrikesministern Margot Wallström (S) att han släpptes för några dagar sedan. – Det var fantastiskt fint och gripande att få hälsa honom välkommen tillbaka till Sverige...www.svt.se
View attachment 500484
Man kan ju undra varför dom tänkte att att han spionerade för Israels räkning......Han jobbade för EU´s utrikestjänst som bl.a. arbetar med Israel och andra länder i regionen men INTE Iran. Många har tänkt tanken att EU´s utrikestjänst faktiskt inte är helt renhåriga. Man arbetar med Georgien och där har man länge haft ett "övervakningsuppdrag" där man lobbar för att redan 2008 dra Georgien närmare EU och NATO. Man har gjort samma i Ukraina och samtidigt vänder man helt ryggen till Ryssland. Liknande gällande Israel där man samtidigt vänder Iran ryggen. Libanon får vara med däremot men då efter att NATO/"oppositionen" i Libyen haft ihjäl Gaddafi..... Syrien får också vara med men där verkar fokus helt vara på dom områden som USA fortfarande håller och inte landet i stort. Så är det helt ologiskt att han faktiskt hade nåt fuffens för sig? Jag vet inte. Men glädjande att dom faktiskt släppte honom. 3 1/2 år i ett fängelse oavsett vart kan inte vara så kul. Själv har jag bara suttit en månad. För vapenvägran. Politisk fånge. Vilket enligt FN är olagligt för medlemsländer att döma folk för "samvetsbrott". Jag hade alltså inte spionerat. Jag hade inte velat lära mig att mörda folk bara.......
Trigga honom INTE i den här tråden också.Dina politiska åsikter är spännande.Kan du inte ge lite insikter kring Abchazien och Ingusien också. Eller ge en mera utförlig historia om de små gröna män som dök på på Krim?
Det var ju denna jag menade. Ni kan skippa 2 min i början.

Tog sig ända upp till Ishavet. Mitt i vintern. Hänger med inuiter.

Trigga honom INTE i den här tråden också.
Vill du läsa hans åsikter så titta i "Ryss-tråden" eller "Mellanöstern-tråden" i OT.

Jag läser gärna om dina hojresor, äventyr och kunskaper om risker i olika länder här i tråden.Den här tråden är till för att prata om hojresor, risker, hur man undviker dom och inspirera till att lämna sin comfort zone…… Det var fel av mig att svara på hans inlägg. Men jag kan konstatera att ingen jag känner till som rest på hoj i Iran haft några problem över huvudet taget. Och det är rejält många människor. Tvärtom har folk konstaterat hur vänligt bemötta dom blivit. Det enda för kvinnor är att täcka håret och det kan man ju givetvis ha åsikter om. Men jag kan konstatera att tusentals människor från en stor del av klotet reser runt i länder som Iran, Ukraina, Ryssland, Uruguay, Laos, Kina, Afghanistan, Mongoliet, Irak, Marocko, Botswana, Vietnam, Pakistan, USA, Alingsås etc dagligen på hoj och dom stortrivs och i princip alla blir vänligt bemötta oavsett vart dom är. Jag tänker inte vara rädd i onödan.
I övrigt…… Ingen politik i den här tråden. Du har rätt.![]()
Den här tråden är till för att prata om hojresor, risker, hur man undviker dom och inspirera till att lämna sin comfort zone…… Det var fel av mig att svara på hans inlägg. Men jag kan konstatera att ingen jag känner till som rest på hoj i Iran haft några problem över huvudet taget. Och det är rejält många människor. Tvärtom har folk konstaterat hur vänligt bemötta dom blivit. Det enda för kvinnor är att täcka håret och det kan man ju givetvis ha åsikter om. Men jag kan konstatera att tusentals människor från en stor del av klotet reser runt i länder som Iran, Ukraina, Ryssland, Uruguay, Laos, Kina, Afghanistan, Mongoliet, Irak, Marocko, Botswana, Vietnam, Pakistan, USA, Alingsås etc dagligen på hoj och dom stortrivs och i princip alla blir vänligt bemötta oavsett vart dom är. Jag tänker inte vara rädd i onödan.
I övrigt…… Ingen politik i den här tråden. Du har rätt.![]()
Kör Transfagarasan då. Du kommer att få svänga.....Jag kör hoj för att jag gillar att svänga. Att åka massor med mil rakt fram är inget för mig. Åka till länder bara för att språket och kulturen är udda ger mig inte tillräckligt. Jag har inget behov av Långtbortisatanresor. Men jag har varit hemifrån veckovis och kört 700 - 800 mil, med gammalt skit. Det är väl kanske lite att lämna bekvämligheten om nu det ska vara något att stå efter. Bytt kolvar och cylinder är väl det största jobbet jag gjort själv utomlands. Lite andra småfel naturligtvis men jag har alltid tagit mig hem.
Åtvidaberg-Kisa-Boxholm räcker mig.Kör Transfagarasan då. Du kommer att få svänga.....
Det finns fina hojvägar som svänger överallt i princip. Jag kör väldigt sällan motorvägar. Väljer bort det i GPS:en. Udda språk och annan kultur är bara en bonus under resandet.... Den viktigaste lärdomen är att man inser att klotet är en mycket bättre plats än man kan tro efter att ha kollat nyheterna på Tv´n en kväll......
Åtvidaberg - Kisa är min väg söderut oavsett om resmålet bara är Småland eller längre bort som Frankrike eller Tjeckien.Åtvidaberg-Kisa-Boxholm räcker mig.
Sen Australien runt två gånger.. ...kan rekommenderas!Suck Arklöv kasta bort nyckeln!Åtvidaberg-Loftahammar har jag kört.
Och senare en sväng Linköping-Kisa-Malexander.
Stod och fikade på en avtagsväg när en SVT-bil åkte förbi. Där?!
Jo samma dag kom beslutet om eventuellt tidsbestämt straff för Arklöv. De skulle förmodligen hit.
View attachment 501115View attachment 501116
Så jäkla sorgligt.
Fina vägar i de trakterna.
Hade en trubadurspelning på en pizzeria i Lycksele kring lucia -93; Jackie Arklöv med två kompisar var där och ville höra ”Devil’s right hand” hela tiden (när de inte fick Nationalsången). På den tiden hade man vi inte koll på honom men det var lite lustigt med en färgad kille i bomberjacka med BSS-märken…Suck Arklöv kasta bort nyckeln!
Men jäklar vad bra Low Budget Blues Bands version är. Gåshud.Hade en trubadurspelning på en pizzeria i Lycksele kring lucia -93; Jackie Arklöv med två kompisar var där och ville höra ”Devil’s right hand” hela tiden (när de inte fick Nationalsången). På den tiden hade man vi inte koll på honom men det var lite lustigt med en färgad kille i bomberjacka med BSS-märken…
I efterhand ruskigt träffande med hans låtval - vi spelade den tre eller fyra gånger innan kvällen var slut. Tyvärr gick det ju inte så bra för honom.
|
|
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026
20-årige australiensaren Wi... |
|
|
Alltid redo för regn
Håll dig torr på hojen – ny... |
|
|
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours
Pressrelease från Bridgesto... |
|
|
Publikrekord under World Ducati Week
Ducati slog publikrekord un... |
|
|
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027
Brembos nya carboceramiska ... |
|
Ducati lanserar Desmo450 EDS
Ducati lanserar Desmo450 ED... |
|
|
|
Custom Bike Show 2026
I år var det 52a gången Cus... |
|
|
Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!
Med en månad kvar är det gl... |
|
|
Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp
I motorvärlden finns det ha... |
|
|
Inga mirakelbatterier ändå?
Rabalder kring Verge: Har s... |