hannuse
När resan är målet
Som du ser så är det oftast bara delar av länderna som UD avråder från, där riskerna är stora.Tar alltid en specialreseförsäkring när jag ska dra till mer "äventyrliga" länder. Den vanliga reseförsäkringen som ingår i hemförsäkringen är inte alltid optimal. Det bor miljontals människor i länderna UD avråder ifrån. Ser inga större risker egentligen. Sunt förnuft är bra att ha dock. Men vanligtvis är det ändå trafiken som är den största risken när man reser med hoj oavsett vart man är. Skulle inte dra till Donbass nu dock. Men så fort kriget är över så skulle jag inte ha några problem med att dra dit. Resten av Ukraina är inget problem. Varför dom avråder från Georgien idag förstår jag inte. Inte Ryssland, Turkiet, Tanzania, Filippinerna, Kenya, Malaysia, Irak, Indien, Iran, Jordanien etc heller..... Troligtvis mer på politiska grunder än pga risker om jag får gissa. Eller så handlar det bara om mindre delar av länderna.....
Kan bero på oroligheter vad gäller väpnade konflikter, eller risk för till exempel kidnappning. Speciellt i länder där du på väldigt godtyckliga grunder kan hamna i finkan i princip för evigt, eller att du kan vara "bra att ha" när det gäller byteshandel/fångutväxling.
Jag läser att det är ungefär så UD resonerar, och att man även iakttar en försiktighetsprincip - "better safe than sorry".