Vad är det för årsmodell på din styvfars Pegga?
Det låter ju som om den skulle vara minst 20 år gammal på din beskrivning, men jag antar att den är ganska ny?
Så av Peugeot och Ford skulle du välja Forden alla dagar i veckan?
Du nämner att det i grund och botten är samma bil som Volvo V70.
Stämmer det att det sitter Mazdamotorer i Fordarna nu för tiden, som någon skrev här i tråden?
Vad tycker du om Honda, som flera här i tråden har lovordat?
Drivmedel, förresten?
-Bensin eller Diesel? -E85? -Biogas?
Är det fortfarande en gammal hederlig bensinmotor som vinner i längden, eller börjar alternativen komma ikapp och gå förbi?
Vi kör rung 2.000 mil/år.
407:an är en 06:a och mig veterligen så har det inte kommit speciellt många uppdateringar på den bilen.
Jag kör själv franskt, men då gammal R5:a som iofs är jävligt bra men långt ifrån bäst.
Skippa franskt helt och hållet, de gör faktiskt inte världens bästa bilar och kommer precis som italienarna heller aldrig göra det. Japaner är smarta människor, fransmän super, tyskar är tjocka, svenskar tror de är bäst på allt och italienare sover. Resten kan du räkna ut själv

Honda är ju världens bästa motortillverkare om man får tro de flesta och mest värdefulla tidningarna/medier världen över. En del försöker dock påskina att det är Bmw som gör bästa motorn men självutnämning alternativt omskriven av en tysk tidning gör dem inte bäst. Dock är de jävligt bra, men inte alls lika prisvärda OM MAN SER EKONOMISKT PÅ DET HELA! Så, nu kan ingen Bmw-bög börja gråta.
Jag skulle aldrig köpa en Ford/V70 då de kostar för mycket i förhållande till det du får.
Skillnaden i ägandekostnad mellan en Avensis och V70/Ford är nog försumbar under 3 år som man behåller en bil dock. Jag tippar på att Toyotan bara sparar in MAX 50 000:- under dessa 3 år när man räknar in ALLT i det hela.
Men jag är så jävla snål så att 50 000:- på 3 år är avgörande för mig

Hittar man en dieselbil som drar lika lite som Juha säger så lönar det sig, dock får man göra avkall på något annat.
Volvon går inte så billigt, ingen/Bmw Audi heller. Om man inte mot förmodan kör i 80km/h på landsvägen. Jag är intresserad av vad en bil drar i farter kring 120km/h då det är så fort man oftast kör.
Octavian går att köra på 0.6l/mil 120km/h sommartid och automatlåda. Har svårt att se att en Bmw drar under 0.5l/milen, möjligtvis i 80km/h som sagt...
Dock är en dieselbil mer krävande när det gäller delar runt om kring, det är mina erfarenheter. En bensinbil kör man bara och lagar vanliga slitdelar och betalar någon krona extra i bränslekostnad.
Firmabil/leasing= diesel men inget jag väljer privat.
Men huvudsaken i det hela är att du aldrig mer kommer köpa en Saab