Vilken bil ska man köpa för runt 200.000:-?

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Har haft den ny Mondeon som tjänstebil i snart ett år nu och är riktigt nöjd faktiskt :)

Bra komfort, snygg, pigg, STOR. Inte ett endaste problem under hittills 4000 mil.

Kör en titanium med 2-liters dieseln. Den motorn räcker gott fast 2.2 finns ju också :), fint vrid i turbodieslarna och tysta är dom, endast lite knatter på tomgång. 6-växlad manuell har jag och man behöver inte växla så mycket tack vare vridet men jag saknar en automat vid kökörning.

Dieslarna är från Peugeot/citroen och bensinarna från Ford/Mazda förutom 2.5t som ju är volvomotor.

Innan hade jag en focus med etanolmotorn och den krånglade en del, b.la växellådebyte vid 12000 mil och en del elfel och motorstrul (felkoder och ojämn tomgång vid byte mellan etanol/bensin samt kylfläkts som la av).

Mondeon känns helt klart mer gedigen!
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Om det är 200 lakan i kalla hårda kontanter så är det ju ok att lägga på dylik bil om man bara känner för att spendera på något halvnufftigt att ha i garraget mellan Lamborghinin och Bentleyn.
Är det "swennson-radhus-vovve-volvo-stilen" så är det ju sämst ekonomi ever! Tjöp en focuskombi och var nöjd licksom!..

jo jag menar det, jag köpte för 2år sedan en volvo v40 t4 på 200hk för 40.000 efter lite prut. Har knappt kostat mig en krona och de e bästa bilen ever, köpte innan de en saab 900 för knappt 20 som höll hur bra som hellst.
för 200k skulle jag köpt mig 5-6 motorcyklar ? :rolleyes:

menar mest att 200k för en skitbil är väldigt mycket pengar, skitbilar kan man få för 10k och uppåt :tungan
 
Last edited:

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZR1100
Nja, räknar man fortfarande Pegga och Renault som bilar är de inte sist.

total.jpg

Skumt att det är sådan skillnad mellan Skoda och Seat. :va
 

Instant-Suicide

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Nej, tyvärr ingen i år
Japaneserna har fortfarande en tillräcklig bit kvar till tysk kvalite! Men alla prioriterar och tänker vi olika.

Köp en Audi A6 Quattro (valfri motor, dock gärna v6a) TDI, efter det kommer du aldrig vilja åka annat än tyskt, period.
De extra pengarna det kostar att äga bilen gör att du känner ro i själen varje gång du kör över 150km/h, då bilen inte förefaller att haverera som morsans Volvo V40 gör när man passerar 120km/h...

Skumt att det är sådan skillnad mellan Skoda och Seat. :va
Volkswagen äger skoda, det är väl svar nog?:tungan
 
Last edited:

Okej

Folkilsk
Gick med
30 Jul 2007
Ort
Södra Halland
Hoj
Moddad XJ600s
Japaneserna har fortfarande en tillräcklig bit kvar till tysk kvalite! Men alla prioriterar och tänker vi olika.

Köp en Audi A6 Quattro (valfri motor, dock gärna v6a) TDI, efter det kommer du aldrig vilja åka annat än tyskt, period.
De extra pengarna det kostar att äga bilen gör att du känner ro i själen varje gång du kör över 150km/h, då bilen inte förefaller att haverera som morsans Volvo V40 gör när man passerar 120km/h...


Volkswagen äger skoda, det är väl svar nog?:tungan

Nu är ju inte jag någon bilexpert men vad jag fått erfara från folk som är mer insatta i det så är det rent generellt bättre kvalité på japanska bilar än tyska. Senast jag kollade ADAC's lista så lå Toyota i topp (var rätt många år sedan, dock).
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Notera graderingen på y-axeln! Om man visar hela skalan från noll så ser det ut ungefär såhär.

Yes, fast sånt där får vi läras oss i skolan. Så jag reflekterade inte över att det var otydligt :tummenupp


Har VAG blivit bättre med sina reservdelar? Blev tokig när vi hade passat, tog fan veckor att få tillbaks den från service eftersom centrallagret låg i Düskland.

Skumt att det är sådan skillnad mellan Skoda och Seat. :va

Skoda är numera en passat med annan grill ungefär.

Riktigt underskattade bilar. De har blivit mycket bättre på senare år. Skoda Superb är en riktig fullträff.

Det är iofs bra för oss utan prestigetänkande att ingen gillar Skoda. Bättre bilar till lägre pris.

Nu är ju inte jag någon bilexpert men vad jag fått erfara från folk som är mer insatta i det så är det rent generellt bättre kvalité på japanska bilar än tyska. Senast jag kollade ADAC's lista så lå Toyota i topp (var rätt många år sedan, dock).

Ja, men du får ju ingen häftig logga.

Lite som märkeskläder vs arbetskläder.
 
Last edited:

Instant-Suicide

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Nej, tyvärr ingen i år
Nu är ju inte jag någon bilexpert men vad jag fått erfara från folk som är mer insatta i det så är det rent generellt bättre kvalité på japanska bilar än tyska. Senast jag kollade ADAC's lista så lå Toyota i topp (var rätt många år sedan, dock).

Yes så är det, men alla undersökningar och listor bygger alltid på "hur nöjd är du med din bil". Det är en relativ fråga som har många relativa svar.

Dessutom tycker jag tyska premiumbilar är typ bättre på ALLT än asiatiska motsvarande bilar, bortsett från att en tysk bil kostar mer i service än en nissan :näsblod.
Om man som jag highspeedgermanautobahncruisar i 150 varje dag till jobbet, 6mil på motorvägen, så är audin vi har nu fanatiskt mycket bättre än den subarun, nissan och v70n vi haft tidigare.

Men en jappsbil funkar jättebra om man inte kör i högre hastigheter, det är mycket bil för pengarna, billig att försäkra och äga, alla har vi olika värderingar och åsikter, dock kommer den aldrig få något som en Audi har; highendtyskkvalitekänslanbilenliggerstadigtsomfani200.

Det kanske är som med arbetskläder Vs. märkeskläder...vad vet jag.

Skillnaden är att i en quattro v6a TDI med alcantarastolar och sportpaket vill man inte resa sig ur när man kommit fram till sin destination och man vill bosätta sig i bilen för kupen är så inbjudande, den känslan lägger jag störst tyngd vid, och den känslan kommer jag ALDRIG få från en jappsbil, sen kan alla undersökare undersöka genom sina undersökningar precis vad fan dom vill :fakta.
 
Last edited:

Okej

Folkilsk
Gick med
30 Jul 2007
Ort
Södra Halland
Hoj
Moddad XJ600s
Yes så är det, men alla undersökningar och listor bygger alltid på "hur nöjd är du med din bil". Det är en relativ fråga som har många relativa svar.

Dessutom tycker jag tyska premiumbilar är typ bättre på ALLT än asiatiska motsvarande bilar, bortsett från att en tysk bil kostar mer i service än en nissan :näsblod.
Om man som jag highspeedgermanautobahncruisar i 150 varje dag till jobbet, 6mil på motorvägen, så är audin vi har nu fanatiskt mycket bättre än den subarun, nissan och v70n vi haft tidigare.

Men en jappsbil funkar jättebra om man inte kör i högre hastigheter, det är mycket bil för pengarna, billig att försäkra och äga, alla har vi olika värderingar och åsikter, dock kommer den aldrig få något som en Audi har; highendtyskkvalitekänslanbilenliggerstadigtsomfani200.

Det kanske är som med arbetskläder Vs. märkeskläder...vad vet jag.

Skillnaden är att i en quattro v6a TDI med alcantarastolar och sportpaket vill man inte resa sig ur när man kommit fram till sin destination och man vill bosätta sig i bilen för kupen är så inbjudande, den känslan lägger jag störst tyngd vid, och den känslan kommer jag ALDRIG få från en jappsbil, sen kan alla undersökare undersöka genom sina undersökningar precis vad fan dom vill :fakta.

Men nu pratar du ju mest om komfort och ekonomi vilket inte har med saken att göra. Sen ska det sägas att det är ju rätt självklart att du hymlar över en tysk bil när du själv äger en sådan. Jag äger varken en japsare eller tysk bil, men tror ändå att riskokare håller bättre kvalitet än das deutsche motsvarighet. Som sagt så är jag ingen expert inom området.
 

Martein

därför att älg
Gick med
5 Jun 2006
Ort
home is whare i duschrunkar
Hoj
gixxah sevenfifteh
jo jag menar det, jag köpte för 2år sedan en volvo v40 t4 på 200hk för 40.000 efter lite prut. Har knappt kostat mig en krona och de e bästa bilen ever, köpte innan de en saab 900 för knappt 20 som höll hur bra som hellst.
för 200k skulle jag köpt mig 5-6 motorcyklar ? :rolleyes:

menar mest att 200k för en skitbil är väldigt mycket pengar, skitbilar kan man få för 10k och uppåt :tungan

Us two for president! :jäs

Skönt förresten att du håller bonndrömmarna på rätt nivå och fantiserar om 5-6 hojar ist för 1-2-3! :D
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZR1100
Yes så är det, men alla undersökningar och listor bygger alltid på "hur nöjd är du med din bil". Det är en relativ fråga som har många relativa svar.

Dessutom tycker jag tyska premiumbilar är typ bättre på ALLT än asiatiska motsvarande bilar, bortsett från att en tysk bil kostar mer i service än en nissan :näsblod.
Om man som jag highspeedgermanautobahncruisar i 150 varje dag till jobbet, 6mil på motorvägen, så är audin vi har nu fanatiskt mycket bättre än den subarun, nissan och v70n vi haft tidigare.

Men en jappsbil funkar jättebra om man inte kör i högre hastigheter, det är mycket bil för pengarna, billig att försäkra och äga, alla har vi olika värderingar och åsikter, dock kommer den aldrig få något som en Audi har; highendtyskkvalitekänslanbilenliggerstadigtsomfani200.

Det kanske är som med arbetskläder Vs. märkeskläder...vad vet jag.

Skillnaden är att i en quattro v6a TDI med alcantarastolar och sportpaket vill man inte resa sig ur när man kommit fram till sin destination och man vill bosätta sig i bilen för kupen är så inbjudande, den känslan lägger jag störst tyngd vid, och den känslan kommer jag ALDRIG få från en jappsbil, sen kan alla undersökare undersöka genom sina undersökningar precis vad fan dom vill :fakta.

Jag har ägt en hel del Audi. Jag har bla. köpt två helt nya, varav en kostade 347.000 kr. 2003. Den var i stort sett fullutrustad, med Recarostolar osv.

Men, hur skön och underbar den bilen än var att åka i, så gör VAG-verkstädernas totala brist på kundvård, de obefogat dyra servicekostnaderna, -och vad jag har upplevt på dom 10-tal Audi jag ägt, den mycket ojämna kvaliteten (vissa bara går och går, andra går sönder fast dom är nya), att jag aldrig, någonsin kommer att köpa en VW eller Audi igen.

Och det är ganska synd, för visst är det trevliga bilar.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Volkswagen äger väl både Skoda och Seat så det förklara väl inte skillnaden.

Kanske mer att Skoda byggs i Tjeckien och Slovakien, Seat i Spanien....

Möjligen att det på lång sikt kan vara kvalitetsskillnader och framförallt avseende äldre bilar, men vad gäller nyare bilar har jag inte kunnat se något som talar för att det ena är bättre/sämre än det andra. Jag har haft en helt ny Seat och kört de första 3000 milen under 1,5 år - inte ett enda problem, vilket man iofs inte ska behöva råka ut för heller med en helt ny bil. Köpte sedan Skoda begagnat och körde åtskilliga tusen bekymmersfria mil. Det enda som dök upp på Skodan, var relaterat till naturligt slitage (utslitna bromsbelägg, igensatt dieselfilter osv). Den VW vi nu har, är däremot drabbad av återkommande tomgångsproblem och en del andra smågrejer med eluppvärmning av sidospeglar, strålkastarspolning, kortslutning i baklyse o.d. Men så har den rullat 21.000 mil och känns ändå i övrigt väldigt fräsch (gillar skarpt DSG-lådan :tummenupp ).
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top