Vilken bil ska man köpa för runt 200.000:-?

Vad är det för årsmodell på din styvfars Pegga?
Det låter ju som om den skulle vara minst 20 år gammal på din beskrivning, men jag antar att den är ganska ny?

Så av Peugeot och Ford skulle du välja Forden alla dagar i veckan?
Du nämner att det i grund och botten är samma bil som Volvo V70.
Stämmer det att det sitter Mazdamotorer i Fordarna nu för tiden, som någon skrev här i tråden?

Vad tycker du om Honda, som flera här i tråden har lovordat?

Drivmedel, förresten?
-Bensin eller Diesel? -E85? -Biogas?
Är det fortfarande en gammal hederlig bensinmotor som vinner i längden, eller börjar alternativen komma ikapp och gå förbi?
Vi kör rung 2.000 mil/år.

407:an är en 06:a och mig veterligen så har det inte kommit speciellt många uppdateringar på den bilen.
Jag kör själv franskt, men då gammal R5:a som iofs är jävligt bra men långt ifrån bäst.
Skippa franskt helt och hållet, de gör faktiskt inte världens bästa bilar och kommer precis som italienarna heller aldrig göra det. Japaner är smarta människor, fransmän super, tyskar är tjocka, svenskar tror de är bäst på allt och italienare sover. Resten kan du räkna ut själv :)

Honda är ju världens bästa motortillverkare om man får tro de flesta och mest värdefulla tidningarna/medier världen över. En del försöker dock påskina att det är Bmw som gör bästa motorn men självutnämning alternativt omskriven av en tysk tidning gör dem inte bäst. Dock är de jävligt bra, men inte alls lika prisvärda OM MAN SER EKONOMISKT PÅ DET HELA! Så, nu kan ingen Bmw-bög börja gråta.

Jag skulle aldrig köpa en Ford/V70 då de kostar för mycket i förhållande till det du får.
Skillnaden i ägandekostnad mellan en Avensis och V70/Ford är nog försumbar under 3 år som man behåller en bil dock. Jag tippar på att Toyotan bara sparar in MAX 50 000:- under dessa 3 år när man räknar in ALLT i det hela.
Men jag är så jävla snål så att 50 000:- på 3 år är avgörande för mig :D

Hittar man en dieselbil som drar lika lite som Juha säger så lönar det sig, dock får man göra avkall på något annat.
Volvon går inte så billigt, ingen/Bmw Audi heller. Om man inte mot förmodan kör i 80km/h på landsvägen. Jag är intresserad av vad en bil drar i farter kring 120km/h då det är så fort man oftast kör.
Octavian går att köra på 0.6l/mil 120km/h sommartid och automatlåda. Har svårt att se att en Bmw drar under 0.5l/milen, möjligtvis i 80km/h som sagt...
Dock är en dieselbil mer krävande när det gäller delar runt om kring, det är mina erfarenheter. En bensinbil kör man bara och lagar vanliga slitdelar och betalar någon krona extra i bränslekostnad.
Firmabil/leasing= diesel men inget jag väljer privat.

Men huvudsaken i det hela är att du aldrig mer kommer köpa en Saab :D Fyfan vad jag hatar dem, jag ska göra allt för att dra märket i skiten :mad:

Ingen som har tipsat om Kia ännu? Så vitt jag vet är de billiga och har bra kvalitet. Dessutom tror jag inte att någon biltillverkare lämnar så bra garantier som Kia gör. Mina egna erfarenheter är följande.
Ceed 1,6 -09 har jag kört ca 350 mil. Bra utrustningsnivå men ganska kass väghållning och ljudisolering. Slö motor som dock är ganska snål.
Sorento 3,3 -09 har jag kört ca 50 mil. Grymt bra utrustningsnivå och bra komfort. Trevlig motor (250 hk) men verkligen ingen racerbil. Den orkar inte ens upp i 200 km/h! Dessutom väldigt idiotiskt att köpa en SUV.

Inte världens roligaste bilmärke men om man prioriterar ekonomi så kanske det kan vara ett vettigt val.

Inte världens roligaste bilmärke men om man prioriterar ekonomi så kanske det kan vara ett vettigt val.

Det borde ju vara det faktiskt. Satt och kollade lite på dem förut men fastnade inte riktigt för dem. Men 5/7 år är ju riktigt bra garanti, frågan är vad som täcks, har du koll på det? Något specifikt de reserverar sig från eller fixar de ALLT som pajjar så länge du har servat den korrekt?

Det borde ju vara det faktiskt. Satt och kollade lite på dem förut men fastnade inte riktigt för dem. Men 5/7 år är ju riktigt bra garanti, frågan är vad som täcks, har du koll på det? Något specifikt de reserverar sig från eller fixar de ALLT som pajjar så länge du har servat den korrekt?
Ceed t.ex. har ju 7 års garanti, eller maximalt 15 000 mil. Det ska tydligen gälla allting som man inte orsakat själv, om man bara har servat den enligt servicebok. De exakta reglerna har jag inte koll på men jag antar att de är ungefär samma som för alla andra bilmärken. I vilket fall som helst så är det väldigt generöst. Jämför med de tyska bilarna exempelvis som bara har två års garanti.

Jag har under de senaste åren kört ganska mycket hyrbilar. En rolig aspekt på det är att jag har fått testa väldigt många olika biltyper av senaste årsmodell. Man blir mycket gladare när man får en BMW eller Audi jämfört med när man får en Kia. Om man får betala själv blir det dock en helt annan sak.

Ceed t.ex. har ju 7 års garanti, eller maximalt 15 000 mil. Det ska tydligen gälla allting som man inte orsakat själv, om man bara har servat den enligt servicebok. De exakta reglerna har jag inte koll på men jag antar att de är ungefär samma som för alla andra bilmärken. I vilket fall som helst så är det väldigt generöst. Jämför med de tyska bilarna exempelvis som bara har två års garanti.

Jag har under de senaste åren kört ganska mycket hyrbilar. En rolig aspekt på det är att jag har fått testa väldigt många olika biltyper av senaste årsmodell. Man blir mycket gladare när man får en BMW eller Audi jämfört med när man får en Kia. Om man får betala själv blir det dock en helt annan sak.

Hmmmm... KIA ser onekligen intressant ut.

Personligen tror jag att Kia´s garantier är ett sätt för dem att drastiskt öka försäljningen och då får större andelar, det kan betalas av verkstäderna men i långa loppet så blir det plus för dem.

Däremot tror jag att de inte är så jättemånga år ifrån de japanska tillverkarna i kvalité men dock inte där än.

Personligen tror jag att Kia´s garantier är ett sätt för dem att drastiskt öka försäljningen och då får större andelar, det kan betalas av verkstäderna men i långa loppet så blir det plus för dem.

Däremot tror jag att de inte är så jättemånga år ifrån de japanska tillverkarna i kvalité men dock inte där än.

Jag ska faktiskt ta och prova en sån där kärra till veckan. Jag undrar hur komforten och kvalitetskänslan är.

Mina erfarenheter av Kia är väldigt varierande. Har kört de flesta av deras modeller och har kommit fram till att de lite rejälare modellerna med högre prislapp håller hög kvalité och är väldigt trevliga att köra. Dessutom ser de faktiskt riktigt bra ut, och jag vet inte om det var mina låga förväntningar som gjorde det men jag blev faktiskt förvånad över hur bra finish och kvalitetsintryck de lite dyrare modellerna har.

Visst, det är könlösa bilar, och att jämföra med en nyare BMW är nog ingen idé. Men i samma klass som nyare Opel och definitivt nyare ford vill jag absolut hävda att de är.

Jag har kört nästan hela Kia's modellprogram, och ingen av dom är "dålig"

Visst, en Kia SUV är inte Cayenne när det kommer till väghållning och en Ceed är inte en Ferarri, men jämför Ceeden med andra familjkombis med 1.6l bensinmotor så är den inte dålig.

Angående exemplet "En volvo för 50 000 som jag har fått laga för 10 000/VS en ny bil"

Köper du en Volvo för 50000 och lagar för 10000 så har den utöver servicar kostat 60000.

Köper du en ny bil så har den under samma tid rasat 100000 i värde OCH kostat mer att serva....

Angående exemplet "En volvo för 50 000 som jag har fått laga för 10 000/VS en ny bil"

Köper du en Volvo för 50000 och lagar för 10000 så har den utöver servicar kostat 60000.

Köper du en ny bil så har den under samma tid rasat 100000 i värde OCH kostat mer att serva....

Sant, men värdeminskningen drabbar mig inte förän den dagen jag säljer, och under tiden har jag åkt problemfritt med fulla garantier.

Om man skulle jämföra de två lågprismärkena KIA och Pegeuot, vilken skulle vinna utmärkelsen "Bästa "Kvalitet och Mest Problemfritt Ägande" av dom två tror ni? KIA ligger bra till med sina sju års garanti.

Sant, men värdeminskningen drabbar mig inte förän den dagen jag säljer, och under tiden har jag åkt problemfritt med fulla garantier.

Om man skulle jämföra de två lågprismärkena KIA och Pegeuot, vilken skulle vinna utmärkelsen "Bästa "Kvalitet och Mest Problemfritt Ägande" av dom två tror ni? KIA ligger bra till med sina sju års garanti.

Jo, värdeminskningen drabbar dig med flera tusen i månaden, för den andra köper du kontant för kaffepengarna.

Av Kia / Pega skulle jag känna mig tryggare med en Kia, jag tror säkert att saker går sönder på båda, men på pegan har du inte 7år/15 000 mils gratis reparationer.

Jag brukar annars köpa mina bilar när dom är minst 7 år/15000 mil gamla, och sedan köra lika mycket till, och då skulle jag inte köpa någon av dom.
Möjligen Kian, för dom kommer att vara gratis då...

Är inte Peugot en bil som alltid hamnar i botten av listor med kvalitetsindex, nödja kunder, minst fel, osv? Det brukar bara vara Renault som är sämre. Det enda land som gör sämre bilar än Frankrike är USA. (Min personliga åsikt iaf.)

Är inte Peugot en bil som alltid hamnar i botten av listor med kvalitetsindex, nödja kunder, minst fel, osv? Det brukar bara vara Renault som är sämre. Det enda land som gör sämre bilar än Frankrike är USA. (Min personliga åsikt iaf.)

Nejdå, dom som ligger sist år efter år är väl VAG om jag inte minns helt fel.

Jag var in hos en bilhandlare som jag känner väl, han hade inte öppnat för dagen, men kaffet var klart och han slängde åt mig senaste nummret av någon biltidning, där listan på sveriges sämsta bilar/missnöjdaste kunder eller någon sådan undersökning var uppvikt med orden "Hade jag sålt Renault hade jag fan tagit till repet (hängt sig)"

Till saken hör att han säljer ett Japanskt märke (ofta 4hjulsdrivna, blåa med guldstjärnor) som år för år alltid placerar sig väldigt bra i sådana undersökningar....

Du har inte slängt ett öga på Volvo då? V70N Classic är en precis fullsmetad bil till bra pris. Kör du dessutom 2.4D har du en förbrukning på 0.5-0.6. Lastmöjligheterna är kanon och komforten är riktigt bra. Tycker du inte att komforten är tillräckligt bra kan du kika på Nyare V70. Den nya modellen är komfortabel som jag vet inte vad och ligger riktigt bra på vägen enligt mig.

Nu fick jag klart för mig varför det är männen som står för bilköpen i de flesta svenska hushåll. :)

- Den här bilen skall vi köpa, billiga reservdelar och fin färg!
- Har du kollat försäkringen?
- Men den har ju fin färg!
- Har du kollat förbrukningen?
- Men reservdelarna är billiga!
- Vad blir driftskostnaden per mil?
- Men färgen matchar ju mina nya stövlar!!

......

Aja.... :)

De dricker inte särskilt mycket heller, om han inte får för sig att köpa en M5.
Försäkringen däremot är väl kanske inte det billigaste, men inte snordyr heller. :)

Nu fick jag klart för mig varför det är männen som står för bilköpen i de flesta svenska hushåll. :)

- Den här bilen skall vi köpa, billiga reservdelar och fin färg!
- Har du kollat försäkringen?
- Men den har ju fin färg!
- Har du kollat förbrukningen?
- Men reservdelarna är billiga!
- Vad blir driftskostnaden per mil?
- Men färgen matchar ju mina nya stövlar!!

......

Du glömde "Men den är ju så söt!"

Haha, det komemr för mig att alltid vara helt ofattbart hur mna kan ens fundera på att lägga 200 tusen på nått så fullt o äckligt som nån mondeo elelr peugat 308 ... men det kanske bara e jag :/

Haha, det komemr för mig att alltid vara helt ofattbart hur mna kan ens fundera på att lägga 200 tusen på nått så fullt o äckligt som nån mondeo elelr peugat 308 ... men det kanske bara e jag :/

Om det är 200 lakan i kalla hårda kontanter så är det ju ok att lägga på dylik bil om man bara känner för att spendera på något halvnufftigt att ha i garraget mellan Lamborghinin och Bentleyn.
Är det "swennson-radhus-vovve-volvo-stilen" så är det ju sämst ekonomi ever! Tjöp en focuskombi och var nöjd licksom!..

Nja, räknar man fortfarande Pegga och Renault som bilar är de inte sist.

total.jpg

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back