Vilken bil ska man köpa för runt 200.000:-?

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Nej, fy fasen... Vår klimatanläggning i Volvon havererade igår, så riktig, kall, skön klima är ett krav! :gnissla

Vilka bilar är det som har mini-ac?



Begagnad Beemer eller ny Ford/Peugeot då? Typ samma pris.:va

VW polo finns med lågbudgetminiac som är helt värdelös. Jag vet inte om det finns till nån annan. Det är lite svalt om fötterna men allt ovanför blir grillat. Sen sitter man med ett fågelbo av kabeltrassel i knät plötsligt när man är ute och kör eller så blir centrallåset galet och låser sig en mikrosekund efter att man låst upp. Markfrigången är kass också. Jag tror hela bilen är lågbudget, faktiskt. :mad:

Jag vet inget om ford eller peugeot men vet att min mammas bmw från 2001 ser "ny" ut både in- och utvändigt och aldrig har krånglat. Inga fågelbon i förarsätet heller. Jag lägger stor vikt vid sånt.

Dessutom drar deras 407sw diesel 0,6 NORMAL körning :tummenupp Alltså om man kör utan att tänka ekonomiskt men utan att köra full gas hela tiden.

Jag tycker inte att det låter så lite. :confused:
 
Last edited:

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Skoda Octavia om du är nuftig... =)
35095-683661.jpg


Behöver ju inte vara en rs....
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZR1100

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Hade min bil gått så snålt hade jag skrattat varje gång jag kör in på macken.:gnissla

Hade jag ägt en "modern diesel" hade jag blivit arg och besviken och känt mig lurad om den drog 0,6.

Ovan nämnda skräp-polo snittar 0,6. Jag blir på dåligt humör varje gång jag tankar i tjänsten.
 

Therése_L

Guest
Hade jag ägt en "modern diesel" hade jag blivit arg och besviken och känt mig lurad om den drog 0,6.

Ovan nämnda skräp-polo snittar 0,6. Jag blir på dåligt humör varje gång jag tankar i tjänsten.

För en Polo är det ju mycket, men inte för en 407. Det tycker jag låter helt okej!
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Tack! :tummenupp

Exakt sådana här saker som jag vill veta. :)

Hur är resten av bilen då, förutom att motorn är bra? Jag har haft ett par Scorpio för ett tiotal år sedan och fick jag välja mellan att få herpes eller äga en av dom igen tror jag att jag väljer herpes...

Ingen aning, dom brukar ju vara duktiga på att rosta fordarna men den skall väl vara garantitiden ut iaf, därav fördelen med en ny bil.

Min erfarenhet är att bmw åldras vackrare än mercor. Jag skulle hellre köpa en bmw med några år på nacken än en mercedes i samma ålder.

Med nyare bilar har du nog rätt. Går man tillbaks till de 80-tals härkar jag håller på med är det nog fördel merca är jag rädd.

edit: Förövrigt så håller jag med om accorden, trevliga bilar det, helt klart ett snäpp vassare än ford/peggot.
 
Last edited:

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Ort
kungshamn
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
Har du funderat på Honda?

Köpte en Accord då vi fick tillökning, och jag har varit skitnöjd!
Ryms hur mycket grejer som helst i bilen juh!

Känns på nåt vis som en japansk BMW, vet inte varför jag tycker så... :tungan

Jag har förvisso inte koll på i vilken prisklass Hondorna ligger i Sverige, men en schysst begagnad borde väl gå att få för 200.000 riksdaler?

honda är ju råsnygg,blir en sådan nästa gång.:yoparty
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Mazda 6 är väl en av de mest felfria bilarna för tillfället och har väl f.ö. flest nöjda ägare. Slår väl t.o.m BMW 5 på fingrarna i "konsument-nöjdhets-mätningar"...
http://www.blocket.se/goteborg/Mazda_6_2_0_DE_Advance_22345006.htm?ca=11&w=3

Mazdan är oerhört bullrig som bil. Tyvärr.

Som vanligt är frågan vad man vill ha ut av bilen.

Komfort och kvalitetskänsla = BMW, Audi, Mercedes.

Mycket utrustning för pengarna men riktigt tafflig hållbarhet. Se bara på andrahandsvärdet... = Franska bilar, Opel och Ford.

Grym hållbarhet men sämre komfort och känsla = Toyota, Mazda etc.

Vad vill just Du prioritera?
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Skoda octavia, en billigare passat/a4/9-5.

Sen är det dumt att köpa nytt, första ägaren förlorar ALLTID minst 25% av värdet och 50 000 är många liter bensin så köp en 1 år gammal istället, fortfarande garantier men du slipper största värdeminskningen.

Min tanke iaf.
 

Mxburn

pilljocke
Gick med
17 Jul 2006
Ort
Sthlm/spånga
Hoj
Gsxr600 exc 250(350) hva sm125
Läste för inte många veckor sen att bmw, toyota och subaru hade dom nöjdaste ägarna enligt nåt test, kommer inte ihåg i vilken ordning dock
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Även vi har en Honda Accord Tourer som vi är toknöjda med... blev en sån efter Civic Type R då vi fick tillökning.
Skall nog mycket till för att vi skall köpa nåt annat än Honda, det är så enkelt, billigt och bekvämt att äga Honda.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tack! :tummenupp

Exakt sådana här saker som jag vill veta. :)

Hur är resten av bilen då, förutom att motorn är bra? Jag har haft ett par Scorpio för ett tiotal år sedan och fick jag välja mellan att få herpes eller äga en av dom igen tror jag att jag väljer herpes...

Jo. Nu kanske jag är fördomsfull men Ford Focus har i alla fall varit skitdålig kvalitét. Jag vet en kompis som hade två stycken (Han och frun hade varsin) Sen hade vi en på förra jobbet som tjänstebil och på samtliga dom så rasade drivaxlarna före 10 000 mil. Inga garantier gällde. Kostnad drygt 10 lax för att fixa. Bensinmätarna var mer lotteri än något annat. Visade ibland fullt och ibland tomt oberoende av mängd i tanken. Knappen för att öppna bakluckan lade av (Ingen stor grej men tilltron sjunker ju något), vattenpumpen gick åt helvete någonstans vid ca 9000 mil plus diverse andra småfel som kändes helt onödiga om man bara skruvat ihop grejorna ordentligt.

Den vi hade på jobbet vet jag att vi lade ut i storleksordningen 40000 på reparationer under intervallet mellan 9000 mil och 11500 mil. När sedan växellådan också rasade vägrade chefen ta i den med tång utan skickade helt sonika iväg den till leasingfirman.

Nu var det ju en firmabil och den kördes säkert lite hårdare än genomsnittsbilen men jag skulle hellre slicka på ett ebolaoffer än äga en Ford.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Även vi har en Honda Accord Tourer som vi är toknöjda med... blev en sån efter Civic Type R då vi fick tillökning.
Skall nog mycket till för att vi skall köpa nåt annat än Honda, det är så enkelt, billigt och bekvämt att äga Honda.
DYYYYRA delar på honda. annars bra bilar
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
BMW 5-serie (E60) med extra allt.

Så slipper du kamremsbyten, får bra kvalitet samt en rolig bil med drivning på rätt hjul.
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top