Vilken bil ska man köpa för runt 200.000:-?

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZR1100
Det börjar bli dags att byta ut gammelskrället till något nyare och hustrun och jag har varit runt och kikat lite på bilar.

Vi var ut och provkörde en Peugeot 308, som vi fick ett bra erbjudande på om vi skulle beställa en ny.

Vi kikade dessutom på en Ford Mondeo som dom hade stod inne i hallen. Fabriksny, kombi, automat, klimatanläggning, farthållare och metallic, för 199.000:-. Äckligt billigt, men fruktansvärt ful färg och dåligt med utrustning.

Vi har även kollat och provkört BMW 5-serien med nya karossen. En begagnad sådan som är tre, fyra år gammal med mycket utrustning hamnar defenitivt inom prisramen.

Förutom dessa har vi kollat på Audi, VW, Toyota och Subaru.

Vi kan få en flång ny Subaru Legacy för 250.000:- inkl. vinterhjul, dragkrok, motor- och kupévärmare. Dessvärre var det också en lagerbil med trist färg.

Vad säger ni där ute? Vilka märken kör ni, och är ni nöjda med era bilar?

Peugeot och Ford har tidigare framkallat rysningar och ett lätt illamående, men framstår nu helt plötsligt som riktigt vettiga.

Vad tycker ni som åker Ford? Är ägandekostnaderna och servicarna humana?

Hur är kvaliteten på Pegueot idag? Ris eller ros? Servicekostnader? Bra bil eller skräp?

Är Subaru så skottsäkra och har dom så hög kvalitet som det verkar? Hur är dom att äga? Tar dom mycket bensin iom. fyrhjulsdriften? Är det vettigt att köpa en ny Legacy nu med rabatt, eller ska man vänta till Oktober och köpa den nya Legacy som kommer då, fast till fullpris?

Är det vettigt att köpa en ny lite billigare bil med garantier osv, eller ska man gå på en lätt begagnad premiumbil som tex BMW eller liknande?

Hur är VAG-verkstäderna nu för tiden? Är det fortfarande svindyrt att serva en Audi? (Har köpt två helt nya A4:eek:r och dom kostade skjortan att serva.)

Nytt eller begagnat?

Premiummärke eller en lite billigare?

Tips på andra märken och modeller i storleksklassen BMW 5-serie, Mercedes E-klass och Ford Mondeo?

Automat är nästan ett måste. Hur är automatlådorna idag? Drar dom mycket extra soppa? Håller dom eller är det strul?

-Tack på förhand för all ev. hjälp jag får! :Bugar
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
En Phaeton :fakta

Edit:

En billig diskret lyxbil som inte är så heta på tjyvmarknaden, eftersom de tror det är en passat.

Service och sådant vet jag inte. Men är det som VW brukar vara så lär det inte vara snordyrt, men inte billigt heller.

En stark kandidat dock.
 
Last edited:

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Men Satan! :skrämd

Vilket jävla monster... Vad kostar en sådan här att äga???

http://www.blocket.se/uppsala/VW_Phaeton_W12_420HK_22338559.htm?ca=4&w=3

Vet inte, men soppan lär vara lite värre än TDI eller v8/6 modellerna :gnissla

Har för mig det var någon motortidning som hade en längre genomgång av den runt påsken iår. Den man får med aftonbladet om jag inte minns helt fel. Där lär de ta upp ägandekostnader, hur lätt det nu blir att hitta ett ex av den...
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
En Phaeton :fakta

Edit:

En billig diskret lyxbil som inte är så heta på tjyvmarknaden, eftersom de tror det är en passat.

Service och sådant vet jag inte. Men är det som VW brukar vara så lär det inte vara snordyrt, men inte billigt heller.

En stark kandidat dock.

Ganska rolig bil faktiskt.. Den ser inte mycket ut till världen, men de ska ha tänkt på precis allt när den utvecklades :tummenupp

Lär vara vansinnigt dyr att äga dock..
 

N/A

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Ort
+468
Hoj
SP-1
Phaeton har jag kört mycket. Helt fantastisk bil som i mina ögon står över både A8, 7-serien och S-klass.

Vet inte hur den mår begagnat, men jag ska åka V10TDi iaf en sommar. :tummenupp
 

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Phaeton må vara ett bekvämt långfärdslok men den är inte bra på något annat, är förbaskat tråkig och dyr att äga. Sen är det kanske inte så jättekul att åka runt i en lyxbil som ser ut som en Passat?

Jag var ute och körde W12:an när Phaeton släpptes men inte ens som övningskörande 16-åring tyckte man den var rolig.
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZR1100
Ok. Glöm Phaeton.

Fler tips och idéer? Av dom bilar jag rabblade upp ovan, vad tycker ni verkar vettigast?

Kanske ska lägga till att den ska vara relativt billig att äga och serva också. :)
 

Chase

Don´t screw with me, Ill screw you back!
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Malmö
Hoj
Hojar
Comfort + ekoniomi (bränslesnål) + andrahandvärde = Peugeot 407SW Diesel som gått som demo eller firmabil under 5000mil.

Den har tappat det den ska samt är helt underbar som familjebil.
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZR1100
Comfort + ekoniomi (bränslesnål) + andrahandvärde = Peugeot 407SW Diesel som gått som demo eller firmabil under 5000mil.

Den har tappat det den ska samt är helt underbar som familjebil.

Hur är Pegga som bilmärke nu för tiden? Är det samma kvalitet som tyskar och japaner, eller är de franska bilarnas dåliga rykte befogat?

Och hur är dom att äga? Är servicekostnaderna dyra?
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Forrden över peggan, helt klart.

Nya mondeon är ju riktigt snygg, och nyare fordar har ju mazda motor, så maskinellt borde den gå längre än man ändå behåller bilen. Att köpa en såpass gamal bmw/merca måste ju vara sämmre än en helt ny bil, om man prioriterar ägandekostnader och pålitlighet.
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZR1100
Forrden över peggan, helt klart.

Nya mondeon är ju riktigt snygg, och nyare fordar har ju mazda motor, så maskinellt borde den gå längre än man ändå behåller bilen. Att köpa en såpass gamal bmw/merca måste ju vara sämmre än en helt ny bil, om man prioriterar ägandekostnader och pålitlighet.

Tack! :tummenupp

Exakt sådana här saker som jag vill veta. :)

Hur är resten av bilen då, förutom att motorn är bra? Jag har haft ett par Scorpio för ett tiotal år sedan och fick jag välja mellan att få herpes eller äga en av dom igen tror jag att jag väljer herpes...
 

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Min erfarenhet av VW består till stor del av havererade växellådor och krånglande lås.

Skulle jag köpa en bil snart (och det ska jag, min merca från 96 är rostig och avskriven) skulle det sannolikt vara a) en diesel samt b) en toyota eller bmw. Det verkar vara hållbara kvalitetssäkra grejer som inte är svåra att få lagade. Fast jag vet inte om det stämmer. :näsblod

Sen skulle jag inte köpa en bil med halvdan mini-ac. :näsblod

Forrden över peggan, helt klart.

Nya mondeon är ju riktigt snygg, och nyare fordar har ju mazda motor, så maskinellt borde den gå längre än man ändå behåller bilen. Att köpa en såpass gamal bmw/merca måste ju vara sämmre än en helt ny bil, om man prioriterar ägandekostnader och pålitlighet.

Min erfarenhet är att bmw åldras vackrare än mercor. Jag skulle hellre köpa en bmw med några år på nacken än en mercedes i samma ålder.
 
Last edited:

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZR1100
Sen skulle jag inte köpa en bil med halvdan mini-ac. :näsblod

Nej, fy fasen... Vår klimatanläggning i Volvon havererade igår, så riktig, kall, skön klima är ett krav! :gnissla

Vilka bilar är det som har mini-ac?

Min erfarenhet av VW består till stor del av havererade växellådor och krånglande lås.

Skulle jag köpa en bil snart (och det ska jag, min merca från 96 är rostig och avskriven) skulle det sannolikt vara a) en diesel samt b) en toyota eller bmw. Det verkar vara hållbara kvalitetssäkra grejer som inte är svåra att få lagade. Fast jag vet inte om det stämmer. :näsblod

Sen skulle jag inte köpa en bil med halvdan mini-ac. :näsblod



Min erfarenhet är att bmw åldras vackrare än mercor. Jag skulle hellre köpa en bmw med några år på nacken än en mercedes i samma ålder.

Begagnad Beemer eller ny Ford/Peugeot då? Typ samma pris.:va
 
Last edited:

Chase

Don´t screw with me, Ill screw you back!
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Malmö
Hoj
Hojar
Hur är Pegga som bilmärke nu för tiden? Är det samma kvalitet som tyskar och japaner, eller är de franska bilarnas dåliga rykte befogat?

Och hur är dom att äga? Är servicekostnaderna dyra?

Jag har ägt två, en äldre och en nyare. Alla slitdelar är svinbilliga och om man bara håller sig till serviceintervallen så klockar man lätt 30 000mil utan bekymmer på en peugeot från 1997 och framåt.

Bromsbyte 380:- för fram och 445:- bak.
Oljebyte 600:- och kamkedjebyte efter 10 000mil kostar ca 6000:-
Stötdämparbyte kostar ca 1500:- på verkstad ink arbete.

Dom är billiga di franske. :tummenupp

Man bör dock undvika de modellerna med torsionstav bak då denna kan slappa efter ett tag eller styvna till och det är ett rent helvete att bya och dyrt.


Fård är väl bra men jag tycker dom är allt utom orginella. Tycker dom nya modellerna är farligt liknande Hyundai och Kia modellerna i samma klass. :rolleyes:
 
Last edited:

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZR1100
Jag har ägt två, en äldre och en nyare. Alla slitdelar är svinbilliga och om man bara håller sig till serviceintervallen så klockar man lätt 30 000mil utan bekymmer på en peugeot från 1997 och framåt.

Bromsbyte 380:- för fram och 445:- bak.
Oljebyte 600:- och kamkedjebyte efter 10 000mil kostar ca 6000:-
Stötdämparbyte kostar ca 1500:- på verkstad ink arbete.

Dom är billiga di franske. :tummenupp

Man bör dock undvika de modellerna med torsionstav bak då denna kan slappa efter ett tag eller styvna till och det är ett rent helvete att bya och dyrt.


Fård är väl bra men jag tycker dom är allt utom orginella. Tycker dom nya modellerna är farligt liknande Hyundai och Kia modellerna i samma klass. :rolleyes:

:Bugar:tummenupp:yoparty
 

Bryne

Den med mest prylar då han dör vinner
Gick med
15 Aug 2007
Ort
Vasa, Finland
Hoj
Kawasaki Z1000 -08 & Yamaha YZF750R -93 FIGHTER
Har du funderat på Honda?

Köpte en Accord då vi fick tillökning, och jag har varit skitnöjd!
Ryms hur mycket grejer som helst i bilen juh!

Känns på nåt vis som en japansk BMW, vet inte varför jag tycker så... :tungan

Jag har förvisso inte koll på i vilken prisklass Hondorna ligger i Sverige, men en schysst begagnad borde väl gå att få för 200.000 riksdaler?
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZR1100
Har du funderat på Honda?

Köpte en Accord då vi fick tillökning, och jag har varit skitnöjd!
Ryms hur mycket grejer som helst i bilen juh!

Känns på nåt vis som en japansk BMW, vet inte varför jag tycker så... :tungan

Jag har förvisso inte koll på i vilken prisklass Hondorna ligger i Sverige, men en schysst begagnad borde väl gå att få för 200.000 riksdaler?

Där har vi faktiskt ett bilmärke jag totalt har glömt.
Tack för tipset, det ska undersökas! :tummenupp
 
Nyheter
Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Top