N.Blomqvist
Gudomlig sporthojare
Det börjar bli dags att byta ut gammelskrället till något nyare och hustrun och jag har varit runt och kikat lite på bilar.
Vi var ut och provkörde en Peugeot 308, som vi fick ett bra erbjudande på om vi skulle beställa en ny.
Vi kikade dessutom på en Ford Mondeo som dom hade stod inne i hallen. Fabriksny, kombi, automat, klimatanläggning, farthållare och metallic, för 199.000:-. Äckligt billigt, men fruktansvärt ful färg och dåligt med utrustning.
Vi har även kollat och provkört BMW 5-serien med nya karossen. En begagnad sådan som är tre, fyra år gammal med mycket utrustning hamnar defenitivt inom prisramen.
Förutom dessa har vi kollat på Audi, VW, Toyota och Subaru.
Vi kan få en flång ny Subaru Legacy för 250.000:- inkl. vinterhjul, dragkrok, motor- och kupévärmare. Dessvärre var det också en lagerbil med trist färg.
Vad säger ni där ute? Vilka märken kör ni, och är ni nöjda med era bilar?
Peugeot och Ford har tidigare framkallat rysningar och ett lätt illamående, men framstår nu helt plötsligt som riktigt vettiga.
Vad tycker ni som åker Ford? Är ägandekostnaderna och servicarna humana?
Hur är kvaliteten på Pegueot idag? Ris eller ros? Servicekostnader? Bra bil eller skräp?
Är Subaru så skottsäkra och har dom så hög kvalitet som det verkar? Hur är dom att äga? Tar dom mycket bensin iom. fyrhjulsdriften? Är det vettigt att köpa en ny Legacy nu med rabatt, eller ska man vänta till Oktober och köpa den nya Legacy som kommer då, fast till fullpris?
Är det vettigt att köpa en ny lite billigare bil med garantier osv, eller ska man gå på en lätt begagnad premiumbil som tex BMW eller liknande?
Hur är VAG-verkstäderna nu för tiden? Är det fortfarande svindyrt att serva en Audi? (Har köpt två helt nya A4r och dom kostade skjortan att serva.)
Nytt eller begagnat?
Premiummärke eller en lite billigare?
Tips på andra märken och modeller i storleksklassen BMW 5-serie, Mercedes E-klass och Ford Mondeo?
Automat är nästan ett måste. Hur är automatlådorna idag? Drar dom mycket extra soppa? Håller dom eller är det strul?
-Tack på förhand för all ev. hjälp jag får!
Vi var ut och provkörde en Peugeot 308, som vi fick ett bra erbjudande på om vi skulle beställa en ny.
Vi kikade dessutom på en Ford Mondeo som dom hade stod inne i hallen. Fabriksny, kombi, automat, klimatanläggning, farthållare och metallic, för 199.000:-. Äckligt billigt, men fruktansvärt ful färg och dåligt med utrustning.
Vi har även kollat och provkört BMW 5-serien med nya karossen. En begagnad sådan som är tre, fyra år gammal med mycket utrustning hamnar defenitivt inom prisramen.
Förutom dessa har vi kollat på Audi, VW, Toyota och Subaru.
Vi kan få en flång ny Subaru Legacy för 250.000:- inkl. vinterhjul, dragkrok, motor- och kupévärmare. Dessvärre var det också en lagerbil med trist färg.
Vad säger ni där ute? Vilka märken kör ni, och är ni nöjda med era bilar?
Peugeot och Ford har tidigare framkallat rysningar och ett lätt illamående, men framstår nu helt plötsligt som riktigt vettiga.
Vad tycker ni som åker Ford? Är ägandekostnaderna och servicarna humana?
Hur är kvaliteten på Pegueot idag? Ris eller ros? Servicekostnader? Bra bil eller skräp?
Är Subaru så skottsäkra och har dom så hög kvalitet som det verkar? Hur är dom att äga? Tar dom mycket bensin iom. fyrhjulsdriften? Är det vettigt att köpa en ny Legacy nu med rabatt, eller ska man vänta till Oktober och köpa den nya Legacy som kommer då, fast till fullpris?
Är det vettigt att köpa en ny lite billigare bil med garantier osv, eller ska man gå på en lätt begagnad premiumbil som tex BMW eller liknande?
Hur är VAG-verkstäderna nu för tiden? Är det fortfarande svindyrt att serva en Audi? (Har köpt två helt nya A4r och dom kostade skjortan att serva.)
Nytt eller begagnat?
Premiummärke eller en lite billigare?
Tips på andra märken och modeller i storleksklassen BMW 5-serie, Mercedes E-klass och Ford Mondeo?
Automat är nästan ett måste. Hur är automatlådorna idag? Drar dom mycket extra soppa? Håller dom eller är det strul?
-Tack på förhand för all ev. hjälp jag får!