Vilken bil ska man köpa för runt 200.000:-?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Peugeot kan du skippa, det är rena jävla skitbilar. Styvfar har en 407sw som han precis ska byta ut mot nya Passaten istället och han är inte jättenöjd med den direkt.
Alla bakhjulslager är bytta MINST en gång. Brand i bakluckan. Ingen värme på fötterna på vintern. Allmänt högljudd. Lite konstiga felmeddelanden på automatlådan titt som tätt.

VAG är dyra att serva men det är även Saab, Volvo, Subaru mfl. Det är en hyffsat jämn nivå trots allt, däremot får man oftast bättre service och billigare på mindre auktoriserade verkstäder. Mina erfarenheter av märkesverkstäder är ganska stora då jag har haft hand om större bilparker och de mindre är de bästa.

Subaru är så skottsäkra som det sägs. Dock är de lika törstiga som det sägs.

Nya Forden är säkert vettig, det är ju samma bil som V70 i stort sett. Själv gillar jag inte nya V70'n, den gamla är bättre på alla sätt. Men fortfarande skittråkig.

Själv kör jag Saab för tillfället. Aldrig mer en Saab, och köper du en så kommer jag skicka hem massa bögporr till dig som straff.

Opel, numera jävligt vettiga. Bra kvalitet numer, billiga på alla sätt och vis och andrahandsvärdet står sig i klass med alla andra bilar om man räknar nypris kontra begagnat, bättre än många konkurrenter tex.

Den bästaste bilen du kan köpa är helt enkelt: Toyota Avensis! Den spöar det mesta då den inte är speciellt törstig, kostar inte multum att serva då det är bra intervaller, bäst kvalitet på motorerna efter Honda, jävligt krocksäker.
Enda nackdelen som jag ser det är att den kan uppfattas som lite tråkig men vilken kombi gör inte det nu för tiden?


BMW och Audi förresten, glöm det. Du betalar ca 20% överpris pga märket som några tjocka tyskjävlar har lyckats bygga upp. Sköna bilar dock, men fortfarande inte ekonomiska om det är något du är ute efter. Polaren köpte en A6:a med allt lull-lull och 6:an med dubbelturbo. Vill inte ens veta vad han får pynta för den i försäkring och service :näsblod

Edit/ Bögporren kommer med posten även om du väljer att köpa en Peugeot. Glömde påpeka att jag har skickat in TRE sådana på byten av bakaxel-gummin eller vad fan de nu kallade dem. Dessutom 4 rasade lådor.
Octavian är för övrigt väldigt bra, körde senast en som hade rullat ca 23000 mil på 3 år och den kändes fortfarande fräsch. Enda som var bytt utöver vanlig service var dieselkylaren efter en påhälsning av en trottoarkant.
 
Last edited:

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Den bästaste bilen du kan köpa är helt enkelt: Toyota Avensis! Den spöar det mesta då den inte är speciellt törstig, kostar inte multum att serva då det är bra intervaller, bäst kvalitet på motorerna efter Honda, jävligt krocksäker.
Enda nackdelen som jag ser det är att den kan uppfattas som lite tråkig men vilken kombi gör inte det nu för tiden?

Så länge du menar den som kom nu i år så är jag helt med! Ruggigt bra komfort för att vara en japps! Bättre än Lexux 200 enl mig.

Kommer nog att vara ett bra köp om man ser på totalekonomin.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Så länge du menar den som kom nu i år så är jag helt med! Ruggigt bra komfort för att vara en japps! Bättre än Lexux 200 enl mig.

Kommer nog att vara ett bra köp om man ser på totalekonomin.

Nej, jag menade även tidigare modellen som kom -05? Riktigt kompetent bil med bra komfort för att vara en tråkig japs. Men visst, man får skönare stolar i en tysk men det är inte värt att betala flera hundra tusen under ett ägande...
Jag har bara erfarenheter av den gamla lexusen, hade en sån som hyrbil runt 03 nånstans. Inget märkvärdigt, rolig motor och chassie men mer var det inte direkt. Då var Bmw 328 touring roligare.
 

Therése_L

Guest
Jag tror BMW har bilar i samma storlek som snittar betydligt mindre. :)

Ja, det har de kanske, men för mig låter det ändå billigt med 0,6, allt är ju relativt.. :)

Och skillnaden på ägandekostnaderna kanske jämnar ut sig även om BMW:n drar lite mindre, iallafall inbillar jag mig att en BMW är dyrare att ha än en Peugeot..
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Vad vill just Du prioritera?

För majoriteten handlar det i slutänden om ekonomi och avvägningar. Hade alla haft obegränsade resurser så hade väl "alla" kört BMW/Audi och Merca. De flesta behöver däremot räkna på totalekonomin och det är ju då man får försöka göra kompromisserna.

Det skiljer ju utan problem 20% i total milkostnad(värdeminskning, förbrukning, servicekostnader, försäkring o.s.v) på komfortbilarna och "budgetbilarna". För en nyare bil blir det utan problem en thailandsemester per år i ökad kostnad för att få den där extra komforten.

I mitt fall väljer jag hellre lite mer vägbuller och en semester än bara komfort men att sitta fast i Sverige hela hösten/vintern.

Har du råd med både komfort och semester kan jag bara gratulera.
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZR1100
Skoda octavia, en billigare passat/a4/9-5.

Sen är det dumt att köpa nytt, första ägaren förlorar ALLTID minst 25% av värdet och 50 000 är många liter bensin så köp en 1 år gammal istället, fortfarande garantier men du slipper största värdeminskningen.

Min tanke iaf.

Du har onekligen en poäng där.
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZR1100
Peugeot kan du skippa, det är rena jävla skitbilar. Styvfar har en 407sw som han precis ska byta ut mot nya Passaten istället och han är inte jättenöjd med den direkt.
Alla bakhjulslager är bytta MINST en gång. Brand i bakluckan. Ingen värme på fötterna på vintern. Allmänt högljudd. Lite konstiga felmeddelanden på automatlådan titt som tätt.

VAG är dyra att serva men det är även Saab, Volvo, Subaru mfl. Det är en hyffsat jämn nivå trots allt, däremot får man oftast bättre service och billigare på mindre auktoriserade verkstäder. Mina erfarenheter av märkesverkstäder är ganska stora då jag har haft hand om större bilparker och de mindre är de bästa.

Subaru är så skottsäkra som det sägs. Dock är de lika törstiga som det sägs.

Nya Forden är säkert vettig, det är ju samma bil som V70 i stort sett. Själv gillar jag inte nya V70'n, den gamla är bättre på alla sätt. Men fortfarande skittråkig.

Själv kör jag Saab för tillfället. Aldrig mer en Saab, och köper du en så kommer jag skicka hem massa bögporr till dig som straff.

Opel, numera jävligt vettiga. Bra kvalitet numer, billiga på alla sätt och vis och andrahandsvärdet står sig i klass med alla andra bilar om man räknar nypris kontra begagnat, bättre än många konkurrenter tex.

Den bästaste bilen du kan köpa är helt enkelt: Toyota Avensis! Den spöar det mesta då den inte är speciellt törstig, kostar inte multum att serva då det är bra intervaller, bäst kvalitet på motorerna efter Honda, jävligt krocksäker.
Enda nackdelen som jag ser det är att den kan uppfattas som lite tråkig men vilken kombi gör inte det nu för tiden?


BMW och Audi förresten, glöm det. Du betalar ca 20% överpris pga märket som några tjocka tyskjävlar har lyckats bygga upp. Sköna bilar dock, men fortfarande inte ekonomiska om det är något du är ute efter. Polaren köpte en A6:a med allt lull-lull och 6:an med dubbelturbo. Vill inte ens veta vad han får pynta för den i försäkring och service :näsblod

Edit/ Bögporren kommer med posten även om du väljer att köpa en Peugeot. Glömde påpeka att jag har skickat in TRE sådana på byten av bakaxel-gummin eller vad fan de nu kallade dem. Dessutom 4 rasade lådor.
Octavian är för övrigt väldigt bra, körde senast en som hade rullat ca 23000 mil på 3 år och den kändes fortfarande fräsch. Enda som var bytt utöver vanlig service var dieselkylaren efter en påhälsning av en trottoarkant.

Många tack!:tummenupp

Saab har jag haft, och den stod mer på verkstad under det halvår jag ägde den än alla andra bilar jag har ägt tillsammans, och då var den ändå bara ett år gammal... :brinnerup

Audi har jag också haft. Jag har köpt två helt nya A4:eek:r. Sköna bilar, men enligt min mening onödigt dyra servicear.

Vad är det för årsmodell på din styvfars Pegga?
Det låter ju som om den skulle vara minst 20 år gammal på din beskrivning, men jag antar att den är ganska ny?

Så av Peugeot och Ford skulle du välja Forden alla dagar i veckan?
Du nämner att det i grund och botten är samma bil som Volvo V70.
Stämmer det att det sitter Mazdamotorer i Fordarna nu för tiden, som någon skrev här i tråden?

Vad tycker du om Honda, som flera här i tråden har lovordat?

Drivmedel, förresten?
-Bensin eller Diesel? -E85? -Biogas?
Är det fortfarande en gammal hederlig bensinmotor som vinner i längden, eller börjar alternativen komma ikapp och gå förbi?
Vi kör rung 2.000 mil/år.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jag åker en ny C5 (2009) nu och det är ju "samma" bil som Peugeot 407.

Kvalitetskänslan är riktigt fin, man åker väldigt tyst och den är snål (0,5-0,6 blandat). Stolar är bra, motorerna är bra.

Forden är den bilen jag hade valt om jag fått välja tjänstebil själv, komfort är super, deras motorer pinnar på vettigt och den är STOR inuti.

Sedan är en ny bil en ny bil, är det på kampanj slipper man förlora lika "mycket".

/ Jens
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZR1100
Jag åker en ny C5 (2009) nu och det är ju "samma" bil som Peugeot 407.

Kvalitetskänslan är riktigt fin, man åker väldigt tyst och den är snål (0,5-0,6 blandat). Stolar är bra, motorerna är bra.

Forden är den bilen jag hade valt om jag fått välja tjänstebil själv, komfort är super, deras motorer pinnar på vettigt och den är STOR inuti.

Sedan är en ny bil en ny bil, är det på kampanj slipper man förlora lika "mycket".

/ Jens

Nya C5 har jag åkt. Man åker som du säger riktigt bra i den.
En arbetskamrat till mig har en sån och han är toknöjd.
Hur är ägandekostnaden på en sån? Vad kostar en normal service?
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Komfort, hållbarhet, och att service och reservdelar inte kostar skjortan.

Då ska du köpa några år lågmilad gammal lexus. Toyotakvalitet, bra komfort. Dock lite mindre premiumkänsla och temperament än sina tyska konkurrenter, men kan du leva med att vindrutetorkarspaken är samma som i en corolla som i din lexus så är valet biff!

http://www.blocket.se/angelholm/Lexus_IS_250_Aut_21237323.htm?ca=15&w=3

Det är min åsikt i saken.

Ska du ändå lägga 200k på en bil så har du en oerhörd värdeminskning på en ny bil för de pengarna. Det spöar vilken bränsleförbrukning som helst i den totala månadskostnaden. Även ett inte helt ovanligt elfel på en premiumtysk kan förstöra en budget.

Av de anledningarna kommer min nästa bil vara en nyare japps som håller eller en äldre tysk där man fortfarande mekar själv.
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZR1100
Skatten på dieselbilar är såpass mycket högre att det inte lönar sig med diesel om du inte kör åtminstone det dubbla.

Oki. -Tack. :)

Då ska du köpa några år lågmilad gammal lexus. Toyotakvalitet, bra komfort. Dock lite mindre premiumkänsla och temperament än sina tyska konkurrenter, men kan du leva med att vindrutetorkarspaken är samma som i en corolla som i din lexus så är valet biff!

http://www.blocket.se/angelholm/Lexus_IS_250_Aut_21237323.htm?ca=15&w=3

Det är min åsikt i saken.

Ska du ändå lägga 200k på en bil så har du en oerhörd värdeminskning på en ny bil för de pengarna. Det spöar vilken bränsleförbrukning som helst i den totala månadskostnaden. Även ett inte helt ovanligt elfel på en premiumtysk kan förstöra en budget.

Av de anledningarna kommer min nästa bil vara en nyare japps som håller eller en äldre tysk där man fortfarande mekar själv.

Den där var riktigt, riktigt snygg!
-Lexus ska provköras inom kort.
Tack! :tummenupp
 
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Det står nu på min agenda. Tack för tipset. :tummenupp

Då det faktiskt låter som om du tar hänsyn till plånboken är min lista:

1. Mazda 6
2. Toyota Avensis
3. Honda Accord

Fransoserna ger även de en hel del för pengarna men har dystrare besiktningsstatistik av det jag läst i bilprovningens material.

Octavia som prulle nämner ger otroligt mycket bil för pengarna(i mina ögon den mest ekonomiska svennebananbilen) med 3000 mils serviceintervall, skottsäkra motorer och låga försäkringar och bra besiktningsstatistik. Det du betalar med där är all din image och får en tråkigare och bullrigare bil.
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Skatten på dieselbilar är såpass mycket högre att det inte lönar sig med diesel om du inte kör åtminstone det dubbla.

Njae.

Diesel:

11,50 litern x 0,55 per mil x 2000 mil om året + 6000 skatt = 18650:- /år

Bensin:

12,50 litern x 0,8 per mil x 2000 mil om året + 2000 skatt = 22000:- /år


Däremot gör det en stor skillnad om du ska köpa nytt eftersom dieselversionen ofta är 15-40k dyrare och gör att det tar 5-10 år att tjäna in på en så kort körsträcka.

Då det faktiskt låter som om du tar hänsyn till plånboken är min lista:

1. Mazda 6
2. Toyota Avensis
3. Honda Accord


Prova och jämför då den "gamla" Avensisen som kom omkring 2003 och den "nya" som kom nu i vintras. Inte så stor skillnad utvändigt men vilken skillnad i automatlåda och åkkomfort! 1,8 litersmotorn duger gott till vardagsbruk och är snål. Automaten där är en slags variator modell remjohan och inte en konvensionell automatlåda och är riktigt trevlig i vardagsbruk.

Den bilen får du också för dina 200k. Det är köparens marknad nu och alla priser går att pruta till ordentligt nu.

http://www.blocket.se/dalarna/Toyota_Avensis_1_8_Business_Aut_22217475.htm?ca=15&w=3
 
Last edited:
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top